Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Eieren en cholesterol – Hoeveel eieren kun je veilig eten?

1832 Views

Eieren en cholesterol – Hoeveel eieren kun je veilig eten?

Eieren behoren tot de meest voedzame voedingsmiddelen op de planeet.

Stel je voor … een heel ei bevat alle voedingsstoffen die nodig zijn om een ​​enkele cel in een hele kuiken te veranderen.

Echter, eieren hebben een slechte reputatie gekregen omdat de dooiers hoog in cholesterol zijn.

In feite bevat een enkel ei van gemiddelde grootte 186 mg cholesterol, dat is 62% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Mensen geloofden dat als je cholesterol at, dat het cholesterol in het bloed zou verhogen en zou bijdragen aan hartziekten.

Maar het blijkt dat het niet zo eenvoudig is. Hoe meer je eet van cholesterol, hoe minder je lichaam produceert.

Laat me uitleggen hoe dat werkt …

Hoe uw lichaam de cholesterolspiegels reguleert

Cholesterol wordt vaak als een negatief woord gezien.

Wanneer we het horen, gaan we automatisch denken aan medicatie, hartaanvallen en vroege dood.

Maar de waarheid is dat cholesterol een zeer belangrijk voor het lichaam is. Het is een structureel molecuul dat een essentieel onderdeel is van elk enkel celmembraan.

Het wordt ook gebruikt voor het maken van steroïde hormonen zoals testosteron, oestrogeen en cortisol.

Zonder cholesterol zouden we niet eens bestaan.

Gezien hoe ongelooflijk belangrijk cholesterol is, heeft het lichaam uitgebreide manieren ontwikkeld om ervoor te zorgen dat we er altijd genoeg van hebben.

Omdat het verkrijgen van cholesterol uit het dieet niet altijd een optie is, produceert de lever cholesterol.

Maar als we veel cholesterolrijk voedsel eten, de lever begint minder te produceren(1, 2).

Dus de totale hoeveelheid cholesterol in het lichaam verandert slechts heel weinig (of helemaal niet), het komt gewoon uit het dieet in plaats van uit de lever(3, 4).

Kortom: De lever produceert grote hoeveelheden cholesterol. Wanneer we veel eieren eten (met een hoog cholesterolgehalte), produceert de lever minder.

Wat gebeurt er wanneer mensen meerdere eieren per dag eten?

Al vele decennia wordt mensen geadviseerd om hun consumptie van eieren te beperken, of op zijn minst het eigeel (het wit is meestal eiwit en is laag in cholesterol).

Algemene aanbevelingen zijn onder meer een maximum van 2-6 dooiers per week. Er is echter echt niet veel wetenschappelijke ondersteuning voor deze beperkingen(5).

Gelukkig hebben we een aantal uitstekende onderzoeken die ons gerust kunnen stellen.

In deze studies worden de mensen in twee groepen verdeeld … de ene groep at meerdere (1-3) hele eieren per dag, de andere groep eet in plaats daarvan iets anders (zoals vervangende eieren). Daarna volgen de onderzoekers de mensen een aantal weken / maanden.

Deze studies tonen aan dat:

  • In bijna alle gevallen, HDL (het “goede”) cholesterol stijgt(6, 7, 8).
  • Het totale en LDL-cholesterolgehalte veranderen meestal niet, maar soms nemen ze licht toe(9, 10, 11, 12).
  • Het eten van omega-3 verrijkte eieren kan bloedtriglyceriden verlagen, een andere belangrijke risicofactor(13, 14).
  • Aanzienlijke stijgingen van de bloedspiegels en carotenoïde antioxidanten zoals Luteïne en zeaxanthine(15, 16, 17).

Het lijkt erop dat het antwoord op de consumptie van hele eieren afhankelijk is van het individu.

Bij 70% van de mensen heeft dit geen effect op het totale of LDL-cholesterol. Bij 30% van de mensen(genoemd “hyperresponders”), zijn deze getallen enigszins omhoog gegaan(18).

Dat gezegd hebbende, ik denk niet dat dit een probleem is. De studies tonen aan dat eieren de LDL-deeltjes veranderen van kleine, dichte LDL naar grote LDL(19, 20).

Mensen die overwegend grote LDL-deeltjes bevatten hebben een lager risico op hartaandoeningen. Dus zelfs als eieren lichte verhogingen van het totale en LDL-cholesterolgehalte veroorzaken, is dit geen reden tot bezorgdheid(21, 22, 23).

De wetenschap is duidelijk dat tot 3 hele eieren per dag volkomen veilig zijn voor gezonde mensen die proberen gezond te blijven.

Kortom: Eieren verhogen consequent HDL (het “goede”) cholesterol. Voor 70% van de mensen is er geen toename van het totale of LDL-cholesterol. Bij sommige mensen kan een lichte toename van een goedaardig subtype LDL optreden.

