Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

4 Gezondheidsvoordelen van hazelnoten

1686 Views

4 Gezondheidsvoordelen van hazelnoten

Hazelnoten zijn de vruchten van de hazelaar. Dit is een heester uit de berkenfamilie die afkomstig is uit West-Europa. Er bestaan verschillende soorten en vormen hazelnoten, van langwerpig tot rond. De hazelaars die we tegenwoordig kennen zijn ontstaan uit kruisingen tussen verschillende soorten. Het doel was om zo groot mogelijke hazelnoten te produceren. Hazelnoten groeien ook in Nederland, maar worden voornamelijk geïmporteerd uit Turkije.

Hazelnoot wordt veel gebruikt als additief in chocolade, banketbakkerijen en voor de garnering van desserts en hartige bereidingen.

Hoewel ze spaarzaam worden gekweekt in slechts enkele delen van de wereld, zijn ze zeer in trek over de hele wereld, vanwege hun voedingswaarde.

Voedingswaarde van hazelnoten -per 100 gram

Energie 628 Kcal
Koolhydraten 17 gms
 Suiker 4.34 gms
 Voedingsvezels 11 gms
Vetten 60,75 gram
 Eiwit 14.95 gms
Vitamine A 20 IU
Beta-caroteen 11
Luteïne zeaxanthine 92
 Vitamine B1 0,643 mg
 Vitamine B2 0,113 mg
 Vitamine B3 1,8 mg
Vitamine B5 0,918 mg
 Foliumzuur 113
Vitamine B6 0,563 mg
Vitamine K 14.2
Vitamine C 6,3 mg
Vitamine 15.03 mg
Calcium 114 mg
Magnesium 163 mg
Ijzer 4,7 mg
Fosfor 290 mg
Kalium 680 mg
Mangaan 6,175 mg
Selenium 19.9
Zink 2,45 mg

Hazelnoten zijn hoog in energie, een 87% van deze noten zit vol zitten met onverzadigde vetten die worden aangeduid als “goede vetten” voor uw lichaam.

Deze noten zijn ook een rijke bron van voedingsvezels die veel hoger zijn dan de meeste noten in dezelfde categorie.

Neem een kijkje op de voedingswaarde tabel van de hazelnoot en u zult versteld staan over de complete en ideale voedingssamenstelling. De cijfers zijn aangepast voor 100 gram van standaard portie.

Hazelnoot is rijk aan vitaminen en voldoet aan de meeste van onze dagelijkse behoefte in hun 100 gram portie per dag.

Ze bieden 100% vitamine E die ons lichaam nodig heeft, terwijl 56% van de vitamine B1 en 43% van vitamine B6. Ongeveer 12% van de vitamine B3 en 18% vitamine B5 is afgeleid van deze noten.

Onder de sporenelementen is het rijkste aan mangaan dat is bijna drie keer onze dagelijkse behoefte, en magnesium  46%.

Maar ook 36% ijzer en 11% calcium is aanwezig in de hazelnoot. Spoormetaal zink is ook aanwezig voor ongeveer 26% van onze dagelijkse behoefte. Afgezien van een rijke samenstelling van voedingsstoffen, hazelnoten bestaat bijna 5% uit water.

Gezondheidsvoordelen van hazelnoot

Hazelnoot is een elixer van voeding, die koolhydraten, vetten, eiwitten, vitaminen en andere mineralen en sporenelementen metalen combineert.

Vooral de metalen en mineralen die rijk en uniek zijn in de hazelnoot omdat andere voeding gemakkelijk kan worden afgeleid uit de dagelijkse consumptie van vruchten.

1. Voor de cardiovasculaire gezondheid

Hazelnoot is rijk aan onverzadigde vetten genaamd HDL (High-Density lipoproteïnen). Deze HDL vermindert het balans van de niveaus van het slechte cholesterol (LDL) in ons lichaam die afkomstig is van verzadigde vetten. Over een periode leidt LDL tot afzetting van vet in de slagaders waar plaque ontstaat.

Plaque is uiterst schadelijk, omdat het zorgt dat de slagaders inflexibele is en belemmert de doorbloeding. Spataderen, aritmie en een schommelende bloeddruk zijn enkele van de medische aandoeningen die zich in de meeste gevallen hoog cholesterolgehalte kunnen veroorzaken.

In ernstige gevallen kan dit leiden tot een hartaanval, beroerte en blijvende schade aan de slagaders.

Van de 60,75 totale samenstelling van vetten in hazelnoot, ongeveer 4,464 is onverzadigd, 45,652 is enkelvoudig, en 7,92 is meervoudig. We moeten ook verzadigde vetten in ons lichaam hebben, en deze worden geleverd door hazelnoten op een gecontroleerde en beheerste hoeveelheden. Dit is wat het vetgehalte in hazelnoot zo compleet maakt .

