Ad Clicks :Ad Views :
img

Hoe eet je kokosolie, en hoeveel per dag?

2417 Views

Hoe eet je kokosolie, en hoeveel per dag?

Kokosolie heeft enkele zeer indrukwekkende gezondheidsvoordelen.

Het heeft aangetoond de stofwisseling te verhogen , honger kan verminderen en het verhogen van HDL (het “goede” cholesterol), om een paar te noemen.

Veel mensen zijn echter verward over hoeveel ze moeten nemen en hoe ze het moeten eten.

Dit artikel legt uit hoe u kokosolie kunt gebruiken in uw voeding en de optimale hoeveelheid daarvan.

Doseringen gebruikt in studies

Een aantal studies hebben de voordelen van kokosolie onderzocht, waarvan vele worden toegeschreven aan het hoge gehalte aan kokosolie middelgrote keten triglyceriden (MCT’s).

Doseringspercentages

In sommige gevallen was de hoeveelheid gegeven olie een percentage van het totale aantal calorieën, dat van persoon tot persoon varieerde.

In drie vergelijkbare studies, een combinatie van kokosolie en boter waren de belangrijkste vetbronnen in een 40% vet dieet. Vrouwen met een normaal gewicht ondervonden een aanzienlijke tijdelijke toename van de stofwisseling en het calorieverbruik (1, 2, 3).

In een onderzoek waarin de effecten van verschillende vetten op het cholesterolgehalte werden vergeleken, verhoogde een dieet met 20% van de totale calorieën uit kokosolie HDL-cholesterol bij vrouwen maar niet bij mannen. Bovendien bleek het LDL-cholesterol minder te verhogen dan boter(4).

In elk van deze studies zou een persoon die 2.000 calorieën consumeert voor gewichtsbehoud 36-39 gram kokosolie per dag hebben opgenomen als onderdeel van een gemengd dieet.

Vaste doseringen

In andere studies gebruikte elke deelnemer dezelfde hoeveelheid olie, ongeacht de calorie-inname.

In één onderzoek verloren mensen met overgewicht of obesitas gedurende 4 weken 2 eetlepels (30 ml) kokosolie per dag gemiddeld 1,87 cm van hun taille(5).

Bovendien verloren de deelnemers dit gewicht zonder opzettelijk calorieën te beperken of hun fysieke activiteit te verhogen(5).

In een ander onderzoek namen obese vrouwen 2 eetlepels (30 ml) kokos of sojaolie terwijl ze een calorie beperkt dieet volgden. Hun tailleomvang nam af en het HDL-cholesterol nam toe, terwijl de controlegroep het tegengestelde had(6).

Kortom: In studies heeft kokosolie voordelen wanneer het gegeven wordt in vaste doseringen of als een percentage van de totale calorie-inname.

Hoeveel kokosolie per dag?

Studies hebben aangetoond dat 2 eetlepels (30 ml) een effectieve dosis lijkt te zijn.

Aangetoond is dat het gewichtsverlies bevordert, buikvet vermindert en andere gezondheidsverbeteringen(5, 6).

Sommige studies gebruiken tot maximaal 2,5 eetlepels (39 gram) per dag, afhankelijk van de calorie-inname(1, 2, 3, 4).

Twee eetlepels bevatten ongeveer 18 gram van middellange-keten triglyceriden, wat binnen het bereik van 15-30 gram ligt waarvan is aangetoond dat het de stofwisseling snelheid verhoogt(7).

Het eten van 2 eetlepels (30 ml) per dag is een redelijk hoeveelheid dat ruimte laat voor andere gezonde vetten in je voeding, zoals noten, extra vergine olijfolie en avocado’s.

Begin echter langzaam om misselijkheid en diarree te voorkomen die kan optreden bij een hoge inname. Neem 1 theelepel per dag, geleidelijk oplopend tot 2 eetlepels per dag gedurende 1-2 weken.

Kortom: Het consumeren van 2 eetlepels per dag is voldoende om gezondheidsvoordelen te behalen, maar het is het beste om dit bedrag geleidelijk op te werken.

