is-ketose-veilig-en-bijwerkingen

Is Ketose veilig en heeft het bijwerkingen?

Is Ketose veilig en heeft het bijwerkingen?

Sommige mensen denken dat ketose uiterst gevaarlijk is.

Ze kunnen het echter verwarren met ketoacidose ipv van ketose, wat totaal anders is.

Terwijl ketoacidose is een ernstige aandoening veroorzaakt door ongecontroleerde diabetes, ketose is een natuurlijke stofwisseling.

Ketose en ketogene diëten zijn in feite uitgebreid bestudeerd en hebben aangetoond dat ze grote voordelen hebben voor gewichtsverlies(1, 2).

Ketogene diëten hebben ook therapeutische effecten bij epilepsie, diabetes type 2 en verschillende andere chronische aandoeningen(3, 4, 5, 6).

Ketose wordt over het algemeen als veilig beschouwd voor de meeste mensen. Het kan echter, vooral in het begin, tot een paar bijwerkingen leiden.

Een overzicht van ketose

Ten eerste is het noodzakelijk om te begrijpen wat ketose is .

Ketose is een natuurlijk onderdeel van het stofwisseling. Het gebeurt wanneer de inname van koolhydraten erg laag is (zoals op een ketogeen dieet ), of wanneer u al een lange tijd niet hebt gegeten.

Beide leiden tot een verlaagd insulinegehalte, waardoor er veel vet uit uw vetcellen vrijkomt.Wanneer dit gebeurt, wordt de lever overspoeld met vet, waardoor een groot deel ervan in ketonen verandert.

Tijdens ketose branden veel delen van je lichaam ketonen voor energie in plaats van koolhydraten. Dit omvat een groot deel van de hersenen.

Dit gebeurt echter niet meteen. Het kost je lichaam en hersenen enige tijd om zich aan te passen aan het verbranden van vet en ketonen in plaats van koolhydraten.

Tijdens deze aanpassingsfase kunt u enkele tijdelijke bijwerkingen ervaren. Deze worden over het algemeen aangeduid als de ‘koolhydraatarme griep’ of ‘keto-griep’.

Kortom: In ketose gebruiken delen van het lichaam en de hersenen ketonen als brandstof in plaats van koolhydraten. Het kan enige tijd duren voordat je lichaam zich hieraan kan aanpassen.

Het koolhydraatarm / Keto-griep

In het begin van ketose, kunt u een aantal negatieve symptomen ervaren.

Ze worden vaak ‘koolhydraatarme griep’ of ‘keto-griep’ genoemd omdat ze lijken op griepverschijnselen.

Deze kunnen zijn:

  • Hoofdpijn.
  • Vermoeidheid.
  • Meer honger.
  • Slecht slapen.
  • Misselijkheid.
  • Verminderde fysieke prestaties (7).

Deze problemen kunnen mensen ontmoedigen om een ​​ketogeen dieet te blijven volgen, zelfs voordat ze alle voordelen beginnen te plukken.

De “koolhydraatarme griep” is echter meestal binnen een paar dagen voorbij.

Kortom: De “koolhydraatarme griep” of “keto-griep” is een reeks symptomen die kunnen optreden in de beginfase van ketose. Hoewel het sommige mensen kan doen stoppen met het dieet, is het meestal in korte tijd voorbij.

Slechte adem is ook gebruikelijk

Eén van de meer algemene bijwerkingen van ketose is slechte adem, vaak omschreven als fruitig en licht zoet.

Het wordt veroorzaakt door aceton, een keton dat een bijproduct is van het vetstofwisseling.

Bloed-acetonspiegels zijn verhoogd in ketose, en je lichaam ontdoet dit via uw adem(8).

Af en toe kunnen zweet en urine ook gaan ruiken naar aceton.

Aceton heeft een kenmerkende geur – het is de chemische stof die nagellakremover zijn scherpe geur afgeeft.

Voor de meeste mensen verdwijnt deze ongewoon ruikende adem binnen enkele weken.

Kortom: Bij ketose kan je adem, zweet en urine naar aceton ruiken. Dit keton wordt geproduceerd door de lever uit vet en neemt toe met een ketogeen dieet.

Beenspieren en kramp

Bij ketose kunnen sommige mensen last hebben van krampen in de benen. Hoewel ze meestal een klein probleem vormen, zijn ze nooit aangenaam en kunnen ze pijnlijk zijn.

Krampen in de benen bij ketose zijn meestal verbonden met uitdroging en verlies van mineralen. Dit komt omdat ketose een vermindering van het watergewicht veroorzaakt .

Glycogeen, de opslagvorm van glucose in spieren en lever, bindt water.

Dit wordt uitgespoeld wanneer je koolhydraat inname vermindert , en is een van de belangrijkste redenen waarom mensen snel afvallen in de eerste week van een zeer koolhydraatarm dieet.

Dat gezegd hebbende, er zijn veel andere mogelijke oorzaken van spierkrampen.

Kortom: Sommige mensen kunnen spierkrampen ervaren in ketose. Verlies van water en mineralen verhoogt het risico op krampen in de benen.

