Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Waar is gelatine goed voor? Voordelen, toepassingen en meer

1391 Views

Waar is gelatine goed voor? Voordelen, toepassingen en meer.

Gelatine is een eiwitproduct afgeleid van collageen.

Het heeft belangrijke voordelen voor de gezondheid als gevolg van de unieke combinatie van aminozuren.

Gelatine heeft aangetoond dat het een rol kan spelen voor de gezondheid van de hersenfunctie, en kan het uiterlijk van de huid en haar verbeteren.

Wat is gelatine?

Gelatine is een product gemaakt door het koken van collageen . Het is bijna volledig gemaakt van eiwit en dit unieke aminozuurprofiel geeft vele gezondheidsvoordelen ( 1 , 2 , 3 ).

Collageen is het meest overvloedige eiwit dat voorkomt bij mens en dier. Het is bijna overal in het lichaam te vinden, maar is het meest overvloedig in de huid, botten, pezen en ligamenten ( 4 ).

Het zorgt voor stevigheid en structuur voor de weefsels. Bijvoorbeeld collageen verhoogt de flexibiliteit van de huid en de sterkte van de pezen. Het is echter niet moeilijk om collageen te eten omdat het algemeen wordt verkregen uit onverteerbaar delen van dieren ( 5 ).

Gelukkig, collageen kan worden geëxtraheerd door deze delen te koken in water. Mensen doen dit vaak als ze soep maken met bouillon om smaak en voedingsstoffen toe te voegen.

De gelatine geëxtraheerd tijdens dit proces is smaakloos en kleurloos. Het lost op in warm water, en neemt een gelei-achtige textuur aan wanneer het afkoelt.

Dit is nuttig als geleermiddel in levensmiddelen productie, in producten zoals pudding (Jell-O) en kleverig suikergoed. Het kan ook worden geconsumeerd als bottenbouillon of als supplement ( 6 ).

Soms gelatine wordt verder verwerkt tot een stof genaamd collageen hydrolysaat, waarin dezelfde aminozuren als gelatine en heeft dezelfde voordelen voor de gezondheid.

Echter, het lost op in koud water en vormt geen gelei. Dit betekent dat het beter verteerbaar is als een supplement voor sommige mensen.

Zowel gelatine en collageen hydrolysaat zijn verkrijgbaar als supplement en in poeder- of korrelvorm. Gelatine kan ook worden gekocht in bladvorm.

Toch is het niet geschikt voor vegetariërs omdat het is gemaakt van dierlijke delen.

Samenvatting: Gelatine wordt gemaakt door het koken van collageen. Het bestaat bijna volledig uit eiwit en heeft vele voordelen voor de gezondheid. Het kan gebruikt worden in de productie van levensmiddelen, gegeten als bottenbouillon of als supplement.

Het bestaat bijna geheel uit eiwitten

Gelatine is 98-99% eiwit.

Echter, het is een onvolledig eiwit, omdat het niet alle essentiële aminozuren bevat. Specifiek, het bevat niet het essentiële aminozuur tryptofaan ( 7 ).

Toch is dit geen probleem, omdat u waarschijnlijk niet alleen maar gelatine eet als uw enige bron van eiwitten. Het is ook makkelijk om tryptofaan te verkrijgen van andere eiwitrijke voedingsmiddelen .

Hier zijn de meest voorkomende aminozuren in gelatine van zoogdieren ( 8 ):

  • Glycine: 27%
  • Proline: 16%
  • Valine: 14%
  • Hydroxyproline: 14%
  • Glutaminezuur: 11%

De exacte aminozuursamenstelling is afhankelijk van het type dierlijk weefsel dat gebruikt wordt en de bereidingswijze.

Interessant is dat gelatine het rijkste voedselbron van het aminozuur glycine is, hetgeen vooral van belang is voor de gezondheid.

Studies hebben aangetoond dat, hoewel je lichaam het kan maken, zul je meestal niet genoeg maken om uw behoeften te dekken. Dit betekent dat het belangrijk is om voldoende te verkrijgen via je voeding ( 1 ).

De voedingswaarde van de resterende 1-2% varieert, maar bestaat uit water en kleine hoeveelheden vitaminen en mineralen zoals natrium, calcium, fosfor en foliumzuur ( 9 ).

Toch, in het algemeen gelatine is geen rijke bron van vitaminen en mineralen. Integendeel, de voordelen voor de gezondheid zijn het resultaat van de unieke aminozuur profiel.

