Inositol is een koolhydraat dat in je lichaam voorkomt, maar ook in voeding en voedingssupplementen.

Er zijn verschillende vormen van dit molecuul, en elk van hen heeft een chemische structuur die vergelijkbaar is met de belangrijkste suiker die je in je bloed vindt – glucose.

Inositol speelt een rol in veel lichamelijke processen. Daarom is het onderzocht op zijn potentiële gezondheidsvoordelen.

Inositol supplementen kunnen helpen bij de behandeling van specifieke medische aandoeningen, waaronder sommige angst- en vruchtbaarheidsproblemen. Ze kunnen ook andere gezondheidsbevorderende effecten hebben.

DEALS WAAR JE GEEN NEE TEGEN KUNT ZEGGEN   

1 jaar lang Netflix €32,50⚡​

15 maanden luisteren naar SPOTIFY PREMIUM voor €14,99

NAAR SPOTIFY DEAL

De beste VPN accounts vanaf €5,-

NIEUW!!! MICROSOFT OFFICE 2016 EN 2019 LICENTIES

BESTEL HIER JE ACCOUNT  

Hier zijn 5 op bewijs gebaseerde gezondheidsvoordelen van inositol.

1. Kan angst verminderen door serotonine te beïnvloeden

Inositol beïnvloedt de processen die neurotransmitters maken, de moleculen die verantwoordelijk zijn voor het doorgeven van informatie in je hersenen(1).

Serotonine is een belangrijke neurotransmitter die wordt beïnvloed door inositol. Deze molecule heeft vele rollen in uw lichaam en heeft invloed op uw gedrag en stemming(2).

Onderzoekers hebben onderzocht of inositol supplementen de symptomen kunnen verbeteren die geassocieerd worden met aandoeningen die serotonine en de hersenen aantasten.

Hieronder vallen angststoornissen, zoals paniekstoornis, obsessief-compulsieve stoornis (OCD) en posttraumatische stressstoornis (PTSS).

Verschillende studies hebben aangetoond dat inositol in staat kan zijn om het aantal paniekaanvallen bij mensen met paniekaandoeningen te verminderen(34).

Een onderzoek bij 20 mensen met paniekstoornissen toonde aan dat 18 gram inositol per dag het aantal wekelijkse paniekaanvallen met 4 verminderde – meer dan de vermindering van 2,4 per week gezien bij individuen die angstmedicatie gebruikten(4).

Een ander onderzoek bij mensen met OCD toonde aan dat 18 gram inositol per dag de symptomen beter verbeterde dan een placebo(5).

De geringe hoeveelheid onderzoek naar inositol en PTSS heeft echter geen voordelen opgeleverd(6).

In feite, hebben sommige onderzoekers zich afgevraagd of inositol effectief is in de behandeling van één van deze angststoornissen(7).

Over het algemeen kan inositol voordelen hebben voor bepaalde soorten angststoornissen, maar er zijn meer studies nodig om deze effecten vast te stellen.

Kortom: Inositol kan invloed hebben op de neurotransmitters in uw hersenen, waaronder serotonine. Hoge doses kunnen gunstig zijn voor de behandeling van sommige vormen van angststoornissen, zoals paniekstoornissen. Er zijn echter wisselende resultaten gemeld en er is meer onderzoek nodig.

2. Kan bloedsuikerspiegel ondersteunen door de insulinegevoeligheid te verbeteren

Insuline is een hormoon dat van cruciaal belang is voor het regelen van de bloedsuikerspiegel in uw lichaam.

Insulineresistentie, een probleem met het vermogen van uw lichaam om te reageren op insuline, wordt beschouwd als een van de belangrijkste factoren die worden geassocieerd met aandoeningen zoals het metabool syndroom(8).

Inositol kan worden gebruikt om moleculen te produceren die betrokken zijn bij de werking van insuline in uw cellen.(9).

Daarom is inositol onderzocht op zijn potentieel om de gevoeligheid van het lichaam voor insuline te verbeteren – en zo de insulineresistentie te verminderen.