Kortom: Hazelnoot is goed voor het hart en verlaagt de schadelijke vet afzetting in het lichaam en slagaders. Zij bieden een compleet vetprofiel in de voeding met de juiste hoeveelheid meervoudig onverzadigde vetten, enkelvoudig onverzadigde en verzadigde vetten.

2. Foliumzuur voor u

Foliumzuur, beter bekend als vitamine B11 is een noodzakelijk onderdeel voor het onderhoud en gezonde groei van de foetus in de eerste termijn van de zwangerschap.

In het eerste trimester van de zwangerschap, de ruggengraat en hersenontwikkeling van baby vindt dan plaats. De vorming van rode bloedcellen en witte bloedcellen vindt dan ook plaats met behulp van foliumzuurrijke voedingsmiddelen.

Niet alleen is het gunstig voor de hersenontwikkeling van de foetus, maar helpt ook bij diverse degeneratieve stoornissen en leeftijdsgebonden aandoeningen gerelateerd aan de hersenen bij volwassenen.

De rol van foliumzuur is het zorgen dat de cellen gezond blijven en helpt bij nieuwe cel vorming van de hersenen tegen veroudering.

Naast deze, Foliumzuur wordt ook veel gebruikt om psychiatrische stoornissen zoals depressie te behandelen.Hazelnoot heeft het hoogste gehalte aan folaat bij noten.

Kortom: Foliumzuur in hazelnoot houdt de hersenen gezond en is gunstig tegen het verouderingsproces. Het is van vitaal belang voor de groei van de foetus op het gebied van de hersenen en de ruggengraat ontwikkeling.

3. Vitamine E 

Hazelnoot voldoet 100% van uw dagelijkse vitamine E behoefte. Vitamine E is in vet oplosbare vitamine en is bekend om zijn sterke antioxidant eigenschappen.

De meeste mensen kennen de positieve effecten van een gezonde huid, maar enkele weten dat veel van de leeftijdsgebonden degeneratieve ziekten worden gecontroleerd en behandeld met vitamine E supplementen.

Behandeling van ziekten zoals Alzheimer, dementie, Parkinson, diabetes, hoge bloeddruk en schade slagader grotendeels gebruikt vitamine E. Door het antioxidant karakter, Vitamine E vermindert en voorkomt de ontwikkeling van verschillende soorten kanker en tumorgezwellen in het lichaam.

Deze vitamine versnelt cel reparatie waardoor de dode en beschadigde cellen sneller en effectiever worden vervangen. Dit bestaat uit het proces van vroegtijdige veroudering en geeft de huid een jeugdige gloed.

Bij vrouwen is het bekend pre- menstrueel syndroom  (PMS), het risico op vroeggeboorte, cysten, en veel post-menopauzale syndromen kan vergroten.

Kortom:Vitamine E in hazelnoot voorkomt degeneratieve ziekten, houdt de huid gezond, voorkomt kanker veroorzaakt door vrije radicalen en houdt uw hart gezond.

4. Ijzersterk

Het ijzergehalte van hazelnoot kan voldoen aan ongeveer 36% van de dagelijkse behoeften aan ijzer, dat een essentieel metaal voor bloedvorming en de structuur. Hemoglobine in ons bloed transporteert zuurstof naar elk deel van het lichaam.

Een tekort aan dit stofje heet bloedarmoede. Ijzer is de meest belangrijke en essentiële factor in hemoglobine productie .

Het feit dat de rode kleur van ons bloed deze bepaalde mineraal geeft, kunt u het belang van ijzer meten in het bloed.

Onvolgroeide zuurstof distributie, vermoeidheid, bleekheid, aanhoudende slaperigheid zijn enkele van de algemene kenmerken van ijzertekort. In de zwangerschap, kan dit leiden tot abortus en de beëindiging van de conceptie.

Afgezien van bloed vorming, ijzer is ook aanwezig in spierweefsels en helpt hen om goed te blijven kunnen functioneren. Onze hersenen gebruikt 20% van de zuurstof geïnhaleerd door het lichaam, dus het is slechts natuurlijk dat onze hersenfunctie en activiteiten grotendeels afhankelijk is van ijzer.

De neurotransmitter in de hersenen wordt gesynthetiseerd door de zuurstof van hemoglobine uitgevoerd. Aandoeningen zoals nierfalen, rusteloze benen syndroom en slapeloosheid zijn onomstotelijk geassocieerd met een tekort aan ijzer in het lichaam.

Ijzergehalte in hazelnoot verdeelt zuurstof naar alle organen en lichaamsdelen. Het beschermt het lichaam tegen bloedarmoede, vermoeidheid, slapeloosheid en andere ijzer deficiëntie gerelateerde aandoeningen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text