Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Hoeveel suiker per dag is veilig

1767 Views

Hoeveel suiker per dag

Toegevoegde suiker is het enige slechtste ingrediënt in het moderne voeding.

Het geeft calorieën zonder toegevoegde voedingsstoffen en kan je stofwisseling beschadigen op de lange termijn.

Eten van teveel suiker is gekoppeld aan gewichtstoename en diverse ziekten zoals obesitas,  diabetes type II en hartziekte.

Maar hoeveel is teveel? Kun je een beetje suiker eten elke dag zonder dat het schadelijk is, of moet je  zo veel mogelijk vermijden?

Toegevoegde suikers versus natuurlijke suikers – groot verschil

Het is zeer belangrijk om het onderscheid te maken tussen toegevoegde suikers en suikers die van nature voorkomen in voedingsmiddelen, zoals in groenten en fruit.

Dit zijn gezonde voedingsmiddelen die water, vezels en verschillende micronutriënten bevatten. De in nature aanwezige suikers zijn absoluut prima.

Echter, toegevoegde suikers die toegevoegd zijn aan levensmiddelen. De meest voorkomende toegevoegde suikers is het gewone tafelsuiker (sucrose).

Als je gewicht wilt verliezen en uw gezondheid wilt optimaliseren, dan is het beste om voedingsmiddelen die toegevoegde suikers bevatten te vermijden.

Suiker verbruik is extreem hoog

Junk food

Het is moeilijk om exacte getallen te geven, omdat bronnen dit niet exact weten.

Er zijn mensen die consumeren meer dan 60 pond (28 kg) toegevoegde suiker per jaar en dit is exclusief vruchtensappen(1).

In 2008 was de gemiddelde inname van 76,7 gram per dag, gelijk aan 19 theelepels of 306 calorieën.

Volgens deze studie, het suiker verbruik daalde met 23% tussen de jaren 2000 en 2008, vooral omdat mensen minder suiker gezoete dranken dronken.

We zijn dus op de goede weg, dat is het goede nieuws!

Echter huidige innameniveaus zijn nog steeds veel te hoog en een belangrijke veroorzaker die er voor zorgt dat mensen dik en ziek worden.

Specifiek, is overtollige suikerconsumptie geassocieerd met obesitas, diabetes type II, hart-en vaatziekten, bepaalde kankers, tandbederf, non-alcoholische vette leverziekte en nog veel meer(2, 3, 4, 5, 6)

Wat is een veilige hoeveelheid suiker om per dag te eten?

Helaas is er geen eenvoudig antwoord op deze vraag. Sommige mensen kunnen wat suiker eten zonder dat het schadelijk hoeft te zijn, terwijl anderen het zo veel mogelijk moeten vermijden.

Volgens de American Heart Association (AHA), de maximale hoeveelheid toegevoegde suikers dat je per dag mag eten is(7):

  • Mannen: 150 calorieën per dag (37,5 gram of 9 theelepels).
  • Vrouwen: 100 calorieën per dag (25 gram of 6 theelepels).

Om dit in perspectief te zetten, een blikje cola bevat 140 calorieën suiker, terwijl een normaal formaat snicker bevat 120 calorieën suiker.

Als je gezond, slank en actief bent, lijken dit redelijke hoeveelheden. U zult waarschijnlijk deze kleine hoeveelheden suiker verbranden zonder dat het schadelijk is.

Maar het is belangrijk op te merken dat er geen noodzaak is voor toegevoegde suiker in de voeding. Ze hebben geen fysiologische doel te dienen.

Hoe minder je van ze eet, hoe gezonder je zal zijn.

Hoe zit het als je overgewicht of obesitas hebt?

Hoeveel suiker per dag

Als je overgewicht, obesitas, diabetes of lijd onder de westerse voeding op enigerlei wijze, dan moet je waarschijnlijk suiker zoveel mogelijk vermijden.

In dat geval moet je geen suiker elke dag consumeren, meer één keer per week of eens per twee weken (bij de meeste).

Maar als je gezond wilt zijn, dan moet je echt geen voedingsmiddelen consumeren die toegevoegd suiker bevatten.