Één studie van zes maanden onder 80 postmenopauzale vrouwen met metabolisch syndroom vond dat 4 gram per dag van inositol insulinegevoeligheid, bloeddruk en een cholesterolgehalte van meer dan een placebo verbeterde(10).

Ander onderzoek bij vrouwen met zwangerschapsdiabetes heeft ook de voordelen van inositol voor insulinegevoeligheid en beheersing van de bloedsuikerspiegel aangetoond(11).

Bovendien kan inositol de werking van insuline verbeteren bij vrouwen met het polycystisch eierstoksyndroom (PCOS), hoewel de resultaten uiteenlopen(121314).

Kortom: Inositol speelt een rol bij insulinesignalering en kan in sommige gevallen de gevoeligheid van het lichaam voor insuline verbeteren. Er zijn voordelen gezien bij personen met het metabool syndroom, vrouwen met een risico op zwangerschapsdiabetes en vrouwen met PCOS.

3. Kan de vruchtbaarheid bij vrouwen met PCOS verbeteren

PCOS is een syndroom dat optreedt wanneer het lichaam van een vrouw abnormaal hoge hoeveelheden van bepaalde hormonen produceert.

Vrouwen met PCOS lopen een hoger risico op verschillende ziekten en kunnen te maken krijgen met onvruchtbaarheidsproblemen(15).

Problemen met insulinegevoeligheid kunnen één van de oorzaken zijn van verminderde vruchtbaarheid bij vrouwen met PCOS. Aangezien inositol de insulinegevoeligheid kan verbeteren, is het onderzocht als een mogelijke behandeling(14).

Studies hebben aangetoond dat inositol gunstig kan zijn voor het verbeteren van de functie van de eierstokken en de vruchtbaarheid bij vrouwen met PCOS(161718).

Deze studies hebben meestal doses van 2-4 gram per dag gebruikt, en voordelen zijn gezien in normaal-gewicht, overgewicht en obesitas vrouwen.

Over het algemeen heeft het onderzoek geconstateerd dat de inositol supplementen menstruele cyclusregelmatigheid, ovulatie en vruchtbaarheid bij vrouwen met PCOS kunnen verbeteren.(192021).

Kortom: Inositol is een veelbelovende verbinding om verschillende aspecten van de voortplantingsfunctie bij vrouwen met PCOS te verbeteren, waaronder de regelmaat van de menstruatiecyclus, de ovulatie en de vruchtbaarheid. De doses voor deze doeleinden zijn meestal 2-4 gram per dag.

4. Kan symptomen van depressie verminderen

Vanwege de effecten op neurotransmitters in de hersenen is inositol onderzocht als behandeling voor depressie.

Sommige onderzoek heeft aangetoond dat 12 gram inositol per dag, genomen gedurende vier weken, de symptomen van depressie kan verminderen ten opzichte van een placebo(22).

Een andere kleine studie rapporteerde dat 6 gram per dag depressie bij 9 van de 11 deelnemers verbeterde(23).

Overig onderzoek heeft echter aangetoond dat het toevoegen van inositol aan standaardmedicatie voor depressie de symptomen niet meer verbetert dan de medicatie alleen(24).

Bovendien is inositol niet effectief gebleken in het verminderen van depressie bij mensen die eerder niet reageerden op standaardmedicatie.(25).

Kortom: Hoewel enig onderzoek heeft aangetoond dat de depressie met inositol is afgenomen, zijn de resultaten wisselend. Inositol kan geen verbetering van de symptomen bij degenen die medicijnen gebruiken of degenen die niet reageren op standaard medicatie.

5. Het is veilig met weinig bijwerkingen

Inositol komt van nature voor in uw lichaam en in verschillende voedingsmiddelen.

De hoeveelheid verkregen uit voeding kan variëren van minder dan 1 gram tot enkele grammen, afhankelijk van de samenstelling van uw voeding(26).

Zelfs als het als voedingssupplement wordt gegeven, heeft het een zeer goede staat van dienst op het gebied van veiligheid.

