Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Zijn Instant Noedels slecht voor u?

1326 Views

Zijn Instant Noedels slecht voor u?

Instant noedels zijn zeker een van de meest populaire gemakseten over de hele wereld.

Hoewel ze goedkoop zijn en gemakkelijk te bereiden, zijn er verschillende opvattingen over het al dan niet hebben van nadelige gevolgen voor de gezondheid.

Dit komt omdat ze weinig voedingsstoffen bevatten en een hoog gehalte aan natrium en MSG.

Dit artikel gaat in op de mogelijke effecten van instant noedels op de gezondheid.

Wat zijn Instant Noedels?

Instant noedels is een soort voorgekookte noedels, gewoonlijk verkocht in zakjes of bekers.

Typische ingrediënten in de noedels omvatten meel, zout en palmolie. De smaakstoffen bevatten in het algemeen zout, kruiden en mononatriumglutamaat (MSG).

Nadat de noedels zijn gemaakt in de fabriek, worden ze gestoomd, gedroogd en verpakt ( 1 ).

Elk pakje bevat een blok van gedroogde noedels en een pakje smaak- en / of olie en kruiden. Door aan het blok van noedels heet water en het pakje smaak en/of olie en kruiden toe te voegen is het klaar om gegeten te worden.

Populaire merken van instant noedels zijn onder meer:

  • Yum Yum
  • Indomie
  • Unox Good Noodles
  • Mama
  • Imee
  • Koh Thai

Samenvatting: Instant noedels zijn voorgekookt noedels die zijn gestoomd en gedroogd. Ze worden meestal geweekt in heet water voordat ze worden gegeten.

Voedingsfeiten voor Instant Noedels

Hoewel er veel variabiliteit tussen de verschillende merken en smaken van instant noedels kan zijn, de meeste soorten hebben bepaalde voedingsstoffen met elkaar gemeen.

De meeste soorten instant noedels zijn doorgaans laag in calorieën, vezels en eiwitten , met hogere hoeveelheden vet, koolhydraten, natrium en bepaalde micronutriënten.

Een portie van noedels met de smaak van rundvlees bevat deze voedingsstoffen ( 2 ):

  • Calorieën: 188
  • Koolhydraten: 27 gram
  • Totaal vet: 7 gram
  • Verzadigd vet: 3 gram
  • Eiwit: 4 gram
  • Vezels: 0,9 g
  • Natrium: 861 mg
  • Thiamine: 43% van de ADH
  • Foliumzuur: 12% van de ADH
  • Mangaan: 11% van de ADH
  • Ijzer: 10% van de ADH
  • Niacine: 9% van de ADH
  • Riboflavine: 7% van de ADH

Het is ook vermeldenswaard dat er een aantal speciale soorten die als gezondere opties op de markt worden gebracht. Deze kunnen worden gemaakt met behulp van volkorengranen of lagere hoeveelheden natrium of vet.

Samenvatting: De meeste instant noedels bevatten weinig calorieën, vezels en eiwitten, maar veel vet, koolhydraten, natrium en bepaalde micronutriënten.

Ze zijn laag in calorieën, maar ook laag in vezels en eiwitten

Instant Noodles in Verpakkingen

Met 188 calorieën per portie, instant noedels zijn lager in calorieën dan andere soorten pasta’s ( 2 ).

Een portie van voorverpakte lasagne, bevat bijvoorbeeld 377 calorieën, terwijl een portie van ingeblikte spaghetti met gehaktballen bevat 257 calorieën ( 3 , 4 ).

Omdat instant noedels lager zijn in calorieën, het eten van hen zou kunnen leiden tot gewichtsverlies, omdat het kan leiden tot een daling van de calorie-inname.

Het is ook belangrijk op te merken dat instant noedels zijn laag in vezels en eiwitten, waardoor ze niet de beste optie zijn als het gaat om gewicht te verliezen .

Eiwit heeft aangetoond dat het gevoel van volheid verhoogd en honger vermindert, waardoor het een nuttig hulpmiddel is bij gewichtsbeheersing ( 5 , 6 ).

Aan de andere kant vezels beweegt langzaam via de spijsvertering, bevordert het gevoel van volheid en verbetert gewichtsverlies( 7 , 8 ).

Met slechts 4 gram eiwit en 1 gram vezels per portie, een portie van instant noedels zal waarschijnlijk niet uw honger of volheid niveaus verhogen. Dus ondanks het feit dat ze laag in calorieën zijn, het zal u taille niet slanker maken( 2 ).

