Ad Clicks :Ad Views :
img

Hoeveel groene thee moet je drinken per dag?

108 Views

Hoeveel groene thee moet je drinken per dag?

Groene thee is een populaire drank en wordt wereldwijd gedronken.

In de afgelopen jaren, wint het ook nog steeds aan populariteit als een gezondheidsdrank.

Groene thee is afkomstig van de bladeren van de Camellia sinensis plant en komt in verschillende variëteiten voor.

Het kan warm, koud of zelfs in poedervorm worden genoten, en het is bekend om zijn hoge gehalte aan antioxidanten en voordelen voor de gezondheid .

Maar hoeveel groene thee zou je moeten drinken om deze voordelen te bereiken? En teveel drinken kan dat gevaarlijk zijn?

Dit artikel duikt in het onderzoek om uit te vinden hoeveel groene thee je moet drinken.

Groene thee is verbonden met vele voordelen voor de gezondheid

Groene thee zit boordevol met voedingsstoffen en plantaardige stoffen die positieve effecten op de gezondheid kunnen hebben.

Dit geldt ook voor de krachtige antioxidanten genaamd catechines, die kunnen helpen beschermen tegen kanker.

In feite, bleek uit meerdere studies dat mensen die groene thee dronken aanzienlijk minder kans hebben op het krijgen van vele soorten kanker, in vergelijking met degenen die het niet drinken ( 1 , 2 ).

De kankers dat groene thee kan helpen beschermen zijn onder andere prostaat- en borstkanker,de twee meest voorkomende vormen van kanker bij mannen en vrouwen( 3 , 4 ).

Een aantal studies tonen aan dat groene thee het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 en hart-en vaatziekten kan verlagen ( 5 , 6 , 7 , 8 ).

En het drinken van groene thee kan zelfs helpen bij het afvallen .

De cafeïne en catechines daarvan is gebleken dat het uw stofwisseling kan stimuleren en kan vetverbranding verhogen( 9 , 10 ).

De meeste studies tonen aan dat de consumptie van groene thee kan helpen u een extra 75-100 calorieën per dag te verbranden( 11 ).

Hoewel dit misschien een kleine hoeveelheid lijkt, kan het bijdragen tot een aanzienlijke gewichtsverlies op de lange termijn.

Andere mogelijke voordelen van het drinken van groene thee zijn onder andere ondersteuning van het immuunsysteem, een betere werking van de hersenen, een betere tandheelkundige gezondheid en een lager risico op artritis, de ziekte van Alzheimer en de ziekte van Parkinson ( 12 , 13 , 14 ).

Kortom:De verbindingen in groene thee kunnen krachtige effecten hebben op de gezondheid, met inbegrip van een verminderd risico op kanker, diabetes en hart-en vaatziekten.

Hoeveel groene thee is optimaal?

Studies die de voordelen van groene thee onderzochten tonen tegenstrijdige bewijsmateriaal over hoeveel je precies per dag moet drinken.

Sommige studies tonen voordelen voor de gezondheid aan bij mensen die maar één kop per dag drinken, terwijl andere studies achten vijf of meer kopjes per dag voor een optimale gezondheidsvoordelen( 15 , 16 ).

Groene thee kan helpen verlagen van het risico van een aantal ziekten. Echter de optimale hoeveelheid groene thee te drinken hangt af van de ziekte.

  • Mondkanker: In een grote observationele studie, vrouwen die dagelijks 3-4 kopjes groene thee dronken was de kans op het ontwikkelen van mondkanker  het kleinst( 17 ).
  • Prostaatkanker: Een grote observationele studie bleek dat mannen die dagelijks vijf of meer koppen groene thee dronken hadden een lager risico op het ontwikkelen van prostaatkanker, in vergelijking met degenen die minder dan een kopje per dag dronken (18 ).
  • Maagkanker: Een andere grote observationele studie toonde een verminderd risico op maagkanker bij vrouwen die dagelijks vijf of meer koppen groene thee per dag dronken (19 ).
  • Borstkanker: Twee observationele studies vertoonden verminderde recidieven van borstkanker bij vrouwen die meer dan drie kopjes groene thee per dag dronken ( 20 , 21 ).
  • Alvleesklierkanker: Een observationele studie bleek dat het drinken van vijf of meer koppen groene thee per dag was gekoppeld aan een verminderd risico op pancreaskanker ( 22 ).
  • Diabetes: In een retrospectieve observationele studie, mensen die zes of meer koppen groene thee dagelijks dronken hadden een 33% lager risico op het ontwikkelen van diabetes type 2, in vergelijking met degenen die minder dan een kopje per week dronken (23 ).
  • Hart-en vaatziekten: Een analyse van negen studies bleek dat mensen die 1-3 kopjes groene thee dagelijks dronken hadden een lager risico op een hartaanval en beroerte, in vergelijking met degenen die minder dan een kop dronken (24 ).

