img

10 Bewezen gezondheidsvoordelen van intermittent fasting

1787 Views

10 Bewezen gezondheidsvoordelen van intermittent fasting.

Intermittent fasting is een cyclus tussen periodes van eten en vasten.

Talrijke studies tonen aan dat het krachtige voordelen kan hebben voor uw lichaam en hersenen.

Hier zijn 10 bewezen voordelen voor de gezondheid van intermitterend vasten.

1. Intermittent fasting verandert de functie van cellen, genen en hormonen

Als je een tijdje niet eet, gebeuren er verschillende dingen in je lichaam.

Uw lichaam initieert bijvoorbeeld belangrijke cellulaire herstelprocessen en verandert de hormoonspiegels om opgeslagen lichaamsvet toegankelijker te maken.

Hier zijn enkele van de veranderingen die zich tijdens het vasten in je lichaam voordoen:

  • Insuline niveaus: Bloedspiegels van insuline dalen aanzienlijk, wat vetverbranding vergemakkelijkt (1).
  • Menselijk groeihormoon: De bloedspiegels van groeihormoon kunnen tot 5-voudig toenemen(2, 3).Hogere niveaus van dit hormoon bevorderen vetverbranding en spiergroei en hebben tal van andere voordelen(4, 5).
  • Cellulaire reparatie: Het lichaam induceert belangrijke cellulaire herstelprocessen, zoals het verwijderen van afvalmateriaal uit cellen(6).
  • Genexpressie: Er zijn gunstige veranderingen in verschillende genen en moleculen gerelateerd aan een lang leven en bescherming tegen ziekte(7, 8).

Veel van de voordelen van intermittent fasting zijn gerelateerd aan deze veranderingen in hormonen, genexpressie en functie van cellen.

Kortom: Wanneer u vast, nemen de insulinespiegels af en groeit het menselijke groeihormoon. Je cellen initiëren ook belangrijke cellulaire herstelprocessen en veranderen welke genen ze tot expressie brengen.

2. Intermittent fasting kan u helpen af ​​te vallen

Velen van hen die intermittent fasting proberen het op volgorde te doen om af te vallen(9).

Tenzij je dit compenseert door tijdens de andere maaltijden veel meer te eten, zul je uiteindelijk minder calorieën gaan eten.

Over het algemeen zorgt intermittent fasting ervoor dat u minder maaltijden eet.

Bovendien verbetert intermittent fasting de hormoonfunctie om gewichtsverlies te vergemakkelijken.

Lagere insulinespiegels, hogere groeihormoonniveaus en verhoogde hoeveelheden norepinephrine (noradrenaline) verhogen allemaal de afbraak van lichaamsvet en vergemakkelijken het gebruik ervan voor energie.

Om deze reden verhoogt korte vasten eigenlijk uw stofwisseling door 3.6-14%, waardoor u nog meer calorieën zal verbranden(10, 11).

Met andere woorden, intermittent fasting werkt aan beide kanten van de calorievergelijking.Het verhoogt je stofwisseling (verhoogt de calorieën) en vermindert de hoeveelheid voedsel die je eet (vermindert de calorieën).

Volgens wetenschappelijk onderzoek in 2014, intermittent fasting kan leiden tot gewichtsverlies van 3-8% in 3-24 weken(12). Dit is enorm veel.

De mensen verloren ook 4-7% van hun tailleomtrek, wat aangeeft dat ze veel buikvet verloren, het schadelijke vet in de buikholte dat ziekte veroorzaakt.

Een studie toonde ook aan dat intermittent fasting minder spierverlies veroorzaakte dan continue caloriebeperking(13).

Alles bij elkaar genomen, kan intermittent fasting een ongelooflijk krachtig hulpmiddel zijn om gewicht te verliezen.

Kortom: Intermittent fasting helpt je om minder calorieën te eten en tegelijkertijd de stofwisseling iets te stimuleren. Het is een zeer effectief hulpmiddel om af te vallen en buikvet te verliezen.

3. Intermittent fasting kan insulineresistentie verminderen, waardoor uw risico op diabetes type 2 wordt verlaagd

Diabetes type 2 is de afgelopen decennia ongelooflijk gebruikelijk geworden.

