Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Groene bananen: goed of slecht?

1628 Views

Groene bananen: goed of slecht?

Bananen zijn ongelooflijk lekker en makkelijk te eten.

Wat meer, ze zijn rijk aan vele essentiële vitaminen en mineralen.

De meeste mensen eten bananen als ze geel en rijp zijn, maar groen en onrijpe bananen zijn ook veilig om te eten.

Echter, sommige mensen hebben een hekel aan hun smaak en textuur.

Groen versus gele bananen: Wat is het verschil?

Bananen worden meestal geoogst terwijl ze nog groen zijn. Dit helpt ervoor te zorgen dat ze niet te rijp zijn voordat je ze verkoopt.

Daarom zien je meestal deze kleur in de supermarkt.

Naast verschillend in kleur, groene en gele bananen verschillen op verschillende manieren:

  • Smaak: Groene bananen zijn minder zoet. Ze zijn eigenlijk heel bitter van smaak.
  • Textuur: Groene bananen zijn steviger dan de gele bananen. Hun structuur is soms beschreven als wasachtig.
  • Samenstelling: Groene bananen zijn rijker an zetmeel. Zodra bananen rijp en geel zijn wordt het zetmeel in suikers omzetten.

Bovendien, groene bananen zijn moeilijker te pellen, terwijl de rijpe bananen zijn gemakkelijk te pellen.

Kortom: Groene en gele bananen verschillen in smaak en textuur.Groene bananen zijn ook rijker aan zetmeel.

Terwijl de banaan rijpt, verandert de koolhydraat samenstelling

Groen en Geel Banaan

Onrijpe bananen bevatten meestal zetmeel, die goed is voor 70-80% van het drooggewicht(1).

Veel van die zetmeel is resistente zetmeel , die niet verteerd in de dunne darm.

Daarom wordt het vaak ingedeeld als voedingsvezels .

Echter, bananen verliezen hun zetmeel als ze rijpen. Tijdens de rijping wordt zetmeel omgezet in eenvoudige suikers (sucrose, glucose en fructose).

Interessant, rijpe bananen bevatten slechts 1% zetmeel.

Groene bananen zijn ook een goede bron van pectine. Dit soort voedingsvezels is te vinden in groenten en helpt hen hun structurele vorm te behouden. Pectine breekt af als een banaan overrijp is, waardoor de vruchten zacht en papperig worden(2, 3).

Resistent zetmeel en pectine in groene bananen kunnen een aantal voordelen voor de gezondheid hebben, waaronder verbeterde bloedsuiker controle en een betere spijsvertering(4).

Conclusie: Groene bananen bevatten een hoog gehalte aan resistente zetmeel en pectine, die zijn gekoppeld aan verschillende gezondheidsvoordelen. Als bananen rijpen, wordt het meeste zetmeel omgezet in suiker.

Zowel groene als gele bananen zijn voedzaam

Groene en gele bananen zijn beide rijke bronnen van veel belangrijke voedingsstoffen.

Hoewel de exacte voedingsprofiel van groene bananen niet beschikbaar is, dienen zij dezelfde micronutriënten als rijpe bananen te bevatten.

Een groene of gele middelgrote banaan (118 gram) bevat(5):

  • Vezels: 3,1 gram.
  • Kalium: 12% van de ADH.
  • Vitamine B6: 20% van de ADH.
  • Vitamine C: 17% van de ADH.
  • Magnesium: 8% van de ADH.
  • Koper: 5% van de ADH.
  • Mangaan: 15% van de ADH.

Dit komt met ongeveer 105 calorieën, waarvan meer dan 90% komt uit koolhydraten.Daarnaast, bananen zijn zeer laag in vet en eiwit.

Voor meer informatie over de voedingsstoffen in bananen, lees dan dit artikel .

Kortom: Groene en gele bananen zijn rijk aan vele voedingsstoffen, waaronder kalium, vitamine B6 en vitamine C. Ze bestaan bijna geheel uit koolhydraten, maar bevatten weinig eiwit en vet.

Ze helpen u ook gevoel van volheid en kan eetlust verminderen

Groene bananen zijn zeer vullend, grotendeels als gevolg van hun hoge vezelgehalte.

