Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Is haver en havermout glutenvrij? De verrassende waarheid

1696 Views

Is haver en havermout glutenvrij? De verrassende waarheid.

Haver is een zeer voedzaam graan met vele voordelen voor de gezondheid.

Echter, er is veel verwarring over de vraag of haver en havermout gluten bevatten.

Haver is van nature glutenvrij, maar raakt vaak besmet met gluten door andere granen.

Dit artikel onderzoekt of je haver in een glutenvrij dieet moet opnemen.

Wat is het probleem met gluten?

Glutenvrije diëten zijn erg populair.

In feite hebben studies uitgezocht dat maar liefst 15 tot 30% van de mensen in Europa proberen om gluten op één of andere reden te vermijden.

Echter, veel van de mensen die gluten vermijden weten niet eens echt wat het is.

Gluten is een familie van de eiwitten in granen zoals tarwe , rogge en gerst. Deze eiwitten geven brood en pasta hun elastische, stevige structuur(1, 2, 3, 4).

Helaas kunnen deze eiwitten ernstige gezondheidsproblemen voor sommige mensen veroorzaken.

Voor sommigen kunnen gluten een lastig eiwit zijn om te verteren. Dit kan zijn omdat de unieke aminozuurstructuur in feite het moeilijker kan maken voor de verteringsenzymen in de darm om het af te breken(1, 2, 3, 4).

Als je coeliakie hebt, je lichaam lanceert een auto-immune reactie op gluten, het beschadigd het slijmvlies van de darm. Een tarwe allergie, het immuunsysteem reageert sterk op de aanwezigheid van tarwe eiwitten(5).

Opgemerkt, dat de meeste mensen gluten eten zonder problemen.

Maar voor degenen die gevoelig zijn voor gluten , kan zelfs een kleine hoeveelheid hen ziek maken. Een glutenvrij dieet is de enige manier voor deze mensen om ernstige gezondheidsproblemen te voorkomen(5, 6, 7, 8).

Kortom: Gluten is een eiwit dat voorkomt in tarwe, gerst en rogge. De meeste mensen tolereren het, maar het kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken voor sommige individuen.

Is haver glutenvrij?

De waarheid is dat zuivere haver gluten-vrij is en veilig voor de meeste mensen met een gluten intolerantie.

Echter, haver wordt vaak besmet met gluten, omdat ze in dezelfde faciliteiten kunnen worden verwerkt als granen zoals tarwe, rogge en gerst die gluten bevatten.

Studies tonen aan dat de meeste mensen met coeliakie of tarwe allergie 50-100 gram zuivere haver per dag kunnen eten zonder bijwerkingen (9, 10, 11, 12, 13).

Een studie volgde 106 coeliakie patiënten gedurende 8 jaar. Meer dan de helft van de deelnemers aten haver elke dag, en ervaren geen negatieve effecten(10, 14).

Omdat zuivere haver gluten-vrij is, zijn ze meestal veilig voor mensen met een tarwe allergie, zolang ze niet besmet zijn met tarwe(10, 15).

Kortom: De meeste mensen die gluten intolerant zijn kunnen veilig zuivere haver eten. Dit geldt ook voor mensen met coeliakie.

Haver is vaak besmet met gluten

Haver in een bruine tas

Hoewel haver zelf geen gluten bevat, worden ze vaak geteeld naast andere gewassen.

Dezelfde machines wordt meestal gebruikt om aangrenzende gebieden te oosten, wat leidt tot kruisbesmetting of één van die gewassen bevat gluten.

Producten gemaakt met haver zijn meestal ook verwerkt in dezelfde faciliteiten als gluten-bevattende producten, en worden bereid en verpakt met dezelfde machines.

Daarom is het niet verwonderlijk dat de analyse van studies regelmatig haver producten vinden die ver boven de norm voor glutenvrije levensmiddelen niveaus begeven(16, 17, 18).

Een studie analyseerde 109 haver bevattende producten op de markt in de VS, Canada en Europa. Ze vonden producten die gemiddeld meer dan 200 deeltjes per miljoen (ppm) gluten bevatten(16, 19).

Dat klinkt misschien niet als veel, maar slechts 20 ppm gluten kan genoeg zijn om een reactie bij iemand met coeliakie te veroorzaken(16).

Deze hoge risico van besmetting betekent dat het niet veilig is om conventioneel geteeld en verwerkt haver in een strikt glutenvrij dieet op te nemen.

Om deze reden zijn een aantal bedrijven begonnen met het verbouwen en verwerken van haver met machines op glutenvrije velden. Deze haver kan vervolgens worden verkocht als gluten-vrij, en moet minder dan 20 ppm gluten bevatten(20).

Helaas kan zelfs glutenvrije labels niet 100% betrouwbaar zijn. Een studie wees uit dat slechts 95% van de producten gelabeld als glutenvrij een veilig niveau hadden.

