glucosestroop gezond

Glucosestroop gezond: Of net als suiker, of erger?

Al tientallen jaren wordt fructose-glucosestroop, (Nederland aangeduid als glucosestroop) gebruikt als een zoetstof in verwerkt voedsel.

Het is hoog in fructose ,is het zwaar bekritiseerd vanwege de negatieve gevolgen voor de gezondheid.

Veel mensen beweren dat het nog schadelijker is dan andere zoetstoffen op basis van suiker.

Maar hoe is glucosestroop echt te vergelijken met gewone suiker? Is het nog erger?

Laten we eens kijken…

Wat is glucosestroop?

Glucosestroop (HFCS) is een zoetstof afgeleid van maïssiroop, die wordt verkregen uit maïs.

Veel gebruikt voor het zoeten van verwerkte voedingsmiddelen en frisdranken.

Net als bij gewone tafelsuiker (sucrose), bestaat het uit zowel fructose als glucose.

Het werd een populaire zoetstof in de late jaren 1970 toen de prijs van reguliere suiker hoog was, terwijl de mais prijzen laag waren als gevolg van overheidssubsidies.

Het gebruik van fructose-glucosestroop is echter licht gedaald, in lijn met de stijgende populariteit van kunstmatige zoetstoffen .

De onderstaande grafiek toont trends voor de zoetstof consumptie in de VS in de jaren 1966-2009.

Calorieverbruik zoetstof, USDA

De blauwe lijn toont het verbruik van reguliere suiker, terwijl de rode lijn het verbruik van fructose glucosestroop weergeeft, die tussen 1975 en 1985 omhoogschoot.

Kortom: Fructose-glucosestroop is een op suiker gebaseerd zoetmiddel, vaak gebruikt in bewerkte voedingsmiddelen en dranken. Net als gewone suiker bestaat het uit de eenvoudige suikers glucose en fructose.

Hoe wordt glucosestroop geproduceerd?

Glucosestroop gemaakt van maïs, die meestal genetisch gemodificeerd is.

De maïs wordt eerst vermalen om maïszetmeel te produceren.

Vervolgens wordt het maïszetmeel nog verder verwerkt om glucosestroop te produceren (2).

Glucosestroop bestaat voornamelijk uit glucose. Om het zoeter en meer vergelijkbaar in smaak te maken met reguliere suiker (sucrose), wordt een deel van glucose omgezet in fructose, met behulp van enzymen.

Er zijn verschillende soorten glucosesiroop verkrijgbaar, met verschillende verhoudingen van fructose. De meest geconcentreerde vorm bevat bijvoorbeeld 90% fructose en HFCS 90 genoemd.

Het meest gebruikte type HFCS 55 (55% fructose, 42% glucose).

HFCS 55 lijkt sterk op sucrose (gewone tafelsuiker), dat is 50% fructose en 50% glucose.

Kortom: Glucosestroop wordt geproduceerd uit maïs en verder geraffineerd om siroop te produceren. Het meest gebruikte type is vergelijkbaar met suiker.

Glucosetroop versus gewone suiker

Er zijn slechts kleine verschillen tussen de meest voorkomende vorm van glucosestroop en gewone suiker.

Ten eerste is glucosestroop vloeibaar, bevat 24% water, terwijl tafelsuiker droog en gegranuleerd is.

Qua chemische structuur zijn fructose en glucose in fructose-glucosestroop niet aan elkaar gebonden, zoals in kristalsuiker (sucrose).

In plaats daarvan ‘zweven’ ze apart naast elkaar.

Deze verschillen hebben op geen enkele manier invloed op de voedingswaarde of gezondheidseigenschappen.

In ons spijsverteringsstelsel wordt suiker afgebroken tot fructose en glucose, zodat glucosestroop en suiker er precies hetzelfde uitzien.

Gram voor gram, HFCS 55 heeft iets hogere gehalte van fructose dan gewone suiker. Het verschil is erg klein en niet bijzonder relevant vanuit een gezondheidsperspectief.

Natuurlijk als we normale suiker vergelijken met HFCS 90 (90% fructose), dan zou reguliere suiker veel wenselijker zijn, omdat overmatige consumptie van fructose zeer schadelijk kan zijn.

HFCS 90 wordt echter zelden gebruikt, en dan slechts in minieme hoeveelheden vanwege zijn extreme zoetheid  (3).

Kortom: Glucosestroop en suiker zijn bijna identiek. Het belangrijkste verschil is dat in suiker de fructose- en glucose moleculen aan elkaar gebonden zijn.

Studies die suiker en glucosestroop vergelijken

De belangrijkste reden waarom zoetstoffen op basis van suiker ongezond zijn, is vanwege de grote hoeveelheid fructose die ze leveren.

De lever is het enige orgaan dat fructose in aanzienlijke hoeveelheden kan metaboliseren. Wanneer de lever overbelast raakt, wordt de fructose in het vet omgezet(4).

Een deel van dat vet kan zich in de lever nestelen en bijdragen aan leververvetting. Hoge fructose consumptie is ook gekoppeld aan insulineresistentie, metabool syndroom, obesitas en diabetes type 2, om er maar een paar te noemen(5, 6, 7).

Glucosestroop en gewone suiker hebben een zeer vergelijkbare mix van fructose en glucose (met een verhouding van ongeveer 50:50), dus we zouden verwachten dat de effecten voor de gezondheid grotendeels hetzelfde zijn.

En ja hoor, dit is vele malen bevestigd.

Onderzoek heeft aangetoond dat er geen verschil is bij het vergelijken van gelijke doses fructose glucosestroop en reguliere suiker(8, 9, 10).

Er is ook geen verschil in verzadiging of insulinerespons bij gelijkaardige doses en geen verschil in leptine gehalte of effecten op lichaamsgewicht(11, 12).

Dus volgens het beste beschikbare bewijsmateriaal zijn suiker en fructose-glucosestroop precies hetzelfde.

Kortom: Vele studies hebben aangetoond dat suiker en fructose-glucosestroop identiek zijn wat betreft hun effecten op de gezondheid en het metabolisme. Beide zijn schadelijk bij overmatig gebruik.

Toegevoegde suiker is slecht, fruit is dat niet

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat “fructose is slecht”  niet van toepassing is op vruchten.

Fruit is voedsel, voedsel met veel vezels , voedingsstoffen en antioxidanten . Het is heel moeilijk om teveel fructose te eten als je het alleen van heel fruit krijgt.

Dit geldt alleen voor toegevoegde suikers, wanneer deze in grote hoeveelheden geconsumeerd in de context van een calorierijk westerse voeding.

Tot slot

Vaak gebruikte glucosestroop (HFCS 55) is vrijwel identiek aan reguliere tafelsuiker.

Er zijn momenteel geen aanwijzingen dat de ene slechter is dan de andere.

Met andere woorden, ze zijn allebei even slecht .