Glucose-fructosesiroop

6 Redenen waarom glucose-fructosesiroop slecht voor je is

Glucose-fructosesiroop (ook bekend als high-fructose corn syrup, HFCS, glucose-fructosesiroop, glucosesiroop en fructosesiroop) is een soort kunstmatige suiker uit maïssiroop.

Veel deskundigen zeggen dat suiker en HFCS zijn belangrijke factoren in de huidige obesitas-epidemie vandaag de dag(12).

HFCS en suiker zijn ook gekoppeld aan vele andere ernstige gezondheidsproblemen, zoals diabetes en hart-en vaatziekten(34).

Hier zijn 6 redenen waarom glucose-fructosestroop slecht is voor uw gezondheid.

1. Glucose-fructosesiroop voegt een onnatuurlijke hoeveelheid fructose toe aan uw voeding

De fructose in HFCS kan gezondheidsproblemen veroorzaken als deze te veel wordt gegeten.

De meeste zetmeelrijke koolhydraten, zoals rijst, worden afgebroken tot glucose, de basisvorm van koolhydraten. Tafelsuiker en HFK’s bevatten 50% glucose en 50% fructose (5).

Glucose kan gemakkelijk worden getransporteerd en gebruikt door iedere cel in je lichaam. Het is ook de belangrijkste brandstof voor high-intensity training bij verschillende processen.

Daarentegen moet de fructose uit fructose-glucosestroop of tafelsuiker door de lever worden omgezet in vet of glycogeen (opgeslagen koolhydraten) voordat het als brandstof kan worden gebruikt.

HFCS voegt onnatuurlijke hoeveelheden fructose toe aan uw dieet, waarvan het menselijk lichaam zich niet goed heeft ontwikkeld.

Tot de laatste decennia zou uw dieet slechts een zeer kleine hoeveelheid fructose bevatten, afkomstig van natuurlijke bronnen zoals fruit en groenten (6).

Naast lagere fructose concentraties bevatten fruit vezels, water, micronutriënten en antioxidanten. Geen van de informatie in dit artikel is van toepassing op heel fruit, wat erg gezond is (6).

De hieronder genoemde nadelige effecten worden meestal veroorzaakt door overtollige fructose, en deze zijn van toepassing op zowel glucose-fructosesiroop (55% fructose) en gewone suiker (50% fructose).

Kortom: HFCS en suiker bevatten zowel fructose als glucose. Fructose wordt anders behandeld dan glucose, en te veel fructose consumeren kan gezondheidsproblemen veroorzaken.

2. Het wordt gemakkelijk omgezet in vet

Fructose-glucosestroop kan gemakkelijk worden omgezet in vet wanneer het teveel wordt verbruikt (7).

Dit komt omdat de fructose wordt gemetaboliseerd in de lever. De lever kan de fructose in glycogeen (opgeslagen koolhydraten) veranderen, maar het heeft een beperkte opslagcapaciteit.

Hoewel kleinere hoeveelheden fructose uit fruit prima kunnen zijn, kunnen grote doses van frisdrank of snoep de lever overbelasten en worden omgezet in vet.

Op de lange termijn kan deze vetophoping leiden tot ernstige gezondheidsproblemen, zoals vette leveraandoeningen en diabetes type 2 (89).

In een onderzoek van 3 weken ontdekten onderzoekers dat de overconsumptie van suiker en fructose leidde tot een drastische 27% toename van levervet (10).

Ander onderzoek heeft ook aangetoond dat fructose de vet winst in grotere mate kan verhogen dan andere maaltijden met caloriematch (11).

Vergeet niet dat de nadelige effecten van HFCS en fructose niet mogen worden verward met de fructose in fruit, die gezond en veilig is in redelijke hoeveelheden.

Kortom: Glucose-fructosesiroop kan gemakkelijk leiden tot overmatige vetverbranding. Dit komt omdat het anders wordt verteerd dan andere voedingsmiddelen.

3. Het verhoogt je risico op zwaarlijvigheid en gewichtstoename

Langetermijnstudies tonen ook aan dat buitensporige hoeveelheden suiker of HFCS mogelijk een sleutelrol spelen bij obesitas (1213).

