inositol gezondheidsvoordelen

5 Wetenschappelijke gezondheidsvoordelen van Inositol

Inositol is een koolhydraat dat in je lichaam wordt aangetroffen, maar ook in voedingsmiddelen en voedingssupplementen.

Er zijn verschillende vormen van dit molecuul, en elk van hen heeft een chemische structuur die lijkt op de belangrijkste suiker in je bloed – glucose.

Inositol speelt een rol in veel lichaamsprocessen. Daarom is het bestudeerd vanwege de potentiële voordelen voor de gezondheid.

Inositol supplementen kunnen helpen bij het behandelen van specifieke medische aandoeningen, waaronder een aantal angst- en vruchtbaarheidsstoornissen. Ze kunnen ook andere gezondheidsbevorderende effecten hebben.

Hier zijn 5 wetenschappelijke gezondheidsvoordelen van inositol.

1. Kan angst verminderen door serotonine te beïnvloeden

Inositol beïnvloedt de processen die neurotransmitters maken, de moleculen die verantwoordelijk zijn voor het doorgeven van informatie aan uw hersenen(1).

Serotonine is een belangrijke neurotransmitter die wordt beïnvloed door inositol. Dit molecuul heeft vele rollen in uw lichaam en beïnvloedt uw gedrag en stemming(2).

Onderzoekers hebben onderzocht of inositol supplementen de symptomen kunnen verbeteren die gepaard gaan met aandoeningen die van invloed zijn op serotonine en de hersenen.

Dit omvat angststoornissen zoals paniekstoornis, obsessief-compulsieve stoornis (OCD) en posttraumatische stressstoornis (PTSS).

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat inositol mogelijk het aantal paniekaanvallen bij mensen met paniekstoornissen kan verminderen(34).

Een studie bij 20 mensen met paniekstoornissen wees uit dat elke dag 18 gram inositol het aantal wekelijkse paniekaanvallen verminderde met 4 – meer dan de 2,4 per week bij personen met angstmedicatie(4).

Een andere studie bij mensen met OCS wees uit dat 18 gram inositol elke dag beter de symptomen verbeterde dan een placebo(5).

De kleine hoeveelheid onderzoek naar inositol en PTSS heeft echter geen voordelen opgeleverd(6).

Sommige onderzoekers hebben zelfs de vraag gesteld of inositol effectief is bij de behandeling van één van deze angststoornissen(7).

Al met al zou inositol voordelen kunnen hebben voor bepaalde soorten angststoornissen. Er zijn meer studies nodig om deze effecten te bepalen.

Kortom: Inositol kan de neurotransmitters in uw hersenen beïnvloeden, inclusief serotonine. Hoge doses kunnen gunstig zijn voor de behandeling van sommige vormen van angststoornissen, zoals paniekstoornissen. Er zijn echter gemengde resultaten gemeld en er is meer onderzoek nodig.

2. Kan bloedsuikerspiegel ondersteunen door de insulinegevoeligheid te verbeteren

Insuline is een hormoon dat van cruciaal belang is voor het regelen van de bloedsuikerspiegel in uw lichaam.

Insulineresistentie, een probleem met het vermogen van uw lichaam om op insuline te reageren, wordt beschouwd als één van de sleutelfactoren die samenhangen met aandoeningen zoals het metabool syndroom(8).

Inositol kan worden gebruikt om moleculen te produceren die betrokken zijn bij de werking van insuline in uw cellen(9).

Daarom is inositol onderzocht vanwege zijn potentieel om de gevoeligheid van het lichaam voor insuline te verbeteren – en aldus de insuline weerstand te verminderen.

Uit een studie van zes maanden bij 80 postmenopauzale vrouwen met metabool syndroom bleek dat 4 gram inositol per dag de insulinegevoeligheid, bloeddruk en cholesterolspiegel meer verbeterde dan een placebo(10).

Ander onderzoek bij vrouwen met zwangerschapsdiabetes heeft ook voordelen aangetoond van inositol voor insulinegevoeligheid en controle van de bloedsuikerspiegel(11).

Bovendien kan inositol de werking van insuline bij vrouwen met polycystisch ovarium syndroom (PCOS) verbeteren, hoewel de resultaten verdeeld zijn(121314).

Kortom: Inositol speelt een rol bij insuline signalering en kan in sommige gevallen de gevoeligheid van het lichaam voor insuline verbeteren. Er zijn voordelen waargenomen bij personen met het metabool syndroom, vrouwen met een risico op zwangerschapsdiabetes en vrouwen met PCOS.

3. Kan de vruchtbaarheid bij vrouwen met PCOS verbeteren

PCOS is een syndroom dat optreedt wanneer het lichaam van een vrouw abnormaal hoge hoeveelheden van bepaalde hormonen produceert.

Vrouwen met PCOS lopen meer risico op verschillende ziekten en kunnen onvruchtbaarheidsaangelegenheden ervaren(15).

Problemen met insulinegevoeligheid kan één van de oorzaken zijn van verminderde vruchtbaarheid bij vrouwen met PCOS. Omdat inositol de insulinegevoeligheid kan verbeteren, is het bestudeerd als een potentiële behandeling (14).

Studies hebben aangetoond dat inositol mogelijk gunstig is voor het verbeteren van de functie van de eierstokken en vruchtbaarheid bij vrouwen met PCOS (161718).

Deze onderzoeken hebben gewoonlijk doses van 2-4 gram per dag gebruikt en er zijn voordelen te zien bij vrouwen met een normaal gewicht, overgewicht of obesitas.

Over het algemeen is uit onderzoek gebleken dat inositol supplementen de regelmatigheid van de menstruatiecyclus, ovulatie en zwangerschap kunnen verbeteren bij vrouwen met PCOS(192021).

