img

Is Ketose veilig en heeft het bijwerkingen?

2088 Views

Is Ketose veilig en heeft het bijwerkingen?

Sommige mensen denken dat ketose uiterst gevaarlijk is.

Echter, kunnen ze het verwarren met ketoacidose ipv van ketose, dat volledig verschilt.

Terwijl ketoacidose is een ernstige aandoening veroorzaakt door ongecontroleerde diabetes, ketose is een natuurlijke stofwisseling.

In feite is ketose en ketogeen dieet uitgebreid bestudeerd en heeft aangetoond dat het grote voordelen voor gewichtsverlies kan hebben(1, 2).

Ketogeen dieet heeft ook aangetoond dat het therapeutische effecten heeft bij epilepsie, diabetes type 2 en verscheidene andere chronische ziekten(3, 4, 5, 6).

Ketose wordt algemeen beschouwd als veilig voor de meeste mensen. Het kan echter leiden tot een aantal neveneffecten, vooral in het begin.

Een overzicht van ketose

Ten eerste is het noodzakelijk om te begrijpen wat ketose is .

Ketose is een natuurlijk onderdeel van het stofwisseling. Het wordt ook gebeurt als de inname van koolhydraten zeer laag is (zoals op een ketogeen dieet ), of wanneer u voor een lange tijd niet hebt gegeten.

Beide van deze leiden tot verminderde insulineniveaus, waardoor veel vet uit de vetcellen wordt vrijgegeven. Wanneer dit gebeurt, wordt de lever overspoeld met vet, die een groot deel van het in ketone verandert.

Tijdens ketose, veel delen van je lichaam verbranden ketonen voor energie in plaats van koolhydraten. Dit omvat een groot deel van de hersenen.

Dit betekent echter niet dat het meteen gebeurt. Het kost je lichaam en de hersenen wat tijd om zich “aan te passen” om vet en ketonen te verbranden in plaats van koolhydraten.

Tijdens deze aanpassing fase, kunt u een aantal tijdelijke bijwerkingen ervaren. Deze worden algemeen aangeduid als de “koolhydraatarme griep” of “keto griep.”

Kortom: In ketose, delen van het lichaam en de hersenen gebruiken ketonen voor brandstof in plaats van koolhydraten. Het kan even duren voor je lichaam aan te passen aan dit.

De koolhydraatarm / Keto griep

In het begin kunt u een reeks van negatieve symptomen ervaren.

Ze worden vaak aangeduid als “koolhydraatarm griep” of “keto griep”, omdat zij lijken op symptomen van de griep .

Deze kunnen zijn:

  • Hoofdpijn.
  • Vermoeidheid.
  • Meer honger.
  • Slecht slapen.
  • Misselijkheid.
  • Afnemende fysieke prestaties (7).

Deze problemen kunnen mensen ontmoedigen om ketogeen dieet te blijven volgen, zelfs voordat ze beginnen met het oogsten van alle voordelen.

Echter, de “koolhydraatarm griep” is meestal binnen een paar dagen over.

Kortom: De “koolhydraatarm griep” of “keto griep” is een verzameling van symptomen die kunnen optreden in de eerste stadia van ketose. Hoewel het kan leiden tot een aantal SYMPTOMEN duurt het meestal maar kort.

Slechte adem is ook gebruikelijk

Grote stukje kaas

Een van de meest voorkomende bijwerkingen van ketose is slechte adem, vaak beschreven als fruitig en licht zoet.

Het wordt veroorzaakt door aceton , een ketone dat is een bijproduct van de vetstofwisseling.

Aceton bloedspiegels zijn verheven in ketose, en je lichaam ontdoet dit via uw adem(8).

Af en toe, zweet en urine kan ook beginnen te ruiken, zoals aceton.

Aceton heeft een kenmerkende geur – het is de chemische stof die gebruikt wordt als nagellak remover en heeft een penetrante geur.

Voor de meeste mensen zal dit ongewone ruikende adem binnen een paar weken verdwijnen.

Kortom: In ketose, kunnen uw adem, zoet en naar urine ruiken als aceton. Deze ketone wordt geproduceerd door de lever van vet dat op een ketogeen dieet wordt verhoogd.

Beenspieren en kramp

In ketose, sommige mensen kunnen krampen in de benen ervaren. Hoewel het meestal een klein probleem is, het is nooit prettig en kan pijnlijk zijn.

Krampen in ketose zijn meestal verbonden met uitdroging en verlies van mineralen. Dit komt omdat ketose veroorzaakt een verlaging van het water gewicht.

Glycogeen, de opslagvorm van glucose in spieren en lever, bindt water.

Dit wordt uitgespoeld wanneer je koolhydraatarm inname vermindert , en is een van de belangrijkste redenen waarom mensen snel afvallen in de eerste week van een koolhydraatarm dieet.

Dat gezegd zijnde, zijn er vele andere mogelijke oorzaken van spierkrampen.

Kortom: Sommige mensen kunnen spierkrampen ervaren in ketose. Verlies van water en mineralen verhoogt het risico op krampen in de benen.

