keltisch zeezout

Soorten zout: Himalaya versus Kosher versus regulier versus zeezout

Soorten zout: Himalaya versus Kosher versus regulier versus zeezout

Zout is misschien wel het belangrijkste ingrediënt in de keuken.

Zonder dit zouden de meeste maaltijden flauw en ongebruikelijk smaken.

Maar … niet alle zout is hetzelfde en er zijn vele “soorten” om uit te kiezen.

We hebben Himalaya zout, Kosher zout, Zeezout, Keltisch zeezout (om een ​​paar te noemen) … en dan hebben we gewoon oude geraffineerd keukenzout.

Ze verschillen niet alleen qua smaak en textuur, maar er zijn ook enkele verschillen in mineraal- en natrium gehalte.

Dit artikel onderzoekt de populairste zoutsoorten … en geeft u aan het eind een directe vergelijking van hun voedingswaarde om u te helpen de juiste keuzes te maken.

Maar laten we eerst eens kijken naar wat zout is en waarom het zo’n controversieel ingrediënt is onder gezondheidsexperts.

Wat is zout en hoe beïnvloedt het de gezondheid?

Zout is een kristallijn mineraal gemaakt van twee elementen, natrium (Na) en chloor (Cl).

Natrium en chloor zijn absoluut essentieel voor het leven bij dieren, inclusief de mens.

Ze dienen belangrijke functies, zoals het helpen van de hersenen en zenuwen om elektrische impulsen te sturen.

Het meeste zout van de wereld wordt geoogst uit zoutmijnen of door zeewater of ander mineraalrijk water te verdampen.

Zout wordt voor verschillende doeleinden gebruikt, waarvan de meest gebruikelijke smaak aan levensmiddelen toevoegt. Zout wordt ook gebruikt als voedsel conserveringsmiddel, omdat bacteriën moeite hebben met groeien in een zoutrijke omgeving.

De reden dat zout vaak als ongezond wordt ervaren (in grote hoeveelheden), is dat het water in de bloedbaan kan binden en de bloeddruk kan verhogen.

Maar hoewel studies hebben gesuggereerd dat het verlagen van de zoutinname de bloeddruk kan verlagen naar 1-5,4 mm / Hg, is er geen bewijs dat het verlagen van zout voorkomt hartaanvallen, beroertes of overlijden(1, 2).

De overgrote meerderheid van natrium in het westerse dieet is afkomstig van verwerkte voedingsmiddelen. Als u meestal onverwerkte voedingsmiddelen eet hoeft u zich geen zorgen te maken over het toevoegen van zout aan uw maaltijden.

Kortom: Zout bestaat uit twee mineralen, natrium en chloride, die essentieel zijn voor het menselijk leven. Te veel zout kan de bloeddruk verhogen, maar er is zeer weinig bewijs dat het eten van minder zout de gezondheid kan verbeteren.

Geraffineerd zout (keukenzout)

Het meest gebruikte zout is gewoon oud keukenzout.

Dit zout is meestal zeer verfijnd. Het is zwaar gemalen en de meeste onzuiverheden en sporenelementen worden verwijderd.

Het probleem met zwaar gemalen zout is dat het samen kan klonteren. Om deze reden worden verschillende stoffen, antiklontermiddel genoemd, toegevoegd zodat deze vrij kunnen stromen.

Keukenzout van voedingskwaliteit is bijna puur natriumchloride, of 97% of hoger.

Hier is een belangrijk punt … jodium wordt vaak toegevoegd aan keukenzout.

Dit was een succesvolle preventieve maatregel tegen volksgezondheid tegen jodiumtekort, die in veel delen van de wereld algemeen was (en nog altijd voorkomt) en een belangrijke oorzaak is van hypothyreoïdie, mentale retardatie en verschillende gezondheidsproblemen (34).

Als u ervoor kiest om geen regulier met jodium verrijkt keukenzout te eten, zorg er dan voor dat u andere voedingsmiddelen eet die rijk zijn aan jodium, zoals vis, zuivelproducten, eieren en zeewier.

Kortom: Geraffineerd keukenzout is meestal alleen natriumchloride, met stoffen die antiklontermiddelen worden genoemd om klonteren te voorkomen. Jodium wordt vaak toegevoegd aan keukenzout.

Zeezout

Zeezout wordt gemaakt door verdamping van zeewater.

Net als keukenzout is het meestal alleen natriumchloride.

Afhankelijk van waar het is geoogst en hoe het is verwerkt, bevat het echter meestal een hoeveelheid sporenmineralen zoals kalium, ijzer en zink.

Hoe donkerder het zeezout, hoe hoger de concentratie van “onzuiverheden” en sporenelementen. Houd er echter rekening mee dat zeezout vanwege de vervuiling van oceanen ook sporen van zware metalen zoals lood kan bevatten.

