Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Helpt citroenwater bij gewichtsverlies?

1520 Views

Helpt citroenwater bij gewichtsverlies?

Citroenwater is een drank gemaakt van water gemengd met vers citroensap. Het kan warm of koud worden genoten.

Dit type van water daarvan wordt vaak beweerd verschillende voordelen voor de gezondheid  te hebben, waaronder het verbeteren van de spijsvertering, het verbeteren van focus en het verhogen van energie-niveaus.

Er wordt ook gezegd dat het gewichtsverlies kan bevorderen en is een populair onderdeel van veel diëten.

Citroenwater laag in calorieën

Citroenwater is over het algemeen een zeer caloriearme drank.

Ervan uitgaande dat je het sap van een halve citroen in het water uitknijpt, zal elk glas citroenwater slechts zes calorieën bevatten ( 1 ).

Om deze reden, als u calorierijke dranken zoals sinaasappelsap en frisdrank voor citroenwater zou verruilen, kan dit een uitstekende manier zijn om calorieën te verminderen en helpen met gewichtsverlies.

Een glas sinaasappelsap (237 ml) bevat bijvoorbeeld 110 calorieën en een flesje frisdrank van 0,49 liter bevat 182 calorieën( 2 , 3 ).

Het vervangen van zelfs maar één van deze dranken per dag met een glas citroenwater zou de dagelijkse calorie-inname met 100-200 calorieën kunnen verminderen.

Uit sommige gegevens blijkt zelfs dat het drinken van caloriearme dranken bij de maaltijd het aantal totale calorieën dat tijdens de maaltijd wordt geconsumeerd zou kunnen verminderen.

In een studie aten 44 vrouwen de lunch met een drank die calorieën bevatte of één die dat niet deed. Onderzoekers meten vervolgens de verbruikte calorieën.

Ze ontdekten dat het drinken van calorieën bevattende dranken zoals suiker-gezoete dranken, melk en sap bij een maaltijd mensen niet compenseerde door minder te eten. In plaats daarvan, het totale aantal geconsumeerde calorieën nam toe , vanwege de calorieën uit de drank ( 4 ).

Hoewel citroenwater niet calorie-vrij is, is het laag genoeg in calorieën dat het een vergelijkbaar effect kan produceren en de calorie-inname kan helpen verminderen.

Kortom: Citroenwater bevat weinig calorieën. Het drinken in plaats van dranken met een hoger caloriegehalte kunnen helpen om gewicht te verliezen.

Het kan u gehydrateerd houden

De voedingsstoffen naar de cellen te transporteren en de afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen, het drinken van voldoende water om gehydrateerd te blijven is een essentieel onderdeel voor de gezondheid.

Het behoud van voldoende hydratatie is essentieel bij alles van het reguleren van de lichaamstemperatuur tot het verbeteren van de fysieke prestaties ( 5 ).

Sommige bewijzen suggereren ook dat gehydrateerd blijven kan helpen bij gewichtsverlies.

Onderzoek wijst uit dat verhoogde hydratatie de afbraak van vetten kan vergroten en vetverlies kan verbeteren( 6 ).

Goed gehydrateerd blijven kan ook helpen bij het verminderen van het vasthouden van water , die symptomen zoals een opgeblazen gevoel en gewichtstoename kunnen veroorzaken ( 7 ).

Aangezien de meerderheid van het citroenwater bestaat uit water, kan het helpen bij het behouden van voldoende hydratatie.

Kortom: Het drinken van citroenwater kan helpen om gehydrateerd te blijven, wat het vasthouden van water vermindert en het vetverlies kan verhogen.

Het drinken van citroenwater stimuleert de stofwisseling

Studies tonen aan dat het drinken van voldoende water kan mogelijk helpen bij het verhogen van uw stofwisseling .

Onderzoekers suggereren dat een goede hydratatie de functie van mitochondriën verbetert, een soort organel dat in cellen wordt gevonden en dat energie helpt genereren voor het lichaam( 6 ).

Dit leidt tot een toename van de stofwisseling, wat kan leiden tot verder gewichtsverlies.

Van drinkwater is ook aangetoond dat het de stofwisseling verhoogt door thermogenese te induceren, een stofwisseling proces waarbij calorieën worden verbrand om warmte te produceren.

In één studie dronken 14 deelnemers 16.9 0,5 liter water. Drinkwater bleek hun stofwisseling met 30% te verhogen gedurende 30-40 minuten ( 8 ).

Een andere studie onderzocht de effecten van drinkwater bij 21 kinderen met overgewicht.Drinken van 80 ml water per 2,2 pond lichaamsgewicht (10 ml / kg) verhoogde de stofwisseling met een indrukwekkende 25% gedurende 40 minuten ( 9 ).

Onderzoek naar citroenwater is specifiek beperkt. Omdat water echter het hoofdingrediënt is, draagt ​​het waarschijnlijk hetzelfde stofwisseling verhoogde voordelen als water.

Kortom: Studies tonen aan dat drinkwater de stofwisseling zou kunnen verhogen door de mitochondriale functie te verbeteren en thermogenese te induceren.