Kortom: Inositol is een veelbelovende verbinding om verschillende aspecten van de reproductieve functie bij vrouwen met PCOS te verbeteren, inclusief regelmaat van de menstruatiecyclus, ovulatie en vruchtbaarheid. Doses voor deze doeleinden zijn meestal 2-4 gram per dag.

4. Kan symptomen van depressie verminderen

Vanwege de effecten op neurotransmitters in de hersenen is inositol onderzocht als een behandeling voor depressie.

Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat 12 gram inositol per dag gedurende vier weken de symptomen van depressie ten opzichte van een placebo kan verminderen (22).

Een andere kleine studie meldde dat 6 gram per dag depressie bij 9 van de 11 deelnemers verbeterde(23).

Ander onderzoek heeft echter aangetoond dat het toevoegen van inositol aan standaard medicijnen voor depressie de symptomen niet meer verbetert dan alleen de medicatie(24).

Bovendien is inositol niet effectief gebleken bij het verminderen van depressie bij mensen die eerder niet reageerden op standaard medicijnen(25).

Kortom: Hoewel in sommige onderzoeken is aangetoond dat depressies met inositol afnemen, zijn de resultaten verdeeld. Inositol kan de symptomen niet verbeteren bij degenen die medicatie innemen of bij patiënten die niet reageren op standaard medicijnen.

5. Het is veilig met weinig bijwerkingen

Inositol wordt van nature in uw lichaam aangetroffen en aanwezig in een verscheidenheid aan voedingsmiddelen.

De hoeveelheid die wordt verkregen uit voedsel kan variëren van minder dan 1 gram tot enkele grammen, afhankelijk van de samenstelling van uw voeding(26).

Zelfs als het wordt gegeven als een voedingssupplement heeft het een zeer goed veiligheidsprofiel.

In onderzoekstudies varieerden de doseringen van ongeveer 2 tot 18 gram per dag (413).

Bij hogere doses van 12-18 gram zijn enkele milde bijwerkingen gemeld. Deze bestaan ​​voornamelijk uit buikpijn, maagklachten en winderigheid(127).

In sommige onderzoeken bleek het echter enigszins verminderen van de dosis inositol deze symptomen te verbeteren(1).

Inositol supplementen zijn zelfs gegeven aan zwangere vrouwen in doses van ongeveer 4 gram per dag zonder noemenswaardige effecten(11).

Kortom: Inositol is een van nature voorkomend bestanddeel met een goed veiligheidsprofiel. Bij hogere doses van 12 gram of meer kan maagklachten optreden. Deze symptomen kunnen echter worden verbeterd door de dosering te verlagen.

Andere mogelijke voordelen

Inositol is onderzocht op verschillende andere gezondheidsvoordelen waaronder:

  • Gewichtsverlies: Dit supplement kan een kleine mate van gewichtsverlies veroorzaken bij vrouwen met PCOS(2829).
  • Bloedlipiden: Enkele verbeteringen in bloedlipiden zoals cholesterol zijn gemeld(1030).
  • Bloeddruk: Verschillende onderzoeken hebben kleine verlagingen van de bloeddruk bij vrouwen met PCOS gemeld(1012).

Hoewel er mogelijk andere gezondheidseffecten zijn van inositol, hebben veel van hen momenteel zeer beperkte aanwijzingen.

Kortom: Vanwege zijn vele functies in het lichaam, kan inositol tal van gezondheidseffecten hebben. Waaronder gewichtsverlies en verbeteringen in bloedlipiden of bloeddruk in specifieke groepen. Toekomstig onderzoek kan andere belangrijke effecten van dit molecuul identificeren.

Bronnen en doseringen

Inositol wordt in verschillende voedingsmiddelen aangetroffen, maar de hoogste concentraties worden aangetroffen in bonen, fruit, noten en granen.

De dagelijks verbruikte hoeveelheid kan variëren van minder dan 1 gram tot enkele grammen, afhankelijk van het voedsel dat u eet(26).

Hoewel er verschillende vormen zijn, verwijst inositol in supplementen meestal naar het molecuul myo-inositol, dat meer dan 90% van het inositol gehalte in uw cellen uitmaakt (3132).

Studies van inositol supplementen hebben hogere hoeveelheden gebruikt dan normaal in voedsel, met doses tot 18 gram per dag(14).

Doses voor insulinegevoeligheid en vruchtbaarheid zijn meestal veel lager dan die voor neurologische aandoeningen zoals angststoornissen en depressie(413).

Kortom: Inositol is in vrij kleine hoeveelheden in verschillende voedingsmiddelen aanwezig. Er zijn verschillende vormen van inositol, maar de meeste supplementen bevatten myo-inositol. Doses van inositol supplementen gebruikt in studies variëren van 2 tot 18 gram per dag.

Tot slot

Inositol is een koolhydraat dat van nature in je lichaam en in bepaalde voedingsmiddelen voorkomt.

Het speelt vele rollen in uw lichaam, waaronder het beïnvloeden van niveaus van neurotransmitters en de manier waarop uw lichaam met glucose omgaat.

Het kan effectief zijn bij het verbeteren van sommige angststoornissen en de gevoeligheid van uw lichaam voor insuline.

Bovendien lijkt inositol verschillende gezondheidsvoordelen te bieden voor vrouwen met polycysteus ovariumsyndroom (PCOS), waaronder verbetering van de menstruatie en vruchtbaarheid.

Dit molecuul heeft een goed veiligheidsprofiel en er zijn weinig nadelige effecten waargenomen bij zowel matige als hoge doses.

Vanwege de vele functies zal toekomstig onderzoek waarschijnlijk de betekenis van inositol voor gezondheid en medische toepassingen blijven onderzoeken.