Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Helpt citroenwater bij gewichtsverlies?

1380 Views

Helpt citroenwater bij gewichtsverlies?

Citroenwater is een drank gemaakt van water gemengd met vers citroensap. Het kan warm of koud worden genoten.

Dit type van water daarvan wordt vaak beweerd verschillende voordelen voor de gezondheid  te hebben, waaronder het verbeteren van de spijsvertering, het verbeteren van focus en het verhogen van energie-niveaus.

Het is ook gezegd om te helpen bevorderen van gewichtsverlies en het is een populair deel van vele diëten.

Citroenwater laag in calorieën

Citroenwater in het algemeen is een zeer caloriearme drank.

Ervan uitgaande dat je het sap van een halve citroen in het water uitknijpt, zal elk glas citroen water slechts zes calorieën bevatten ( 1 ).

Om deze reden, als u calorierijke dranken zoals sinaasappelsap en frisdrank voor citroenwater zou verruilen, kan dit een uitstekende manier zijn om calorieën te verminderen en helpen met gewichtsverlies.

Bijvoorbeeld een kopje sinaasappelsap (237 ml) bevat 110 calorieën, en een 49o ml fles frisdrank bevat 182 calorieën ( 2 , 3 ).

Zelfs het vervangen van slechts één van deze dranken per dag met een glas citroenwater kan de dagelijkse calorie-inname met 100-200 calorieën verminderen.

Uit sommige gegevens blijkt zelfs dat het drinken van caloriearme dranken bij de maaltijd het aantal van de totale verbruikte calorieën in het eten zou kunnen verlagen.

In een studie, 44 vrouwen aten lunch met ofwel een drank die calorieën bevatten of één die dat niet had. Onderzoekers meten vervolgens de verbruikte calorieën.

Zo bleek dat calorie-bevattende dranken zoals frisdrank drinken, melk en sap met een maaltijd maakte niet dat mensen daardoor minder gingen eten. In plaats daarvan het totaal aantal calorieën verbruik was toegenomen, als gevolg van de extra calorieën uit de drank( 4 ).

Hoewel citroenwater niet calorie-vrij is, het is laag genoeg in calorieën dat het een soortgelijk effect kon produceren dat het hielp de calorie-inname te verminderen.

Samenvatting: Citroenwater is laag in calorieën. Het drinken in plaats van calorierijke-dranken kunnen bijdragen tot gewichtsverlies.

Het kan u gehydrateerd houden

De voedingsstoffen naar de cellen te transporteren en de afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen, het drinken van voldoende water om gehydrateerd te blijven is een essentieel onderdeel voor de gezondheid.

Het handhaven van een adequate hydratatie is essentieel voor alles, het regelen van de lichaamstemperatuur tot het verbeteren van fysieke prestaties ( 5 ).

Enig bewijs suggereert ook dat gehydrateerd blijven kan helpen bij gewichtsverlies.

Onderzoek toont aan dat verhoogde hydratatie de afbraak van vetten kunnen verhogen en vetverlies ( 6 ).

Goed gehydrateerd blijven kan ook helpen bij het verminderen van het vasthouden van water , die symptomen zoals een opgeblazen gevoel, wallen en gewichtstoename kunnen veroorzaken ( 7 ).

Aangezien het merendeel van het citroenwater is opgebouwd uit water, kan het helpen bij het handhaven van een adequate hydratatie.

Samenvatting: Het drinken van citroenwater kan u helpen gehydrateerd te blijven, dat het vasthouden van water vermindert en kan vetverlies verhogen.

Het drinken van citroenwater stimuleert de stofwisseling

Een halve citroen en een glas water

Studies tonen aan dat het drinken van voldoende water kan mogelijk helpen bij het verhogen van uw stofwisseling .

De onderzoekers suggereren dat een goede hydratatie verbetert de functie van mitochondrion , een type van organel gevonden in cellen die helpt bij het genereren van energie voor het lichaam ( 6 ).

Dit leidt tot een toename van de stofwisseling, wat kan leiden tot verder gewichtsverlies.

Drinkwater heeft ook aangetoond dat het de stofwisseling verhoogd doordat thermosgenese, een stofwisseling proces waarbij calorieën worden verbrandt om warmte te produceren.

In een studie, 14 deelnemers dronken 0,5 liter water. Drinkwater bleek hun stofwisseling met 30% gedurende 30-40 minuten te verhogen ( 8 ).

Een andere studie werd gekeken naar de effecten van het drinken van water bij 21 kinderen met overgewicht. Ze dronken 0,3 liter water per 2,2 pond lichaamsgewicht (10 ml / kg) hun stofwisseling verhoogde met maar liefst 25% gedurende 40 minuten ( 9 ).

Onderzoek met citroenwater in het bijzonder is beperkt. Echter, omdat water het belangrijkste ingrediënt is, zal het waarschijnlijk dezelfde stofwisseling verhoogde voordelen als water hebben.

Samenvatting: Studies tonen aan dat het drinken van water de stofwisseling kan verhogen door het verbeteren van de mitochondrion functie en het verhogen van de thermosgenese.