In onderzoekstudies varieerden de doseringen van ongeveer 2 tot 18 gram per dag (413).

Bij hogere doses van 12-18 gram zijn enkele milde bijwerkingen gemeld. Deze bestaan voornamelijk uit buikpijn, maagklachten en winderigheid.(127).

Toch bleek een lichte verlaging van de dosis inositol deze symptomen in sommige studies te verbeteren(1).

Inositol supplementen zijn zelfs aan zwangere vrouwen gegeven in doses van ongeveer 4 gram per dag, zonder dat dit gevolgen heeft voor de gezondheid(11).

Kortom: Inositol is een van nature voorkomende stof met een goede staat van dienst op het gebied van veiligheid. Bij hogere doses van 12 gram of meer kan er maagklachten ontstaan. Deze symptomen kunnen echter worden verbeterd door de dosering te verlagen.

Andere mogelijke voordelen

Inositol is onderzocht op verschillende andere voordelen voor de gezondheid, waaronder:

  • Gewichtsverlies: Dit supplement kan een kleine mate van gewichtsverlies veroorzaken bij vrouwen met PCOS(2829).
  • Bloedlipiden: Enkele verbeteringen in bloedlipiden zoals cholesterol zijn gemeld(1030).
  • Bloeddruk: Verschillende onderzoeken hebben kleine verlagingen van de bloeddruk bij vrouwen met PCOS gemeld(1012).

Hoewel er andere gezondheidseffecten van inositol kunnen optreden, hebben veel van deze effecten op dit moment nog maar zeer beperkt bewijs.

Kortom: Door zijn vele rollen in het lichaam kan inositol tal van gezondheidseffecten hebben, waaronder gewichtsverlies en verbeteringen in de bloedlipiden of de bloeddruk in specifieke groepen. Toekomstig onderzoek kan andere belangrijke effecten van deze molecule vaststellen.

Bronnen en doseringen

Inositol komt voor in verschillende voedingsmiddelen, maar de hoogste concentraties zijn te vinden in bonen, vruchten, noten en granen.

De hoeveelheid die normaal gesproken per dag wordt geconsumeerd kan variëren van minder dan 1 gram tot een paar gram, afhankelijk van het voedsel dat je eet.(26).

Hoewel er verschillende vormen zijn, verwijst inositol in supplementen meestal naar de molecule myo-inositol, die meer dan 90% van het inositolgehalte in uw cellen uitmaakt(3132).

Studies van inositol supplementen hebben hogere hoeveelheden gebruikt dan normaal gesproken in voedsel, met doses tot 18 gram per dag(14).

De doses voor insulinegevoeligheid en vruchtbaarheid zijn meestal veel lager dan die voor neurologische aandoeningen zoals angststoornissen en depressie(413).

Kortom: Inositol is in vrij kleine hoeveelheden aanwezig in diverse voedingsmiddelen. Er zijn verschillende vormen van inositol, maar de meeste supplementen bevatten myo-inositol. Doses inositol preparaten die gebruikt worden in studies variëren over het algemeen van 2 tot 18 gram per dag.

Tot slot

Inositol is een koolhydraat dat van nature in je lichaam en bepaalde voedingsmiddelen voorkomt.

Het speelt vele rollen in uw lichaam, waaronder het beïnvloeden van het niveau van neurotransmitters en de manier waarop uw lichaam met glucose omgaat.

Het kan effectief zijn bij het verbeteren van sommige angststoornissen en de gevoeligheid van uw lichaam voor insuline.

Bovendien lijkt inositol verschillende gezondheidsvoordelen te bieden voor vrouwen met polycysteus ovariumsyndroom (PCOS), waaronder verbetering van de menstruatie en vruchtbaarheid.

Deze molecule heeft een goede veiligheidsreputatie en er zijn weinig negatieve effecten gezien bij zowel gematigde als hoge doses.

Vanwege de vele functies van inositol zal het onderzoek in de toekomst waarschijnlijk worden voortgezet om het belang van inositol voor de gezondheid en medische toepassingen te onderzoeken.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.