Glucomannan

Glucomannan – Een afslanksupplement dat werkt

Glucomannan – Een afslanksupplement dat werkt

Veel mensen moeten/willen afvallen.

Helaas is het niet altijd gemakkelijk te bereiken en is succes op lange termijn zeldzaam.

Van alles wordt beweerd dat het helpt … diëten, drankjes en pillen die dingen gemakkelijker moeten maken.

Een daarvan is glucomannan, een natuurlijke voedingsvezels waarvan beweerd wordt dat ze effectief zijn als afslanksupplement .

Dit artikel gaat uitgebreid in op de wetenschap achter glucomannan en of dit iets is dat je zou moeten nemen.

Wat is glucomannan?

Glucomannan is een natuurlijke, wateroplosbare voedingsvezel die wordt gewonnen uit de wortels van de olifantsyam, ook bekend als konjac.

Het is verkrijgbaar als een supplement, in drankmengsels en wordt ook toegevoegd aan voedingsproducten, zoals pasta en meel. Het is ook het hoofdbestanddeel in shirataki noedels.

Glucomannan bevat 40% van het droge gewicht van de olifantenyam, die oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië komt. Het heeft een lange geschiedenis van gebruik in kruidenmengsels en traditionele voedingsmiddelen zoals tofu, noedels en konjac-jelly.

Naast dat het als een voedingssupplement wordt verkocht, wordt het als een levensmiddelenadditief gebruikt – een emulgator en verdikkingsmiddel met het E-nummer E425-(ii).

Glucomannan heeft een uitzonderlijk vermogen om water te absorberen en is één van de meest bekende viskeuze voedingsvezels.

Het absorbeert zoveel vloeistof dat als je een glucomannan capsule in een klein glas water giet, het in een gel verandert. Er wordt aangenomen dat deze unieke eigenschappen helpt bij gewichtsverlies .

Kortom: Glucomannan is een wateroplosbare voedingsvezel, gewonnen uit de wortels van de olifantenyam. Het heeft recent veel aandacht gekregen als een effectief afslanksupplement.

Hoe helpt Glucomannan met afvallen?

Glucomannan is een in water oplosbaar vezel.

Net als andere oplosbare vezels, wordt aangenomen dat het gewichtsverlies via verschillende mechanismen bevordert(1):

  • Het heeft een erg laag calorie inhoud.
  • Het neemt ruimte in de maag in en bevordert een gevoel van volheid (verzadiging), waardoor de voedselinname tijdens een volgende maaltijd wordt verminderd.
  • Het vertraagt ​​het legen van de maag, wat bijdraagt ​​aan een verhoogde verzadiging (2).
  • Net als andere oplosbare vezels, vermindert het de opname van eiwitten en vet(3).

Het voedt ook de vriendelijke bacteriën in de darm, die het omzetten van korte-keten vetzuren zoals butyraat, waarvan is aangetoond dat het in sommige dierstudies beschermt tegen vet toename(45).

Het voeden van de vriendelijke darmbacteriën kan ook andere voordelen hebben, en sommige onderzoeken hebben een verband aangetoond tussen veranderde darmbacteriën en lichaamsgewicht(67).

Aangenomen wordt dat deze mechanismen vergelijkbaar zijn met de effecten van andere oplosbare vezels op gewichtsverlies.

Glucomannan is echter anders dan andere oplosbare vezels nog viskeuzer, waardoor het bijzonder effectief is.

Kortom: Zoals andere oplosbare vezels, absorbeert glucomannan water in de maag en draagt ​​het bij tot verzadiging. Het kan ook een verminderde calorie-inname en gewichtsverlies bevorderen via verschillende andere mechanismen.

Werkt het echt?

Het bestuderen van mechanismen is altijd interessant, maar wat we echt willen weten of dit spul ertoe leidt dat echte ponden verloren gaan.

Gelukkig hebben we verschillende gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken naar glucomannan. Dit soort studies is de ‘gouden standaard’ van wetenschappelijke experimenten bij mensen.

Bij de grootste kregen 176 personen met overgewicht willekeurig een supplement met glucomannan of placebo (een dummy-pil), terwijl ze een calorie beperkt dieet volgden (8).

