gluten in haver-havermout

Is haver en havermout glutenvrij? De verrassende waarheid

Is haver en havermout glutenvrij? De verrassende waarheid.

Haver is een zeer voedzaam graan met vele voordelen voor de gezondheid.

Er is echter veel verwarring over de vraag of haver en havermout gluten bevatten.

Haver is van nature glutenvrij, maar raakt vaak besmet met gluten uit andere granen.

Dit artikel onderzoekt of je haver in een glutenvrij dieet moet opnemen.

Wat is het probleem met gluten?

Glutenvrije diëten zijn erg populair.

Sterker nog, uit enquêtes is gebleken dat maar liefst 15 tot 30% van de mensen in Europa proberen om de een of andere reden gluten te vermijden.

Veel van degenen die gluten vermijden, weten echter niet eens echt wat het is.

Gluten is een familie van de eiwitten in granen zoals tarwe , rogge en gerst. Deze eiwitten geven brood en pasta hun elastische, stevige structuur(1, 2, 3, 4).

Helaas kunnen deze eiwitten ernstige gezondheidsproblemen voor sommige mensen veroorzaken.

Voor sommigen kunnen gluten een lastig eiwit zijn om te verteren. Dit kan zijn omdat de unieke aminozuurstructuur in feite het moeilijker kan maken voor de verteringsenzymen in de darm om het af te breken(1, 2, 3, 4).

Als je coeliakie hebt,  lanceert je lichaam een ​​auto-immuunreactie op gluten, waardoor de darmwand beschadigd raakt. Een tarweallergie, reageert het immuunsysteem overdreven op de aanwezigheid van tarwe-eiwitten(5).

Opgemerkt moet worden dat de meeste mensen gluten zonder problemen kunnen eten.

Maar voor degenen die gevoelig zijn voor gluten, kan zelfs een kleine hoeveelheid hen ziek maken. Een glutenvrij dieet is de enige manier voor deze mensen om ernstige gezondheidsproblemen te voorkomen (5678).

Kortom: Gluten is een eiwit dat voorkomt in tarwe, gerst en rogge. De meeste mensen kunnen het verdragen, maar het kan voor sommige mensen serieuze gezondheidsproblemen veroorzaken.

Is haver glutenvrij?

De waarheid is dat zuivere haver glutenvrij en veilig is voor de meeste mensen met een glutenintolerantie.

Haver is echter vaak verontreinigd met gluten omdat ze kunnen worden verwerkt in dezelfde faciliteiten als gluten bevattende granen zoals tarwe, rogge en gerst.

Onderzoek heeft aangetoond dat de meeste mensen met coeliakie of tarwe-allergie 50-100 gram zuivere haver per dag kunnen eten zonder nadelige gevolgen (910111213).

Eén studie volgde gedurende 8 jaar 106 patiënten met coeliakie. Meer dan de helft van de deelnemers at dagelijks haver en geen enkele ondervond negatieve effecten (1014).

Omdat zuivere haver glutenvrij is, zijn ze meestal veilig voor mensen met een tarweallergie, zolang ze niet zijn besmet met tarwe.

Kortom: De meeste mensen die glutenintolerant zijn, kunnen veilig zuivere haver eten. Dit omvat mensen met coeliakie.

Haver wordt vaak besmet met gluten

Hoewel haver zelf geen gluten bevat, worden ze vaak geteeld naast andere gewassen.

Dezelfde machines wordt meestal gebruikt voor het oogsten van gewassen in aangrenzende velden, wat leidt tot kruisbesmetting als één van die gewassen gluten bevat.

Producten gemaakt met haver worden meestal ook verwerkt in dezelfde faciliteiten als gluten bevattende producten en worden bereid en verpakt met dezelfde machines.

Daarom is het niet verrassend dat studies waarin reguliere haverproducten worden geanalyseerd, niveaus van gluten vonden die de norm voor glutenvrij voedingsmiddelen ver overtreffen (161718).

Een studie analyseerde 109 haver bevattende producten op de markt in de VS, Canada en Europa. Het bleek dat de producten gemiddeld meer dan 200 delen per miljoen (ppm) gluten bevatten (1619).

Dat klinkt misschien niet als veel, maar slechts 20 ppm gluten kan genoeg zijn om een ​​reactie te veroorzaken bij iemand met coeliakie (16).

Dit hoge risico van besmetting betekent dat het niet veilig is om conventioneel geteelde en verwerkte haver in een strikt glutenvrij dieet op te nemen.

Om deze reden zijn een aantal bedrijven begonnen met het verbouwen en verwerken van haver met aangewezen glutenvrije velden en machines. Deze haver kan vervolgens als glutenvrij worden verkocht en moet minder dan 20 ppm gluten bevatten (20).

Helaas zijn zelfs glutenvrije etiketten mogelijk niet 100% betrouwbaar. Eén studie toonde aan dat slechts 95% van de producten die als glutenvrij waren aangemerkt, eigenlijk veilige niveaus hadden.