Zeezout is vaak minder gemalen dan gewoon geraffineerd zout, dus als u het op uw eten strooit nadat het is gekookt, kan het een ander mondgevoel hebben en een krachtiger “aroma veroorzaken” dan geraffineerd zout.

De sporenelementen en onzuiverheden die in zeezout worden gevonden, kunnen ook de smaak beïnvloeden, maar dit varieert sterk van merk tot merk.

Kortom: Zeezout wordt gemaakt door zeewater te verdampen. Het lijkt erg op gewoon zout, maar kan kleine hoeveelheden mineralen bevatten. Het kan ook sporenhoeveelheden zware metalen bevatten als het wordt geoogst uit een vervuilde zee.

Himalaya zout

Himalaya zout wordt geoogst in Pakistan.

Het wordt gewonnen uit de Khewra-zoutmijn, de op een na grootste zoutmijn ter wereld.

Himalaya zout bevat vaak sporenhoeveelheden ijzeroxide (roest), waardoor het een roze kleur krijgt.

Het bevat kleine hoeveelheden calcium, ijzer, kalium en magnesium. Het bevat ook iets lagere hoeveelheden natrium dan gewoon zout.

Veel mensen geven de voorkeur aan de smaak van himalaya zout in vergelijking met andere soorten zouten, maar persoonlijk heb ik geen verschil opgemerkt.

Het grootste verschil lijkt de kleur te zijn, die een maaltijd een mooie uitstraling kan geven als je hem op de top strooit nadat hij is gekookt.

Kortom: Himalaya zout wordt geoogst uit een grote zoutmijn in Pakistan. Het heeft een roze kleur door de aanwezigheid van ijzeroxide. Het bevat ook sporenhoeveelheden calcium, kalium en magnesium.

Kosher zout

Kosher zout werd oorspronkelijk gebruikt voor religieuze doeleinden.

Joodse wet vereist bloed eerst moet worden geëxtraheerd voordat het vlees mocht worden gegeten. Kosher zout heeft een schilferige, grove structuur die bijzonder efficiënt is in het extraheren van het bloed.

Het belangrijkste verschil tussen keukenzout en Kosher zout is de structuur van de vlokken. Koks vinden dat Kosher zout, vanwege zijn grote vlok, makkelijker is op te pikken met je vingers en over eten te verspreiden.

Kosher zout heeft een andere textuur en smaakuitbarsting, maar als je het zout laat oplossen in het voedsel, dan is er echt geen verschil in vergelijking met gewoon keukenzout.

Het is echter minder waarschijnlijk dat kosher zout additieven zoals antiklontermiddelen en jodium bevat.

Kortom: Kosher zout heeft een schilferige structuur waardoor het gemakkelijk op uw eten kan worden verspreid. Er is weinig verschil in vergelijking met gewoon zout, hoewel het minder waarschijnlijk is dat het antiklontermiddelen bevat en jodium toevoegt.

Keltisch zeezout

Keltisch zout is een zoutsoort dat oorspronkelijk populair werd in Frankrijk.

Het heeft een grijsachtige kleur en bevat ook een beetje water, waardoor het behoorlijk vochtig is.

Keltisch zout bevat sporenhoeveelheden mineralen en is wat lager in natrium dan gewoon keukenzout.

Kortom: Keltisch zout heeft een lichtgrijze kleur en is vrij vochtig. Het is gemaakt van zeewater en bevat sporen mineralen.

Verschillen in smaak

Foodies en chef-koks kiezen voornamelijk hun zout op basis van smaak, textuur, kleur en gemak.

De onzuiverheden, inclusief de sporenelementen, kunnen zowel de kleur als de smaak van het zout beïnvloeden.

De grootte van het zout kan ook invloed hebben op hoe de zoute smaak op de tong komt. Zout met een grotere korrelgrootte kan een sterkere smaak hebben en langer op je tong blijven zitten.

Als u echter toestaat dat het zout in het voedsel oplost, mag er geen belangrijk smaakverschil zijn tussen gewoon geraffineerd zout en de andere “gourmet” zoutsoorten.

Als u echter toestaat dat het zout in het voedsel oplost, mag er geen belangrijk smaakverschil zijn tussen gewoon geraffineerd zout en de andere “gourmet” zoutsoorten.

Welk zout is het gezondste?

Geen een enkele studie was er een vergelijking van de effecten op de gezondheid van de verschillende soorten zout te vinden.

Maar … als een dergelijke studie werd gedaan, betwijfel ik ten zeerste of ze een groot verschil zouden vinden. De meeste zouten zijn vergelijkbaar, bestaande uit natriumchloride en minieme hoeveelheden mineralen.

Het belangrijkste voordeel van het kiezen van meer “natuurlijke” zoutsoorten is dat u additieven en antiklontermiddelen vermijdt die vaak aan gewoon keukenzout worden toegevoegd.

Samengevat, zout is zout … het belangrijkste doel is om smaak toe te voegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.