inositol

Inositol: voordelen, bijwerkingen en dosering

Inositol soms vitamine B8 genoemd, komt van nature voor in voedingsmiddelen zoals fruit, bonen, granen en noten(1).

Je lichaam kan ook inositol produceren uit de koolhydraten die je eet.

Onderzoek suggereert echter dat extra inositol in de vorm van supplementen vele gezondheidsvoordelen kan hebben.

Dit artikel gaat uitgebreid in op de voordelen, aanbevolen doseringen en mogelijke bijwerkingen van inositol supplementen.

Wat is Inositol?

Hoewel inositol vaak vitamine B8 wordt genoemd, is het helemaal geen vitamine maar een soort suiker met verschillende belangrijke functies.

Inositol speelt een structurele rol in uw lichaam als een belangrijk onderdeel van celmembranen(2).

Het beïnvloedt ook de werking van insuline, een hormoon dat essentieel is voor de beheersing van de bloedsuikerspiegel. Bovendien tast het chemische boodschappers in je hersenen aan, zoals serotonine en dopamine(34).

Er wordt geschat dat een typisch voeding in de NL ongeveer 1 gram inositol per dag bevat. Rijke bronnen zijn granen, bonen, noten en vers fruit en groenten(1).

Er zijn echter supplementen met hogere doses. Onderzoekers hebben de voordelen van doses tot 18 gram per dag bestudeerd – met veelbelovende resultaten en weinig bijwerkingen.

Kortom: Inositol is een soort suiker die helpt om uw cellen structuur te geven. Het beïnvloedt ook het hormoon insuline en de functie van chemische boodschappers in uw hersenen.

Kan geestelijke gezondheidsvoordelen opleveren

Inositol kan helpen bij het balanceren van belangrijke chemische stoffen in uw hersenen, waaronder die waarvan wordt aangenomen dat ze uw stemming beïnvloeden, zoals serotonine en dopamine (4).

Interessant is dat onderzoekers hebben ontdekt dat sommige mensen met depressie, angst en compulsieve stoornissen lagere niveaus van inositol in hun hersenen hebben(56).

Hoewel er meer onderzoek nodig is, suggereren verschillende onderzoeken dat het potentieel heeft om een ​​alternatieve behandeling voor psychische aandoeningen te zijn. Het lijkt ook minder bijwerkingen te hebben dan traditionele medicijnen (4).

Angststoornis

Hoewel het onderzoek nog steeds beperkt is, kunnen inositol supplementen nuttig zijn voor de behandeling van paniekstoornissen, een ernstige vorm van angst.

Degenen met een paniekstoornis ervaren frequente paniekaanvallen, die plotselinge gevoelens van intense angst zijn. Symptomen zijn onder meer een snelle hartslag, kortademigheid, duizeligheid, zweten en een tintelend of gevoelloos gevoel in de handen(7).

In één onderzoek namen 20 personen met een paniekstoornis elke dag gedurende één maand elke dag een inositol supplement van 18 gram of een gebruikelijk angstmedicijn. Degenen die inositol innemen hadden minder paniekaanvallen per week, vergeleken met mensen die de angstmedicatie gebruikten(8).

Op dezelfde manier ervoeren individuen in een studie van 4 weken minder ernstige paniekaanvallen bij het innemen van 12 gram per dag (9).

Depressie

Inositol kan de symptomen van depressie verbeteren, maar onderzoek heeft gemengde resultaten opgeleverd.

Een eerdere studie toonde bijvoorbeeld aan dat het dagelijks innemen van een 12 gram inositol supplement gedurende 4 weken de symptomen bij mensen met een depressie verbeterde(10).

In daaropvolgende studies konden daarentegen geen significante voordelen worden aangetoond(11).

Over het algemeen is er nog onvoldoende bewijs om te zeggen of het een echt effect heeft op depressie.

Bipolaire stoornis

Net als bij de andere psychische aandoeningen, is onderzoek naar de effecten van inositol en bipolaire stoornis beperkt. De resultaten van voorlopige studies lijken echter veelbelovend(1213).

Een klein onderzoek bij kinderen met bipolaire spectrum stoornissen toonde bijvoorbeeld verminderde symptomen van manie en depressie wanneer een combinatie van 3 gram omega-3-vetzuren en maximaal 2 gram inositol dagelijks gedurende 12 weken werd ingenomen(12).