Samenvatting: Gelatine is gemaakt van 98-99% eiwitten. De resterende 1-2% is water en kleine hoeveelheden vitaminen en mineralen. Gelatine is de rijkste voedselbron van het aminozuur glycine.

Gelatine verhoogd gewichts-en botgezondheid

Een groot deel van het onderzoek heeft de effectiviteit van gelatine onderzocht als een behandeling voor gewrichts- en botproblemen , zoals artrose.

Osteoartritis is de meest voorkomende vorm van artritis. Dit gebeurt wanneer de schokdempende kraakbeen tussen de gewrichten afbreekt, wat leidt tot pijn en stijfheid.

In één studie werden aan 80 mensen met artrose ofwel een gelatine supplement of een placebo gedurende 70 dagen gegeven. Zij die de gelatine namen ervaren een significante vermindering van de pijn en stijfheid in de gewrichten ( 10 ).

In een andere studie werden aan 97 atleten ofwel een gelatine supplement of placebo gedurende 24 weken gegeven. Degenen die gelatine namen ervaren een significante vermindering van de pijn in de gewrichten, zowel in rust als tijdens een activiteit, vergeleken met die van een placebo ( 11 ).

Een overzicht van studies bleek dat gelatine was superieur aan een placebo voor de behandeling van pijn. Echter, was de conclusie dat er onvoldoende bewijs was om aan te bevelen dat mensen het gebruiken voor de behandeling van artrose ( 12 ).

De enige gerapporteerde bijwerkingen van gelatine supplementen zijn een onaangename smaak en gevoel van volheid. Op hetzelfde moment, is er enig bewijs voor hun positieve effecten op gewrichts- en botproblemen ( 13 , 14 ).

Om deze redenen kan het de moeite waard zijn om gelatine supplementen eens te proberen, als u deze problemen ondervindt.

Samenvatting: Er is enig bewijs voor het gebruik van gelatine voor gewrichts- en botproblemen. Omdat de bijwerkingen zijn minimaal, het is zeker het overwegen waard als een supplement.

Gelatine zou het uiterlijk van de huid, haar en nagels verbeteren

Daarentegen blijkt gezonde nagels

Studies uitgevoerd op gelatine supplementen tonen positieve resultaten voor de verbetering van het uiterlijk van de huid, haren en nagels.

Een studie had de vrouwen ongeveer 10 gram varkensvlees of vis collageen laten eten (vergeet niet dat collageen is de belangrijkste component van gelatine).

De vrouwen kende een stijging van 28% in het vochtgehalte van de huid na acht weken na het nemen van varkensvlees collageen, en een stijging van 12% vocht na het nemen van vis collageen ( 15 ).

In het tweede deel van hetzelfde onderzoek werden 106 vrouwen gevraagd om 10 gram vis collageen of een placebo dagelijks te eten voor 84 dagen.

De studie vond dat de dichtheid van de collageen van de huid van de deelnemers in de groep met vis collageen aanzienlijk was toegenomen, vergeleken met de placebogroep ( 15 ).

Uit onderzoek blijkt dat het nemen gelatine ook haar dikte en de groei verbetert.

Een studie gaf ofwel een gelatine supplement of een placebo gedurende 50 weken aan 24 mensen met alopecia, een vorm van haaruitval.

Aantal haartjes steeg met 29% in de groep die gelatine kreeg in vergelijking met iets meer dan 10% in de placebogroep. Haar gewicht was ook toegenomen met 40% in de gelatine groep, in vergelijking met een afname van 10% in de placebogroep ( 16 ).

Een andere studie meldde soortgelijke bevindingen. Deelnemers kregen 14 gram gelatine per dag, ze ervaren een gemiddelde stijging van de individuele haar dikte van ongeveer 11% ( 17 ).

Sommige eerdere studies blijkt dat het nemen van een gelatine supplement versterkt broze nagels.

Een studie gaf 2 gram gelatine per dag gedurende een maand aan 15 mensen met broze nagels. Hun gemiddelde nagel hardheid nam toe met 102% ten opzichte van de nagel hardheid van degenen die een placebo kregen( 18 ).

Samenvatting: Onderzoek blijkt dat gelatine vocht en collageendichtheid van de huid  verhoogd. Het kan ook de dikte van het haar verhogen en het versterken van broze nagels.

Het kan de hersenfunctie en geestelijke gezondheid verbeteren

Human Brain op witte achtergrond

Gelatine is zeer rijk aan glycine, die is gekoppeld aan hersenfunctie.

