honingraat

Kun je honingraat eten? Voordelen, gebruik en gevaren

Mensen houden al duizenden jaren bijen en eten hun honing.

Het eten van honingraat is een manier waarop je kunt genieten van de vruchten van de arbeid van bijen. Dit kan gezondheidsvoordelen bieden, variërend van een lager risico op infectie tot een gezonder hart en lever.

Het eten van honing direct uit de raat kan echter ook risico’s met zich meebrengen.

Dit artikel onderzoekt het gebruik, de voordelen en de gevaren van honingraten.

Wat is honingraat?

Honingraat is een natuurlijk product gemaakt door honingbijen om honing en stuifmeel op te slaan of hun larven te huisvesten.

Het bestaat uit een reeks zeshoekige cellen gemaakt van bijenwas die over het algemeen rauwe honing bevat.

Rauwe honing verschilt van commerciële honing omdat het niet gepasteuriseerd of gefilterd is.

Honingraat kan ook wat bijenpollen , propolis en koningingelei bevatten – extra bijenproducten met mogelijke eigen gezondheidsvoordelen. Deze zijn echter waarschijnlijk alleen in kleine hoeveelheden te vinden ( 1 , 2 ).

Je kunt de hele honingraat eten, inclusief de honing en wasachtige cellen eromheen.

De rauwe honing heeft een meer gestructureerde consistentie dan gefilterde honing. Bovendien kunnen de wasachtige cellen worden gekauwd als een gom.

Kortom: Honingraat is een natuurlijk product gemaakt door bijen om hun larven, honing en stuifmeel op te slaan. Alle honingraten kunnen worden gegeten, inclusief de wasachtige cellen en de rauwe honing die ze bevatten.

Rijk aan bepaalde voedingsstoffen

Honingraat is rijk aan koolhydraten en antioxidanten. Het bevat ook sporenhoeveelheden van verschillende andere voedingsstoffen.

Het hoofdbestanddeel rauwe honing is, die kleine hoeveelheden eiwitten, vitamines en mineralen bevat, maar bestaat voor 95-99% uit suiker en water ( 3 , 4 ).

Omdat het niet is verwerkt, bevat rauwe honing enzymen zoals glucose-oxidase, die honing antimicrobiële en antibacteriële eigenschappen geven.

Dergelijke enzymen worden vernietigd door de verwarming en filtering die worden gebruikt om de meeste commerciële honing te verwerken ( 5 ).

Bovendien is het minder waarschijnlijk dat rauwe honing is verontreinigd met zoetstoffen zoals fructose glucosestroop en heeft het ook de neiging om meer antioxidanten te bevatten dan verwerkte honing ( 6 , 7 , 8 ).

Antioxidanten zijn heilzame plantaardige stoffen die de gezondheid bevorderen, ontstekingen verminderen en uw lichaam beschermen tegen ziekten. Hun gehalte kan tot 4,3 maal hoger zijn dan bij verwerkte honing ( 8 , 9 , 10 , 11 ).

Polyfenolen zijn het belangrijkste type antioxidant van honing. Onderzoek wijst uit dat ze kunnen helpen het risico op diabetes, dementie, hartaandoeningen en zelfs bepaalde soorten kanker te verminderen ( 12 ).

Honingraat bevat ook bijenwas, dat zorgt voor hart-gezonde lange keten vetzuren en alcoholen. Deze verbindingen kunnen helpen het cholesterolgehalte te verlagen ( 13 , 14 ).

Kortom: Rauwe honing en bijenwas zijn de twee belangrijkste componenten van honingraat. Rauwe honing is rijk aan enzymen en antioxidanten, terwijl bijenwas lang keten vetzuren en alcoholen bevat die allemaal goed zijn voor je welzijn.

Kan de gezondheid van het hart bevorderen

Honingraat kan uw hartgezondheid verbeteren .

Onderzoek toont aan dat de vetzuren en alcoholen met lange ketens die in bijenwas aanwezig zijn, hoge cholesterolwaarde in het bloed kunnen verlagen, een risicofactor voor hartaandoeningen.

Zo wordt in één review opgemerkt dat bijenwas alcoholen kunnen helpen het “slechte” LDL-cholesterol met maximaal 29% te verlagen en “goede” HDL-cholesterol met 8-15% te verhogen ( 14 ).

De onderzoeken in dit overzicht maakten echter gebruik van hoge gehalten geïsoleerde alcoholen afkomstig van bijenwas, waardoor het moeilijk was om te weten of de kleine hoeveelheden bijenwas in de honingraat dezelfde effecten zouden hebben.

