Door zijn krachtige smaak en verscheidenheid aan gezondheidsvoordelen wordt knoflook al duizenden jaren door verschillende culturen gebruikt(1).

Je kunt thuis met dit ingrediënt koken, het in sauzen gebruiken en het eten in gerechten zoals pasta, roerbakgerechten en gebakken groenten.

Omdat het vooral als specerij wordt gebruikt, kan knoflook echter moeilijk te classificeren zijn.

In dit artikel wordt uitgelegd of knoflook een groente is.

Netflix Abonnement

Bepaal zelf voor hoelang!

Prijzen al vanaf €5,75

Bekijk hier de prijzen!!

Botanische classificatie

Botanisch gezien wordt knoflook (Allium sativum) beschouwd als een groente.

Het behoort tot de uienfamilie, naast sjalotten, prei en bieslook ( 2 ).

Strikt genomen is een groente elk eetbaar deel van een kruidachtige plant, zoals de wortels, bladeren, stengels en bollen.

De knoflookplant zelf heeft een bol, lange steel en lange bladeren.

Hoewel de bladeren en bloemen van de plant ook eetbaar zijn, wordt de bol – bestaande uit 10-20 teentjes – het vaakst gegeten. Hij is bedekt met een papierachtige schil die meestal verwijderd wordt voor consumptie.

Kortom: Knoflook komt van een eetbare plant met een bol, stengel en bladeren. Daarom wordt het botanisch gezien als een groente.

Culinaire classificatie

Knoflook wordt meer gebruikt als een kruid of specerij dan als groente.

In tegenstelling tot andere groenten wordt knoflook zelden in grote hoeveelheden of alleen gegeten. In plaats daarvan wordt het meestal in kleine hoeveelheden aan gerechten toegevoegd vanwege de sterke smaak. In werkelijkheid is het na uien, misschien wel de meest populaire bol die wereldwijd als smaakmaker wordt gebruikt.

Knoflook kan worden gekookt, geplet, gepeld of in zijn geheel. Het wordt meestal geroosterd, gekookt of gebakken.

Hoewel men eerder geloofde dat slechts rauwe knoflook gezondheidsvoordelen had, tonen de studies nu aan dat de gekookte en commercieel bewerkte producten net zo heilzaam kunnen zijn(3).

Kortom: Knoflook wordt voornamelijk gebruikt als een kruid of specerij, vaak toegevoegd aan gerechten in kleine hoeveelheden om de smaak te verhogen in plaats van het op zichzelf te eten.

Krachtiger dan de meeste andere groenten

Dieetrichtlijnen bevelen aan dat fruit en groenten de helft van je bord tijdens een maaltijd omvatten, of ongeveer 1,7 pond (800 gram) gedurende de dag uit groenten en fruit bestaan(4).

Het is echter niet nodig om de helft van je bord met knoflook te vullen.

Deze krachtige groente bevat een verscheidenheid aan zwavelverbindingen, waaronder allicine, die verantwoordelijk is voor de meeste van zijn geneeskrachtige eigenschappen.(5).

Uit onderzoek blijkt dat slechts 1-2 teentjes (4 gram) aanzienlijke voordelen voor de gezondheid bieden, waaronder(6,7):

  • verlaagd cholesterol
  • lage bloeddruk
  • een verlaagd risico op bloedstolsels
  • behandeling van luchtweginfecties , zoals bronchitis, astma en hoest
  • antimicrobiële effecten
  • verbeterde immuunfunctie

Kortom: Knoflook is krachtiger dan de meeste andere groenten en biedt tal van voordelen, zelfs wanneer het in kleine hoeveelheden wordt gegeten.

Tot slot

Knoflook wordt veel gebruikt als kruid of specerij, maar is botanisch gezien een groente.

Het biedt een verscheidenheid aan gezondheidsvoordelen en is een bijzonder scherp ingrediënt dat zeker uw favoriete gerecht opfleurt.

In tegenstelling tot andere groenten wordt het minder vaak alleen klaargemaakt of in zijn geheel gegeten.

Als je nieuwsgierig bent, voeg dan vandaag nog knoflook toe aan je maaltijd.