Eieren en hartziekten

Veel studies hebben gekeken naar de consumptie van eieren en het risico op hartziekten.

Al deze studies zijn zogenaamde observationele studies. In dergelijke studies worden grote groepen mensen jarenlang gevolgd.

Vervolgens gebruiken de onderzoekers statistische methoden om erachter te komen of bepaalde gewoonten (zoals dieet, roken of lichaamsbeweging) verband houden met een verminderd of verhoogd risico op een bepaalde ziekte.

Deze studies, waarvan sommige honderdduizenden mensen bevatten, laten consequent zien dat mensen die hele eieren eten niet meer geneigd zijn om een ​​hartziekte te ontwikkelen.Sommige onderzoeken laten zelfs een verminderd risico op een beroerte zien (24, 25, 26).

Maar … een ding dat het vermelden waard is, is dat deze studies aantonen dat diabetici die eieren eten een verhoogd risico op hartziekten hebben(27).

Of de eieren het verhoogde risico bij diabetici veroorzaken, is niet bekend. Dit soort onderzoeken kan alleen een correlatie vertonen en het is mogelijk dat de diabetici die eieren eten gemiddeld minder gezondheidsbewust zijn dan degenen die dat niet doen.

Dit kan ook afhankelijk zijn van de rest van het dieet. Op een koolhydraatarm dieet (veruit het beste dieet voor diabetici), leiden eieren tot verbeteringen in de risicofactoren voor hartziekten(28, 29).

Kortom: Vele observationele studies laten zien dat mensen die eieren eten geen verhoogd risico op hartaandoeningen hebben, maar sommige studies laten een verhoogd risico zien bij diabetici.

Eieren hebben ook tal van andere gezondheidsvoordelen

Laten we niet vergeten dat eieren meer zijn dan alleen cholesterol … ze zitten ook boordevol voedingsstoffen en hebben verschillende andere indrukwekkende voordelen :

  • Ze bevatten veel luteïne en zeaxanthine, antioxidanten die het risico op oogziekten zoals maculaire degeneratie en cataracten verminderen (30, 31).
  • Zijn zeer hoog in choline,  een voedingsstof voor de hersenen waar meer dan 90% van de mensen aan ontbreekt(32).
  • Eieren zijn rijk van hoge kwaliteit dierlijke eiwitten, die veel voordelen heeft – waaronder een verhoogde spiermassa en een betere botgezondheid(33, 34).
  • Studies tonen aan dat eieren verzadiging vergroten en helpen je af te vallen(35, 36).

Eieren smaken ook geweldig en zijn ongelooflijk gemakkelijk te bereiden.

Dus zelfs als eieren een milde nadelige invloed zouden hebben op het cholesterolgehalte in het bloed (wat ze niet doen), zouden de voordelen van het nuttigen ervan nog steeds veel groter zijn dan de negatieven.

Kortom: Eieren behoren tot de meest voedzame voedingsmiddelen ter wereld. Ze bevatten belangrijke hersenvoedingsstoffen en krachtige antioxidanten die de ogen kunnen beschermen.

Hoeveel is teveel?

Helaas hebben we geen studies waarbij mensen meer dan 3 eieren per dag krijgen.

Het is mogelijk (hoewel onwaarschijnlijk) dat zelfs meer eten dan dat een nadelig effect kan hebben op de gezondheid. Meer dan 3 eten is onbekend terrein, om zo te zeggen.

Maar … Ik vond een interessante case-studie (een studie met slechts één persoon). Het was een 88-jarige man die at 25 eieren per dag.

Hij had een normaal cholesterolgehalte en was in zeer goede gezondheid(37).

Natuurlijk een studie van één bewijst niets, maar het is desalniettemin interessant.

Het is ook belangrijk om dat in gedachten te houden niet alle eieren zijn hetzelfde . De meeste eieren in de supermarkt zijn van kippen die in fabrieken worden grootgebracht en op graan gebaseerd voedsel krijgen.

De gezondste eieren zijn omega-3 verrijkte eieren of eieren van vrije uitloop kippen die vrij buiten rond lopen. Deze eieren zijn veel hoger in Omega-3 vetzuren en belangrijke in vet oplosbare vitamines(38, 39).

Al met al is het eten van eieren volkomen veilig, zelfs als u tot 3 hele eieren per dag eet.

Ik persoonlijk eet 3-6 hele eieren per dag (ongeveer 30-40 per week) en mijn gezondheid is nooit beter geweest.

Gezien de ongelooflijke scala van voedingsmiddelen en krachtige voordelen voor de gezondheid zijn eieren super gezond voor je!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 × 1 =

It is main inner container footer text