Home » Vis » Heilbot: Voeding, voordelen en zorgen
heilbot

Heilbot: Voeding, voordelen en zorgen

Heilbot is een soort platvis.

In feite is de Pacifische heilbot de grootste platvis ter wereld.

Als het gaat om het eten van vis, is er veel discussie over de vraag of de gezondheidsvoordelen, zoals omega-3-vetzuren en essentiële voedingsstoffen, opwegen tegen de mogelijke risico’s zoals kwikverontreiniging en duurzaamheid.

De verscheidenheid aan voedingsstoffen in heilbot kan je beïnvloeden.

Dit artikel evalueert de voedingswaarde en mogelijke risico’s van het eten van heilbot.

Rijk aan micronutriënten

Heilbot is een uitstekende bron van selenium, een sporen mineraal met veel voordelen voor de gezondheid die uw lichaam in kleine hoeveelheden nodig heeft.

Een gebakken halve filet (160 gram) heilbot, biedt meer dan 100 % van de aanbevolen hoeveelheid per portie voor uw dagelijkse voedingsbehoeften (1).

Selenium is een krachtige antioxidant die je lichaam helpt beschadigde cellen te herstellen en ontstekingen kan verminderen. Het speelt ook een belangrijke rol bij de gezondheid van de schildklier (2345).

Daarnaast is heilbot een goede bron van een verscheidenheid aan andere micronutriënten die bijdragen aan een goede gezondheid, waaronder (1):

  • Niacine: Niacine speelt een positieve rol bij de gezondheid van het hart en helpt zelfs bij het voorkomen van hartaandoeningen. Het kan ook uw huid beschermen tegen schade door de zon. Een half filet (160 gram) heilbot levert 57% van uw voedingsbehoeften op (678).
  • Fosfor: De tweede meest voorkomende mineraal in je lichaam, fosfor helpt bij de opbouw botten, reguleert de stofwisseling, zorgt voor een regelmatige hartslag en nog veel meer. Een portie van heilbot levert 45% van het voedingspatroon ( 9 , 10 , 11 , 12 ).
  • Magnesium: Magnesium is nodig voor meer dan 600 reacties in uw lichaam, waaronder eiwitvorming, spierbewegingen en het creëren van energie. Een portie van heilbot levert 42% van uw dieetwensen ( 13 ).
  • Vitamine B12: Vitamine B12 speelt een essentiële rol in de vorming van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel. Het wordt van nature in dierlijke voedingsmiddelen gevonden. Een halve filet (160 g) van heilbot levert 36% van het voedingspatroon ( 14 , 15 ).
  • Vitamine B6: Ook bekend als pyridoxine, is vitamine B6 betrokken bij meer dan 100 reacties in je lichaam. Het is gunstig voor het centrale zenuwstelsel en kan de hersenfunctie stimuleren. Heilbot biedt 32% van uw voedingsbehoeften (161718).

Kortom: Eén halve filet (160 gram) heilbot kan meer dan een derde van uw voedingsbehoeften leveren voor meerdere vitaminen en mineralen, waaronder selenium, niacine, fosfor, magnesium en vitamines B12 en B6.

Goede bron van hoogwaardige eiwitten

Eén portie (160 gram) gebakken heilbot bevat 42 gram eiwit van hoge kwaliteit en kan dus helpen tegemoet te komen aan uw eiwitbehoeften op het gebied van voeding (1).

De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) voor eiwit is 0,36 gram per pond of 0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht. Dit is voldoende om te voldoen aan de behoeften voor 97-98% voor gezonde mensen (19).

Het is belangrijk op te merken dat deze hoeveelheid nodig is om een ​​tekort te voorkomen. Je activiteitsniveau, spiermassa en huidige gezondheidstoestand kunnen je eiwitbehoeften verhogen.

Eiwit bestaat uit aminozuren, die zijn betrokken bij bijna elk metabolisch proces in je lichaam.

Daarom is het verkrijgen van voldoende eiwitten om verschillende redenen belangrijk. Het kan helpen spiermassa op te bouwen en te herstellen, eetlust te onderdrukken, gewichtsverlies te helpen en meer (20212223).

Vis en andere dierlijke eiwitten worden beschouwd als hoogwaardige, complete eiwitten. Dit betekent dat ze alle essentiële aminozuren leveren die je lichaam niet zelf kan aanmaken.

Kortom:Eiwitten spelen verschillende belangrijke rollen in uw lichaam, waaronder het opbouwen en herstellen van spierpijn of het onderdrukken van eetlust. Heilbot is een hoogwaardige bron van eiwitten die kan bijdragen aan uw totale eiwitbehoeften.