Echter 100% van de haverproducten waren geslaagd voor de test. Dit betekent dat gecertificeerde glutenvrij labels van haver en havermout in de meeste gevallen kunnen worden vertrouwd(16, 21).

Kortom: Haver is vaak besmet met gluten tijdens de teelt of verwerking, maar veel bedrijven produceren nu niet-verontreinigde haver.

Haver bevat een eiwit genaamd avenine, die problemen kunnen veroorzaken bij sommige mensen

Zelfs als de besmetting is uitgesloten, kan een klein aantal mensen met coeliakie (en mogelijk andere aandoeningen) nog steeds geen zuivere haver verdragen.

Zuivere haver bevat een eiwit genaamd avenine, dat problemen kan veroorzaken omdat het een vergelijkbare aminozuurstructuur heeft als gluten.

De meerderheid van de mensen die gevoelig zijn voor gluten reageren niet op Avenine. Ze kunnen zonder problemen zuivere, niet-verontreinigde haver eten (22).

Een klein percentage van de mensen met coeliakie kan echter reageren op Avenine. Voor deze paar mensen kan zelfs gecertificeerde glutenvrije haver enige reactie veroorzaken (1623).

Een studie naar coeliakie en haver consumptie toonde aan dat de meeste mensen de potentie hadden om op avenine te reageren. Echter, slechts 8% van de deelnemers had een daadwerkelijk antwoord na het nuttigen van een grote hoeveelheid haver (24).

In die gevallen was de respons klein en veroorzaakte het geen klinische symptomen of terugval. Daarom concludeerden de onderzoekers dat het nog steeds veilig was voor die patiënten om tot 100 gram zuivere haver per dag te gebruiken (24).

Bovendien, twee andere kleine studies vonden dat sommige mensen met coeliakie een kleine immuunrespons ervoeren en meer darmklachten bij het nuttigen van haver vergeleken met die op een traditioneel glutenvrij dieet(25, 26).

Ondanks deze effecten ervoer geen van de mensen in deze onderzoeken eventuele darmbeschadiging door haver (2526).

Kortom: Haver bevat een eiwit genaamd avenine. Een klein percentage van de mensen met coeliakie reageert op Avenine en kan geen zuivere haver verdragen.

Haver heeft vele gezondheidsvoordelen

Glutenvrije diëten zijn vaak beperkt als het gaat om voedselkeuzes, vooral met granen en zetmeelrijke voedingsmiddelen.

Het toevoegen van haver en producten zoals havermout of gezonde mueslirepen kan de broodnodige variëteit toevoegen.

Verschillende onderzoeken hebben ook aangetoond dat het volgen van een glutenvrij dieet vaak resulteert in een onvoldoende inname van vezels , B-vitaminen, foliumzuur en mineralen zoals ijzer , magnesium , selenium, mangaan en zink(10, 27, 28, 29).

Haver is een goede bron van al deze vitamines en mineralen. Ze zijn ook een fantastische bron van vezels.

Bovendien biedt haver verschillende indrukwekkende gezondheidsvoordelen:

  • Hart-en vaatziekten: Haver kan de risicofactoren voor hartaandoeningen verbeteren, zoals het verlagen van ‘slecht’ LDL-cholesterol en het verhogen van ‘goed’ HDL-cholesterol(30).
  • Gewichtsverlies: Haver en havermout kunnen helpen bij gewichtsverlies door de eetlust te beheersen en de volheid te vergroten (313233).
  • Diabetes: Haver kan helpen bij het verbeteren van de bloedsuikerspiegel, het bloedvetgehalte en insulinegevoeligheid voor mensen met diabetes type 2(34).

Kortom: Haver is een goede bron van veel voedingsstoffen die ontbreken in een glutenvrij dieet. Ze kunnen ook variatie toevoegen en gezondheidsvoordelen bieden.

Kan je haver ook in een glutenvrij dieet opnemen?

Er zijn veel voordelen aan het opnemen van haver in een glutenvrij dieet.

Haver kan worden gebruikt in vele glutenvrije producten, en havermeel is populair in glutenvrij recepten. Havermout is ook favoriet bij het ontbijt voor veel mensen.

Het is echter belangrijk om alleen haver en haverproducten te kopen die zijn gelabeld of gecertificeerd als glutenvrij. Dit zorgt ervoor dat haver zuivere en niet-verontreinigd is.

In de VS en Europa moeten producten met dit label minder dan 20 ppm (mg / kg) gluten bevatten, een hoeveelheid die zo laag is dat deze over het algemeen als veilig wordt beschouwd (20) .

Tegenwoordig is het gemakkelijk om pure haver te kopen in veel supermarkten en online.

Het besluit om haver te nemen moet op individuele basis worden genomen.

De overgrote meerderheid van de mensen kan echter veilig genieten van haver en al het heerlijke voedingsmiddelen dat ermee wordt gemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.