Dat gezegd hebbende, kan honing zelf hetzelfde cholesterolverlagende vermogen hebben ( 1516 , 17 , 18 ).

Een kleine studie gaf deelnemers 70 gram suiker of honing per dag. Na 30 dagen verhoogden die in de honinggroep hun “goede” HDL-cholesterol met 3,3% en verlaagden hun “slechte” LDL-cholesterol met 5,8% ( 19 ).

Bovendien kan het vervangen van suiker door honing ook helpen de triglyceridenwaarde met maximaal 19% te verlagen ( 15 , 16 , 17 , 18 , 19 ).

Bovendien kunnen de antioxidanten van de honing helpen bij het verwijden van de slagaders naar je hart. Dit kan op zijn beurt de bloedstroom en de bloeddruk doen dalen, waardoor uw risico op bloedstolsels, een hartaanval en een beroerte mogelijk afneemt( 9 , 20 ).

Kortom: Honingraat kan uw hart ten goede komen door de bloedstroom en ‘goede’ HDL-cholesterolwaarden te verhogen terwijl u de bloeddruk, triglyceriden en ‘slechte’ LDL-cholesterol verlaagt.

Kan beschermen tegen infecties

Honingraat kan de weerstand van uw lichaam versterken om bepaalde bacteriën en schimmels te bestrijden.

Uit reageerbuisstudies blijkt bijvoorbeeld dat bijenwas extracten bescherming kunnen bieden tegen schimmels en ziekteverwekkende bacteriën, waaronder Staphylococcus aureus, Candida albicans, Salmonella enterica ,en E. coli ( 21 , 22 , 23 ).

Honing staat ook bekend om zijn antimicrobiële eigenschappen. Onderzoek wijst uit dat het kan helpen om je darm te beschermen tegen de darmparasiet Giardia lamblia ( 24 ).

Er zijn echter menselijke studies nodig om deze effecten te bevestigen.

Kortom: Honingraat kan de weerstand van uw lichaam tegen schimmels en sommige soorten ziekteverwekkende bacteriën versterken. Het kan ook helpen uw darm tegen bepaalde parasieten te beschermen. Er is echter meer menselijk onderzoek nodig.

Kan hoesten bij kinderen verminderen

Honingraat kan ook helpen het hoesten bij kinderen te verminderen.

Kinderen zijn vatbaar voor infecties van de bovenste luchtwegen die hoesten kunnen veroorzaken. Onderzoek suggereert dat honing deze hoest kan helpen onderdrukken ( 25 ).

In één onderzoek was het eten van zo weinig als 1/2 theelepel (2,5 ml) boekweithoning 30 minuten voor het naar bed gaan effectiever dan hoestsiroop om het hoestgerelateerde ongemak voor kinderen te verminderen.

De groep kinderen die boekweithoning kreeg sliepen ook beter dan die hoestsiroop of helemaal niets kregen ( 26 ).

Honingraat biedt waarschijnlijk dezelfde voordelen, omdat het rijk is aan honing.

Dat gezegd hebbende, bevat honing sporen van de C. botulinum- bacterie, die jonge baby’s kan schaden. Om deze reden mag honing of honingraat niet worden gegeven aan kinderen jonger dan 12 maanden ( 27 , 28 ).

Kortom: Honingraat is rijk aan honing, wat kan helpen het hoesten bij kinderen te verminderen. Het mag echter niet worden gegeven aan kinderen jonger dan één jaar vanwege het risico van botulisme.

Potentieel suiker alternatief voor mensen met diabetes

Honingraat is misschien een goed alternatief voor suiker voor mensen met diabetes.

Dat komt deels omdat honing veel zoeter is dan suiker, dus kleinere hoeveelheden zijn nodig om hetzelfde niveau van zoetheid te bereiken. Bovendien lijkt honing de bloedsuikerspiegel minder te verhogen dan geraffineerde suiker ( 29 ).

Dat gezegd hebbende, honing verhoogt de bloedsuikerspiegel nog steeds – dus mensen met diabetes zouden niet te veel moeten consumeren.

Bovendien kunnen de alcoholen in bijenwas helpen om de insulineresistentie te verminderen , een aandoening die bijdraagt ​​aan hoge bloedsuikerspiegels.

Een kleine studie bij mensen met niet-alcoholische leververvetting (NAFLD) – een medische aandoening waarbij vet zich ophoopt in uw lever, vaak vergezeld door insulineresistentie – toonde aan dat bijenwas alcoholextracten het insulinegehalte met 37% verminderden ( 30 ).