Kan goed voor je hart zijn

Hartziekten zijn de belangrijkste doodsoorzaak bij mannen en vrouwen wereldwijd (24).

Heilbot bevat een verscheidenheid aan voedingsstoffen die goed zijn voor uw hart, zoals omega-3-vetzuren, niacine, selenium en magnesium.

Hoewel er geen ADH is voor omega-3-vetzuren, is de aanbevolen Adequate Inname-aanbeveling (AI) 1,1 en 1,6 gram voor respectievelijk vrouwen en mannen. Een halve filet bevat ongeveer 1,1 gram omega-3 vetzuren (12526) .

Omega-3-vetzuren hebben tal van voordelen voor de hartgezondheid (272829).

Ze kunnen helpen de triglyceriden te verlagen, het ‘goede’ HDL-cholesterol te verhogen, bloedstolsels te voorkomen en de bloeddruk te verlagen bij mensen met een hoog niveau( 28 ,30 , 31 , 32 ).

Niacine, ook bekend als vitamine B3, kan ook helpen de cholesterol- en triglyceriden niveaus te verbeteren. (333435).

Bovendien helpt het hoge selenium gehalte in heilbot je risico op hartaandoeningen te verminderen door oxidatieve stress, ontsteking en de opbouw van “slecht” LDL-cholesterol in je aderen te verlagen (236).

Ten slotte tonen onderzoeken aan dat het toevoegen van magnesium aan uw voeding kan helpen de bloeddruk te verlagen (373839).

Kortom: Heilbot biedt een verscheidenheid aan voedingsstoffen die de gezondheid van uw hart kunnen verbeteren en helpen bij het bestrijden van hartaandoeningen.

Helpt bij het bestrijden van ontstekingen

Hoewel een ontsteking soms nuttig kan zijn voor uw lichaam, kan chronische low-grade ontsteking uw gezondheid schaden.

De selenium-, niacine- en omega-3-inhoud van heilbot kan de negatieve effecten van chronische ontstekingen helpen verminderen.

Eén portie van 160 gram heilbot bevat 106% van uw dagelijkse behoefte aan selenium. Deze krachtige antioxidant helpt oxidatieve stress in uw lichaam te verminderen (1236).

Studies hebben aangetoond dat verhoogde niveaus van selenium uw immuunrespons verbeteren, terwijl een tekort een negatief effect kan hebben op de immuuncellen en hun functie (40).

Omega-3-vetzuren en niacine spelen ook een rol bij het verminderen van ontstekingen. Niacine is betrokken bij de productie van histamine, wat helpt de bloedvaten te verwijden en de doorbloeding te verbeteren (414243).

Bovendien hebben onderzoeken een consistent verband aangetoond tussen de inname van omega-3-vetzuren en een verlaagd ontstekingsniveaus. De vetzuren kunnen moleculen en stoffen die bijdragen aan ontstekingen, zoals cytokinen en eicosanoïden verminderen.

Kortom: De inhoud van selenium, niacine en omega-3 in heilbot kan helpen bij de bestrijding van chronische ontstekingen die bijdragen aan een slechte gezondheid.

In het wild gevangen en gekweekte vis 

Van voeding tot duurzaamheid tot verontreiniging, zijn er een heleboel dingen te overwegen bij het vergelijken van in het wild gevangen en gekweekte vis – hebben elk hun voor- en nadelen ( 48 ).

Meer dan 50% van de voor menselijke consumptie geproduceerde vis is afkomstig van gekweekte vis en de Wereldbank schat dat dit aantal tegen 2030 zal toenemen tot 62% (49).

In een poging om te voorkomen dat wilde vis populaties worden overbevist, wordt Atlantische heilbot gekweekt in Canada, IJsland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. Dit betekent dat de vissen commercieel worden grootgebracht in gecontroleerde hokken in meren, rivieren, oceanen of tanks.

Een voordeel van gekweekte vis is dat ze doorgaans minder duur en gemakkelijker beschikbaar zijn voor consumenten dan in het wild gevangen vis(50515253).

Een nadeel is dat ze vaak worden grootgebracht in overvolle omstandigheden en dus kunnen worden blootgesteld aan meer bacteriën, pesticiden en parasieten. Meer bedrijven kweken echter vis op manieren die beter zijn voor het milieu en resulteren in een product dat veiliger is voor mensen om te eten.