Samenvatting: Instant noedels zijn laag in calorieën, die zouden kunnen helpen verminderen van calorie-inname. Ze bevatten echter ook weinig vezels en eiwitten en geven mogelijk geen ondersteuning voor gewichtsverlies of voller gevoel geven.

Instant Noedels bevatten belangrijke micronutriënten

Ondanks relatief slecht voedingsstoffen zoals vezels en eiwitten, instant noedels bevatten verschillende micronutriënten zoals ijzer, mangaan, foliumzuur en vitamine B.

Sommige instant noedels zijn ook verrijkt met extra voedingsstoffen.

In Indonesië, ongeveer de helft van instant noedels zijn verrijkt met vitaminen en mineralen, waaronder ijzer. Een studie vond dat de consumptie van ijzer-verrijkte melk en noodles het risico van bloedarmoede, een aandoening die wordt veroorzaakt door ijzertekort kan verminderen (9 ).

Bovendien zijn sommige instant noedels gemaakt van verrijkt tarwemeel, waarvan is aangetoond dat het mogelijk de micronutrienten inname toeneemt zonder dat het de smaak of textuur van het eindproduct aantast(10 ).

Onderzoek heeft ook aangetoond dat het eten van instant noedels kan worden geassocieerd met een toename van de inname van bepaalde microvoedingsstoffen.

Een studie in 2011 vergeleek de inname van voedingsstoffen van 6.440 mensen die instant noedels consumeerden en die geen-instant noedels consumeerden.

Degenen die instant noedels consumeerden hadden een 31% grotere inname van thiamine en een 16% hogere inname van riboflavine dan degenen die geen instant noedels aten (11 ).

Samenvatting: Sommige soorten instant noedels worden versterkt door extra vitaminen en mineralen toe te voegen. Instant noedels inname kan worden gekoppeld aan een hogere inname van riboflavine en thiamine.

Instant Noedels bevatten MSG

Instant noedels

De meeste instant noedels bevatten een stof bekend als mononatriumglutamaat (MSG) , een algemeen additief gebruikt om de smaak in bewerkte voedingsmiddelen versterken.

Hoewel de NVWA erkent MSG als veilig voor consumptie, de potentiële effecten op de gezondheid blijft omstreden ( 12 ).

In de VS, producten met toegevoegde MSG zijn verplicht dit te vermelden op het ingrediënten label( 12 ).

MSG komen van nature voor in producten zoals gehydrolyseerd plantaardig eiwit, gistextract, soja extract, tomaten en kaas.

Sommige studies hebben extreem hoog MSG verbruik verbonden met gewichtstoename en zelfs verhoogde bloeddruk, hoofdpijn en misselijkheid ( 13 , 14 ).

Echter, andere studies vinden geen verband tussen gewicht en MSG wanneer mensen in matige hoeveelheden gebruiken (15 ).

Wat onderzoek ook gesuggereerd is dat MSG kan negatief effect hebben op hersenengezondheid. Bij Laboratorium testen bleek dat MSG kan leiden tot zwelling en dood van volgroeide hersencellen(16 ).

Niettemin, uit ander onderzoek is gebleken dat inname van MSG waarschijnlijk weinig invloed heeft op de hersenen van de mens, aangezien zelfs grote hoeveelheden ze niet in staat zijn om de bloed-hersen barrière tegen te werken(17 ).

Hoewel MSG waarschijnlijk veilig met mate is, sommige mensen hebben wellicht een gevoeligheid voor MSG en moeten hun inname beperken.

Deze aandoening staat bekend als MSG symptoomcomplex. Mensen kunnen symptomen zoals hoofdpijn, stijve spieren, gevoelloosheid en tintelingen krijgen ( 18 ).

Samenvatting: instant noedels bevatten vaak MSG, die in hoge doseringen schadelijke effecten kunnen veroorzaken en symptomen kunnen veroorzaken bij mensen die gevoelig daarvoor zijn.

De inname van Instant noedels kan worden gekoppeld aan slechte kwaliteit van voeding

Sommige onderzoek heeft uitgewezen dat regelmatige consumptie van instant noedels geassocieerd is met een afname van de algehele kwaliteit van de voeding.

Een studie vergeleek de voeding van mensen die instant noedels consumeerden en die geen-instant noedels consumeerden.

Terwijl de mensen die instant noedels consumeerden hadden een verhoogde inname van enkele specifieke micronutriënten, maar ook een aanmerkelijk verminderde inname van eiwit, calcium, vitamine C, fosfor, ijzer, Niacine en vitamine A.

