Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

10 Bewezen gezondheidsvoordelen van intermitterend vasten

1656 Views

10 Bewezen gezondheidsvoordelen van intermitterend vasten.

Intermitterend vasten is een cyclus tussen periodes van eten en vasten.

Tal van studies tonen aan dat het krachtige voordelen voor je lichaam en de hersenen kan bieden.

Hier zijn 10 bewezen voordelen voor de gezondheid van intermitterend vasten.

1. Intermitterend vasten verandert de functie van cellen, genen en hormonen

Als je voor een tijdje niet eet, een aantal dingen gebeuren in je lichaam.

Bijvoorbeeld, je lichaam zet belangrijke cellulaire herstelprocessen ingang en verandert hormoonspiegels om opgeslagen lichaamsvet toegankelijker te maken.

Hier zijn enkele van de veranderingen die optreden in je lichaam tijdens het vasten:

  • Insuline niveaus: Bloedspiegels van insuline dalen aanzienlijk, wat het vergemakkelijkt om vet te verbranden(1).
  • Menselijk groeihormoon: De bloedspiegels van groeihormoon kan oplopen tot het 5-voudige (2, 3).Hogere niveaus van dit hormoon vergemakkelijken de vetverbranding en spieropbouw, en hebben tal van andere voordelen (4, 5).
  • Cellulaire reparatie: Het lichaam induceert belangrijke cellulaire reparatie processen, zoals het verwijderen van afvalmateriaal uit cellen(6).
  • Genexpressie: Er zijn gunstige veranderingen in verschillende genen en moleculen met betrekking tot duurzaamheid en bescherming tegen ziekte(7, 8).

Veel van de voordelen van intermitterende vasten zijn gerelateerd aan deze veranderingen in de hormonen, , genexpressie en functie van cellen.

2. Intermitterend vasten kan u helpen bij gewichtsverlies

Veel van degenen die intermitterend vasten proberen doen het met het oog om gewicht te verliezen(9).

Over het algemeen, intermitterend vasten zal je minder maaltijden doen eten.

Daarnaast kan een intermitterend vasten hormoon functie verbeteren om gewichtsverlies te bevorderen.

Lagere niveaus van de insuline, hogere groei-hormoonniveaus en verhoogde hoeveelheden norepinephrine (noradrenaline) alle verhogen de verdeling van lichaamsvet en vergemakkelijken het gebruik ervan voor energie.

Om deze reden, op korte termijn vasten verhoogt eigenlijk je stofwisseling met 3,6-14%, zodat u nog meer calorieën verbrandt(10, 11).

Met andere woorden, intermitterend vasten werkt aan beide zijden van de calorievergelijking. Het verhoogt je stofwisseling (verhoogd calorieën uit) en vermindert de hoeveelheid voedsel dat je eet (vermindert de calorieën in).

Volgens wetenschappelijk onderzoek in 2014, intermitterend vasten kan leiden tot gewichtsverlies van 3-8% in 3-24 weken(12). Dit is enorm veel.

De mensen verloren ook 4-7% van hun tailleomtrek, wat aangeeft dat ze veel buikvet verloren, het schadelijke vet in de buikholte die ziektes veroorzaakt.

Een studie toonde ook aan dat intermitterend vasten veroorzaakt minder spierverlies dan continue caloriebeperking(13).

Alles bij elkaar genomen, kan intermitterend vasten een ongelooflijk krachtige gewichtsverlies tool zijn.

Kortom: Intermitterend vasten helpt dat je  minder calorieën eet, terwijl het de stofwisseling stimuleert. Het is zeer effectief instrument om gewicht en buikvet te verliezen.

3. Intermitterend vasten kan insulineresistentie verminderen, het het risico op diabetes type 2 verlagen

Bloedsuikermeter

Diabetes type 2 is ongelooflijk gemeengoed geworden in de afgelopen decennia.

Haar belangrijkste kenmerk is een hoge bloedsuikerspiegel in het kader van de insulineresistentie.

Alles wat insulineresistentie vermindert moeten helpen bij lagere bloedsuikerspiegel en beschermen tegen diabetes type 2.

Interessant is intermitterend vasten heeft aangetoond grote voordelen voor de insulineresistentie en leidt tot een indrukwekkende afname van de bloedsuikerspiegel(12).

In menselijke studies over intermitterend vasten waren de nuchtere bloedsuikerspiegel verlaagd met 3-6%, terwijl nuchtere insuline verminderde met 20-31%(12).

Een studie bij ratten met diabetes toonde ook aan dat intermitterend vasten beschermd tegen nierbeschadiging, één van de meest ernstige complicaties van diabetes(13).

Wat dit betekent, is dat intermitterend vasten zeer beschermend kan zijn voor mensen die risico lopen op het ontwikkelen van diabetes type 2.

Toch kunnen er enkele verschillen zijn tussen de seksen. Een studie bij vrouwen bleek dat de bloedsuikerniveau eigenlijk verslechterde na een 22 dagen lang intermitterend vasten(14).

Kortom: Intermitterend vasten kan insulineresistentie verminderen en lagere niveaus van de bloedsuikerspiegel, ten minste bij mannen.

4. Intermitterend vasten kan oxidatieve stress en ontstekingen in het lichaam verminderen

Oxidatieve stress is één van de stappen op weg naar ouder worden en veel chronische ziekten(14).

Het gaat instabiele moleculen genaamd vrije radicalen, die reageren met andere belangrijke moleculen (zoals eiwitten en DNA) beschadigen.

Verschillende studies tonen aan dat intermitterend vasten de weerstand van het lichaam tegen oxidatieve stress kunnen versterken.