Bovendien suggereren studies dat dagelijks 3-6 gram kan bijdragen tot het verminderen van symptomen van psoriasis veroorzaakt door lithium. Dit is een veel gebruikt medicijn voor de behandeling van bipolaire stoornissen(1415).

Kortom: Hoewel er meer onderzoek nodig is, toont inositol potentieel als een alternatieve behandelingsoptie voor psychische aandoeningen, waaronder paniekstoornissen, depressie en bipolaire stoornissen.

Kan de symptomen van polycysteus- ovariumsyndroom verbeteren

Polycysteus ovariumsyndroom (PCOS) is een aandoening die hormonale onevenwichtigheden veroorzaakt bij vrouwen, wat kan leiden tot onregelmatige menstruatie en onvruchtbaarheid. Gewichtstoename, hoge bloedsuikerspiegel en ongewenste cholesterol- en triglyceriden gehalte zijn ook bij PCOS (16).

Inositol supplementen kunnen de PCOS-symptomen verbeteren, vooral in combinatie met foliumzuur.

Klinische studies suggereren bijvoorbeeld dat dagelijkse doses van inositol en foliumzuur kunnen helpen het gehalte van triglyceriden in het bloed te verlagen. Ze kunnen ook de insulinefunctie verbeteren en de bloeddruk iets verlagen bij mensen met PCOS(171819).

In voorlopige onderzoek bleek dat de combinatie van inositol en foliumzuur ovulatie bij vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen kan bevorderen bij PCOS (2021).

In één studie induceerde 4 gram inositol en 400 mcg foliumzuur dagelijks gedurende 3 maanden de eisprong bij 62% van de behandelde vrouwen(20).

Kortom: Het kan helpen de bloedtriglyceriden gehalte te verlagen, de insulinefunctie te verbeteren, de bloeddruk te verlagen en de eisprong bij vrouwen met polycysteus ovarium syndroom (PCOS) te bevorderen.

Kan helpen bij het beheersen van risicofactoren voor metabool syndroom

Klinische studies suggereren dat supplementen gunstig kunnen zijn voor mensen met het metabool syndroom(2122).

Metabolisch syndroom is een groep aandoeningen die het risico op chronische ziekten verhogen, waaronder hartaandoeningen en diabetes type 2.

Specifiek zijn vijf aandoeningen geassocieerd met het metabool syndroom(23):

  • Overtollig vet in de maagstreek
  • Hoog gehalte van triglyceriden in het bloed
  • Lage ‘goede’ HDL-cholesterolwaarden
  • Hoge bloeddruk
  • Hoge bloedsuikerspiegel

In een klinische studie bij 80 vrouwen met metabool syndroom, verlaagde 2 gram inositol tweemaal daags de triglyceridengehalte in het bloed met gemiddeld 34% en het totale cholesterol met 22%. Verbeteringen in bloeddruk en bloedsuikerspiegel werden ook waargenomen(24).

Verbazingwekkend genoeg voldeden 20% van de vrouwen die inositol supplementen innamen niet langer aan de criteria voor het metabool syndroom aan het einde van het onderzoek(24).

Kortom: Inositol kan helpen metabolische risicofactoren te beheersen door lagere triglyceridengehalte, bloeddruk en bloedsuikerspiegel te helpen. Het kan ook het cholesterolgehalte verbeteren.

Kan diabetes tijdens zwangerschap voorkomen

Sommige vrouwen ervaren een hoge bloedsuikerspiegel tijdens de zwangerschap. Deze aandoening wordt zwangerschapsdiabetes genoemd en compliceert tot 10% van de zwangerschappen in Nederland elk jaar(2526).

In dierstudies was inositol direct gerelateerd aan de functie van insuline, een hormoon dat de bloedsuikerspiegel reguleert(2728).

Er zijn slechts een beperkt aantal studies beschikbaar over het supplement en zwangerschapsdiabetes bij de mens. Sommigen suggereren echter dat een combinatie van 4 gram myo-inositol en 400 mcg foliumzuur kan helpen bij het voorkomen van zwangerschapsdiabetes wanneer het dagelijks tijdens de zwangerschap wordt ingenomen(293031).

Er is echter meer onderzoek nodig, omdat andere onderzoeken niet dezelfde effecten hebben aangetoond(32).

Kortom: Het kan helpen bij het voorkomen van hoge bloedsuikerspiegels tijdens de zwangerschap wanneer het in combinatie met foliumzuur wordt ingenomen, maar er zijn meer studies nodig om dit effect te bevestigen.

