Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Hoe Valeriaan u helpt te ontspannen en beter te slapen

1419 Views

Hoe Valeriaan u helpt te ontspannen en beter te slapen

Valeriaan wordt vaak aangeduid als “de natuur Valium.” In feite wordt dit kruid al gebruikt sinds de oudheid om ontspanning te bevorderen en het verbeteren van de slaap.

Hoewel het veel positieve aandacht heeft gekregen, zijn er ook vragen gerezen over de effectiviteit en veiligheid.

Dit artikel schetst de voordelen van valeriaan, verkent de bezorgdheid over de veiligheid en geeft richtlijnen over hoe om het te nemen om de beste resultaten te krijgen.

Wat is Valeriaanwortel?

Valeriana officinalis , beter bekend als valeriaan, is een kruid afkomstig uit Azië en Europa. Het wordt nu ook geteeld in de VS, China en andere landen.

Bloemen van de plant Valeriaan werden gebruikt voor het maken van parfum eeuwen geleden, en het gedeelte van de wortel werd gebruikt in de traditionele geneeskunde ten minste voor 2.000 jaar.

In tegenstelling tot zijn subtiel geurende bloemen, valeriaan heeft een zeer sterke, aardse geur als gevolg van de vluchtige oliën en andere verbindingen die verantwoordelijk zijn voor de kalmerende effecten.

Interessant is dat de naam “valeriaan” afgeleid van het Latijnse werkwoord valere , wat betekent “sterk zijn” of “om gezond te zijn.”

Valeriaanwortel extract is verkrijgbaar als supplement in capsule of in vloeibare vorm. Het kan ook worden geconsumeerd als thee.

Samenvatting: Valeriaan is een kruid afkomstig uit Azië en Europa. De wortel wordt gebruikt voor ontspanning en om slaap te bevorderen sinds de oudheid.

Hoe werkt het?

Valeriaan Bloem, Supplementen en Liquid

Valeriaanwortel bevat een aantal verbindingen die de slaap kunnen bevorderen en de angst vermindert.

Deze omvatten valereniaanzuur, isovaleriaanzuur en diverse antioxidanten.

Valeriaan heeft aandacht gekregen voor zijn interactie met gamma-aminoboterzuur (GABA), een chemische boodschapper die helpt bij het reguleren van zenuwimpulsen in je hersenen en het zenuwstelsel.

Onderzoekers hebben aangetoond dat lage GABA niveaus met betrekking tot acute en chronische stress zijn gekoppeld aan angst en lage kwaliteit van de slaap ( 1 , 2 , 3 ).

Valereniaanzuur bleek de afbraak van GABA in de hersenen te remmen, wat resulteert in gevoelens van ontspanning en stilte. Dit is dezelfde manier als anti-angst medicijnen zoals Valium en Xanax werkt ( 4 , 5 , 6 ).

Valeriaanwortel bevat ook de antioxidanten hesperidine en linarin, die lijken een kalmerend werking en verbetering van het slaap-eigenschappen te bevatten( 7 ).

Vele van deze verbindingen kan overmatige activiteit remmen in de amygdala , een deel van de hersenen dat angst en sterke emotionele reacties op stress benadrukt( 5 , 8 ).

Een studie wees uit dat de behandeling van muizen met valeriaan hun reactie op fysieke en psychologische stress verbeterd door het handhaven van het niveau van serotonine, een stof in de hersenen die betrokken is bij het reguleren van de stemming( 9 ).

Bovendien hebben onderzoekers aangetoond dat isovaleriaanzuur kan plotselinge onwillekeurige spiersamentrekkingen voorkomen vergelijkbaar met valproiaanzuur, een medicijn gebruikt om epilepsie te behandelen vergelijkbaar met valproïnezuur( 10 , 11 ).

Samenvatting: Valeriaan bevat een aantal verbindingen die kunnen helpen het bevorderen ontspanning door het verminderen van GABA afbraak, het verbeteren van stress respons en het behoud van een adequaat niveau van stemmingsstabiliserende chemicaliën in de hersenen.