Deze lagere insulineniveaus kunnen wijzen op verminderde insulineresistentie, wat ook mensen met diabetes ten goede zou kunnen komen .

Houd er rekening mee dat studies van hogere kwaliteit nodig zijn.

Kortom: Honingraat heeft de neiging om de bloedsuikerspiegel minder te verhogen dan geraffineerde suiker. Bovendien kunnen verbindingen die in honingraat worden gevonden, de insulineresistentie helpen verlagen, maar er zijn meer studies nodig.

Kan leverfunctie verbeteren

Honingraat kan ook bijdragen aan een gezondere lever .

In een 24 weken durende studie werd dagelijks een mengsel van bijenwas alcoholen gegeven aan mensen met een leveraandoening. Met name 48% van degenen in de bijenwas groep meldde een afname van de symptomen – zoals buikpijn, opgeblazen gevoel en misselijkheid – versus slechts 8% in de placebogroep.

Bovendien is de leverfunctie weer normaal geworden in 28% van de bijenwas alcoholen – in vergelijking met geen enkele in de placebogroep ( 30 ).

Hoewel deze resultaten veelbelovend lijken, is het onduidelijk hoeveel honingraat u zou moeten consumeren om dezelfde voordelen te behalen. Daarom zijn meer studies bij mensen nodig voordat er sterke conclusies kunnen worden getrokken.

Kortom: Bijenwas alcoholen in honingraten kunnen de leverfunctie verbeteren en de symptomen verminderen bij mensen met een leveraandoening. Er zijn echter meer studies nodig.

Hoe te gebruiken

Honingraat kan op verschillende manieren worden geconsumeerd.

Terwijl je het kunt eten zoals het is, zorgt het voor een uitstekende voor op muffins. Honingraat kan ook worden gebruikt als zoetstof in zelfgemaakte desserts – of bovenop pannenkoeken, havermout of yoghurt .

Sommige mensen kunnen ook genieten van een stuk honingraat bovenop salade of naast fruit, vleeswaren of oude kazen.

Je zult waarschijnlijk honingraat vinden in je lokale health food winkel of boerenmarkt, maar je kunt het ook online kopen.

Bij het kiezen van honingraat, houd er rekening mee dat hoe donkerder de honing, hoe rijker zijn heilzame stoffen, waaronder antioxidanten ( 31 , 32 ).

Honingraat blijft gedurende langere tijd op kamertemperatuur goed. Hoe langer je het bewaart, des te waarschijnlijker dat het zal kristalliseren – maar de gekristalliseerde vorm blijft eetbaar.

Kortom: Honingraat kan worden gebruikt als een zoetstof of gebruikt in een verscheidenheid aan gerechten. U zult waarschijnlijk honingraat vinden op uw lokale boerenmarkt en deze kunt u op kamertemperatuur bewaren.

Mogelijke gevaren

Honingraat over het algemeen als veilig beschouwd om te eten.

Omdat het echter honing bevat, loopt het het risico van besmetting door C. botulinum- sporen. Deze zijn met name schadelijk voor zwangere vrouwen en kinderen jonger dan 12 maanden ( 27 , 28 ).

In sommige gevallen kan het eten van grote hoeveelheden honingraat darmobstructies veroorzaken ( 33 ).

Om het risico hiervan te minimaliseren, kunt u het beste voorkomen dat u dagelijks grote hoeveelheden honingraat eet, of gewoon de wasachtige cellen uitspuugt.

Bovendien mensen met allergieën voor bijengif of stuifmeel moeten voorzichtig zijn met het eten van honingraat, omdat dit een allergische reactie kan veroorzaken ( 34 ).

Het is ook belangrijk om op te merken dat, ondanks de vele potentiële voordelen honingraat zeer veel suiker bevat – dus is het het beste om het met mate te eten.

Kortom: Het eten van kleine hoeveelheden honingraat wordt over het algemeen als veilig beschouwd. 
U moet het echter niet aan uw baby geven of het eten als u zwanger bent vanwege het risico van botulisme. 
Omdat honing rijk aan suiker is, is het ook het beste om de honingraat niet te veel te eten.

Tot slot

Honingraat is een natuurlijk bijenproduct dat bestaat uit wasachtige, zeshoekige cellen die rauwe honing bevat.

Het is eetbaar en bieden tal van gezondheidsvoordelen, zoals het bestrijden van infecties en het verbeteren van de gezondheid van het hart. Ook kan het de leverfunctie stimuleren en dienen als een suiker alternatief voor mensen met diabetes.

Dat gezegd hebbende, blijft honingraat rijk aan suikers, dus eet het met mate.