Hoe kokosolie eten

Er zijn verschillende manieren om deze olie in uw dieet op te nemen.

Gebruik voor het bakken

Kokosolie is ideaal voor het bakken/frituren omdat bijna 90% van de vetzuren verzadigd zijn, waardoor het zeer stabiel is bij hoge temperaturen.

Het heeft ook een hoog rookpunt van 175 ° C.

Kokosolie is half vast bij kamertemperatuur en smelt bij 24 ° C. Bewaar het dus in een kast, in plaats van de koelkast, om het buigbaar te houden.

Tijdens de koudere maanden, kan het zeer solide zijn en moeilijk uit de pot te scheppen. Dit kan worden verholpen door het met een elektrische mixer of in een blender te kloppen.

Hier zijn verschillende bak ideeën:

  • Sauteren of roerbakken: Gebruik 1-2 eetlepels van deze olie om groenten, eieren , vlees of vis mee te bakken.
  • Popcorn: Besprenkel gesmolten kokosolie op de popcorn.
  • Het bakken: Besmeer kip of vlees alvorens in te wrijven met kruiden.

Gebruik het in recepten

Kokosolie kan in de meeste recepten worden vervangen door olie of boter in een verhouding van 1: 1.

Zorg ervoor dat u koude ingrediënten zoals eieren of melk op kamertemperatuur laat komen voordat je het mengt, zodat het soepel mengt in plaats van gaat klonteren.

Voeg toe aan koffie of thee

Een andere manier om deze olie op te nemen is in koffie of thee. Streef naar een klein hoeveelheid – ongeveer één of twee theelepels. Hieronder vind u een thee recept met kokosolie.

Cocoa Chai Tea for One

  • Chai theezakje (kruiden).
  • Eén eetlepel ongezoete cacaopoeder.
  • 1 eetlepel room.
  • 1 theelepel kokosolie.
  • Stevia of een andere zoetstof.

Om dit te maken, giet kokend water over het theezakje en laat het staan voor 2-3 minuten. Verwijder het theezakje,voeg de resterende ingrediënten toe en roer tot alles goed gemengd is.

Kortom: Kokosolie kan worden gebruikt voor het bakken, in recepten en  heerlijk als toegevoegd aan warme dranken.

Hoe zit het met capsules?

Kokosolie is ook verkrijgbaar in capsulevorm.

In sommige opzichten lijkt het handiger, vooral voor reizen. Er is echter een duidelijk nadeel aan deze manier van levering.

De meeste capsules bevatten 1 gram per capsule. Om 2 eetlepels (30 ml) per dag te krijgen, moet u dagelijks ongeveer 30 capsules innemen.

Voor de meeste mensen is dit gewoon niet realistisch. Gebruik in plaats daarvan kokosolie om te koken of neem het in recepten op.

Kortom: Kokosoliecapsules moeten in zeer grote hoeveelheden worden geconsumeerd om een ​​effectieve dosering te bereiken.

Calorieën tellen

Kokosolie biedt waardevolle voordelen, maar er zijn grenzen aan hoeveel je moet eten.

In feite bevat elke eetlepel 130 calorieën .

En hoewel middellange keten triglyceriden de stofwisseling enigszins kan verhogen,  kan het eten van meer calorieën dan nodig nog steeds leiden tot gewichtstoename.

Onderzoek heeft aangetoond dat kokosolie het meest effectief is als het minder gezonde vetten in het dieet vervangt, dan bovenop het vet dat je op dit moment consumeert.

Het dagelijks nemen van ongeveer 2 eetlepels lijkt de beste strategie voor het optimaliseren van de gezondheid.

Kortom: Vervang voor het beste resultaat minder gezonde vetten met kokosolie in plaats van het verhogen van uw huidige vetinname.

Tot slot

Kokosolie is een natuurlijke bron van middellange keten triglyceriden, die verschillende gezondheidsvoordelen bieden.

Het toevoegen van 2 eetlepels kokosolie per dag, in de keuken of in recepten, is de beste manier om deze voordelen te verkrijgen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zeventien − elf =

This div height required for enabling the sticky sidebar