Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Hoe uw darmbacteriën uw gewicht kunnen beïnvloeden

52 Views

Hoe uw darmbacteriën uw gewicht kunnen beïnvloeden

Je lichaam bevat biljoenen bacteriën.

De meerderheid van deze bacteriën bevindt zich in uw darmen.

Darmbacteriën spelen verschillende belangrijke rollen in uw gezondheid, zoals het communiceren met uw immuunsysteem en het produceren van bepaalde vitamines.

Je darmbacteriën kunnen ook invloed hebben op hoe verschillende voedingsmiddelen worden verteerd en produceren chemicaliën die je helpen je vol te voelen. Als gevolg hiervan kunnen ze uw gewicht beïnvloeden.

In dit artikel wordt uitgelegd hoe uw darmbacteriën uw gewicht beïnvloeden en welke voedingsmiddelen de groei van gezonde darmbacteriën bevorderen.

Wat zijn darmbacteriën?

Miljarden bacteriën en micro-organismen leven op je huid en in je lichaam(12).

In feite zijn er waarschijnlijk meer bacteriële cellen in uw lichaam dan menselijke cellen.

Geschat wordt dat een 154-pond (70-kg) man ongeveer 40 biljoen bacteriecellen en slechts 30 biljoen menselijke cellen bevat(3).

De meeste van deze bacteriën leven in een deel van uw dikke darm dat de blindedarm wordt genoemd.

Er zijn honderden verschillende soorten bacteriën in uw darmen. Hoewel sommige ziekten kunnen veroorzaken, voeren de meesten van hen essentiële taken uit om je gezond te houden (4).

Uw darmbacteriën produceren bijvoorbeeld bepaalde vitamines, waaronder vitamine K, en communiceren met uw immuunsysteem om uw lichaam te helpen infecties te bestrijden(56) .

Ze beïnvloeden ook hoe je bepaalde voedingsmiddelen verteert en chemicaliën produceren die ervoor zorgen dat je je verzadigd voelt. Daarom kunnen uw darmbacteriën uw gewicht beïnvloeden(78).

Kortom: Je lichaam bevat meer bacteriële cellen dan menselijke cellen. Deze bacteriën bevinden zich voornamelijk in uw darmen en voeren essentiële taken uit om u gezond te houden.

Ze beïnvloeden hoe uw voedsel wordt verteerd

Aangezien uw darmbacteriën zich bevinden in uw darmen, komen ze in contact met het voedsel dat u eet. Dit kan van invloed zijn op welke voedingsstoffen u absorbeert en hoe energie wordt opgeslagen in uw lichaam.

Een studie onderzocht de darmbacteriën in 77 paar tweelingen, van wie er één aan obesitas leed en van wie één niet.

De studie wees uit dat degenen die zwaarlijvig waren verschillende darmbacteriën hadden dan hun niet-zwaarlijvige tweeling. In het bijzonder was obesitas geassocieerd met een lagere darmbacterie-diversiteit, wat betekent dat er minder soorten bacteriën in de darm aanwezig waren(9).

Andere studies hebben aangetoond dat als de darmbacteriën van mensen met obesitas in muizen worden gebracht, de muizen aankomen. Dit suggereert dat darmbacteriën het gewicht kunnen beïnvloeden (1011).

Dit kan te wijten zijn aan het effect van bacteriën op de vertering van verschillende voedingsmiddelen.

Mensen kunnen bijvoorbeeld geen vezels verteren, maar bepaalde darmbacteriën wel. Door het verteren van vezels produceren deze darmbacteriën een aantal chemicaliën die de darmgezondheid ten goede komen en mogelijk gewichtsverlies bevorderen (12).

Een aantal onderzoeken heeft bijvoorbeeld aangetoond dat mensen met een hoge dosis vezelinname heeft een lager gewicht, wat te wijten kan zijn aan de rol die darmbacteriën spelen bij het verteren van vezels(131415).

Een recente studie heeft aangetoond dat de verhouding van twee soorten bacteriën in uw darmen kan bepalen hoeveel gewicht u verliest wanneer u een bepaald dieet krijgt.

Deze twee bacteriën zijn Prevotella , dat vezels en koolhydraten verteert, en Bacteroidetes , waarvan mensen die meer dierlijke eiwitten en vet eten meer van (16).