Citroenwater kan je een verzadigd gevoel geven

Drinkwater wordt vaak aanbevolen als een fundamenteel onderdeel van een gewichtsverlies dieet, omdat het verzadiging en volheid kan bevorderen zonder calorieën toe te voegen.

In een studie uit 2008 werd gekeken naar de effecten van water op de calorie-inname bij 24 te zware en zwaarlijvige oudere volwassenen.

De studie toonde aan dat het drinken van 0,5 liter water vóór het ontbijt het aantal calorieën dat tijdens de maaltijd werd geconsumeerd met 13% verminderde( 10 ).

Een andere studie bleek dat het drinken van water tijdens een maaltijd verminderde de honger en verhoogde de verzadiging tijdens de maaltijd( 11 ).

Omdat citroenwater weinig calorieën bevat en volheid op dezelfde manier kan bevorderen als gewoon water, kan het een effectieve manier zijn om de calorie-inname te helpen verminderen.

Kortom: Regelmatig water of citroenwater drinken kunnen verzadiging en volheid bevorderen, wat de calorie-inname kan verminderen en tot gewichtsverlies kan leiden.

Het zou het gewichtsverlies kunnen verhogen

Vanwege de mogelijke gunstige effecten op de stofwisseling, verzadiging en hydratatie, enig bewijs suggereert dat water (met inbegrip van citroenwater) kan gewichtsverlies bevorderen.

In één onderzoek kregen 48 volwassenen twee diëten toegewezen: een caloriearm dieet met 0,5 liter water voorafgaand aan elke maaltijd of een caloriearm dieet zonder water vóór de maaltijd.

Aan het einde van de 12 weken durende studie hadden deelnemers in de watergroep 44% meer gewicht verloren dan deelnemers in de niet-watergroep( 12 ).

Ander onderzoek suggereert dat toenemende waterinname kan helpen om gewichtsverlies te stimuleren, onafhankelijk van een dieet of lichaamsbeweging.

Een onderzoek uit 2009 meet de waterinname bij 173 vrouwen met overgewicht. Het bleek dat een grotere waterinname geassocieerd was met een groter verlies van lichaamsgewicht en vet na verloop van tijd, ongeacht het dieet of fysieke activiteit( 13 ).

Hoewel deze onderzoeken specifiek op gewoon water zijn gericht, gelden dezelfde resultaten waarschijnlijk ook voor citroenwater.

Kortom: Sommige onderzoeken suggereren dat het drinken van gewoon water of citroenwater gewichtsverlies zou kunnen verhogen, ongeacht het dieet of lichaamsbeweging.

Citroenwater is niet per se beter dan water

Citroenwater heeft veel potentiële voordelen, van het bevorderen van hydratatie tot toenemende verzadiging.

Het is echter belangrijk op te merken dat deze voordelen allemaal afkomstig zijn van het belangrijkste ingrediënt – water.

Citroenwater bevat enkele aanvullende voedingsstoffen uit het citroensap, zoals vitamine C en antioxidanten, maar deze hebben waarschijnlijk geen effect op uw gewicht.

Bovendien, de alkaliserende effect van citroensap heeft geen duidelijke invloed op het gewicht.

Dat gezegd zijnde, citroenwater kan een aantal voordelen bieden zoals het voorkomen van nierstenen , vanwege de zuren die het bevat ( 14 , 15 , 16 )

Kortom: Citroenwater kan gunstig zijn voor gewichtsverlies, maar heeft geen extra voordelen ten opzichte van water.

Hoe citroenwater te drinken

Citroenwater is een zeer flexibele drank en kan worden aangepast op basis van persoonlijke voorkeur.

Recepten vragen meestal om het sap van minstens een halve citroen gemengd met een glas water. Voeg nog een paar andere ingrediënten toe om meer smaak toe te voegen.

Een paar verse muntblaadjes of een snufje kurkuma zijn heerlijke en gezonde manieren om een ​​glas citroenwater wat pittiger te maken.

Veel mensen geven er de voorkeur aan hun dag te beginnen met een verfrissend glas citroenwater, maar het kan op elk moment van de dag worden genoten.

Het kan ook warm worden gedronken, zoals thee, of met een paar ijsblokjes toevoegen voor een koele en verkwikkende drankje.

Ondanks de beweringen dat citroenwater heeft meer voordelen wanneer het wordt gebruikt bij bepaalde temperaturen,zijn er weinig aanwijzingen dat het een verschil maakt.

Kortom: Citroenwater kan worden aangepast op basis van persoonlijke voorkeur en het kan op elk moment van de dag warm of koud worden genoten.

Tot slot

Citroenwater kan volheid bevorderen, hydratatie ondersteunen, de stofwisseling stimuleren en gewichtsverlies verhogen.

Citroenwater is echter niet beter dan gewoon water als het gaat om het verliezen van vet.

Dat gezegd hebbende, het is smakelijk, gemakkelijk te maken en kan worden gebruikt als een caloriearme vervanging voor dranken met een hoger caloriegehalte.

Op deze manier kan het mogelijk helpen gewichtsverlies te bevorderen en de gezondheid te verbeteren.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien − achttien =

It is main inner container footer text