Bovendien, studies tonen aan dat intermitterend vasten kan helpen bij het bestrijden van ontstekingen, een andere belangrijke factor voor alle soorten veel voorkomende ziekten.

Conclusie: Studies tonen aan dat intermitterend vasten oxidatieve schade en ontsteking in het lichaam vermindert. Dit zou voordelen bieden tegen veroudering en ontwikkeling van verschillende ziekten.

5. Intermitterend vasten kan gunstig zijn voor de gezondheid van het hart

Hart-en vaatziekten is op dit moment de grootste killer in de wereld (20).

Het is bekend dat verschillende gezondheid markers (zogenaamde “risicofactoren”) zijn geassocieerd met een verhoogd of verlaagd risico op hart- en vaatziekten.

Intermitterend vasten heeft aangetoond dat veel verschillende risicofactoren, zoals bloeddruk, totale en LDL cholesterol, triglyceriden in je bloed, ontstekingsmarkers en bloedsuikerspiegel kan verbeteren(12, 21, 22, 23)

Echter veel van deze zijn op basis van dierstudies. De effecten op de gezondheid van het hart moet verder worden onderzocht bij de mens vóórdat er aanbevelingen kunnen worden gedaan.

Kortom: Studies tonen aan dat intermitterend vasten een groot aantal risicofactoren voor hart-en vaatziekten, zoals bloeddruk, cholesterol, triglyceriden en ontstekingsmarkers kunnen verbeteren.

6. Intermitterend vasten induceert verschillende cellulaire herstelprocessen

Als we vasten de cellen in het lichaam leiden een cellulaire “afvalverwijdering” -proces genaamd autofagie(7, 24)

Verhoogde autofagie kan bescherming bieden tegen verschillende ziekten, waaronder kanker en de ziekte van Alzheimer(25, 26).

Kortom: Vasten activeert een omzettingsroute genaamd autofagie, die afval uit cellen verwijdert.

7. Intermitterend vasten kan helpen voorkomen van kanker

gelukkige Arts

Kanker is een vreselijke ziekte, gekenmerkt door een ongecontroleerde groei van cellen.

Vasten heeft aangetoond dat het enkele gunstige effecten heeft op de stofwisseling dat kan leiden tot een verminderd risico op kanker.

Hoewel menselijke studies nodig zijn, veelbelovend bewijs uit dierstudies blijkt dat intermitterend vasten kan helpen kanker te voorkomen(27, 28, 29, 30).

Er is ook enig bewijs bij menselijke kankerpatiënten, blijkt dat vasten verlaagde verschillende bijwerkingen van chemotherapie(31).

Conclusie: Intermitterend vasten heeft aangetoond dat het kanker in dierstudies ka voorkomen.  Bij mensen liet het zien dat het bijwerkingen vermindert door chemotherapie veroorzaakt.

8. Intermitterend vasten is goed voor je hersenen

Wat goed is voor het lichaam is vaak ook goed voor de hersenen.

Intermitterend vasten verbetert verscheidene metabole functies, belangrijk voor de gezondheid van de hersenen.

Dit geldt ook voor een verminderde oxidatieve stress, verminderde ontsteking en een verlaging van de bloedsuikerspiegel en insulineresistentie.

Verschillende studies bij ratten hebben aangetoond dat intermitterend vasten kan de groei van nieuwe zenuwcellen verhogen, die voordelen bied voor de hersenfunctie(32, 33).

Het verhoogt ook het niveau van het brein hormoon(32, 34, 35), een tekort aan die is betrokken bij depressie en verschillende andere problemen in de hersenen (36).

Dierstudies hebben aangetoond dat intermitterend vasten beschermt tegen hersenletsel als gevolg van een beroerte(37).

Kortom: Intermitterend vasten kan belangrijke voordelen voor de gezondheid van de hersenen bieden. Kan groei van nieuwe neuronen verhogen en de hersenen beschermen tegen beschadiging.

9. Intermitterend vasten kan helpen voorkomen van de ziekte van Alzheimer

Verlichte Human Brain

De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende neurodegeneratieve ziekte.

Er is geen behandeling beschikbaar tegen Alzheimer, zodat het voorkomen in de eerste plaats cruciaal is.

Een studie bij ratten blijkt dat intermitterend vasten het begin van de ziekte van Alzheimer kan vertragen of de ernst ervan verminderen(38).

In een reeks van case reports, was een lifestyle-interventie die dagelijkse korte vasten opgenomen in staat om aanzienlijke verbetering van de symptomen van de ziekte van Alzheimer bij 9 van de 10 patiënten (39)

Dierproeven suggereren ook dat vasten kan beschermen tegen andere neurodegeneratieve ziekten, zoals de ziekte van Parkinson en Huntington(40, 41).

Er is echter meer onderzoek bij de mens nodig.

Kortom: Studies bij dieren suggereren dat intermitterend vasten beschermend tegen neurodegeneratieve ziekten zoals de ziekte van Alzheimer.

10. Intermitterend vasten kan u levensduur verlengen

Een van de meest interessante toepassingen van intermitterend vasten is dat het vermogen heeft om de levensduur te verlengen.

Onderzoeken bij ratten hebben aangetoond dat intermitterend vasten verlengt de levensduur op dezelfde wijze als continue calorie beperking(42, 43).

In sommige van deze studies de effecten waren heel dramatisch. Bij één daarvan, ratten die om de dag gevast hadden leefden 83% langer dan ratten die niet vasten(44).

Hoewel dit is nog lang niet is bewezen bij de mens, intermitterend vasten is erg populair onder de anti-aging  geworden.

Gezien de voordelen voor de stofwisseling en allerlei gezondheid markers, is het logisch dat intermitterend vasten kan u helpen bij een langer en gezonder leven.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text