Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Hoe eet je kokosolie, en hoeveel per dag?

1672 Views

Hoe eet je kokosolie, en hoeveel per dag?

Kokosolie bevat een aantal zeer indrukwekkende voordelen voor de gezondheid.

Het heeft aangetoond de stofwisseling te verhogen , honger kan verminderen en het verhogen van HDL (het “goede” cholesterol), om een paar te noemen.

Echter, veel mensen zijn verward over hoeveel u moet gebruiken en hoe om het te eten.

Dit artikel wordt uitgelegd hoe u kokosolie moet gebruiken in uw voeding en de optimale hoeveelheid daarvan.

Doseringen gebruikt in studies

Een aantal studies hebben de voordelen van kokosolie onderzocht, waarvan vele worden toegeschreven aan het hoge gehalte aan middellange-keten triglyceriden (MCTs)

Percentage doseringen

In sommige gevallen was de hoeveelheid olie gegeven in percentage van de totale calorieën, die van persoon tot persoon variëren.

In drie soortgelijke studies, een combinatie van kokosolie en boter waren de belangrijkste vet bronnen in een 40% vet dieet. Normaal-gewicht vrouwen ervaren een aanzienlijke tijdelijke stijging van de stofwisseling en calorie uitgaven(1, 2, 3).

In een studie waarin de effecten van verschillende vetten op het cholesterolgehalte werden vergeleken, een dieet met 20% van de totale calorieën uit kokosolie verhoogde HDL-cholesterol bij vrouwen, maar niet bij mannen. Bovendien werd aangetoond dat het LDL cholesterol te verhogen maar minder dan boter(4).

In elk van deze studies, zou een persoon die 2.000 calorieën verbruikt voor gewicht onderhoud tussen de 36 – 39 gram kokosolie per dag consumeren als onderdeel van een gemengd dieet.

Vaste doseringen

In andere studies, elke deelnemer verbruikt dezelfde hoeveelheid olie ongeacht de calorie-inname.

In één studie, overgewicht of mensen met obesitas die 2 eetlepels (30 ml) kokosolie per dag gedurende 4 weken namen verloren gemiddeld 2,87 cm van hun taille(5).

Wat meer, de deelnemers verloren dit gewicht zonder opzettelijk calorieën te beperken of het verhogen van lichamelijke activiteit(5).

In een andere studie, vrouwen met overgewicht namen 2 eetlepels (30 ml) van de kokos-of sojaolie op een calorie-dieet. Hun taillematen namen af en het HDL cholesterol verhoogde, terwijl de controlegroep tegengestelde respons hadden(6).

Kortom: In studies heeft kokosolie voordelen wanneer gegeven met vaste doseringen of als een percentage van de totale calorie-inname.

Hoeveel kokosolie per dag?

Een potje van kokosolie en een theelepel

Studies hebben aangetoond dat 2 eetlepels (30 ml) lijkt een effectieve dosis.

Aangetoond is dat het gewichtsverlies bevordert, buikvet vermindert en andere gezondheidsverbeteringen(5, 6).

Sommige studies gebruiken tot maximaal 2,5 eetlepels (39 gram) per dag, afhankelijk van de calorie-inname(1, 2, 3, 4).

Twee eetlepels bieden ongeveer 18 gram van middellange-keten triglyceriden, die binnen het bereik valt van 15-30 gram, dat heeft aangetoond de stofwisseling te verhogen(7).

Het eten van 2 eetlepels (30 ml) per dag is een redelijk hoeveelheid dat ruimte laat voor andere gezonde vetten in je voeding, zoals noten, extra vergine olijfolie en avocado’s.

Echter langzaam beginnen om misselijkheid en diarree die kunnen optreden bij hoge inname te voorkomen. Neem 1 theelepel per dag, geleidelijk verhogen tot 2 eetlepels per dag gedurende 1-2 weken.

Hoe kokosolie eten

Er zijn verschillende manieren om deze olie in uw voeding toe te voegen.