Andere potentiële voordelen

Inositol is bestudeerd als een mogelijke behandelingsoptie voor vele aandoeningen.

Naast de al genoemde, suggereert onderzoek dat inositol in de volgende omstandigheden van pas kan komen:

  • Respiratory distress syndrome: Bij te vroeg geboren baby’s lijkt inositol nuttig te zijn voor de behandeling van ademhalingsproblemen van onderontwikkelde longen(33).
  • Diabetes type 2: Een inleidende studie suggereert dat inositol en foliumzuur dat dagelijks gedurende 6 maanden wordt ingenomen, de bloedsuikerspiegel kan helpen bij mensen met diabetes type 2(34).
  • Obsessief-compulsieve stoornis (OCD): Een kleine studie suggereert dat 18 gram inositol dat dagelijks gedurende 6 weken wordt ingenomen de symptomen van OCD kan verminderen(35).

Kortom: Inositol is een mogelijke behandelingsoptie voor premature baby’s met respiratory distress syndrome. Het kan ook de bloedsuikerspiegel helpen bij mensen met diabetes type 2. Maar kan ook de symptomen van een obsessief-compulsieve stoornis verminderen.

Bijwerkingen en interacties

Inositol supplementen lijken door de meeste mensen goed te worden verdragen.

Er zijn echter milde bijwerkingen gemeld bij doses van 12 gram per dag of hoger. Deze omvatten misselijkheid, gas, slaapproblemen, hoofdpijn, duizeligheid en vermoeidheid (36).

Tot 4 gram inositol per dag werd door zwangere vrouwen in studies zonder nadelige effecten opgenomen, hoewel er meer onderzoek nodig is bij deze groep(3738).

Er zijn ook niet genoeg onderzoeken om de veiligheid van de supplementen tijdens het geven van borstvoeding te bepalen. Moedermelk lijkt echter van nature rijk aan inositol(39).

Daarnaast is het onduidelijk of deze supplementen veilig zijn voor langdurig gebruik. In de meeste onderzoeken werden supplementen slechts één jaar of minder ingenomen.

Zoals met elk supplement, overleg dan met uw arts voordat u het inneemt.

Kortom: Supplementen zijn geassocieerd met zeer weinig en slechts milde bijwerkingen. Meer onderzoek is nodig om de veiligheid te bepalen bij zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven en bij langdurig gebruik.

Aanbevolen doseringen

Er zijn twee hoofdvormen van inositol die worden gebruikt in supplementen, namelijk myo-inositol (MYO) en D-chiro-inositol (DCI).

Hoewel er geen officiële consensus is over het meest effectieve type en de beste dosering, zijn de volgende effectief gebleken in onderzoekstudies:

  • Geestelijke gezondheidsproblemen: 12-18 gram MYO eenmaal daags gedurende 4-6 weken (891013).
  • Polycystisch ovariumsyndroom: 1,2 gram DCI eenmaal daags, of 2 gram MYO en 200 mcg foliumzuur tweemaal daags gedurende 6 maanden(1720).
  • Metabool syndroom: 2 gram MYO tweemaal daags gedurende één jaar(23).
  • Bloedsuikerspiegel controle bij zwangerschapsdiabetes: 2 gram MYO en 400 mcg foliumzuur tweemaal daags tijdens de zwangerschap(293031).
  • Voor beheersing van de bloedsuikerspiegel bij diabetes type 2: 1 gram DCI en 400 mcg foliumzuur eenmaal daags gedurende 6 maanden(34).

Hoewel deze doses op korte termijn nuttig blijken te zijn voor bepaalde aandoeningen. Zijn er meer onderzoeken nodig om te bepalen of ze op langere termijn veilig en effectief zijn.

Kortom: Er bestaat geen officiële consensus over aanbevolen doses. Dosering en type supplement variëren afhankelijk van de aandoening.

Tot slot

Onderzoek wijst uit dat het mensen kan helpen met geestelijke gezondheid en metabole aandoeningen. Dat zijn onder andere paniekstoornis, depressie, bipolaire stoornis, polycystisch ovariumsyndroom, metabool syndroom en diabetes.

Het lijkt veilig voor de meeste mensen en veroorzaakt slechts milde bijwerkingen als de dagelijkse doses tot 18 gram bevat.

Hoewel uw voeding waarschijnlijk kleine hoeveelheden bevat, kan het innemen van een supplement voor sommigen gunstig zijn.

Bespreek altijd eerst het gebruik van supplementen met uw arts.