Valeriaan kan u helpen ontspannen

Ontspannen blijven terwijl u onder stress staat kan moeilijk zijn.

Uit onderzoek blijkt dat valeriaan kan helpen verlichten van angsten die optreden in reactie op stressvolle situaties ( 6 , 12 , 13 , 14 ).

In één studie, ratten behandeld met valeriaanwortel voorafgaand aan een doolhof experiment hadden aanzienlijk minder angstig gedrag dan ratten waar alcohol of geen behandeling aan was gegeven ( 6 ).

Een studie bij gezonde volwassenen die een uitdagende mentale tests deden bleek dat een combinatie van Valeriaan en citroen balsem verminderd angst waarderingscijfer Echter, een extreem hoge dosis van het supplement verhoogde angst waarderingscijfer( 14 ).

Naast het verminderen van angst in reactie op acute stress kan valeriaanwortel ook helpen met chronische aandoeningen gekenmerkt door angstig gedrag, zoals gegeneraliseerde angststoornis of obsessief-compulsieve stoornis (OCD) ( 15 , 16 ).

In een acht weken durend onderzoek bij volwassenen met OCD, de groep die valeriaanextract nam op een dagelijkse basis toonde een significante vermindering van obsessief en compulsief gedrag in vergelijking met de controlegroep ( 16 ).

Wat nog meer, in tegenstelling tot veel van de medicijnen die vaak gebruikt worden voor de behandeling van OCD, valeriaan veroorzaakt geen significante bijwerkingen.

Een andere studie suggereert dat kinderen die moeite hebben met het handhaven van focus of ervaringen hebben met hyperactief gedrag kunnen profiteren van valeriaan.

In deze studie van 169 lagere schoolkinderen, een combinatie van valeriaan en citroen balsem verbeterde focus, hyperactiviteit en impulsiviteit met meer dan 50% bij kinderen met de meest ernstige symptomen ( 17 ).

Samenvatting: Valeriaanwortel kan helpen bij het verminderen van angst in verband met acute stress en symptomen van OCD te verbeteren. Het kan ook de focus verhogen en hyperactief gedrag bij kinderen.

Valeriaanwortel kan u helpen beter te slapen

Silver Alarm Clock

Slaapstoornissen komen zeer vaak voor.

Geschat dat ongeveer 30% van de mensen ervaren slapeloosheid, wat betekent dat ze moeite hebben in slaap te vallen, blijven slapen of het bereiken van hoge kwaliteit, herstellende slaap(18 ).

Onderzoek suggereert dat het nemen valeriaanwortel de hoeveelheid tijd die nodig is om in slaap te vallen kan verminderen, alsmede verbeterende slaapkwaliteit en kwantiteit ( 19 , 20 , 21 , 22 , 23 , 24 ).

In een studie van 27 jonge en middelbare leeftijd volwassenen met slaapproblemen, 24 personen meldde verbeterde slaap en 12 van die rapporteerde “perfecte slaap” na het nemen van 400 mg van valeriaanwortel ( 24 ).

Slow-wave slaap, ook wel bekend als diepe slaap, is belangrijk voor het repareren en het opladen van uw lichaam, zodra u wakker bent een goed gevoel, uitgerust en energiek voelt.

Een studie bij volwassenen met slapeloosheid bleek dat een enkele dosis van valeriaan konden ze sneller een diepe slaap bereiken zo’n 36% sneller. Daarnaast is de tijd dat ze doorbrachten in een diepe slaap steeg in 14 dagen na het nemen van valeriaan ( 25 ).

Valeriaan kan ook helpen mensen die aan slapeloosheid lijden nadat ze met benzodiazepinen stoppen,kalmerende medicijnen die tot afhankelijkheid na verloop van tijd kunnen leiden ( 26 ).