Ketose kan spijsverteringsproblemen veroorzaken

Veranderingen in de voeding kan soms leiden tot problemen met de spijsvertering.

Dit geldt ook voor ketogeen dieet, en constipatie is in het begin een veel voorkomende bijwerking(9).

Meestal is dit te wijten aan het niet eten van voldoende vezels en het niet drinken van voldoende vocht.

Sommige mensen kunnen ook diarree krijgen, maar het komt minder vaak voor.

Als je drastische veranderingen in je dieet hebt aangebracht om ketose te krijgen, is de kans groter dat je spijsverteringsklachten krijgt.

Toch zijn spijsverteringsproblemen meestal binnen een paar weken voorbij.

Kortom: Constipatie is een veel voorkomende bijwerking van ketose. Diarree kan ook bij sommige mensen voorkomen.

Verhoogde hartslag

Sommige mensen ervaren ook een verhoogde hartslag als een bijwerking van ketose.

Dit wordt ook hartkloppingen of een snellend hart genoemd en kan tijdens de eerste weken van een ketogeen dieet gebeuren.

Omdat uitgedroogd een veel voorkomende oorzaak is, evenals lage zoutinname .Het drinken van veel koffie kan hier ook aan bijdragen.

Als het probleem niet stopt, moet u mogelijk uw koolhydraat inname verhogen.

Kortom: Een ketogeen dieet kan de hartslag bij sommige mensen verhogen, maar gehydrateerd blijven en uw zoutinname verhogen, kan helpen.

Andere bijwerkingen van ketose

Andere minder vaak voorkomende bijwerkingen kunnen zijn:

  • Ketoacidose: Er zijn enkele gevallen van ketoacidose (een ernstige aandoening die optreedt bij ongecontroleerde diabetes) zijn gemeld bij vrouwen die borstvoeding geven, waarschijnlijk veroorzaakt door een zeer laag koolhydraatarm dieet. Dit is echter uiterst zeldzaam(10, 11, 12).
  • Nierstenen: Hoewel ongebruikelijk, hebben sommige kinderen met epileptica nierstenen ontwikkeld op een ketogeen dieet (9, 13, 14, 15).
  • Verhoogde cholesterolgehalte: Sommige mensen krijgen een verhoogd lipoproteïne met een lage en een lage dichtheid (LDL) cholesterolgehalte(16, 17, 18).

Kortom: Minder vaak voorkomende bijwerkingen zijn problemen voor vrouwen die borstvoeding geven, nierstenen bij kinderen met epileptica en een verhoogd cholesterolgehalte.

Hoe mogelijke bijwerkingen te minimaliseren

Hier ziet u hoe de mogelijke bijwerkingen van ketose te minimaliseren:

  • Drink veel water: Zorg ervoor dat u ten minste 2 liter water per dag drinkt.Een aanzienlijke hoeveelheid watergewicht gaat verloren in ketose, vooral in het begin.
  • Zorg voor genoeg zout: Natrium, een cruciale elektrolyt, wordt uitgescheiden in grote hoeveelheden bij inname als de koolhydraat consumptie wordt verminderd. Vul je zout aan door het aan eten of drinken toe te voegen bouillon .
  • Verhoog de inname van mineralen: Voedingsmiddelen met veel magnesium en kalium kunnen beenkrampen helpen verlichten.
  • Vermijd intensieve training: Niet te hard trainen terwijl je aanpast aan ketose. Blijf op een licht niveau trainen in de eerste twee weken.
  • Probeer eerst een koolhydraatarm dieet: om de overgang te vergemakkelijken, kan het helpen om uw koolhydraten tot een bescheiden hoeveelheid te verminderen voordat u een ketogeen (zeer koolhydraatarm) dieet probeert.
  • Eet vezels: Een koolhydraatarm dieet is geen no-koolhydraat. Eet vezelrijke voedingsmiddelen zoals noten, zaden, bessen en koolhydraatarme groenten.

Kortom: Er zijn een paar manieren om de negatieve symptomen van ketose te minimaliseren. Deze omvatten het drinken van voldoende water en het eten van voedsel dat rijk is aan vezels en mineralen.

Ketose is gezond en veilig, maar is niet geschikt voor iedereen

Het is aangetoond dat het hebben van ketose krachtige voordelen heeft voor bepaalde mensen, zoals mensen met obesitas of diabetes type 2 en kinderen met epilepsie.

Maar hoewel ketose over het algemeen gezond en veilig is, kunt u enkele bijwerkingen ervaren. Deze omvatten de “koolhydraatarm griep”, krampen in de benen, slechte adem en problemen met de spijsvertering.

Deze effecten zijn echter meestal tijdelijk en zouden binnen enkele dagen of weken moeten verdwijnen. Veranderingen in voeding en levensstijl kunnen ook helpen deze effecten te minimaliseren.

Bovendien moet worden opgemerkt dat terwijl het krijgen van ketose duidelijke voordelen heeft voor sommige mensen, het zeker niet voor iedereen is.

Sommige mensen voelen zich geweldig en ervaren ongelooflijke voordelen op een ketogeen dieet, terwijl anderen veel beter voelen en presteren op een koolhydraat beperkt dieet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.