In deze studie kregen 62 mensen gedurende 26 weken een vezelrijk, volkoren dieet. Degenen die meer Prevotella in hun darmen hadden verloren 5,1 pond (2,3 kg) meer lichaamsvet dan degenen met meer Bacteroidetes in hun darmen(17).

Je darmbacteriën verteren ook bepaalde antioxidanten die worden aangetroffen in planten die bekend staan ​​als flavonoïden en die kunnen helpen gewichtstoename te voorkomen(18).

Ten slotte kunnen uw darmbacteriën invloed hebben op hoe voedingsvetten worden opgenomen in de darmen, wat van invloed kan zijn op hoe vet in het lichaam wordt opgeslagen (19).

Kortom: Uw darmbacteriën kunnen uw gewicht beïnvloeden door te beïnvloeden hoe verschillende voedingsmiddelen in uw lichaam worden verteerd.Voedingsvezels worden verteerd door bepaalde soorten darmbacteriën, die het gewichtsverlies kunnen bevorderen.

Ze beïnvloeden ontstekingen

Ontsteking treedt op wanneer uw lichaam uw immuunsysteem activeert om infecties te bestrijden.

Het kan ook worden veroorzaakt door een ongezond voedingspatroon . Een dieet met te veel vet, suiker of calorieën kan bijvoorbeeld leiden tot verhoogde ontstekingschemicaliën in de bloedbaan en het vetweefsel, wat kan bijdragen aan gewichtstoename (2021).

Uw darmbacteriën spelen een belangrijke rol bij ontstekingen. Sommige soorten produceren chemicaliën zoals lipopolysaccharide (LPS), die ontstekingen veroorzaken wanneer ze in het bloed terechtkomen.

Wanneer muizen LPS krijgen, ze evenveel gewicht erbij krijgen en hebben ze vergelijkbare verhogingen van bloedsuiker en insuline als muizen die een vetrijk dieet krijgen (22).

Daarom kunnen bepaalde darmbacteriën die LPS produceren en ontstekingen veroorzaken, bijdragen aan de gewichtstoename en insulineresistentie .

Een studie onder 292 mensen wees uit dat mensen met overgewicht een lagere darmbacterie-diversiteit hadden en hogere niveaus van C-reactief eiwit, een ontstekingsmarker in het bloed(23).

Sommige soorten darmbacteriën kunnen echter ontstekingen verminderen en gewichtstoename voorkomen.

Bifidobacteria en Akkermansia zijn nuttige bacteriesoorten die helpen een gezonde darmbarrière te handhaven en te voorkomen dat ontstekingschemicaliën vanuit de darm in de bloedbaan terechtkomen(24).

Studies bij muizen hebben aangetoond dat Akkermansia gewichtstoename en insulineresistentie kan verminderen door ontstekingen te verminderen (25).

Evenzo, wanneer muizen prebiotische vezels kregen om te helpen om Bifidobacteriën in de darm te verhogen, gewichtstoename en insulineresistentie namen af ​​zonder invloed te hebben op de energie-inname(26).

Dit is een relatief nieuw onderzoeksgebied. Daarom is het nog steeds niet duidelijk hoe darmbacteriën de ontsteking en het gewicht van mensen beïnvloeden.

Kortom: Bepaalde soorten darmbacteriën zijn essentieel voor het behoud van een gezonde darmbarrière en het voorkomen van ontstekingen, die kunnen bijdragen aan gewichtstoename.

Ze produceren chemicaliën die u helpen hongerig of vol te voelen

Je lichaam produceert een aantal verschillende hormonen die je eetlust beïnvloeden, waaronder leptine, ghreline, peptide YY (PYY).

Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat verschillende bacteriën in het darmkanaal van invloed kunnen zijn op het aantal geproduceerde hormonen en of u honger of verzadiging voelt (2728).

Vetzuren met een korte keten zijn chemicaliën die worden geproduceerd wanneer bepaalde soorten darmbacteriën vezels afbreken. Een van deze staat bekend als propionaat.

Een studie bij 60 volwassenen met overgewicht vond dat het nemen van propionaat gedurende 24 weken significant verhoogde niveaus van de hormonen PYY en GLP-1, die beide de honger beïnvloeden.

