broccoli gezondheidsvoordelen

Zijn Goitrogenen in voedingsmiddelen schadelijk?

Als u problemen heeft met de schildklier, hebt u waarschijnlijk gehoord van goitrogenen.

U hebt misschien zelfs gehoord dat sommige voedingsmiddelen door hen moeten worden vermeden.

Maar zijn goitrogenen echt zo slecht, en moet je ze proberen te vermijden?

In dit artikel wordt een gedetailleerd overzicht gegeven van goitrogenen en hun gezondheidseffecten.

Wat zijn Goitrogenen?

Goitrogenen zijn verbindingen die de normale functie van de schildklier verstoren.

Simpel gezegd, ze maken het voor de schildklier moeilijker om de hormonen te produceren die je lichaam nodig heeft voor een normale metabolische functie.

De link tussen goitrogenen en de schildklierfunctie werd voor het eerst beschreven in 1928, toen wetenschappers schildkliervergroting in konijnen waarnamen die verse kool aten(1).

Deze vergroting van de schildklier is ook bekend als een struma, die is waar de term goitrogenen vandaan komt.

Deze ontdekking leidde tot de hypothese dat stoffen in sommige groenten de schildklierfunctie kunnen beïnvloeden bij overmatig gebruik(2).

Sindsdien zijn verschillende soorten goitrogenen geïdentificeerd in verschillende voedingsmiddelen.

Kortom: Goitrogenen zijn stoffen die in bepaalde voedingsmiddelen worden aangetroffen. Bij overmatig gebruik kunnen ze de werking van de schildklier verstoren.

Soorten goitrogenen aangetroffen in voedingsmiddelen

Er zijn drie belangrijke soorten goitrogenen(3):

  1. Goitrine
  2. thiocyanaten
  3. flavonoïden

Goitrine en thiocyanaten worden geproduceerd wanneer planten worden beschadigd, zoals wanneer ze worden gesneden of gekauwd.

Flavonoïden zijn van nature aanwezig in een breed scala aan voedingsmiddelen. Enkele voorbeelden zijn de resveratrol in rode wijn en de catechinen in groene thee .

Flavonoïden worden over het algemeen beschouwd als gezonde antioxidanten, maar sommige kunnen door onze darmbacteriën worden omgezet in goitrogenen verbindingen(3, 4).

Kortom: Goitrine, thiocyanaten en flavonoïden zijn de drie meest voorkomende soorten goitrogenen. Ze zijn te vinden in veel gewone voedingsmiddelen.

Goitrogenen kunnen schildklierproblemen veroorzaken

Voor mensen met schildklierproblemen kan een hoge inname van goitrogenen de schildklierfunctie verergeren door:

  • Blokkering van jodium: Goitrogenen kunnen voorkomen dat jodium de schildklier binnendringt, wat nodig is om schildklierhormonen te produceren.
  • Interfereren met TPO: The schildklier peroxidase (TPO) enzym hecht jodium aan het aminozuur tyrosine , die samen de basis van schildklierhormonen vormen.
  • Het verminderen van TSH: Goitrogenen kunnen interfereren met thyreoïd stimulerend hormoon (TSH), wat de schildklier helpt hormonen te produceren.

Wanneer de functie van de schildklier wordt verstoord, heeft het problemen met productie van de hormonen die uw stofwisseling reguleren.

Dit kan lijden tot problemen met het regelen van de lichaamstemperatuur, hartslag, eiwit productie, calcium in het bloed en hoe uw lichaam vetten en koolhydraten gebruikt.

Wanneer de functie van de schildklier wordt verstoord, heeft het problemen bij het produceren van de hormonen die uw stofwisseling reguleren.

Dit kan leiden tot problemen bij het beheersen van de lichaamstemperatuur, hartslag,eiwitproductie , calciumgehalte in het bloed en hoe uw lichaam vetten gebruikt en koolhydraten .

Het lichaam kan een daling van de schildklierhormoonproductie goedmaken door simpelweg meer TSH vrij te geven, waardoor de schildklier meer hormonen produceert.

Een slecht werkende schildklier reageert echter niet zo goed op TSH. De schildklier compenseert door meer cellen te laten groeien, wat leidt tot een vergroting die bekend staat als struma.

Struma’s kunnen een gevoel van beklemming in uw keel, hoest, heesheid en ademhalen en slikken moeilijker maken.(5).

Kortom: Goitrogenen kunnen het vermogen van de schildklier verminderen om de hormonen te produceren die uw lichaam nodig heeft om normaal te functioneren. Ze hebben meer kans op een negatieve invloed op mensen die al een slechte schildklierfunctie hebben.

Goitrogenen kunnen andere gezondheidsproblemen veroorzaken

Struma zijn niet de enige gezondheidsproblemen die moeten worden overwogen.

