img

Hoeveel water per dag

1687 Views

Hoeveel water per dag

We verliezen voortdurend water uit ons lichaam, in de eerste plaats via de urine en zweet.

Er zijn veel verschillende meningen over hoeveel water we elke dag moeten drinken.

De gezondheidsautoriteiten raden in het algemeen aan om acht 8 glazen per dag te drinken, dit is ongeveer 2 liter.

Er zijn echter ook andere gezondheidsgoeroes die denken dat we altijd op de rand van uitdroging staan en dat we constant moeten drinken gedurende de dag … zelfs als we geen dorst hebben.

Zoals met de meeste dingen, dit is afhankelijk van het individu en er zijn veel factoren (zowel intern als extern) die uiteindelijk invloed hebben op onze behoefte aan water.

Ik zou een kijkje willen nemen bij enkele van deze studies over de inname van water en hoe het invloed heeft op de functie van het lichaam en de hersenen, vervolgens wordt er uitgelegd hoe gemakkelijk wateropname op individuele behoeften overeenkomen.

Kan meer water de energieniveaus verhogen en de hersenfunctie verbeteren?

Glas water

Veel mensen beweren dat als wij niet gehydrateerd gedurende de dag blijven, onze energie niveaus en hersenfunctie kunnen gaan lijden.

Er zijn veel studies die dit ondersteunen.

In een studie bij vrouwen, een vochtverlies van 1,36% beïnvloed na een geleverde inspanning zowel stemming als concentratie, terwijl de frequentie van hoofdpijn toenam(1).

In andere studies blijkt dat milde dehydratie (1-3% van het lichaamsgewicht) veroorzaakt door inspanning of warmte vele andere aspecten van de hersenfunctie negatief kunnen beïnvloeden(2, 3, 4).

Houd er echter rekening mee dat slechts 1% van het lichaamsgewicht is een vrij aanzienlijk hoeveelheid. Dit gebeurt vooral als je veel zweet, zoals tijdens het sporten.

Milde uitdroging kan ook een negatieve invloed hebben op de fysieke prestaties, wat leidt tot verminderde uithoudingsvermogen(5, 6, 7).

Kortom: Milde uitdroging veroorzaakt door inspanning of warmte kan negatieve effecten op zowel fysieke als mentale prestaties hebben.

Het drinken van veel water helpt bij gewichtsverlies?

Er zijn vele beweringen over inname van water en het effect op het lichaamsgewicht … dat meer water de stofwisseling zou verhogen en de eetlust verminderen.

Volgens twee studies, het drinken van 500 ml kan de stofwisseling tijdelijk verhogen met 24-30%(8).

De bovenste regel hieronder laat zien hoe 500 ml water verhoogd stofwisseling (EE – Energie Uitgaven). U kunt zien hoe het effect vermindert na 90 minuten(9):

Grafiek Resultaat Water Kan Boost Metabolism

De onderzoekers veronderstellen dat het drinken van 2 liter op een dag het energieverbruik kan verhogen met ongeveer 96 calorieën per dag.

Het beste is om koud water te drinken voor dit doel, omdat dan het lichaam energie (calorieën) moet besteden om het water te verwarmen tot lichaamstemperatuur.

Het drinken van water ongeveer een half uur voor de maaltijd kan ook de hoeveelheid calorieën die mensen uiteindelijk consumeren verminderen, vooral bij oudere personen(10, 11).

Een studie toonde aan dat mensen die lijnen en 500 ml water dronken voor de maaltijd verloren 44% meer gewicht over een periode van 12 weken, in vergelijking met degenen die dat niet deden(12).

Kortom, het lijkt erop dat het drinken van voldoende water (vooral voor de maaltijd)  significante gewichtsverlies voordeel heeft, vooral in combinatie met een gezond dieet.

Kortom: Het drinken van water kan leiden tot een lichte, tijdelijke verhoging van de stofwisseling en het drinken van ongeveer een half uur voor de maaltijd kan mensen automatisch minder calorieën laten eten.

Helpt meer water gezondheidsproblemen te voorkomen?

