Hoeveel calorieën

Hoeveel calorieën in een pond lichaamsvet?

Calorieën zijn de energie in ons voedsel.

Ze voeden alles wat je doet, van slapen tot een marathon lopen.

Calorieën kunnen afkomstig zijn van koolhydraten, vet en eiwit.

Je lichaam kan ze gebruiken om meteen werk te leveren, of ze opslaan voor later gebruik.

Sommige calorieën kunnen worden opgeslagen als glycogeen (koolhydraten), maar de meerderheid wordt opgeslagen als lichaamsvet.

In dit artikel wordt uitgelegd hoeveel calorieën in een pond lichaamsvet zitten.

Het bespreekt ook de 500 calorieën tekort mythe en presenteert enkele hulpmiddelen voor het voorspellen van realistisch gewichtsverlies.

Wat is lichaamsvet?

Laten we een moment nemen om te definiëren wat we bedoelen met lichaamsvet.

Om te beginnen, lichaamsvet is niet alleen puur vet.

Puur vet heeft een zeer hoge energie-inhoud, of ongeveer 9 calorieën per gram. Dit komt neer op ongeveer 4.100 calorieën per pond puur vet.

Lichaamsvet is echter niet gewoon puur vet. Lichaamsvet bestaat uit vetcellen, adipocyten genaamd, die naast vet ook enkele vloeistoffen en eiwitten bevatten.

Daarom zal het caloriegehalte van lichaamsvet iets minder zijn dan het caloriegehalte van puur vet (12).

Kortom: Lichaamsvet wordt gemengd met vocht en eiwitten. Daarom is de samenstelling en het caloriegehalte niet hetzelfde als puur vet.

Bevat één pond lichaamsvet 3.500 calorieën?

In 1958 concludeerde een wetenschapper met de naam Max Wishnofsky dat het calorische equivalent van één pond lichaamsgewicht verloren of opgedaan 3.500 calorieën was(3).

Hij baseerde zijn conclusie op het wetenschappelijk bewijs dat toen beschikbaar was. Tientallen jaren later wordt zijn resultaat duizenden keren geciteerd in de media en wetenschappelijke literatuur.

Hij baseerde zijn conclusie op het wetenschappelijk bewijs dat toen beschikbaar was. Tientallen jaren later wordt zijn resultaat duizenden keren geciteerd in de media en wetenschappelijke literatuur(4, 5, 6, 7).

Voor deze berekening gebruiken we algemeen geaccepteerde waarden. Sommige onderzoeken vertonen echter lichte variaties.

In het algemeen kunnen we aannemen dat(3).

  • Een pond is gelijk aan 454 gram.
  • Puur vet bevat 8,7-9,5 calorieën per gram.
  • Lichaam vetweefsel bevat 87% vet.

Met behulp van deze waarden kunnen we concluderen dat een pond lichaamsvet eigenlijk ergens tussen de 3.436 en 3.752 calorieën bevat.

Het is echter belangrijk op te merken dat deze berekeningen gebaseerd zijn op oud onderzoek.

Sommige van de studies stellen dat lichaamsvetweefsel slechts 72% vet bevat. Verschillende soorten lichaamsvet kunnen ook variërende hoeveelheden vet bevatten.

Kortom: Een pond lichaamsvet kan ergens tussen 3436 en 3752 calorieën bevatten, ruwweg geschat.

De 500-calorie tekort mythe

Het is een algemene mythe dat als je elke dag 500 calorieën minder eet, of 3.500 minder calorieën per week, je elke week een pond vet verliest.

Dit zou gelijk zijn aan een totaal van 52 pond in een jaar tijd.

De realiteit is echter heel anders.

De mythe met 500 calorieën tekort overschat aanzienlijk het potentieel gewichtsverlies dat in de loop van de tijd kan worden bereikt(8, 9, 10).

Deze schatting lijkt op korte termijn redelijk goed te werken, voor gematigd gewichtsverlies bij mensen met overgewicht en obesitas. Maar het valt op de lange termijn uit elkaar en zet mensen voor mislukking en teleurstelling.

Waar deze mythe niet verantwoordelijk voor is, is de reactie van het lichaam op de veranderingen in lichaamssamenstelling en voeding(8).

Wanneer je de calorie-inname vermindert, reageert je lichaam door je minder calorieën te laten verbranden. Je lichaam wordt efficiënter. Het doet evenveel werk, maar gebruikt minder calorieën dan voorheen(11).

Je kunt ook spiermassa verliezen samen met het vet, waardoor je ook minder calorieën gaat verbranden.

Dit wordt vaak honger-modus genoemd, hoewel de technische term “adaptieve thermogenese”is(12).

Gewichtsverlies is geen lineair proces en wordt meestal langzamer (13).

 Kortom: De 500-calorie tekort dieet overschat het potentieel voor gewichtsverlies. Het houdt geen rekening met veranderingen in de lichaamssamenstelling en een vermindering van het aantal verbrande calorieën.

Betere instrumenten voor het voorspellen van gewichtsverlies

Tegenwoordig zijn er apps en online hulpmiddelen die een betere, meer realistische beoordeling van uw voorspelde gewichtsverlies kunnen geven.

Het houdt rekening met hoe dieet en lichaamsbeweging bijdragen aan gewichtsverlies, evenals hoe uw lichaam reageert op een verminderde calorie-inname. Het heeft een enorme hoeveelheid wiskundige berekeningen erachter(8).

Een ander goed hulpmiddel om gewicht te verliezen is het voorspellen van enkel onderwerp Weight Change Predictor, ontwikkeld door het Pennington Biomedical Research Center.

Deze tool maakt het ook mogelijk om gewicht te verliezen en te berekenen, op basis van inname en lichaamsbeweging.

Kortom: De 500-calorie regel tekort is geen realistische manier voor gewichtsverlies te voorspellen. Er bestaan ​​betere hulpmiddelen om gewichtsverlies gedurende een bepaalde periode te voorspellen.

Gewichtsverlies is niet alleen vetverlies

Wanneer u probeert af te vallen, is wat u echt kwijt wilt raken lichaamsvet – zowel onder de huid als rond de organen.

Helaas is gewichtsverlies niet noodzakelijk gelijk aan vetverlies. Een ongewenst neveneffect van afvallen is het verlies van spiermassa (14).

Het goede nieuws is dat er enkele manieren zijn om het verlies van spiermassa te minimaliseren.

Je kan:

  • Gewichtheffen: Studies tonen aan dat weerstand training kan ongelooflijk nuttig zijn bij het ​​voorkomen en verliezen van spiermassa en van gewicht(15, 16, 17).
  • Eet veel eiwit: Met een hoge eiwitinname heeft je lichaam veel minder kans om je spieren af ​​te breken voor energie(18, 19, 20).

Beide strategieën zijn ook nuttig om te voorkomen dat je calorieën verlaagt als je afvalt.

Kortom: Gewichtheffen en een hoge eiwitinname kunnen helpen spierverlies te voorkomen voor mensen die proberen af ​​te vallen. Ze kunnen ook helpen voorkomen dat er minder calorieën worden verbrand.

Tot slot

Een pond lichaamsvet kan van 3.436 tot 3.752 calorieën bevatten.

Het is echter een mythe dat slechts 500 calorieën per dag (3500 per week) per dag verliest, wat leidt tot een gewichtsverlies van één pond.

Dit kan op de korte termijn werken, maar het lichaam zal zich snel aanpassen door je minder calorieën te laten verbranden. Om deze reden vertraagt ​​het gewichtsverlies na verloop van tijd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.