Ketose kan problemen met de spijsvertering veroorzaken

Drie gebakken eieren op een Plaat

Veranderingen in de voeding kan soms leiden tot spijsverteringsproblemen.

Dit geldt ook voor ketogeen dieet en constipatie is een veel voorkomende bijwerking in het begin(9).

Dit is meestal te wijten aan het niet eten van voldoende vezels en niet drinken van voldoende vloeistoffen.

Sommige mensen kunnen ook diarree ervaren, maar dat komt minder vaak voor.

Als u drastische wijzigingen aan uw voeding aanbrengt om in ketose te zijn, is het waarschijnlijker dat u spijsvertering symptomen zult ervaren.

Niettemin, spijsvertering problemen zijn meestal binnen een paar weken voorbij.

Kortom: Constipatie is een veel voorkomende bijwerking van ketose.Diarree kan ook optreden bij sommige mensen.

Verhoogde hartslag

Sommige mensen ervaren ook een verhoogde hartslag als een neveneffect van ketose.

Dit wordt ook wel hartkloppingen of een race-hart genoemd, en kan gebeuren tijdens de eerste weken van een ketogeen dieet.

Omdat uitgedroogd een veel voorkomende oorzaak is, evenals lage zoutinname .Het drinken van veel koffie kan ook aan dit bijdragen.

Als het probleem niet stopt, moet u wellicht uw koolhydraat inname verhogen.

Kortom: Een ketogeen dieet kan de hartslag verhogen bij sommige mensen, maar gehydrateerd blijven en het verhogen van uw inname van zout kan helpen.

Andere bijwerkingen van ketose

Andere minder vaak voorkomende bijwerkingen kunnen zijn:

  • Ketoacidose: Er zijn enkele gevallen van ketoacidose (een ernstige aandoening die optreedt bij ongecontroleerde diabetes) zijn gemeld bij vrouwen die borstvoeding geven, waarschijnlijk veroorzaakt door een zeer laag koolhydraatarm dieet. Dit is echter uiterst zeldzaam(10, 11, 12).
  • Nierstenen: Hoewel ongebruikelijk, sommige kinderen met epilepsie ontwikkelen nierstenen met een ketogeen dieet(9, 13, 14, 15).
  • Verhoogde cholesterolgehalte: Sommige mensen krijgen een verhoogd totale en low-density lipoprotein (LDL) cholesterol(16, 17, 18).

Kortom: Minder voorkomende bijwerkingen voor vrouwen die borstvoeding geven, nierstenen bij kinderen met epilepsie en verhoogd cholesterolgehalte.

Potentiële bijwerkingen minimaliseren

Glas water

Hier ziet u hoe de mogelijke bijwerkingen van ketose om het tot een minimum te beperken:

  • Drink veel water: Zorg ervoor dat u ten minste 2 liter water per dag drinkt.Een aanzienlijke hoeveelheid water gewicht gaat verloren in ketose, vooral in het begin.
  • Zorg voor genoeg zout: Natrium, een cruciale elektrolyt, wordt uitgescheiden in grote hoeveelheden bij inname, wanneer koolhydraten worden vermindert. Het aanvullen van uw zout inname aan levensmiddelen of het drinken van bouillon.
  • Verhogen van mineralen inname: Voedingsmiddelen met een hoog magnesium en kalium kan helpen verlichten van krampen in de benen.
  • Vermijd intensieve training: Niet te hard trainen terwijl je aanpast aan ketose. Blijf op een licht niveau trainen in de eerste twee weken.
  • Probeer een koolhydraatarm dieet als eerste: Om de overgang te vergemakkelijken, kan het helpen om uw koolhydraten te verminderen tot een matige hoeveelheid voordat je probeert een ketogeen (zeer laag koolhydraat) dieet.
  • Eet vezels: Een koolhydraatarm dieet is geen no-koolhydraat. Eet vezelrijke voedingsmiddelen zoals noten, zaden, bessen en koolhydraatarme groenten.

Kortom: Er zijn een paar manieren om de negatieve symptomen van ketose te minimaliseren. Deze omvatten het drinken van voldoende water, en het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels en mineralen.

Ketose is gezond en veilig, maar is niet geschikt voor iedereen

Omdat in ketose heeft aangetoond dat het krachtige voordelen voor bepaalde personen heeft, zoals personen met obesitas of diabetes type 2 en kinderen met epilepsie.

Maar hoewel ketose over het algemeen gezond en veilig is, kunt u een aantal bijwerkingen ervaren. Deze omvatten de “koolhydraatarm griep”, krampen, slechte adem en spijsverteringsproblemen.

Echter, deze effecten zijn meestal tijdelijk en verdwijnen binnen een paar dagen of weken. Dieet en levensstijl veranderingen kunnen ook helpen om deze effecten te minimaliseren.

Bovendien moet worden opgemerkt dat terwijl ketose duidelijke voordelen biedt voor sommige mensen, het is zeker niet voor iedereen.

Sommige mensen voelen zich goed en ervaren ongelooflijke voordelen op een ketogeen dieet, terwijl anderen veel beter presteren bij een hoger-koolhydraat dieet.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text