Een studie wees uit dat het nemen van glycine aanzienlijk geheugen verbeterd  en bepaalde aspecten van de aandacht ( 2 ).

Het nemen van glycine is ook gekoppeld aan een verbetering van een aantal psychische stoornissen, zoals schizofrenie.

Hoewel het niet helemaal duidelijk is wat schizofrenie veroorzaakt, onderzoekers geloven aminozuur onevenwichtigheden kunnen een rol spelen.

Glycine is één van de aminozuren die is onderzocht bij mensen met schizofrenie en glycine supplementen hebben aangetoond dat sommige symptomen verminderen. (19 ).

Ook bleek dat de symptomen van obsessieve-compulsieve stoornis (OCD) en het lichaam stoornis (BDD) vermindert( 20 ).

Samenvatting: Glycine, een aminozuur in gelatine, kan geheugen en aandacht verbeteren. Het bleek ook de symptomen van een aantal psychische ziekten, zoals schizofrenie en OCD te verminderen.

Gelatine kan helpen bij gewichtsverlies

Schaal verpakt in meetlint

Gelatine is praktisch vet- en koolhydraat-vrij, afhankelijk van hoe het is gemaakt, dus het is vrij laag in calorieën.

Studies tonen aan dat het kan helpen om gewicht te verliezen .

In een studie, 22 personen kregen elk 20 g gelatine. Als gevolg daarvan, ervaren zij een stijging van de hormonen bekend omdat het de eetlust vermindert, en men meldde dat de gelatine hen hielp een vol gevoel te geven ( 21 ).

Vele studies hebben aangetoond dat een eiwitrijk dieet kan u helpen om uw voller te voelen . Echter, de aard van de eiwitten die je eet lijkt een belangrijke rol te spelen( 22 , 23 ).

Een studie gaf 23 gezonde mensen ofwel gelatine of caseïne , een eiwit dat voorkomt in melk, als enige eiwit in hun voeding voor 36 uur. De onderzoekers vonden dat gelatine verminderd het hongergevoel 44% meer dan caseïne ( 24 ).

Samenvatting: Gelatine kan helpen bij het afvallen. Het is laag in calorieën en heeft aangetoond te helpen het verminderen van de eetlust en het verhogen van het gevoel van volheid.

Andere voordelen van gelatine

Onderzoek toont aan dat er wellicht andere voordelen voor de gezondheid zijn in verband met het eten van gelatine.

Het kan helpen bij het slapen

Het aminozuur glycine, die rijk is aan gelatine, heeft aangetoond in diverse studies dat het de slaap zou verbeteren .

In twee studies , deelnemers namen 3 gram glycine voor het slapengaan. Zij hadden aanzienlijk verbeterde kwaliteit van de slaap, en vielen gemakkelijkere in slaap en waren minder moe de volgende dag ( 25 , 26 ).

Ongeveer 1-2 eetlepeles (7-14 g) gelatine zou 3 g glycine geven ( 9 ).

Het kan helpen bij diabetes type 2

Het vermogen van gelatine om te helpen bij gewichtsverlies is gunstig voor mensen met diabetes type 2 , waarbij obesitas één van de belangrijkste risicofactoren zou kunnen zijn.

Bij een onderzoek blijkt dat het nemen van gelatine kunnen ook mensen met diabetes type 2 helpen bij het verbeteren van hun bloedsuikerspiegel .

In één studie werden bij 74 mensen met diabetes type 2 die hetzij 5 g glycine of een placebo per dag kregen.

De groep die glycine hadden significant lagere HbA1c metingen na drie maanden, evenals afname van ontstekingen. HbA1c is een maat voor een persoon dat de gemiddelde bloedsuikerspiegel na verloop van tijd meet, dus lagere waarden betekent betere bloedsuikerspiegel ( 27 ).

Het kan darmgezondheid verbeteren

Gelatine kan ook een rol spelen in darmgezondheid .

In studies bij ratten, werd gelatine getoond om te helpen de darmwand te beschermen tegen schade, maar hoe het doet dit is niet volledig begrepen ( 28 ).

Een van de aminozuren in gelatine, genaamd glutaminezuur, glutamine wordt omgezet in het lichaam. Glutamine heeft aangetoond in studies om de integriteit van de darmwand te verbeteren en “lekkende darm” te voorkomen  ( 3 ).