Drie verschillende glucomannan supplementen werden getest, met variërende doseringen.Sommigen hadden ook andere vezels toegevoegd.

Dit waren de resultaten na 5 weken:

Glucomannan effecten op gewichtsverlies grafiekZoals je kunt zien, was het gewichtsverlies significant groter in de glucomannan groepen zijn.

Er zijn verschillende andere onderzoeken die hiermee instemmen. Glucomannan veroorzaakt bescheiden gewichtsverlies bij personen met overgewicht en obesitas wanneer ze regelmatig worden ingenomen vóór een maaltijd(91011).

Het is vooral effectief in combinatie met een gewichtsverlagend dieet. Hetzelfde geldt voor alle afslankmethoden … ze werken het beste in combinatie .

Kortom: Wanneer genomen voor de maaltijd, kan glucomannan leiden tot bescheiden gewichtsverlies bij mensen met overgewicht, voornamelijk door het creëren van een gevoel van volheid en vermindering van de energie-inname.

Andere gezondheidsvoordelen

Naast het bevorderen van gewichtsverlies, kan glucomannan een aantal risicofactoren voor hartaandoeningen verbeteren.

Volgens een systematische review van 14 studies kan glucomannan(10):

  • Verlagen van het totale cholesterol met 19 mg / dL (0,5 mmol / L).
  • Lagere LDL-cholesterol met 16 mg / dL (0,4 mmol / L).
  • Lagere triglyceriden met 11 mg / dL (0,12 mmol / L).
  • Bloedglucose vasthouden met 7,4 mg / dL (0,4 mmol / L).

Het belangrijkste mechanisme waarmee het bloedcholesterol wordt verlaagt, is door de opname van cholesterol in de darmen te verminderen.

Volgens deze onderzoeken kan het toevoegen van glucomannan aan uw dieet mogelijk het risico op het ontwikkelen van hartziekten en diabetes type 2 verlagen.

Omdat het een in water oplosbare vezel is, is glucomannan ook met succes gebruikt om constipatie te behandelen(12, 13).

Kortom : Glucomannan kan verbeteringen in verschillende belangrijke risicofactoren voor hartaandoeningen veroorzaken, waaronder totale cholesterol, LDL-cholesterol, triglyceriden en nuchtere bloedsuikerspiegel.

Dosering en bijwerkingen

Voor gewichtsverlies wordt een dosering van 1 gram, 3 keer per dag voldoende geacht (14).

In contact met water zet glucomannan uit en kan het tot 50 keer zijn gewicht opnemen.Daarom is de aanbevolen dosering glucomannan lager in vergelijking met andere vezel supplementen. Glucomannan heeft geen effect op het gewichtsverlies tenzij het wordt ingenomen vóór een maaltijd. Aanbevolen tijd variëren van 15 minuten tot 1 uur voor een maaltijd (148).

Glucomannan wordt goed verdragen en wordt over het algemeen als veilig beschouwd.

Als glucomannan echter uitzet voordat het de maag bereikt, kan het verstikking of verstopping van de keel en de slokdarm veroorzaken (de slokdarm die voedsel van uw mond naar uw maag verplaatst).

Om dit te voorkomen, moet het worden weggespoeld met 1-2 glazen water of andere vloeistoffen.

Sommige mensen ervaren milde bijwerkingen, zoals een opgeblazen gevoel, winderigheid, zachte ontlasting of diarree, maar dit is meestal ongebruikelijk.

Glucomannan kan ook de absorptie van orale medicatie zoals sulfonylureum, een diabetes geneesmiddel verminderen. Dit kan worden voorkomen door het medicijn ten minste 4 uur na of een uur voor het gebruik van glucomannan in te nemen.

Moet je glucomannan proberen?

Volgens het bewijs is glucomannan een effectief supplement voor gewichtsverlies. Maar net als bij vrijwel elke afslankstrategie, werkt het niet geïsoleerd.

De enige bekende manier om op de lange termijn af te vallen, is om een ​​permanente verandering in uw levensstijl aan te brengen.

Glucomannan kan helpen om dat gemakkelijker te maken, maar het zal geen wonderen verrichten op zichzelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.