Frisdranken, gebak, verwerkte voedingsmiddelen … deze voedingsmiddelen hebben geen plaats in de voeding van iemand die te zwaar is.

Vasthouden aan echt voedsel en vermijd bewerkte voedingsmiddelen met veel suiker en geraffineerde koolhydraten.

Als u verslaafd bent aan suiker, dan misschien zou je het volledig moeten vermijden

Suikerhoudend junkfood stimuleren dezelfde gebieden in de hersenen als drugs(8).

Om deze reden, kan suiker ertoe leiden dat mensen de controle verliezen over hun verbruik.

Als u een voorgeschiedenis van eetbuien heeft en herhaaldelijk falen met “alles met mate” benadering – dan bent u misschien verslaafd.

Op dezelfde manier als een roker moet men sigaretten volledig vermijden, een suiker verslaafde moet volledig suiker vermijden.

Volledige onthouding is de enige betrouwbare manier voor echte verslaafden om hun verslaving te overwinnen.

Minimaliseren van suikers in de voeding

suikerklontjes

Vermijd deze voedingsmiddelen in volgorde van belangrijkheid:

  1. Frisdranken: Suiker-gezoete dranken zijn verschrikkelijk, deze moet u als eerste vermijden.
  2. Vruchtensappen: Dit zal u misschien verbazen, maar vruchtensappen bevatten eigenlijk dezelfde hoeveelheid suiker als frisdranken!
  3. Snoep: Je moet drastisch uw verbruik van snoep beperken.
  4. Gebakken producten: koekjes, cakes, enz. Deze zijn meestal zeer rijk aan suiker en geraffineerde koolhydraten.
  5. Vruchten uit blikt op siroop: Kies in plaats daarvan vers fruit.
  6. Vetarm of dieet Voeding: Voedingsmiddelen waarvan het vet verwijderd is bevatten vaak een zeer veel suiker.
  7. Gedroogd fruit: Vermijd gedroogd fruit zo veel mogelijk.

Drink water in plaats van frisdrank of vruchtensappen en voeg geen suiker toe aan uw koffie of thee.

In plaats van suiker in recepten, kun je dingen zoals kaneel, nootmuskaat, amandel-extract, vanille, gember of citroen eens proberen.

Wees creatief en maak gebruik van Google om recepten te vinden. U kunt een eindeloze verscheidenheid van verbazingwekkend lekker eten vinden, zelfs al heb je suiker uit je voeding geëlimineerd.

Een natuurlijke, zero-calorie alternatief voor suiker is Stevia.

Hoe zit het met de suiker in verwerkte voedingsmiddelen?

Glas Vol suikerklontjes

De beste manier om te bezuinigen op suiker is om gewoon verwerkte voedingsmiddelen te vermijden, eet in plaats daarvan fruit.

Deze aanpak vereist geen wiskunde, calorieën tellen of het lezen van etiketten op de voedingsmiddelen vergt geen lange tijd.

Echter, als je gewoon niet in staat bent vast te houden aan onverwerkte voedingsmiddelen om financiële redenen, dan zijn hier enkele tips over hoe u de juiste keuzes kunt maken:

  • Er zijn veel verschillende namen voor suiker: suiker, sucrose, glucose-fructosestroop (HFCS), gedroogde rietsap, fructose , glucose, dextrose, stroop, rietsuiker, ruwe suiker, glucosestroop en nog veel meer.
  • Als een verpakte levensmiddelen suiker in de eerste 3 ingrediënten bevat, vermijden..
  • Als een verpakt voedingsmiddel meer dan één type suiker op de lijst staat, vermijden.
  • Wees ervan bewust dat andere suikers vaak gezond zijn zoals agave, geëtiketteerd honing , biologische rietsuiker en kokos suiker vallen in dezelfde categorie.

Waarschuwing: je moet labels op de voedingsmiddelen goed lezen! Zelfs voedingsmiddelen vermomd als “gezonde voeding” kan vol zitten met toegevoegde suikers.

Tot Slot

Het is belangrijk om te experimenteren.

Sommige mensen kunnen een beetje suiker verwerken in hun dieet, terwijl het voor anderen hunkeren, eet aanvallen, snelle gewichtstoename en ziekte veroorzaakt.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × een =

It is main inner container footer text