Een “ lekkende darm ” is wanneer de darmwand doorlaatbaar is, waardoor bacteriën en andere substanties van de darmen in de bloedstroom terecht komt, een proces dat normaliter niet voorkomt ( 29 ).

Het zou leverschade kunnen verminderen

Vele studies hebben het beschermend effect van glycine op de lever onderzocht.

Het aminozuur dat overvloedig is in gelatine, heeft aangetoond dat het helpt bij ratten met alcoholgerelateerde leverschade. In een studie hadden de dieren glycine gekregen wat resulteerde in verminderde leverschade ( 30 ).

Verder onderzoek bij konijnen met lever letsel bleek dat het geven glycine verhoogde leverfunctie en bloedstroom ( 31 ).

Mogelijk vertraagt het kanker groei

Eerdere studies op dieren en menselijke cellen geven aan dat gelatine de groei van bepaalde vormen van kanker kan vertragen.

In een onderzoek naar menselijke kankercellen in reageerbuizen, gelatine uit varkenshuid verminderde de groei van cellen bij maagkanker, darmkanker en leukemie ( 32 ).

Een andere studie bleek dat gelatine uit varkenshuid verlengde de levensduur van muizen met tumoren ( 33 ).

Bovendien, een onderzoek bij levende muizen bleek dat tumorgrootte 50-75% lager was bij dieren die gevoerd waren met een glycine rijke voeding ( 34 ).

Dat gezegd zijnde, dit moet veel meer worden onderzocht voordat er aanbevelingen kunnen worden gedaan.

Samenvatting: Voorlopig onderzoek suggereert dat de aminozuren in gelatine kan helpen bij het verbeteren kwaliteit van de slaap, lagere bloedsuikerspiegel en beschermt uw darmen.

Hoe maak je gelatine

Bones voor Bouillon

U kunt gelatine kopen in de meeste winkels, of zelf thuis maken uit dierlijke delen.

U kunt onderdelen gebruiken van een dier, populaire bronnen zijn rund, varken, lam, kip en vis.

Als u het zelf wilt proberen, hier hoe het moet:

Ingrediënten

  • 3-4 pond (ongeveer 1,5 kg) dierlijke botten en bindweefsel
  • Genoeg water om alleen de botten onderwater te zetten
  • 1 eetlepel (18 g) zout (optioneel)

Voorbereiding

  1. Doe de botten in een pan of slowcooker. Als u gebruik maakt van zout, voeg het nu toe.
  2. Giet genoeg water om alleen de inhoud net onder water te zetten.
  3. Breng het aan de kook en zet het vuur lager.
  4. Sudderen op een laag vuur tot 48 uur. Hoe langer het kookt, hoe meer gelatine je zal verkrijgen.
  5. Zeef de vloeistof en laat het afkoelen en stollen.
  6. Schraap het vet van het oppervlak en gooi deze weg.

Dit is zeer vergelijkbaar met hoe het botbouillon wordt gemaakt , dat is ook een fantastische bron van gelatine.

De gelatine zal goed blijven voor een week in de koelkast, of een jaar in de vriezer. Gebruik het voor in jus en sauzen, of toe te voegen aan desserts.

Als je geen tijd hebt om je eigen te maken, dan kan het ook worden gekocht als een blad, korrel of poedervorm. Vooraf bereide gelatine te roeren in warm voedsel of vloeistoffen, zoals stoofschotels, bouillons of jus.

Het is ook mogelijk om koud voedsel of dranken mee te versterken, met inbegrip van smoothies en yoghurt. U kunt collageen hydrolysaat hiervoor gebruiken, omdat het de zelfde gezondheidsvoordelen heeft als gelatine zonder de gelei-achtige textuur.

Samenvatting: Gelatine kan zelfgemaakt of gekocht worden. Het kan worden gebruikt voor jus, sauzen of smoothies.

Kort samengevat

Gelatine is rijk aan eiwitten, en heeft een unieke aminozuur profiel dat veel potentiële voordelen voor de gezondheid geeft.

Er zijn aanwijzingen dat gelatine gewricht en botpijn kunnen verminderen, de hersenfunctie en helpen de tekenen van huidveroudering te verminderen.

Omdat gelatine kleurloos en smaakloos is, is het super makkelijk om in uw voeding op te nemen.

U kunt gelatine thuis maken door het volgen van een eenvoudig recept, of u kunt het kopen om toe te voegen aan uw dagelijkse eten en drinken.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text