instant noedels

Zijn Instant Noedels slecht voor u?

Instant noedels zijn een populair gemaksvoedsel dat over de hele wereld wordt gegeten.

Hoewel ze goedkoop en gemakkelijk te bereiden zijn, zijn er verschillende opvattingen over het al dan niet hebben van nadelige gezondheidseffecten.

Dit komt omdat ze weinig voedingsstoffen en hoge hoeveelheden natrium en MSG bevatten.

Dit artikel gaat in op de mogelijke effecten van instant noedels op de gezondheid.

Wat zijn Instant Noedels?

Instant noedels zijn een soort voorgekookte noedels, gewoonlijk verkocht in zakjes of bekers.

Typische ingrediënten in de noedels omvatten meel, zout en palmolie. De smaakstoffen bevatten in het algemeen zout, kruiden en mononatriumglutamaat (MSG).

Nadat de noedels in de fabriek zijn gemaakt, worden ze gestoomd, gedroogd en verpakt ( 1 ).

Elke verpakking bevat een blok gedroogde noedels en een pakje aromastoffen en / of olie voor kruiden. Kopers koken of weken het blok noedels in warm water met het aroma voordat ze het eten.

Populaire merken van instant noedels zijn onder meer:

  • Yum Yum
  • Indomie
  • Unox Good Noodles
  • Mama
  • Imee
  • Koh Thai

Kortom: Instant noedels zijn voorgekookte noedels die zijn gestoomd en gedroogd. Ze worden meestal gedrenkt in warm water voordat ze worden gegeten.

Voedingsfeiten instant noedels

Hoewel er een grote mate van variabiliteit is tussen verschillende merken en smaken van instant noedels, hebben de meeste soorten bepaalde voedingsstoffen met elkaar gemeen.

De meeste soorten instant noedels zijn doorgaans laag in calorieën, vezels en eiwitten , met hogere hoeveelheden vet, koolhydraten, natrium en bepaalde micronutriënten.

Een portie van noedels met de smaak van rundvlees bevat deze voedingsstoffen ( 2 ):

  • Calorieën: 188
  • Koolhydraten: 27 gram
  • Totaal vet: 7 gram
  • Verzadigd vet: 3 gram
  • Eiwit: 4 gram
  • Vezels: 0,9 g
  • Natrium: 861 mg
  • Thiamine: 43% van de ADH
  • Foliumzuur: 12% van de ADH
  • Mangaan: 11% van de ADH
  • Ijzer: 10% van de ADH
  • Niacine: 9% van de ADH
  • Riboflavine: 7% van de ADH

Het is ook vermeldenswaard dat er een aantal speciale soorten die als gezondere opties op de markt worden gebracht. Deze kunnen worden gemaakt met behulp van volkoren granen of lagere hoeveelheden natrium of vet.

Kortom: De meeste instant noedels  bevatten weinig calorieën, vezels en eiwitten, maar bevatten veel vet, koolhydraten, natrium en sommige micronutriënten.

Ze zijn laag in calorieën, maar ook laag in vezels en eiwitten

Met 188 calorieën per portie, instant noedels zijn lager in calorieën dan andere soorten pasta’s ( 2 ).

Een portie van voorverpakte lasagne, bevat bijvoorbeeld 377 calorieën, terwijl een portie van ingeblikte spaghetti met gehaktballen bevat 257 calorieën ( 3 , 4 ).

Omdat instant noedels caloriearm zijn, kan het eten ervan mogelijk leiden tot gewichtsverlies.

Van eiwit is aangetoond dat het de gevoelens van volheid doet toenemen en de honger doet afnemen, waardoor het een nuttig hulpmiddel is bij gewichtsbeheersing ( 5 , 6 ).

Aan de andere kant vezels bewegen langzaam door het spijsvertering, waardoor gevoelens van volheid en gewichtsverlies bevordert( 7 , 8 ).

Met slechts 4 gram eiwit en 1 gram vezels per portie, een portie van instant noedels zal waarschijnlijk niet uw honger of volheid niveaus verhogen. Dus ondanks het feit dat ze laag in calorieën zijn, het zal u taille niet slanker maken( 2 ).

Kortom: Instant noedels bevatten weinig calorieën, wat zou kunnen helpen de calorie-inname te verminderen. Ze bevatten echter ook weinig vezels en eiwitten en ondersteunen mogelijk geen gewichtsverlies of zorgen ervoor dat u zich erg verzadigd voelt.