Gebruik voor het bakken

Kokosolie is ideaal voor het bakken/frituren omdat bijna 90% van de vetzuren verzadigd zijn, waardoor het zeer stabiel is bij hoge temperaturen.

Het heeft ook een hoog rookpunt van 175 ° C.

Kokosolie is half vast bij kamertemperatuur en smelt bij 24 ° C. Dus Bewaar het in een kast, in plaats van de koelkast, om het vormbaar te houden.

Tijdens de koudere maanden, kan het zeer solide zijn en moeilijk uit de pot te scheppen. Dit kan worden verholpen door het opkloppen met een elektrische mixer of blender.

Hier zijn verschillende bak ideeën:

  • Sauteren of roerbakken: Gebruik 1-2 eetlepels van deze olie om groenten, eieren , vlees of vis mee te bakken.
  • Popcorn: Besprenkel gesmolten kokosolie op de popcorn.
  • Het bakken: Besmeer kip of vlees alvorens in te wrijven met kruiden.

Gebruik het in recepten

Kokosolie kan olie of boter vervangen in een 1: 1 verhouding in de meeste recepten.

Zorg ervoor dat u koude ingrediënten zoals eieren of melk op kamertemperatuur laat komen alvorens het te mengen, zodat het zich soepel mengt in plaats dat het gaat klonteren.

Voeg toe aan koffie of thee

Een andere manier om deze olie op te nemen is in koffie of thee. Streef naar een klein hoeveelheid – ongeveer één of twee theelepels. Hieronder vindt u een thee recept met kokosolie.

Cocoa Chai Tea for One

  • Chai theezakje (kruiden).
  • 1 eetlepel ongezoete cacaopoeder.
  • 1 eetlepel room.
  • 1 theelepel kokosolie.
  • Stevia of een andere zoetstof.

Om dit te maken, giet kokend water over het theezakje en laat het staan voor 2-3 minuten. Verwijder het theezakje, voeg de overige ingrediënten toe en roer tot het goed gemengd is.

Kortom: Kokosolie kan worden gebruikt voor het bakken, in recepten en  heerlijk als toegevoegd aan warme dranken.

Hoe zit het met capsules?

Kokosolie is ook verkrijgbaar in capsule vorm.

In sommige opzichten kan het handiger lijken, in het bijzonder voor op reis. Echter, er is een duidelijk nadeel van deze wijze van levering.

De meeste capsules bevatten 1 gram per capsule. Om 2 eetlepels (30 ml) per dag te krijgen, zou je ongeveer 30 capsules nodig hebben op een dagelijkse basis.

Voor de meeste mensen, is dit niet realistisch. Probeer in plaats daarvan gebruik te van kokosolie om mee te koken of op te nemen in recepten.

Kortom: Kokosolie capsules moeten in zeer grote hoeveelheden worden geconsumeerd om een effectieve dosering te bereiken.

Calorieën tellen

Een half Kokosnoot en een lepel met Kokosolie

Kokosolie biedt waardevolle voordelen, maar er zijn grenzen aan hoeveel je moet eten.

In feite, elk eetlepel bevat 130 calorieën .

En hoewel middellange keten triglyceriden kan de stofwisseling iets verhogen, het eten van meer calorieën dan nodig is kan leiden tot gewichtstoename .

Onderzoek heeft aangetoond dat kokosolie is het meest effectief wanneer het minder gezonde vetten in de voeding vervangt, in plaats van het toegevoegd bovenop het vet dat u momenteel consumeert.

Ongeveer 2 eetlepels per dag lijkt de beste strategie voor het optimaliseren van uw gezondheid.

Kortom: Voor het beste resultaat, vervang minder gezonde vetten met kokosolie in plaats van het verhogen van uw huidige vetinname.

Kort samengevat

Kokosolie is een natuurlijke bron van middellange-keten triglyceriden, die verschillende gezondheidsvoordelen bieden.

Het toevoegen van 2 eetlepels kokosolie per dag, in de keuken of in recepten, is de beste manier om deze voordelen te verkrijgen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text