Hoe gezond is honing

Is honing slecht voor u, of goed? De zoete waarheid onthuld

Heb je gehoord van de term “nutritionisme?”

Het is het idee dat voedingsmiddelen niets meer zijn dan de som van hun individuele voedingsstoffen.

Nutritionisme is een val waar veel voedingsfanaten en professionals de neiging hebben om in te vallen, en ik ben er zelf schuldig aan.

Feit is dat onbewerkte voedingsmiddelen veel meer is dan alleen de som van hun voedingsstoffen.

Ze bevatten verschillende stoffen (waarvan sommige bekend zijn, anderen nog steeds een mysterie) die de gezondheid kunnen beïnvloeden op manieren die de wetenschap nog moet ontdekken.

Honing is meer dan alleen vloeibare fructose

Vruchten zijn niet alleen waterige zakken vol fructose en noten zijn niet alleen doppen vol met omega 6 vetzuren.

Hoewel fructose en omega 6 vetzuren in geïsoleerde toestand in verband worden gebracht met gezondheidsproblemen, kunnen de echte voedingsmiddelen die ze bevatten een heel ander effect hebben.

Honing wordt in veel kringen als ongezond beschouwd omdat het suiker bevat, met name fructose. Maar er is meer aan honing dan kan worden afgewezen met een handbeweging en een vermelding van fructose.

Honing is een echt voedsel dat gedurende de gehele evolutionaire geschiedenis voor mensen toegankelijk is geweest en dat nog steeds in zijn natuurlijke vorm kan worden verkregen.

Honing is slecht voor je, of goed?

Bijen zwermen rond hun omgeving om nectar te verzamelen, die suikerrijke vloeistoffen uit planten halen.

Honing wordt gemaakt door een hele kolonie honingbijen. Er leven wel 60 duizend bijen in een (natuurlijke) bijenkorf! Samen werken ze keihard om honing te maken.

De bijen moeten hard werken om van nectar honing te maken. Gelukkig zijn er meerdere bijen die samenwerken. Want 1 bij kan nooit een hele bijenkorf met honing vullen! 1 Bij maakt ongeveer 1/12de theelepel honing in haar leven.

Volgens de voedingsgegevens, een typisch batch van honing levert:

  • 82% suiker, in gewicht.
  • De helft van deze suiker (40% van het totale gewicht) fructose.
  • Bevat slechts sporen hoeveelheden vitaminen en mineralen.
  • Honing bevat diverse antioxidanten(1).
  • Het relatieve glucose- en fructosegehalte kan sterk variëren en de glycemische index varieert van laag tot hoog.

Onderzoek naar honing- en risicofactoren voor ziektes

Er zijn bepaalde factoren die in het bloed kunnen worden gemeten en die in de toekomst sterke indicatoren van gezondheid en ziekterisico’s zijn. Cholesterol, triglyceriden en bloedglucose zijn bijzonder belangrijk.

Diabetici hebben grote problemen met al deze.

In een gerandomiseerde gecontroleerde trial met 48 diabetici verlaagde degene die gedurende acht weken honing voedde hun lichaamsgewicht, triglyceriden en totale cholesterol, terwijl hun HDL-cholesterol toenam.

HbA1c (een marker voor bloedsuikerspiegels) nam echter ook toe, wat slecht is(2).

Een andere studie bij gezonde, diabetische en hyperlipidemie patiënten bleek(3):

  1. Honing verhoogde bloedsuikerspiegel minder dan dextrose (glucose) en sucrose (glucose en fructose). Het verhoogde nog steeds de bloedsuikerspiegel, gewoon niet zo veel.
  2. Verminderd C-reactief proteïne (CRP) – een marker van ontsteking.
  3. Verlaagde LDL-cholesterol, bloedtriglyceriden en verhoogd HDL-cholesterol.
  4. Verlaagde ook homocysteïne, een andere bloedmarker in verband met ziekte.

De antioxidanten in honing

Ongeraffineerde honing bevat een overvloed aan verschillende antioxidanten die grote gevolgen kunnen hebben voor de gezondheid. Over het algemeen zijn antioxidanten in de voeding geassocieerd met een betere gezondheid en een lager ziekterisico.

Twee studies bij mensen hebben aangetoond dat de consumptie van boekweit honing de antioxidant waarde van het bloed verhoogt (5, 6).

Sommige onderzoeken bij ratten

Bij ratten leidt honing tot minder oxidatieve stress, lagere triglyceriden en minder vet dan suiker of gezuiverde fructose(7, 8).

Plaatselijk toedienen van honing

Het kan bepaalde geneeskrachtige eigenschappen hebben wanneer op de huid aangebracht, waarbij bacteriën worden gedood en de wondgenezing van wonden versneld (9, 10).

Kies donkere honing

Zoals ik hierboven al zei, hangt de samenstelling van honing af van de omgeving waarin de bijen geoogst hebben.

Het antioxidantengehalte van verschillende soorten honing kan tot 20-voudig variëren. Over het algemeen zijn donkere soorten zoals boekweithoning echter beter dan de lichtere soorten.

Moet je honing eten? Nou, dat is aan jou om te beslissen en net als bij de meeste andere vragen in voeding, hangt het ervan af.

Als je gezond en actief bent en niet hoeft af te vallen, dan is het onwaarschijnlijk dat honing je kwaad gaat doen en je meer schade toebrengt dan suiker.

Mensen met overgewicht, diabetes en problemen met fructose en koolhydraten moeten waarschijnlijk zoveel mogelijk het vermijden.

Als het gaat om het bakken van af en toe een gezonde lekkernij, lijkt honing een uitstekend alternatief om suiker in recepten te vervangen.

Let op:

Zo heerlijk honing is voor onze gezondheid, het is niet geschikt voor kinderen (baby’s jonger dan 12 maanden). Honing bevat bacteriesporen dat oudere kinderen en volwassenen kunnen verwerken. Maar spijsverteringsstelsel baby’s zijn veel meer delicate en is nog niet volledig gekoloniseerd met gunstige bacteriën te infantiel botulisme te bestrijden.Hoewel dit zeldzaam is, kan het potentieel fataal zijn.

Infantiel botulisme beïnvloedt het zenuwstelsel van een baby en kan dodelijk zijn. Enkele symptomen van infantiel botulisme omvatten:

  • Zwakke huilen als gevolg van spierzwakte
  • Moeilijkheden met ademhalen en slikken
  • Zwakke zuigen en slechte voeding
  • Loomheid