Er zijn verschillende gezondheidsproblemen die goed kunnen inspelen op de toegenomen inname van water:

  • Constipatie: Het verhogen van inname van water kan helpen bij constipatie, dat is een veel voorkomend probleem(13, 14, 15).
  • Kanker: Er zijn enkele studies waaruit blijkt dat die meer water drinken een lager risico op blaas- en darmkanker hebben, hoewel andere studies geen effecten rapporteren(16, 17, 18, 19).
  • Nierstenen: verhoogde wateropname blijkt de kans op nierstenen te verkleinen(20, 21).
  • Acne en hydratatie van de huid: Er zijn een heleboel anekdotische rapporten op het internet over water helpt om de huid te hydrateren en het verminderen van acne , maar ik vond geen studies die dit bevestigde.

Kortom: Het drinken van meer water kan helpen met een aantal gezondheidsproblemen, zoals constipatie en nierstenen.

Andere vloeistoffen tellen mee voor uw totale inname?

Kop koffie

Gewoon water is niet het enige dat bijdraagt ​​aan de vochtbalans, ook andere dranken en voedingsmiddelen kunnen een significant effect hebben.

Een mythe is dat cafeïnehoudende dranken (zoals koffie of thee ) tellen niet mee, omdat cafeïne een diureticum is.

Studies tonen aan dat dit niet het geval is, omdat het diuretisch effect van deze dranken zeer zwak is(22).

De meeste voedingsmiddelen zitten ook vol met water. Vlees, vis, eieren en in het bijzonder waterrijke groenten en fruit bevatten allemaal grote hoeveelheden water.

Als u koffie of thee drinkt en waterrijke voedingsmiddelen eet, dan is de kans groot dat dit alleen al is genoeg om de vochtbalans te handhaven, zolang je niet te veel zweet.

Kortom: Andere dranken die je drinkt kunnen ook bijdrage leveren aan het vochtbalans, met inbegrip van cafeïnehoudende dranken zoals koffie en thee. De meeste voedingsmiddelen bevatten ook water.

Vertrouw op uw dorst … Het heeft een redenVrouw drinkwater

Het handhaven van de vochtbalans is essentieel voor onze overleving.

Om deze reden heeft de evolutie ons iets gegeven met ingewikkelde mechanismen voor de regulering van wanneer en hoe veel we drinken.

Wanneer onze totale watergehalte onder een bepaald niveau gaat, dorst kicks in.

Dit wordt geregeld door mechanismen vergelijkbaar met dingen zoals ademhaling … we hoeven er niet bewust over na te denken.

Voor de meerderheid van de mensen, hoeft men waarschijnlijk geen zorgen te maken over inname van water … de dorst instinct is zeer betrouwbaar en is erin geslaagd om mensen in leven te houden al voor een zeer lange tijd(23).

Er is echt geen echte wetenschap achter de regel 8 × 8. Het is volledig willekeurig(24).

Dat gezegd zijnde, zijn er bepaalde omstandigheden die tot verhoogde wateropname oproepen.

De belangrijkste is in tijden van zweten. Dit omvat bewegen en warm weer (met name in een droog klimaat).

Als je veel zweet, zorg ervoor om het verloren vocht aan te vullen met water. Atleten doen zeer lange en intensieve trainingen en het kan nodig zijn om het aan te vullen met elektrolyten samen met water.

Water behoefte wordt ook verhoogd tijdens de borstvoeding, evenals verschillende ziektebeelden zoals braken en diarree.

Bij oudere mensen kan het nodig zijn om bewust te kijken naar hun inname van water, omdat sommige studies tonen aan dat het dorst mechanismen storingen kunnen veroorzaken op oudere leeftijd(25).

Kortom: De meeste mensen hoeven niet bewust nadenken over wateropname, omdat het mechanisme van de dorst in de hersenen zeer effectief is. Echter, er zijn bepaalde verhoogde inname omstandigheden  die vragen om grotere hoeveelheden water.

Hoeveel water is het beste?

Kan niemand u precies vertellen hoeveel water u nodig hebt. Zoals met de meeste dingen, dit is afhankelijk van het individu.

Doe zelf wat experimenteren … sommige mensen functioneren beter met meer water dan normaal , terwijl voor anderen alleen hierdoor het ongemak van meer keren een bezoek naar de wc.

Als u dingen eenvoudig (altijd een goed idee), wilt houden dan gelden deze richtlijnen voor 90% :

  1. Wanneer je dorst hebt, drink.
  2. Wanneer geen dorst meer heeft, te stoppen.
  3. Tijdens grote inspanningen en lichaamsbeweging, drink genoeg om het te compenseren de verloren vloeistoffen.
  4. Dat is het.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text