In een studie bij mensen die ontwenningsverschijnselen hadden in verband met het stoppen van benzodiazepinen na langdurig gebruik, werden significante verbeteringen in de kwaliteit van de slaap gemeld na twee weken van valeriaan behandeling ( 27 ).

Hoewel de meeste onderzoek kijken naar de effecten op de slaap heeft verricht bij volwassenen, zijn er een paar studies suggereren kinderen die slaapproblemen hebben kunnen ook profiteren van het( 28 , 29 ).

In een kleine acht weken durende studie van kinderen met ontwikkelingsproblemen en slaapstoornissen, valeriaan verminderde de tijd die nodig was om in slaap te vallen, verhoogde totale slaaptijd en leidde tot een betere kwaliteit van de slaap ( 29 ).

Hoewel onderzoeken van de verschillende studies hebben geconcludeerd dat valeriaan veilig is, sommige onderzoekers menen dat er niet genoeg bewijs is om te bevestigen dat het effectiever is voor slaapstoornissen dan een placebo ( 30 , 31 , 32 , 33 ).

Samenvatting: Verschillende studies suggereren dat valeriaanwortel kan het vermogen om in slaap vallen, blijven slapen en het bereiken van een hoge kwaliteit van slaap bij volwassenen en kinderen met slapeloosheid te verbeteren.

Andere voordelen van de Valeriaan

Er is minder gepubliceerd onderzoek naar de effecten op andere situaties. Echter, sommige studies suggereren dat valeriaanwortel voordelen kunnen opleveren voor:

  • Menopauze: Een studie bij postmenopauzale vrouwen vonden significante vermindering van opvliegers en een bescheiden verlaging van de frequentie van de opvliegers tijdens de acht weken van de behandeling met dagelijks 765 mg valeriaan ( 34 ).
  • Menstruatieproblemen: Vrouwen die last hebben van premenstrueel syndroom (PMS) of pijnlijke menstruatie kunnen profiteren van valeriaan. Een studie wees uit dat betere fysieke, emotionele en gedragsmatige symptomen van PMS ( 35 , 36 , 37 ).
  • Restless legs syndroom: Een acht weken durende studie bij mensen met restless legs syndroom is gebleken dat het nemen van 800 mg per dag verbeterde symptomen en verminderde slaperigheid overdag ( 38 ).
  • De ziekte van Parkinson: Een studie wees uit dat de behandeling van muizen met de ziekte van Parkinson met valeriaan extract leidde tot beter gedrag, een afname van ontstekingen en een toename van de antioxidant niveaus ( 39 ).

Samenvatting: onderzoek suggereert dat valeriaanwortel kan nuttig zijn voor de menopauze, premenstrueel syndroom, pijnlijke menstruatie, rusteloze benen syndroom en neurologische aandoeningen zoals de ziekte van Parkinson.

Zijn er schadelijke effecten?

Kleine gele vitaminefles

Valeriaan heeft aangetoond dat het opmerkelijk veilig is voor de meeste mensen.

Studies hebben aangetoond dat het veroorzaakt geen nadelige veranderingen in DNA, noch met kankertherapie behandeling bij patiënten die het middel innemen ter vermindering van angst en het bevorderen van de slaap ( 40 , 41 ).

Bovendien lijkt het niet de mentale of fysieke prestaties te beïnvloeden wanneer gebruikt zoals voorgeschreven.

Uit een onderzoek bleek geen verschil in de ochtend reactietijd, alertheid en concentratie bij mensen die valeriaan namen de avond ervoor ( 42 ).

In tegenstelling tot veel anti-angst of slaapmiddelen, lijkt valeriaan niet de problemen met de afhankelijkheid van de reguliere gebruik of ontwenningsverschijnselen veroorzaken als het wordt gestaakt.

Hoewel bijwerkingen ongewoon zijn, in een paar gevallen veroorzaakt valeriaan hoofdpijn, maagpijn en duizeligheid . Ironisch genoeg, zelfs slapeloosheid is gemeld, maar dit is zeldzaam.