Citroenwater kan je een verzadigd gevoel geven

Drinkwater wordt vaak aanbevolen als een fundamenteel onderdeel van een gewichtsverlies dieet, zoals het verzadiging en volheid zonder toevoeging van calorieën kan bevorderen.

Een studie uit 2008 keek naar de effecten van water op de calorie-inname bij 24 overgewicht en obesitas volwassenen.

De studie toonde aan dat het drinken van 0,5 liter water voor het ontbijt daalde het aantal calorieën verbruikt in de maaltijd met 13% ( 10 ).

Een andere studie bleek dat het drinken van water tijdens een maaltijd minderde honger en verhoogde verzadiging tijdens de maaltijd ( 11 ).

Omdat citroenwater laag in calorieën is en kan volheid op dezelfde manier als gewone water bevorderen, kan het een effectieve manier zijn te helpen bij het verminderen van de calorie-inname.

Samenvatting: Regelmatig water of citroenwater drinken kan helpen bevorderen van verzadiging en volheid, die uw calorie-inname kan verminderen en leiden tot gewichtsverlies.

Het zorgt voor meer gewichtsverlies 

Vanwege de mogelijke gunstige effecten op de stofwisseling, verzadiging en hydratatie, enig bewijs suggereert dat water (met inbegrip van citroenwater) gewichtsverlies toeneemt.

In één studie werden 48 volwassenen toegewezen aan twee diëten: een caloriearm dieet met een 0,5 liter water voorafgaande aan elke maaltijd of een caloriearm dieet zonder water voor de maaltijd.

Aan het einde van de 12 weken durende studie, hadden de deelnemers in de water groep 44% meer gewicht verloren dan de deelnemers in de niet-water-groep ( 12 ).

Uit ander onderzoek bleek dat het verhogen van inname van water zou kunnen bijdragen aan het stimuleren van gewichtsverlies, onafhankelijk van dieet of lichaamsbeweging.

Een studie uit 2009 werd de inname van water bij 173 vrouwen met overgewicht bijgehouden. Het bleek dat een grotere inname van water werd geassocieerd met een groter verlies van lichaamsgewicht en vet na verloop van tijd, ongeacht de voeding of lichamelijke activiteit ( 13 ).

Hoewel deze studies richten zich specifiek op water, dezelfde resultaten zijn waarschijnlijk ook van toepassing bij citroenwater.

Samenvatting: Sommige studies suggereren dat het drinken van water of citroenwater gewichtsverlies zou kunnen toenemen, ongeacht het dieet of lichaamsbeweging.

Citroenwater is niet per se beter dan water

Blauwe fles water

Citroenwater komt met veel potentiële voordelen van het bevorderen van hydratatie tot het verhogen van verzadiging.

Echter, het is belangrijk op te merken dat deze voordelen komen allemaal uit de belangrijkste ingrediënt – water.

Citroenwater bevat wel een aantal extra voedingsstoffen uit het citroensap, zoals vitamine C en antioxidanten, maar deze hebben waarschijnlijk geen effect op je gewicht.

Bovendien, heeft het alkaliserende effect van citroensap heeft geen duidelijke effecten op gewicht.

Dat gezegd zijnde, citroenwater kan een aantal voordelen bieden zoals het voorkomen van nierstenen , als gevolg van de zuren die het bevat ( 14 , 15 , 16 )

Samenvatting: Citroenwater kan gunstig zijn voor gewichtsverlies, maar heeft geen extra voordelen ten opzichte van water.

Hoe citroenwater te drinken

Citroenwater is een zeer flexibele drank en kan worden aangepast op basis van persoonlijke voorkeur.

Recepten meestal het sap van ten minste een halve citroen vermengd met een glas water. Om meer smaak toe te voegen, probeer het toevoegen van een paar andere ingrediënten.

Een paar verse muntblaadjes of een snufje kurkuma zijn heerlijke en gezonde manieren om spice up een glas citroenwater.

Veel mensen verkiezen om hun dag te beginnen met een verfrissend glas citroenwater, maar het kan worden genoten op elk moment van de dag.

Het kan ook warm worden geconsumeerd, zoals thee, of met een paar ijsblokjes toevoegen voor een koele en verkwikkende drankje.

Ondanks de beweringen dat citroenwater heeft meer voordelen wanneer het wordt gebruikt bij bepaalde temperaturen, is er weinig bewijs ter ondersteuning van dat het een verschil maakt.

Samenvatting: Citroenwater kan worden aangepast op basis van persoonlijke voorkeur, en het kan warm of koud op elk moment van de dag worden gedronken.

Samenvatting

Citroenwater kan volheid bevorderen, ondersteuning van hydratatie, stimuleren stofwisseling en gewichtsverlies verhogen.

Echter, citroenwater is niet beter dan gewoon water als het gaat om het verliezen van vet.

Dat gezegd zijnde, het is lekker, makkelijk te maken en kan gebruikt worden als een caloriearme vervanger voor calorierijke-dranken.

Op deze manier kan het potentieel helpen bevorderen van gewichtsverlies en het verbeteren van uw gezondheid.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text