Echter 100% van de haverproducten waren geslaagd voor de test. Dit betekent dat gecertificeerde glutenvrij labels van haver en havermout kan worden vertrouwd in de meeste gevallen (16, 21).

Kortom: Haver wordt vaak besmet met gluten tijdens de groei of verwerking, maar veel bedrijven produceren nu niet-verontreinigd haver.

Haver bevat een eiwit genaamd Avenine, die problemen kunnen veroorzaken bij sommige mensen

Haver in Witte Kom

Zelfs als besmetting is uitgesloten, zal een klein aantal mensen met coeliakie (en eventueel andere voorwaarden) nog steeds niet in staat zijn om zuivere haver te tolereren.

Zuivere haver bevat een eiwit  genaamd avenine , die problemen kunnen veroorzaken omdat het een soortgelijke aminozuurstructuur gluten is.

De meerderheid van de mensen die gevoelig zijn voor gluten en niet reageren op avenine. Ze kunnen zuivere, onbesmette haver zonder problemen eten(22).

Echter, een klein percentage van de mensen met coeliakie reageren op avenine.Voor die paar mensen, misschien zelfs gecertificeerde glutenvrije haver kunnen enkele reactie veroorzaken(16, 23).

Één studie onderzocht coeliakie en haver consumptie en vond dat de meeste mensen hadden het potentieel om te reageren op avenine. Echter hadden slechts 8% van de deelnemers een werkelijke reactie na het consumeren van een grote hoeveelheid haver (24).

In die gevallen, de reactie was klein en geen klinische symptomen veroorzaken. Dus, de onderzoekers concludeerden dat er nog steeds veilig is voor patiënten die tot 100 gram zuivere haver per dag consumeren (24).

Bovendien twee andere kleine studies bleek dat sommige mensen met coeliakie een klein immuunrespons en intestinale symptomen ervaren bij het consumeren van haver, vergeleken met die op een traditionele glutenvrij dieet(25, 26).

Ondanks deze effecten, geen van de mensen in deze studies ondervonden eventuele schade aan de ingewanden van haver (25, 26).

Kortom: Haver bevat een eiwit genaamd avenine. Een klein percentage van mensen met coeliakie reageren op avenine en kunnen geen zuivere haver tolereren.

Haver heeft vele gezondheidsvoordelen

Glutenvrije diëten zijn vaak beperkt als het gaat om voedsel keuzes, met name granen en zetmeelrijke voedingsmiddelen.

Waaronder haver en producten zoals havermout of gezonde mueslirepen kunt u toevoegen als broodnodige afwisseling.

Verscheidene studies hebben ook aangetoond dat na een glutenvrij dieet vaak tot een onvoldoende inname van vezels , B-vitaminen, foliumzuur en mineralen zoals ijzer , magnesium , selenium, mangaan en zink(10, 27, 28, 29).

Haver is toevallig een goede bron van al deze vitaminen en mineralen. Ze zijn ook een fantastische bron van vezels.

Bovendien, haver biedt verschillende indrukwekkende voordelen voor de gezondheid:

  • Hart-en vaatziekten: Haver kan helpen bij het verbeteren van risicofactoren voor hart-en vaatziekten, zoals het verlagen van het “slechte” LDL-cholesterol en het verhogen van het ‘goede’ HDL-cholesterol(30).
  • Gewichtsverlies: Haver en havermout kan helpen bij gewichtsverlies door het verhogen van volheid(31, 32, 33).
  • Diabetes: Haver kan helpen verbeteren van de bloedsuikerspiegel, vetgehalte van het bloed en insuline gevoeligheid voor mensen met diabetes type 2 (34).

Kortom: Haver is een goede bron van vele voedingsstoffen die ontbreken in een glutenvrij dieet. Ze kunnen ook variatie toevoegen en biedt voordelen voor de gezondheid.

Kan je haver ook in een gluten-vrij dieet opnemen?

Er zijn vele voordelen aan haver waaronder in een glutenvrij dieet.

Haver kan worden gebruikt in vele glutenvrije producten, en havermeel is populair in glutenvrij recepten. Havermout is ook favoriet bij het ontbijt voor veel mensen.

Echter, het is belangrijk om alleen haver en havermout producten die zijn geëtiketteerd of gecertificeerd als gluten-vrij te kopen. Dit zorgt ervoor dat de haver zuiver en onbesmet is.

In de Verenigde Staten en Europa worden producten met dit label alleen gluten die minder dan 20 ppm (mg / kg) bevatten, de hoeveelheid is zo laag omdat dat algemeen wordt beschouwd als veilig(20).

Deze dagen, is het gemakkelijk om zuivere haver te kopen in veel supermarkten en online.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

15 − 2 =

It is main inner container footer text