In één onderzoek kregen gezonde volwassen vrijwilligers dranken met glucose of fructose.

Bij het vergelijken van de twee groepen stimuleerde de fructosedrank regio’s in de hersenen die de eetlust niet in dezelfde mate als de glucosedrank stimuleert (14).

Fructose kan ook viscerale vetophoping veroorzaken. Visceraal vet omringt je organen en is het ergste type lichaamsvet. Het heeft te maken met gezondheidskwesties zoals diabetes en hartaandoeningen (815).

Bovendien heeft de beschikbaarheid van HFCS en suiker ook de gemiddelde calorie-inname verhoogd, een sleutelfactor in gewichtstoename. Onderzoek suggereert dat mensen nu meer dan 500 calorieën per dag consumeren van suiker, wat 300% meer dan 50 jaar geleden kan zijn(161718).

Kortom: Onderzoek blijft de rol van glucose-fructosesiroop en fructose in overgewicht benadrukken. Het kan ook visceraal vet toevoegen, het schadelijke type vet dat je organen omringt.

4. Overmatige inname is een belangrijke oorzaak van diabetes

Overmatige fructose of HFCS-consumptie kan ook leiden tot insulineresistentie, een aandoening die kan leiden tot diabetes type 2(1119).

Bij gezonde personen neemt de insuline toe als reactie op de consumptie van koolhydraten, waardoor ze uit de bloedbaan en in de cellen worden getransporteerd.

Een regelmatige consumptie van overtollige fructose kan uw lichaam resistent maken tegen de effecten van insuline (19).

Uiteindelijk vermindert dit de flexibiliteit van uw cellen om koolhydraten te metaboliseren en te verteren. Op de lange termijn stijgen zowel de insulinespiegels als de bloedsuikerspiegel.

Naast diabetes kan HFCS ook een rol spelen bij het metabool syndroom, dat in verband is gebracht met vele ziekten, waaronder hartaandoeningen en bepaalde vormen van kanker (20).

Kortom: Glucose-fructosesiroop  kan leiden tot insulineresistentie en het metabool syndroom, die beide belangrijke bijdragen leveren aan diabetes type 2 en vele andere ernstige ziekten.

5. Het kan het risico van andere ernstige ziekten vergroten

Veel ernstige ziekten zijn in verband gebracht met de overconsumptie van fructose.

Van HFCS en suiker is aangetoond dat ontstekingen veroorzaken, wat gepaard gaat met een verhoogd risico op obesitas, diabetes, hartaandoeningen en kanker.

De hoge insulineniveaus veroorzaakt door suiker kunnen ook de tumorgroei voeden. Verschillende langetermijnstudies hebben een verband aangetoond tussen de inname van HFCS en het risico op kanker (212223).

Naast een ontsteking kan teveel fructose ook schadelijke stoffen verhogen, genaamd geavanceerde glycatie-eindproducten (AGE’s), die uw cellen kunnen beschadigen en u sneller verouderen (242526).

Ten slotte is er ook een groter risico op ontstekingsziekten zoals jicht. Dit komt door de verhoogde ontsteking en de productie van urinezuur (2728).

Gezien alle gezondheidskwesties en ziekten die verband houden met HFCS en suiker, kan het geen verrassing zijn dat studies ook beginnen ze te koppelen aan een verhoogd risico op hartziekten en een verminderde levensverwachting (329).

Kortom: Overmatige  inname van HFCS is gekoppeld aan een verhoogd risico op verschillende ziekten, waaronder kanker en hartaandoeningen.

6. Het bevat geen essentiële voedingsstoffen

Net als andere toegevoegde suikers, glucose-fructosesiroop zijn ‘lege’ calorieën.

Het bevat veel calorieën, maar absoluut geen essentiële voedingsstoffen.

Het eten van HFCS zal daarom het totale voedingsstoffengehalte van uw dieet verminderen. Want hoe meer je eet van HFCS, hoe minder ruimte je hebt voor voedzame voedingsmiddelen.

Uiteindelijk is het vermijden van fructose-glucosestroop een van de gemakkelijkste en meest effectieve manieren om uw gezondheid te verbeteren en het ziekterisico te verlagen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.