Instant noedels bevatten belangrijke micronutriënten

Ondanks dat ze relatief laag zijn in sommige voedingsstoffen zoals vezels en eiwitten, bevatten instant noedels verschillende micronutriënten, waaronder ijzer, mangaan, foliumzuur en B-vitaminen.

Sommige instant noedels zijn ook verrijkt met extra voedingsstoffen.

In Indonesië is ongeveer de helft van de instant noedels verrijkt met vitamines en mineralen, waaronder ijzer. Eén studie vond zelfs dat het consumeren van met ijzer versterkte melk en noedels het risico op bloedarmoede kan verminderen, een aandoening die wordt veroorzaakt door ijzertekort (9 ).

Bovendien worden sommige instant-noedels gemaakt met verrijkt tarwebloem, wat potentieel heeft aangetoond bij het verhogen van de inname van micronutriënten zonder de smaak of textuur van het eindproduct te veranderen (10 ).

Onderzoek heeft ook aangetoond dat het eten van instant noedels kan worden geassocieerd met een toename van de inname van bepaalde micronutriënten.

Een studie in 2011 vergeleek de inname van voedingsstoffen van 6.440 mensen die instant noedels consumeerden en die geen-instant noedels consumeerden.

Degenen die instant noedels consumeerden hadden een 31% hogere inname van thiamine en een 16% hogere inname van riboflavine dan degenen die geen instant noodles aten(11 ).

Kortom: Sommige soorten instant noedels zijn versterkt door extra vitamines en mineralen toe te voegen. De onmiddellijke opname van noedels kan worden gekoppeld aan een hogere inname van riboflavine en thiamine.

Instant noedels bevatten MSG

De meeste instant noedels bevatten een ingrediënt dat bekend staat als mononatriumglutamaat (MSG) , een veelgebruikt additief voor levensmiddelen dat wordt gebruikt om smaak in bewerkte voedingsmiddelen te verbeteren.

Hoewel de NVWA erkent MSG als veilig voor consumptie, de potentiële effecten op de gezondheid blijft omstreden ( 12 ).

In de VS moeten producten die toegevoegde MSG bevatten verplicht dit te vermelden op het ingrediënten label( 12 ).

MSG wordt ook van nature aangetroffen in producten zoals gehydrolyseerd plantaardig eiwit, gistextract, soja-extract, tomaten en kaas.

Sommige studies hebben een extreem hoge MSG-consumptie gekoppeld aan gewichtstoename en zelfs verhoogde bloeddruk, hoofdpijn en misselijkheid ( 13 , 14 ).

In andere onderzoeken is echter geen verband gevonden tussen gewicht en MSG wanneer mensen het in matige hoeveelheden consumeren(15 ).

Sommige onderzoeken hebben ook gesuggereerd dat MSG de gezondheid van de hersenen negatief kan beïnvloeden. Een reageerbuisstudie wees uit dat MSG zwelling en de dood van volwassen hersencellen kon veroorzaken(16 ).

Niettemin heeft ander onderzoek aangetoond dat voedings-MSG waarschijnlijk weinig effect heeft op de gezondheid van de hersenen, omdat zelfs grote hoeveelheden de bloed-hersenbarrière niet kunnen passeren(17 ).

Hoewel MSG waarschijnlijk met mate velig is, kunnen sommige mensen een gevoeligheid voor MSG hebben en hun inname beperken.

Deze aandoening staat bekend als het MSG-symptoomcomplex. Mensen kunnen symptomen zoals hoofdpijn, stijve spieren, gevoelloosheid en tintelingen ervaren( 18 ).

Kortom: Instant noedels bevatten vaak MSG, wat in hoge doses nadelige effecten kan veroorzaken en symptomen kan veroorzaken bij mensen met een gevoeligheid.

De inname van instant noedels kan worden gekoppeld aan slechte voedingskwaliteit

Sommige onderzoek heeft uitgewezen dat regelmatige consumptie van instant noedels geassocieerd is met een afname van de algehele voedingskwaliteit.

Een studie vergeleek de voeding van mensen die instant noedels consumeerden en die geen-instant noedels consumeerden.

Terwijl de instant noedel consumenten een verhoogde inname van enkele geselecteerde micronutriënten hadden, hadden ze een aanzienlijk lagere inname van eiwitten, calcium, vitamine C, fosfor, ijzer, niacine en vitamine A.