Haar belangrijkste kenmerk is een hoge bloedsuikerspiegel in het kader van de insulineresistentie.

Alles dat de insulineresistentie vermindert, moet helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen en bescherming te bieden tegen diabetes type 2.

Interessant is dat intermittent fasting heeft aangetoond dat het grote voordelen heeft voor insulineresistentie en kan leiden tot een indrukwekkende verlaging van de bloedsuikerspiegel(12).

In menselijke onderzoeken naar intermittent fasting is de nuchtere bloedsuikerspiegel met 3-6% verminderd, terwijl nuchtere insuline met 20-31% is verlaagd (12).

Een onderzoek bij diabetische ratten toonde ook aan dat intermittent fasting werd beschermd tegen nierbeschadiging, een van de ernstigste complicaties van diabetes(13).

Wat dit impliceert, is dat intermittent fasting zeer beschermend kan zijn voor mensen die het risico lopen diabetes type 2 te ontwikkelen

Er kunnen echter enkele verschillen zijn tussen geslachten. Eén studie bij vrouwen bleek dat de bloedsuikerspiegel daadwerkelijk verslechterde na een 22-dagen lang intermitterend vastenprotocol(14).

Kortom: Intermittent fasting kan de insulineresistentie verlagen en de bloedsuikerspiegel verlagen, tenminste bij mannen.

4. Intermittent fasting kan oxidatieve stress en ontstekingen in het lichaam verminderen

Oxidatieve stress is één van de stappen op weg naar ouder worden en veel chronische ziekten(14).

Het betreft onstabiele moleculen, vrije radicalen genaamd, die reageren met andere belangrijke moleculen (zoals eiwitten en DNA) en deze beschadigen,

Verschillende studies tonen aan dat intermittent fasting de weerstand van het lichaam tegen oxidatieve stress kan verhogen( 16 , 17 ).

Bovendien tonen onderzoeken aan dat intermittent fasting kan helpen ontstekingen te bestrijden, een andere belangrijke oorzaak van allerlei soorten ziekten(171819).

Kortom: Studies tonen aan dat intermittent fasting oxidatieve schade en ontsteking in het lichaam kan verminderen. Dit zou voordelen moeten hebben tegen veroudering en de ontwikkeling van talrijke ziekten.

5. Intermittent fasting kan gunstig zijn voor de gezondheid van het hart

Hartziekten zijn momenteel ‘s werelds grootste moordenaar(20).

Het is bekend dat verschillende gezondheidsmarkers (de zogenaamde “risicofactoren”) geassocieerd zijn met een verhoogd of verlaagd risico op hartaandoeningen.

Intermittent fasting heeft aangetoond dat het verschillende risicofactoren, waaronder bloeddruk, totale- en LDL-cholesterol, bloedtriglyceriden, ontstekingsmarkers en bloedsuikerspiegel kan verbeteren(12, 21, 22, 23)

Veel hiervan is echter gebaseerd op dierstudies. De effecten op de gezondheid van het hart moeten veel verder bij de mens worden bestudeerd voordat aanbevelingen kunnen worden gedaan.

Kortom: Studies tonen aan dat intermittent fasting tal van risicofactoren voor hartaandoeningen zoals bloeddruk, cholesterolwaarden, triglyceriden en ontstekingsmarkers kan verbeteren.

6. Intermittent fasting induceert verschillende cellulaire herstelprocessen

Wanneer we vasten, initiëren de cellen in het lichaam een ​​cellulair “afvalverwijderingsproces” genaamd autofagie(7, 24)

Dit houdt in dat de cellen gebroken en disfunctionele eiwitten afbreken en metaboliseren die zich in de loop van de tijd in cellen ophopen.

Verhoogde autofagie kan bescherming bieden tegen verschillende ziekten, waaronder kanker en de ziekte van Alzheimer(25, 26).

Kortom: Vasten triggert een metabolisch pad genaamd autofagie, dat afvalmateriaal uit cellen verwijdert.