Als u een leverziekte heeft of een andere ernstige medische aandoening, is het belangrijk om met uw arts te overleggen of het veilig is voor u om valeriaan te nemen.

Het is ook raadzaam dat zwangere vrouwen en kinderen onder de drie jaar valeriaan niet zonder medisch toezicht mogen gebruiken, omdat potentiële risico’s voor deze groepen zijn niet geëvalueerd.

Samenvatting: Valeriaan heeft aangetoond dat het veilig is voor de meeste mensen. Er moet echter niet worden ingenomen door zwangere vrouwen, jonge kinderen en mensen met een ernstige ziekte, tenzij onder toezicht van een medische specialist.

Hoe valeriaanwortel te gebruiken voor maximale voordelen

Valeriaan zorgt voor de beste resultaten wanneer genomen volgens de aanwijzingen voor het gewenste effect.

De meeste studies bij mensen die moeite hebben met slapen gebruikt 400-900 mg valeriaan extract, waarvan is aangetoond dat een veilige en effectieve dosering is. Voor het beste resultaat, neem het 30 minuten tot twee uur voor het slapen gaan ( 43 ).

Houd in gedachten dat de grootste dosering hoeft niet altijd het beste te zijn.

Een studie wees uit dat het nemen van ofwel 450 mg of 900 mg van valeriaanwortel ‘s nachts hielp mensen sneller in slaap te vallen en verbeterde de kwaliteit van de slaap. Echter, de 900-mg dosis was gekoppeld aan slaperigheid de volgende ochtend 21 ).

Een alternatief voor capsules is om een ​​thee te maken met behulp van 2-3 gram gedroogde valeriaanwortel ondergedompeld in heet water gedurende 10-15 minuten.

Uit onderzoek blijkt dat valeriaan lijkt het meest effectief te zijn als je regelmatig gedurende ten minste twee weken neemt en dan nog eens voor twee tot vier weken.

Sinds valeriaan slaperigheid kan veroorzaken, is het belangrijk om het niet te nemen als u van plan bent om te gaan rijden, zware machines te bedienen of het uitvoeren van werk of andere activiteiten die alertheid vereist.

Voor angst, neem een ​​kleinere dosering van 120-200 mg drie maal per dag tijdens de maaltijd, met de laatste dosis net voor het slapengaan. Het nemen van grotere doses gedurende de dag kan leiden tot slaperigheid.

Het is belangrijk op te merken dat alcohol, kalmerend of anti-angst medicijnen, kruiden en andere supplementen mag nooit worden genomen met valeriaan, omdat het hun depressieve werking kan verhogen.

Samenvatting: Om de voordelen te maximaliseren, neem 400-900 mg valeriaan voor slapeloosheid voor het slapengaan. Voor angst, neem 120-200 mg drie keer per dag. Vermijd alcohol, sedativa en anti-angst medicijnen bij het nemen van valeriaan.

Tot Slot

Valeriaan is een kruid dat kan helpen bij het verbeteren van de slaap, het bevorderen van ontspanning en om angst te verminderen.

Het lijkt veilig en niet verslavend wanneer genomen in de aanbevolen dosering. In sommige gevallen kan het in staat zijn om benzodiazepinen en soortgelijke medicijnen te vervangen.

Toch is het belangrijk om met uw arts te bepreken voordat u valeriaan gaat gebruiken, vooral als je andere medicijnen gebruikt of het hebben van een ernstig gezondheidstoestand.

Terwijl studies suggereren dat veel mensen ervaren goede resultaten met valeriaan, kunnen anderen niet dezelfde verbeteringen van hun symptomen ervaren.

Echter, gezien de veiligheid en de potentiële voordelen, kunt u valeriaan eens te proberen als u problemen met de slaap of stress heeft.

Het kan gewoon uw slaap, stemming en het vermogen om te gaan met stress verbeteren.
Goede kwaliteit Valeriaan bij Flinndal

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien − vijf =

It is main inner container footer text