Mensen die propionaat slikten hadden ook een verminderde voedselinname en verminderde gewichtstoename (29).

Andere studies hebben aangetoond dat prebiotische supplementen die verbindingen bevatten die worden gefermenteerd door darmbacteriën, een vergelijkbaar effect kunnen hebben op de eetlust (30).

Mensen die gedurende twee weken 16 gram prebiotica per dag aten, hadden hogere niveaus van waterstof in hun adem. Dit duidt op bacteriële gisting in de darm, minder honger en hogere niveaus van de hormonen GLP-1 en PYY, waardoor u zich vol voelt (31).

Kortom: Uw darmbacteriën kunnen chemicaliën produceren die u kunnen helpen een vol gevoel te krijgen. Door uw eetlust te beïnvloeden, kunnen uw darmbacteriën een rol spelen in uw gewicht.

Het beste en slechtste voedsel voor uw darmbacteriën

Een aantal verschillende voedingsmiddelen zijn goed voor darmbacteriën , waaronder:

  • Volkoren: Volkoren granen zijn granen die niet zijn geraffineerd. Ze bevatten veel vezels, die worden verteerd door gezonde darmbacteriën Bifidobacteria en kunnen helpen bij het afvallen(32).
  • Fruit en groenten: Groenten en fruit bevatten veel verschillende vezels die goed zijn voor darmbacteriën. Het eten van een assortiment van plantaardig voedsel kan de darmbacterie diversiteit verbeteren, wat gekoppeld is aan een gezond gewicht(33).
  • Noten en zaden: Noten en zaden bevatten ook veel vezels en gezonde vetten, die de groei van gezonde bacteriën in de darm helpen ondersteunen(34).
  • Polyfenol-rijke voedingsmiddelen: deze omvatten pure chocolade, groene thee en rode wijn. De polyfenolen in deze voedingsmiddelen kunnen niet alleen worden verteerd, maar worden door gunstige darmbacteriën afgebroken, waardoor de groei van goede bacteriën wordt bevorderd (35).
  • Gefermenteerde voedingsmiddelen: Gefermenteerde voedingsmiddelen omvatten yoghurt, kombucha, kefir en zuurkool. Ze bevatten nuttige bacteriën zoals lactobacillen en kunnen andere ziekteverwekkende bacteriën in de darmen minimaliseren (36).
  • probiotica: Probiotica zijn niet altijd nodig, maar ze kunnen helpen gezonde darmbacteriën te herstellen na een ziekte of een antibioticakuur en kunnen zelfs helpen bij het afvallen(37).

Aan de andere kant kunnen sommige voedingsmiddelen die in overmaat worden gegeten eten schade toebrengen aan uw bacteriën, waaronder:

  • Suikerrijk voedsel: een dieet rijk aan suiker kan de groei van bepaalde ongezonde bacteriën in de darm stimuleren, wat kan bijdragen aan gewichtstoename en andere chronische gezondheidsproblemen(38).
  • Kunstmatige zoetstoffen: Kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam ​​en sacharine verminderen gunstige bacteriën in de darmen, wat kan bijdragen aan een hoge bloedsuikerspiegel  (39).
  • Voedingsmiddelen met ongezonde vetten: Gezonde vetten zoals omega-3’s ondersteunen gunstige bacteriën in de darmen, terwijl te veel verzadigde vetten kunnen bijdragen aan de groei van ziekteverwekkende bacteriën(4041).

Kortom: Volkoren granen, fruit, groenten en gefermenteerde voedingsmiddelen ondersteunen allemaal gezonde darmbacteriën, terwijl te veel suikerhoudend voedsel, kunstmatige zoetstoffen en ongezonde vetten slecht kunnen zijn voor uw darmbacteriën.

Tot slot

Je lichaam bevat biljoenen bacteriën die je gezondheid op veel manieren beïnvloeden.

Uw darmbacteriën kunnen van invloed zijn op hoe uw voedsel wordt verteerd, hoe vet wordt opgeslagen en of u honger of verzadiging voelt.

Een gezonde darmbacterie kan dus belangrijk zijn voor het handhaven van een gezond gewicht.

Vezelrijke voedingsmiddelen zoals volkoren granen, fruit, groenten, noten en zaden kunnen allemaal gezonde darmbacteriën bevorderen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie − een =

It is main inner container footer text