img

Goitrogens in levensmiddelen: schadelijk of onschadelijk?

1862 Views

Goitrogens in levensmiddelen: schadelijk of onschadelijk?

Als je schildklier problemen hebt, heb je waarschijnlijk gehoord van goitrogens.

U kunt zelfs hebben vernomen dat sommige voedingsmiddelen moeten worden vermeden.

Maar zijn goitrogens echt zo slecht, en moet je proberen ze te vermijden?

Dit artikel geeft een gedetailleerde kijk op goitrogens en hun effecten op de gezondheid.

Wat zijn Goitrogenen?

Goitrogenen zijn verbindingen die interfereren met de normale functie van de schildklier.

Simpel gezegd, ze maken het moeilijker voor de schildklier om de hormonen die je lichaam nodig heeft voor de normale stofwisseling functie te produceren.

De link tussen goitrogens en schildklierfunctie werd voor het eerst beschreven in 1928, toen wetenschappers hadden schildklier vergroting waargenomen toen konijntjes verse kool aten(1).

Deze vergroting van de schildklier is ook bekend als een struma, die is waar de term goitrogen vandaan komt.

Deze ontdekking leidde tot de hypothese dat stoffen in sommige groenten schildklierfunctie kunnen beïnvloeden wanneer het wordt gebruikt in overmaat (2).

Sindsdien zijn er verschillende soorten goitrogens vastgesteld, in een verscheidenheid van voedingsmiddelen.

Kortom: Goitrogens zijn stoffen gevonden in bepaalde voedingsmiddelen. Wanneer verbruikt dan kunnen ze interfereren met de functie van de schildklier.

Soorten goitrogenen aangetroffen in voedingsmiddelen

Broccoli

Er zijn drie belangrijke soorten goitrogens(3):

  1. Goitrine
  2. thiocyanaten
  3. flavonoïden

Goitrine en thiocyanaten worden geproduceerd wanneer planten zijn beschadigd, zoals wanneer ze gesneden of gekauwd worden.

Flavonoïden zijn van nature aanwezig in diverse levensmiddelen. Enkele voorbeelden is resveratrol in rode wijn en de catechines in groene thee .

Flavonoïden worden algemeen beschouwd als gezonde antioxidanten, maar sommigen van hen kunnen worden omgezet in goitrogenic verbindingen door onze darmbacteriën(3, 4).

Kortom: Goitrine, thiocyanaten en flavonoïden zijn de drie meest voorkomende vormen van goitrogens. Ze zijn te vinden in vele voedingsmiddelen.

Goitrogens kunnen schildklierproblemen veroorzaken

Voor mensen met schildklier problemen, een hoge inname van goitrogens kan schildklierfunctie verslechteren door:

  • Het blokkeren van jodium: Goitrogens kan voorkomen dat jodium in de schildklier komt, die nodig is om schildklierhormonen te produceren.
  • Interfereren met TPO: The schildklier peroxidase (TPO) enzym hecht jodium aan het aminozuur tyrosine , die samen de basis van schildklierhormonen vormen.
  • Het verminderen van TSH: Goitrogenen kunnen interfereren met de schildklier stimulerend hormoon (TSH), dat helpt het schildklier hormonen te produceren.

Wanneer de functie van de schildklier wordt verstoord, heeft het problemen met productie van de hormonen die uw stofwisseling reguleren.

Dit kan lijden tot problemen met het regelen van de lichaamstemperatuur, hartslag, eiwit productie, calcium in het bloed en hoe uw lichaam vetten en koolhydraten gebruikt.

Het lichaam kan de afname van de productie van schildklierhormoon door simpelweg het vrijgeven van meer TSH, die de schildklier produceert om meer hormonen te produceren.

Echter, een defect schildklier reageert niet op TSH. De schildklier compenseert dat door het groter worden van de cellen, wat leidt tot een vergroting bekend als struma.

Struma kan een gevoel van beklemming creëren in je keel, hoesten, heesheid en kunnen ademhalen en slikken moeilijker maken(5).

Kortom: Goitrogenen kan het vermogen van de schildklier om de hormonen die je lichaam nodig heeft om normaal te functioneren verminderen. Ze hebben meer kans op een negatieve invloed op mensen die al een slechte schildklierfunctie hebben.

Goitrogenen kan lijden tot andere gezondheidsproblemen

Zoete aardappelen

Struma is niet het enige gezondheidsrisico.