Daarnaast bleek in de studie dat mensen die instant noedels consumeerden hadden een verhoogde inname van natrium en calorieën in vergelijking met mensen die geen-instant noedels consumeerden ( 11 ).

Instant noedels kan ook het risico op het ontwikkelen van het metabool syndroom verhogen, een aandoening die het risico op hart-en vaatziekten, diabetes en beroertes verhoogt.

Een onderzoek in 2014 werd gekeken naar het dieet van 10.711 volwassenen. Het bleek dat het eten van instant noedels minstens twee keer per week verhoogde het risico van metabool syndroom bij vrouwen ( 19 ).

Een andere studie werd gekeken naar vitamine D-status en de relatie tot voeding en levensstijl factoren bij 3.450 jonge volwassenen.

Inname van instant noedels was geassocieerd met verlaagde niveaus van vitamine D. Ook werd het geassocieerd met obesitas, een sedentaire levensstijl en inname van suiker gezoete dranken ( 20 ).

Samenvatting: Studies tonen aan dat het eten van instant noedels kan worden geassocieerd met een hogere inname van natrium, calorieën en vet plus een lagere inname van eiwitten, vitaminen en mineralen.

Het is rijk aan natrium

Zout Shaker en Pile

Een portie van instant noedels bevat 861 mg natrium .

Er is bewijs dat een hoge inname van natrium kan een negatief effect hebben op bepaalde mensen die worden beschouwd als zout-gevoelig.

Deze individuen kunnen gevoeliger zijn voor de effecten van natrium en een toename van natrium inname kan een verhoogde bloeddruk veroorzaakt (21 ).

Degenen die een donkere huidskleur hebben, meer dan 40 jaar oud zijn of hebben een familiegeschiedenis met hoge bloeddruk waarschijnlijk het meest ongunstig worden beïnvloed ( 22 ).

Studies hebben aangetoond dat het verminderen van de inname van natrium gunstig is voor degenen die zout-gevoelig zijn.

Één studie keek naar de gevolgen van beperkte zout inname bij meer dan 3,153 deelnemers. Deelnemers met hoge bloeddruk, het verminderen van elke 1.000-mg natrium inname leidde tot een vermindering van de 0.94 mmHg systolische bloeddruk( 23 ).

Een andere studie volgde volwassenen op risico van hoge bloeddruk gedurende een periode van 10-15 jaar naar de lange-termijngevolgen van zout te verminderen.

Uiteindelijk vastgesteld dat het verminderen van de inname van natrium verminderde het risico op een cardiovasculaire gebeurtenis met maximaal 30% ( 24 ).

Samenvatting: Instant noedels bevatten een hoog gehalte aan natrium, die kan worden geassocieerd met hoge bloeddruk bij zout-gevoelige personen.

Het selecteren van de gezondste Instant Noedels

Instant noedels in een kom en eetstokjes

Als u wilt genieten van de af en toe een kommetje noedels, zijn er manieren om het gezonder te maken.

Gebruik instant noedels die zijn gemaakt van volkorengranen, deze verhogen het vezelgehalte en vergroten het gevoel van volheid.

Natriumarm instant noedels zijn ook beschikbaar en kan helpen bij het terugdringen van uw inname van natrium voor de dag.

U kunt ook gebruik maken van uw instant noedels als basis en gebruik een aantal gezonde ingrediënten om een ​​meer goed afgerond maaltijd te maken.

Het gebruiken van groenten en een goede bron van eiwitten zodat het voedingsprofiel van uw instant noedels verbetert.

Samenvatting: Het kiezen van instant noedels die lager in natrium of gemaakt zijn van volkorengranen kunnen uw instant noedels een gezonde upgrade geven. Het toevoegen van groenten en een bron van eiwitten kan ook helpen.

Tot Slot

Met mate eten van instant noedels zal waarschijnlijk geen negatieve gezondheidseffecten hebben.

Ze zijn echter laag in voedingsstoffen, zodat ze niet mogen worden gebruikt als hoofdbestandsdeel in uw voeding.

Wat nog meer, een frequente consumptie is gekoppeld aan slechte voeding kwaliteit en een verhoogd risico op metabool syndroom.

Over het geheel genomen matig uw consumptie, kies een gezonde variatie en voeg wat groenten en een eiwitbron er aan toe .

Af en toe genieten van instant noedels is prima – zolang je voor het overige een gezonde en evenwichtig voeding op na houdt.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text