Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Is honing slecht voor u, of goed? De zoete waarheid onthult

1569 Views

Honing is slecht voor je, of goed? De zoete waarheid onthult.

Sinds de oudheid wordt honing gebruikt zowel als voedingsmiddel en als geneesmiddel.

Het is zeer rijk aan heilzame plantaardige stoffen, en biedt een aantal voordelen voor de gezondheid.

Honing is bijzonder gezond wanneer het wordt gebruikt in plaats van geraffineerde suiker , dat zijn 100% lege calorieën.

Honing is meer dan alleen vloeibare fructose

Vruchten zijn niet alleen waterige zakken vol met fructose, noten zijn niet alleen doppen boordevol met Omega-6 vetzuren.

Honing wordt als ongezond beschouwd in veel kringen omdat het suiker bevat, in het bijzonder fructose.

Honing is “echt” voedsel dat toegankelijk voor de mens in de evolutionaire geschiedenis is geweest en nog steeds in zijn natuurlijke vorm kan worden verkregen.

Honing is slecht voor je, of goed?

Bijen zwermen rond hun omgeving om  Nectar, wat suiker-rijke vloeistoffen uit planten zijn te verzamelen.

Honing wordt gemaakt door een hele kolonie honingbijen. Er leven wel 60 duizend bijen in een (natuurlijke) bijenkorf! Samen werken ze keihard om honing te maken. Hoe maken bijen honing? En waarom eigenlijk?

De bijen moeten hard werken om van nectar honing te maken. Gelukkig zijn er meerdere bijen die samenwerken. Want 1 bij kan nooit een hele bijenkorf met honing vullen! 1 Bij maakt ongeveer 1/12de theelepel honing in haar leven.

Volgens de voeding gegevens, een typisch batch van honing levert:

Bijen honing verzamelen

  • 82% suiker, in gewicht.
  • De helft van deze suiker (40% van het totale gewicht) fructose.
  • Bevat slechts sporen hoeveelheden vitaminen en mineralen.
  • Honing bevat diverse antioxidanten(1).
  • De relatieve inhoud van glucose en fructose kan sterk variëren en de glycemische index varieert van laag tot hoog.

Studies over honing en risicofactoren voor ziekte

Er zijn bepaalde factoren die kunnen worden gemeten in het bloed en zijn sterke indicatoren voor de gezondheid en risico op ziektes in de toekomst. Cholesterol, triglyceriden en bloedglucose zijn bijzonder belangrijk.

Diabetici hebben grote problemen met al deze.

In een onderzoek bij 48 diabetici die honing aten gedurende 8 weken nam hun lichaamsgewicht, triglyceriden en totale cholesterol af, terwijl hun HDL-cholesterol verhoogde.

Echter, HbA1c (een marker van het bloedglucosegehalte) was ook toegenomen, wat slecht is(2).

Een andere studie bij gezonde, diabetische en hyperlipidemie patiënten bleek(3):

Arts Met Thumbs Up

  1. Honing verhoogde bloedsuikerspiegel minder dan dextrose (glucose) en sucrose (glucose en fructose). Het verhoogd de bloedsuikerspiegel wel, maar niet zo veel.
  2. Honing verminderde C-reactief eiwitten (CRP) – een marker voor ontstekingen.
  3. Honing verlaagde het LDL-cholesterol, triglyceriden en verhoogde HDL-cholesterol.
  4. Honing verlaagde ook homocysteïne, een ander bloedmarker geassocieerd met de ziekte.

De antioxidanten in Honing

Ongeraffineerde honing bevat een overvloed aan verschillende antioxidanten die grote gevolgen voor de gezondheid kan hebben. Over het algemeen worden antioxidanten in de voeding geassocieerd met verbeterde gezondheid en vermindert het risico op ziektes.

Twee menselijke studies hebben aangetoond dat de consumptie van boekweit honing verhoogt de antioxidant waarde van het bloed(5, 6).

Sommige studies bij ratten

Bij ratten leidt honing tot minder oxidatieve stress, verlagen van de triglyceriden waarde en krijgt er minder snel buikvet van dan suiker of zuivere fructos(7, 8).

Plaatselijk toedienen van honing

Honing kan wellicht sommige geneeskrachtige eigenschappen bevatten wanneer toegepast op de huid, het doden van bacteriën en het versnellen van wondgenezing(9, 10).

Kies donkere honing

Honing

Zoals hierboven vermeld, de samenstelling van honing is afhankelijk van de omgeving waar de bijen leven.

Het antioxidant gehalte van verschillende soorten honing kan oplopen tot 20-voudig. Maar over het algemeen, donkere honing zoals Boekweit honing is beter dan de lichtere soorten.

Moet u honing eten? Nou, dat is voor u om te beslissen en zoals met de meeste andere vragen in voeding, hangt het er vanaf hoeveel.

Als u gezond en actief bent en niet nodig is om af te vallen, dan is honing het onwaarschijnlijk dat het kwaad kan en lijkt het een stuk minder slecht te zijn voor je dan suiker.

Echter, mensen met overgewicht, diabetes die strijden met hun gewicht, dan is het beste om honing zoveel mogelijk te vermijden.

Als het gaat om het bakken van enkele incidentele, gezonde-achtige traktaties, honing lijkt mij een uitstekend alternatief voor vervanging van suiker in recepten.

Let op:

Zo heerlijk honing is voor onze gezondheid, het is niet geschikt voor kinderen (baby’s jonger dan 12 maanden). Honing bevat bacteriesporen dat oudere kinderen en volwassenen kunnen verwerken. Maar spijsverteringsstelsel baby’s zijn veel meer delicate en is nog niet volledig gekoloniseerd met gunstige bacteriën te infantiel botulisme te bestrijden.Hoewel dit zeldzaam is, kan het potentieel fataal zijn.

Infantiel botulisme beïnvloedt het zenuwstelsel van een baby en kan dodelijk zijn. Enkele symptomen van infantiel botulisme omvatten:

  • Zwakke huilen als gevolg van spierzwakte
  • Moeilijkheden met ademhalen en slikken
  • Zwakke zuigen en slechte voeding
  • Loomheid

 

 

 

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

19 − 2 =

It is main inner container footer text