Bovendien bleek uit de studie dat consumenten van instant-noedels een verhoogde inname van natrium en calorieën hadden in vergelijking met de niet-onmiddellijke noedels-consumenten( 11 ).

Instant noedels kunnen ook het risico op het ontwikkelen van het metabool syndroom verhogen. Dit is een aandoening die het risico op hartaandoeningen, diabetes en beroerte verhoogt.

Een studie uit 2014 keek naar de voeding van 10.711 volwassenen. Het bleek dat het eten van instant noedels minstens tweemaal per week het risico op het metabool syndroom bij vrouwen verhoogde( 19 ).

Een andere studie werd gekeken naar vitamine D-status en de relatie tot voeding en levensstijl factoren bij 3.450 jonge volwassenen.

Inname van instant noedels was geassocieerd met verlaagde niveaus van vitamine D. Het werd ook geassocieerd met obesitas, een sedentaire levensstijl en inname van suiker-gezoete dranken( 20 ).

Kortom: Studies tonen aan dat het eten van instant noedels kan worden geassocieerd met een hogere inname van natrium, calorieën en vet plus een lagere inname van eiwitten, vitaminen en mineralen.

Het is rijk aan natrium

Een portie van instant noedels bevat 861 mg natrium .

Er zijn aanwijzingen dat een hoge natriuminname een negatief effect kan hebben op bepaalde mensen die als zoutgevoelig worden beschouwd.

Deze personen kunnen gevoeliger zijn voor de effecten van natrium en een verhoging van de natriuminname kan een verhoging van de bloeddruk veroorzaken (21 ).

Degenen die een donkere huidskleur hebben, meer dan 40 jaar oud zijn of hebben een familiegeschiedenis met hoge bloeddruk waarschijnlijk het meest ongunstig worden beïnvloed ( 22 ).

Studies hebben aangetoond dat het verlagen van de inname van natrium gunstig kan zijn voor mensen die gevoelig zijn voor zout.

In één studie werd gekeken naar de effecten van verminderde zoutinname bij meer dan 3.153 deelnemers. Bij deelnemers met hoge bloeddruk leidde elke verlaging van de natriuminname met 1000 mg tot een verlaging van de systolische bloeddruk met 0,94 mmHg ( 23 ).

Een andere studie volgde op volwassenen met een risico op het ontwikkelen van hoge bloeddruk gedurende een periode van 10-15 jaar om de lange termijn effecten van zoutreductie te onderzoeken.

Uiteindelijk bleek dat vermindering van de natriuminname het risico op een cardiovasculaire gebeurtenis tot 30% verminderde( 24 ).

Kortom: Instant noedels hebben een hoog natriumgehalte, wat geassocieerd kan zijn met hoge bloeddruk bij mensen die gevoelig zijn voor zout.

Hoe de gezondste instant-noedels te selecteren

Als je geniet van af en toe een kop noedels, zijn er manieren om het gezonder te maken.

Het kiezen van instant noedels gemaakt van volle granen kan bijvoorbeeld het vezelgehalte verhogen en gevoelens van volheid stimuleren.

Natriumarm instant noedels zijn ook beschikbaar en kunnen uw natriuminname voor de dag verminderen.

U kunt ook gebruik maken van uw instant noedels als basis en gebruik een aantal gezonde ingrediënten om een ​​meer goed afgeronde maaltijd van te maken.

Het gebruiken van groenten en een goede bron van eiwitten zodat het voedingsprofiel van uw instant noedels verbetert.

Kortom: Het kiezen van instant noedels die lager zijn in natrium of gemaakt van volle granen, kunnen uw instant noedels een gezonde upgrade geven. Het toevoegen van groenten en een eiwitbron kan helpen om het te voltooien.

Tot slot

Met mate eten van instant noedels zal waarschijnlijk niet gepaard gaan met negatieve gezondheidseffecten.

Ze zijn echter laag in voedingsstoffen, zodat ze niet mogen worden gebruikt als hoofdbestandsdeel in uw voeding.

Bovendien is frequente consumptie gekoppeld aan een slechte voedingskwaliteit en een verhoogd risico op het metabool syndroom.

Over het geheel genomen matig uw consumptie, kies een gezonde variatie en voeg wat groenten en een eiwitbron er aan toe .

Af en toe genieten van instant noedels is prima. Zolang je voor het overige een gezonde en evenwichtig voeding op na houdt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.