Op basis van de hierboven beschreven studies, is het optimaal om 3-5 kopjes groene thee per dag te drinken.

Het is echter belangrijk op te merken dat sommige studies vonden geen enige connectie tussen het drinken van groene thee en ziekterisico, zodat deze effecten van persoon tot persoon kunnen variëren( 25 , 26 ).

Eén ding dat de meeste studies hebben aangetoond is dat groene theedrinkers zijn in een betere gezondheid dan degenen die helemaal geen thee drinken.

Kortom:De hoeveelheid thee die nodig is voor de voordelen voor de gezondheid varieert sterk tussen studies. Het drinken van een minimum van 3-5 kopjes groene thee per dag lijkt goed te werken, maar de optimale hoeveelheid kan variëren van persoon tot persoon.

Mogelijke bijwerkingen van het drinken van groene thee

De cafeïne en catechines in groene thee staan bekend om hun voordelen voor de gezondheid, maar ze kunnen ook leiden tot bijwerkingen voor sommige mensen, vooral in grote doses.

Effecten van cafeïne

Het consumeren van teveel cafeïne kan gevoelens van angst verhogen, de slaap verstoren en maagklachten en hoofdpijn bij sommige mensen veroorzaken ( 27 , 28 , 29 , 30 , 31 ).

Het consumeren van grote hoeveelheden cafeïne tijdens de zwangerschap kan zelfs het risico van aangeboren afwijkingen en miskraam verhogen 32 ).

Gebaseerd op het huidige onderzoek, moet iedereen, met inbegrip van zwangere vrouwen niet meer dan 300 mg cafeïne dagelijks consumeren ( 33 ).

Echter, een onderzoek keek naar meer dan 400 studies en vond dat gezonde volwassenen die tot 400 mg cafeïne per dag verbruikten geen bijwerkingen ondervonden( 34 ).

De hoeveelheid cafeïne in een kopje groene thee varieert afhankelijk van de hoeveelheid thee dat wordt gebruikt en de duur van het door laten trekken van de theebladeren in het water.

Een studie wees uit dat het cafeïnegehalte van 1 gram van groene thee varieerde van 11-20 mg ( 12).

Een enkele portie wordt meestal gemeten door 1 eetlepel (2 gram) theeblaadjes per 1 kop (240 ml) water. Ervan uitgaande dat elk kopje thee is ongeveer 1 kop (240 ml), dit betekent dat het gemiddelde kopje groene thee bevat ongeveer 22 – 40 mg van cafeïne.

Catechines kunnen de ijzerabsorptie verminderen

De catechines, in groene thee kunnen het vermogen hebben om ijzer uit het voedingsmiddelen te absorberen verminderen( 35 ).

In feite kan het consumeren catechines in grote hoeveelheden kan tot  bloedarmoede leiden door ijzertekort( 36 ).

Terwijl het regelmatig drinken van groene thee geen probleem is voor de meest gezonde individuen, degenen die een risico lopen op een ijzertekort, overweeg het drinken van thee tussen de maaltijden en wacht minstens één uur na het eten voordat u thee gaat drinken( 37 ).

Zuigelingen, jonge kinderen, vrouwen die zwanger zijn of menstrueren en individuen die interne bloeden hebben of gedialyseerd worden hebben allemaal een verhoogd risico op ijzertekort.

De catechines in groene thee kan ook interfereren met bepaalde medicijnen en de effectiviteit ervan verminderen.

Bijvoorbeeld, studies tonen aan dat groene thee de effectiviteit van bepaalde hart en bloeddruk medicijnen kunnen remmen (12 ).

Drinken van groene thee kan ook de effecten van bepaalde medicijnen gebruik voor de behandeling van angst en depressie verminderen( 38 , 39 ).

Toxische effecten komen het meest voor bij mensen die groene thee supplementen nemen, die bevatten een veel hogere concentratie van catechines dan groene thee zelf ( 40 ).

Kortom:Wanneer geconsumeerd in matige hoeveelheden is groene thee veilig voor de meeste mensen. U wilt misschien het beperken of vermijden als u een ijzertekort of zwanger bent, borstvoeding geeft of medicijnen voor angststoornissen of hartkwalen neemt.

Tot slot

Groene thee staat bol van gezondheidsbevorderende verbindingen.

Het regelmatig drinken van groene thee kan helpen gewicht te verliezen en het beperken van het risico van een aantal ziekten, waaronder diabetes, hart-en vaatziekten en kanker.

Het drinken van 3-5 kopjes groene thee per dag lijkt optimaal te zijn om de meeste voordelen voor de gezondheid te plukken.

Zeer hoge doses kunnen problematisch zijn voor sommigen, maar over het algemeen, de voordelen van groene thee wegen veel zwaarder dan de risico’s ervan.

In feite, het drinken van meer groene thee kan sterk uw gezondheid verbeteren.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf × drie =

It is main inner container footer text