Aan de andere kant komt de heilbot uit een goed beheerde visserij in de Stille Oceaan en wordt hij wild gevangen. Dit betekent dat de vissen gevangen worden in hun natuurlijke habitat in netten en vallen of met vislijnen.

Wild gevangen vis wordt vaak beschouwd als gezonder met minder besmetting vanwege hun natuurlijke voeding van kleinere vissen en algen en omdat ze minder in contact komen met parasieten en bacteriën. Sommigen kunnen echter besmet zijn door het natuurlijke voedsel dat ze eten.

De kleine voedingsverschillen tussen in het wild gevangen en gekweekte heilbot zijn niet groot genoeg om de ene gezonder te beschouwen dan de ander.

Kortom: Er zijn voor- en nadelen aan zowel in het wild gevangen en gekweekte heilbot. Milieuredenen en duurzaamheid, maar ook prijs en persoonlijke voorkeur beïnvloeden de keuze van de consument. Voedingswaarde gezien zijn de verschillen minimaal.

Mogelijke zorgen

Zoals met elk voedingsmiddel, zijn er mogelijke bezwaren om te overwegen voordat u heilbot gaat eten.

Kwikniveaus

Kwik is een giftig zwaar metaal dat van nature voorkomt in water, lucht en bodem.

Vissen kunnen worden blootgesteld aan lage concentraties kwik als gevolg van watervervuiling. Na verloop van tijd kan het metaal zich ophopen in de lichamen van de vis.

Grotere vissen en vissen met een langer leven bevatten vaak meer kwik (54).

Koningsmakreel, keizerbaas, haai, zwaardvis, tegelvissen en Ahi-tonijn lijken het grootste risico te lopen op kwik verontreiniging.

Voor de meeste mensen is het kwikgehalte dat wordt geconsumeerd door het eten van aanbevolen hoeveelheden vis en schaal- en schelpdieren niet van groot belang.

Bovendien wegen de voordelen van vis die rijk is aan omega-3-vetzuren zoals heilbot op tegen het risico.

Zwangere en moeders die borstvoeding geven moeten kwikvissen vermijden, maar niet andere soorten vissen. Omega-3-vetzuren helpen de hersenen bij foetussen en baby’s (555657).

Heilbot zijn meestal laag tot matig qua kwik en worden als veilig beschouwd (58).

Purine inhoud

Purines worden van nature in je lichaam geproduceerd en in bepaalde voedingsmiddelen gevonden.

Ze worden afgebroken tot urinezuur, wat kan bijdragen aan jicht en de ontwikkeling van nierstenen voor sommige mensen. Degenen die het risico lopen op deze aandoeningen zouden hun purine-inname van bepaalde voedingsmiddelen moeten beperken (5960).

Hoewel heilbot purine bevat, zijn de niveaus laag tot matig. Daarom wordt het als veilig beschouwd voor mensen die gezond zijn en geen risico lopen op bepaalde nieraandoeningen (61).

Duurzaamheid

Duurzaamheid is een zorg met de toegenomen vraag naar in het wild gevangen vis (62).

Een manier om wilde vispopulaties in stand te houden is om de beschikbaarheid van gekweekte vis te vergroten. Hierdoor is de aquacultuur of visteelt populairder geworden. Het is de snelst groeiende voedselproductie ter wereld (636465).

Volgens Seafood Watch staat de wilde Atlantische heilbot op de lijst met “te vermijden” vanwege de lage populatie. Het is overbevist en er wordt niet verwacht dat de populatie zich hersteld tot 2056 (66).

Er wordt aangenomen dat heilbot veilig is om te consumeren als gevolg van duurzame visserij methoden die worden toegepast in de Stille Oceaan.

Kortom: Er zijn enkele lage tot matige zorgen over het nuttigen van heilbot, zoals kwik en purine niveaus of duurzaamheid. De voordelen kunnen echter opwegen tegen de risico’s. Het is het beste om de feiten te vergelijken, voordat u een persoonlijke beslissing neemt.

Tot slot

Hoewel het laag tot matig is in kwik en purines, wegen de voordelen van heilbot op tegen potentiële veiligheidsrisico’s.

Het is rijk aan eiwitten, omega-3-vetzuren, selenium en andere voedingsstoffen die verschillende gezondheidsvoordelen bieden.

Als u kiest voor gekweekte of Pacifische heilbot in plaats van overbeviste Atlantische heilbot, kan dit zelfs het milieu helpen.

Het eten van heilbot is natuurlijk een persoonlijke keuze, maar het bewijs suggereert dat het een veilige vis is om te eten.