Een schildklier die niet genoeg hormonen kan produceren, kan andere gezondheidsproblemen veroorzaken, waaronder:

  • Psychische achteruitgang: in één onderzoek verhoogde een slechte schildklierfunctie het risico op mentale achteruitgang en dementie met 81% voor personen onder de 75 jaar (6).
  • Hart-en vaatziekten: Een slechte schildklierfunctie is in verband gebracht met een 2-53% hoger risico op het ontwikkelen van hartaandoeningen en een 18-28% hoger risico om eraan te sterven (7, 8).
  • Gewichtstoename: Tijdens een 3,5 jaar durende studie, mensen met een slechte schildklierfunctie winnen tot 5 pond (2,3 kg) meer aan gewicht(9).
  • Obesitas: Onderzoekers ontdekten dat mensen met een slechte schildklierfunctie hebben 20-113% meer kans op obesitas(10).
  • Vertragingen bij de ontwikkeling: Lage niveaus van schildklierhormonen tijdens de zwangerschap, vooral tijdens het eerste trimester, kunnen de ontwikkeling van de foetale hersenen verstoren(11).
  • Botbreuken: Een studie wees uit dat mensen met een slechte schildklierfunctie hebben een 38% hoger risico op heupfracturen en een 20% hoger risico van niet-wervelfracturen (12, 13).

Kortom: Schildklierhormonen helpen bij het reguleren van het metabolisme van uw lichaam. Een schildklier die niet in staat is zoveel hormonen te produceren als zou moeten, kan tot verschillende gezondheidsproblemen leiden.

Welke voedingsmiddelen bevatten de meeste goitrogenen?

Een verrassende verscheidenheid aan voedingsmiddelen bevat goitrogenen, waaronder groenten, fruit, zetmeelrijke planten en voedingsmiddelen op basis van soja.

Kruisbloemige groenten

Vruchten en zetmeelrijke planten

Voedingsmiddelen op basis van soja

Kortom: Goitrogenen zijn te vinden in een grote verscheidenheid aan kruisbloemige groenten, fruit, zetmeelrijke planten en voedsel op basis van soja.

Hoe de gevolgen van goitrogenen te minimaliseren

Als u een traag werkende schildklier heeft, of zich zorgen maakt over goitrogenen in uw dieet, zijn er een paar eenvoudige manieren om het risico op negatieve effecten te verminderen:

  • Varieer uw voeding: Eten eten van een verscheidenheid aan plantaardig voedsel zal de hoeveelheid goitrogens die u consumeert helpen beperken. Bovendien helpt het je om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen.
  • Kook alle groenten: Kook, stoom of bak groenten in plaats van ze rauw te eten. Dit helpt het myrosinase enzym af te breken en goitrogenen te verminderen (14, 15).
  • Blancheer de groenten: Als u het lekker vindt om verse spinazie of boerenkool in smoothies te gebruiken , probeer de groenten te blancheren en dan te bevriezen. Hiermee beperkt u het effect daarvan op uw schildklier.
  • Stoppen met roken: Roken is een belangrijke risicofactor voor struma(16).

Verhoog de inname van jodium en selenium

Het krijgen van voldoende jodium en selenium kan ook helpen de effecten van goitrogenen te beperken. Eigenlijk, jodiumtekort is een bekende risicofactor voor schildklierstoornissen (17).

Twee goede voedingsbronnen van jodium omvatten zeewier, zoals kelp, kombu en nori, en gejodeerd zout. Minder dan 1/2 theelepel gejodeerd zout is genoeg voor uw dagelijkse behoefte aan jodium.

Het eten van te veel jodium kan echter ook uw schildklier negatief beïnvloeden. Toch is dit risico minder dan 1%, dus het zou niet al te veel zorgen mogen maken(18).

Krijgen van voldoende selenium kan ook helpen schildklieraandoeningen te voorkomen(19).

Goede bronnen van selenium zijn paranoten, vis, vlees, zonnebloempitten, tofu, gebakken bonen, portobello-champignons, volkoren pasta en kaas.

Kortom: Een gevarieerd dieet, koken van voedsel, vermijden van roken en het krijgen van je vulling van jodium en selenium zijn eenvoudige manieren om de effecten van goitrogens te beperken.

Moet u zich zorgen maken over goitrogenen?

Het algemene antwoord is nee. Tenzij uw schildklier functie al verstoord is, hoeft u uw inname van voedingsmiddelen die goitrogenen bevatten niet te beperken.

Bovendien wanneer deze voedingsmiddelen met mate worden gekookt en geconsumeerd, moeten ze veilig zijn voor iedereen – zelfs mensen met problemen met de schildklier (17).

Overigens zijn de meeste voedingsmiddelen die goitrogenen bevatten ook behoorlijk voedzaam.

Daarom is het kleine risico van goitrogenen ruimschoots gecompenseerd door andere gezondheidsvoordelen.