Vezelrijke voeding bevordert de verzadiging(6).

Zowel resistent zetmeel als pectine – de vezeltypes in groene bananen – zijn verbonden met een toegenomen gevoel van volheid na de maaltijd (7, 8, 9).

Deze types van vezels kan ook de lediging vertragen van uw maag en zorgt dat je minder snel gaat eten (10, 11).

Op zijn beurt kan dit helpen om minder calorieën te eten, die zouden kunnen helpen bij het afvallen.

Conclusie: Groene bananen kan een eetlust-verlagend effect hebben vanwege hun hoge gehalte aan vezels en resistent zetmeel.

Ze kunnen de spijsvertering gezondheid verbeteren

De voedingsstoffen in groene bananen heeft een prebiotisch effect .

In plaats van te worden uitgesplitst in de darm, voedt resistent zetmeel en pectine de vriendelijke bacteriën die zich in je darmen bevinden.

De bacteriën fermenteren deze twee soorten vezels, produceren butyraat en andere nuttige kort-keten vetzuren(12, 13).

Kort-keten vetzuren kunnen helpen met diverse spijsverteringsproblemen(14, 15, 16).

Daarnaast is er wat bewijs dat zij helpen beschermen tegen darmkanker(17, 18).

Kortom: Het consumeren van groene bananen kan helpen om je darmen bacteriën gezond te houden. Het produceert ook kort-keten vetzuren, die belangrijk zijn voor de spijsvertering gezondheid.

Ze hebben voordelen voor uw bloedsuiker

Drie Groene Bananen

Het hebben van een hoge bloedsuikerspiegel is een belangrijk gezondheids-zorg.

Indien onbehandeld voor lange tijd, kan dit leiden tot diabetes type 2 en het risico verhogen van andere ernstige gezondheidsproblemen.

Zowel de pectine en resistent zetmeel in groene bananen kan helpen bij het beheersen van de bloedsuikerspiegel na de maaltijd (11, 19).

Onrijpe, groene bananen scoren ook laag op de glycemische index, met een waarde van 30. Goed rijpe bananen hebben een score van rond de 60.

De glycemische index meet hoe snel voedsel de bloedsuikerspiegel na het eten verhoogd(20).

De schaal loopt van 0 tot 100, en lagere waarden zijn goed voor de bloedsuikerspiegelwaarde.

Kortom: Pectine en resistent zetmeel in groene bananen kan helpen uw bloedsuikerspiegelwaarde te handhaven, vooral na de maaltijd.

Op welke manier zijn groene bananen ongezond?

Groene bananen worden in het algemeen beschouwd als gezond.

Toch zijn er een aantal online rapporten geweest van mensen die klachten hebben na het eten van hen.

Dit geldt ook voor de spijsvertering symptomen zoals een opgeblazen gevoel , gas en constipatie .

Daarnaast moet u voorzichtig zijn met groene bananen als u allergisch bent voor latex.

Ze bevatten eiwitten die vergelijkbaar zijn met allergeen eiwitten in latex, welke reacties voor mensen met een latexallergie kunnen veroorzaken. Deze aandoening staat bekend als de latex-fruit syndroom(21).

Kortom: Groene bananen worden als gezond beschouwd, hoewel ze problemen met de spijsvertering bij sommige mensen kan veroorzaken.Mensen met een latex allergie kunnen ook problemen ondervinden wanneer ze eten.

Hoe groen moet de banaan zijn?

Twee Deels rijpe bananen

Groene bananen kan wat extra voedingsstoffen en voordelen die gele bananen niet voorzien.

Ze zijn rijk aan resistent zetmeel en pectine, die zorgen voor het verbeteren van de spijsvertering en helpen aan een lagere bloedsuikerspiegel.

Echter, sommige mensen vinden dat groene bananen hebben een bittere smaak en slechte textuur.

Interessant is dat het resistente zetmeel en pectine geleidelijk afneemt naarmate de banaan rijpt, zodat bananen die geel zijn met een vleugje groen nog steeds kleine hoeveelheden bevatten.

Om deze reden hoeft de banaan niet helemaal groen te zijn voor u om op zijn minst een aantal van deze voordelen te krijgen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text