7. Intermittent fasting kan kanker helpen voorkomen

Kanker is een vreselijke ziekte, gekenmerkt door een ongecontroleerde groei van cellen.

Vasten heeft aangetoond dat het verschillende gunstige effecten heeft op de stofwisseling die kunnen leiden tot een verminderd risico op kanker.

Hoewel menselijke studies nodig zijn, veelbelovend bewijs uit dierstudies geeft aan dat intermittent fasting kanker kan helpen voorkomen (27, 28, 29, 30).

Er is ook enig bewijs over kankerpatiënten bij de mens, waaruit blijkt dat vasten de verschillende bijwerkingen van chemotherapie verminderde(31).

Kortom: Intermittent fasting heeft aangetoond om kanker te helpen voorkomen in dierstudies. Eén paper bij mensen toonde aan dat het de bijwerkingen veroorzaakt door chemotherapie kan verminderen.

8. Intermittent fasting is goed voor je hersenen

Wat goed is voor het lichaam, is vaak ook goed voor de hersenen.

Intermittent fasting verbetert verschillende metabole kenmerken waarvan bekend is dat ze belangrijk zijn voor gezondheid van de hersenen .

Dit omvat verminderde oxidatieve stress, verminderde ontsteking en een verlaging van bloedsuikerspiegels en insulineresistentie.

Verschillende studies bij ratten hebben aangetoond dat intermittent fasting de groei van nieuwe zenuwcellen kan verhogen, wat voordelen voor de hersenfunctie zou moeten hebben(32, 33).

Het verhoogt ook het niveau van een hersenhormoon dat van de hersenen afkomstige neurotrofe factor (BDNF) wordt genoemd(32, 34, 35)waarvan een tekort is betrokken bij depressie en verschillende andere hersenproblemen (36).

Dierstudies hebben ook aangetoond dat intermittent fasting beschermt tegen hersenbeschadiging door beroertes(37).

Kortom: Intermittent fasting kan belangrijke voordelen hebben voor de gezondheid van de hersenen. Het kan de groei van nieuwe neuronen vergroten en de hersenen beschermen tegen schade.

9. Intermittent fasting kan helpen bij het voorkomen van de ziekte van Alzheimer

De ziekte van Alzheimer is ‘s werelds meest voorkomende neurodegeneratieve ziekte.

Er is geen remedie beschikbaar voor de ziekte van Alzheimer, dus voorkomen dat het op de eerste plaats komt opdagen is van cruciaal belang.

Een onderzoek bij ratten toont aan dat intermittent fasting het begin van de ziekte van Alzheimer kan vertragen of de ernst ervan kan verminderen (38).

In een reeks casusrapporten was een leefstijlinterventie met dagelijkse kortstondige vasten in staat om de symptomen van de ziekte van Alzheimer significant te verbeteren bij 9 van de 10 patiënten (39)

Dierstudies suggereren ook dat vasten kan beschermen tegen andere neurodegeneratieve ziekten, waaronder de ziekte van Parkinson en de ziekte van Huntington(40, 41).

Er is echter meer onderzoek bij de mens nodig.

Kortom: Dierstudies suggereren dat intermittent fasting beschermend kan zijn tegen neurodegeneratieve ziekten zoals de ziekte van Alzheimer.

10. Intermittent fasting kan uw levensjaren verlengen, zodat u langer kunt leven

Een van de meest interessante toepassingen van intermittent fasting is dat het vermogen heeft om de levensjaren te verlengen.

Onderzoeken bij ratten hebben aangetoond dat intermittent fasting verlengt de levensduur op dezelfde wijze als continue calorie beperking(42, 43).

In sommige van deze studies waren de effecten behoorlijk dramatisch. Bij één van hen leefden ratten die om de dag vastten 83% langer dan ratten die niet vasten (44).

Hoewel dit nog lang niet is bewezen bij de mens, is intermittent fasting erg populair geworden onder de anti-aging menigte.

Gezien de voordelen voor de stofwisseling en allerlei gezondheidsmarkers, is het logisch dat intermittent fasting kan u helpen bij een langer en gezonder leven.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 + twee =

It is main inner container footer text