Een schildklier die niet genoeg hormonen kan produceren kunnen andere gezondheidsproblemen veroorzaken, zoals:

  • Mentale achteruitgang: In een studie, een slechte schildklierfunctie verhoogde het risico op geestelijke achteruitgang en dementie met 81% voor mensen onder de 75 jaar(6).
  • Hart-en vaatziekten: Slechte schildklier functie is gekoppeld aan een hoger risico van 2 – 53% op het ontwikkelen van hart-en vaatziekten en een 18-28% hoger risico voor overlijden aan het(7, 8).
  • Gewichtstoename: Tijdens een 3,5 jaar durende studie, mensen met een slechte schildklierfunctie winnen tot 5 pond (2,3 kg) meer aan gewicht(9).
  • Obesitas: Onderzoekers ontdekten dat mensen met een slechte schildklierfunctie hebben 20-113% meer kans op obesitas(10).
  • Ontwikkelingsstoornissen vertragingen: Lage niveaus van schildklierhormonen tijdens de zwangerschap, vooral tijdens het eerste trimester, kan foetale ontwikkeling van de hersenen verstoren(11).
  • Botbreuken: Een studie wees uit dat mensen met een slechte schildklierfunctie hebben een 38% hoger risico op heupfracturen en een 20% hoger risico van niet-wervelfracturen (12, 13).

Welke voedingsmiddelen bevatten de meeste goitrogenen?

Een verrassende variëteit aan voedingsmiddelen bevatten goitrogens, met inbegrip van groenten, fruit , zetmeelrijke planten en op basis van soja voedingsmiddelen.

kruisbloemige groenten

Vruchten en zetmeelrijke planten

Voedingsmiddelen op basis van soja

Kortom: Goitrogenen worden gevonden in een grote verscheidenheid van kruisbloemige groenten, fruit, zetmeelrijke planten en soja gebaseerde voedingsmiddelen.

Hoe de gevolgen van goitrogenen te minimaliseren

Als u een traag werkende schildklier heeft, of zich zorgen maakt over goitrogens in uw voeding, er zijn een paar eenvoudige manieren om het risico van negatieve effecten te verminderen:

  • Varieer uw voeding: Eten van een verscheidenheid van plantaardig voedsel zal helpen beperken de hoeveelheid goitrogens die je verbruikt. Plus zal het u helpen om genoeg vitaminen en mineralen binnen te krijgen.
  • Kook alle groenten: Kook, stoom of bak groenten in plaats van ze rauw te eten. Dit helpt het myrosinase enzym, waardoor goitrogens afbreekt (14, 15).
  • Blancheer de Groenten: Als u het lekker vindt om verse spinazie of boerenkool in smoothies te gebruiken , probeer de groenten te blancheren en dan te bevriezen. Hiermee beperkt u het effect daarvan op uw schildklier.
  • Stoppen met roken: Roken is een belangrijke risicofactor voor struma(16).

Verhogen van jodium en selenium inname

Het krijgen van voldoende jodium en selenium kan ook helpen de gevolgen van goitrogens te beperken. In feite, jodium deficiëntie is een bekend risicofactor voor schildklier disfunctie (17).

Twee goede voedingsbronnen van jodium omvatten zeewier, zoals kelp, kombu en nori, en gejodeerd zout. Minder dan 1/2 theelepel gejodeerd zout is genoeg voor uw dagelijkse behoefte aan jodium.

Echter, het nuttigen van te veel jodium kan ook negatief invloed hebben op uw schildklier. Toch is het  risico kleiner dan 1%, zodat het niet mag lijden tot te veel zorgen(18).

Krijgen van voldoende selenium kan ook helpen voorkomen van ziekten van de schildklier(19).

Rijke bronnen van selenium  zijn onder andere paranoten, vis, vlees, zonnebloempitten, tofu, gebakken bonen, paddenstoelen, volkoren en kaas .

Kortom: Een gevarieerde voeding, het bereiden van voedsel, het vermijden van roken en het krijgen van genoeg jodium en selenium zijn eenvoudige manieren om de gevolgen van goitrogens te beperken.

Moet u zich zorgen maken over goitrogenen?

Het algemene antwoord is nee. Tenzij uw schildklier functie al verstoord is, hoeft u niet uw inname van voedingsmiddelen die goitrogens bevatten te beperken.

Wanneer deze voedingsmiddelen worden gekookt en met mate geconsumeerd, zijn deze veilig voor iedereen – zelfs voor diegene die problemen heeft met de schildklier(17).

Overigens de meeste voedingsmiddelen die goitrogens bevatten zijn toevallig ook heel voedzaam.

De kleine risico’s van goitrogens wordt daarom veel gecompenseerd door andere voordelen voor de gezondheid.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text