Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Zijn nachtschades slecht voor u?

1162 Views

Zijn nachtschades slecht voor u?

Nachtschade groenten behoren tot de familie van de planten met de Latijnse naam Solanaceae .

Aardappelen, tomaten, paprika’s en aubergine zijn alle gangbare nachtschade groenten. Velen zijn rijke bronnen van voedingsstoffen en dienen als basisvoedsel voor verschillende culturen.

Sommigen denken echter dat bepaalde groepen mensen er beter aan doen om nachtschade te elimineren. Ze beweren dat schadelijke stoffen in deze groenten kunnen bijdragen aan inflammatoire darmziekten en andere auto-immuunziekten.

Dit artikel bespreekt de gezondheidseffecten van nachtschadegroenten om u te helpen beslissen of deze voedingsmiddelen goed of slecht voor u zijn.

Wat zijn nachtschade groenten?

Nachtschade groenten zijn de eetbare delen van bloeiende planten die behoren tot de Solanaceae familie.

De oorsprong van de naam “nachtschade” is onduidelijk, maar kan te maken hebben met hun duistere en mystieke verleden. Van sommige nachtschade wordt beweerd dat ze vroeger werden gebruikt als narcotica en hallucinogenen.

De nachtschadefamilie bevat meer dan 2000 plantenvariëteiten, maar slechts weinigen worden daadwerkelijk als voedsel gegeten. Sommige, zoals belladonna, zijn zelfs giftig.

Nachtschade bevatten echter ook groenten die al honderden jaren het basisvoedsel van vele samenlevingen zijn.

Hier is een lijst van enkele van de meest gebruikte nachtschades groenten:

  • Aubergine: Ook wel bekend als eierplant of melanzaan.
  • Pepers: Met inbegrip van zoet, paprika, chili en anderen.
  • Aardappelen: Alle varianten behalve zoete aardappelen en yams.
  • Tabaksplant: Typisch gedroogd en gerookt in verschillende vormen.
  • Tomatillo: Een groene, tomaat-achtige veggie gebruikelijk in de Mexicaanse keuken.
  • Tomaten: Alle soorten en tomaten.

Meerdere kruiden en specerijen zijn ook afkomstig van deze groenten, waaronder cayennepeper, gemalen rode peper, chilipoeder en paprika. Zwarte en witte peper zijn afgeleid van peperkorrels, die niet in de nachtschadefamilie voorkomen.

Bovendien bevatten verschillende kruiden en andere veel voorkomende voedingsmiddelen nachtschade groenten als ingrediënten, zoals ketchup, marinara saus en salsa.

Merk op dat hoewel zij over het algemeen worden aangeduid als groenten, veel nachtschade worden botanisch beschouwd als fruit, zoals tomaten, aubergines en paprika.

Kortom: Nachtschade groenten behoren tot de Solanacaea familie van planten.Ze omvatten aardappelen, tomaten, aubergines en paprika’s.

Nachtschade groenten zijn rijke bronnen van voedingsstoffen

Veel gezondheidswerkers raden u aan om nachtschade groenten te eten vanwege hun hoge voedingsstof dichtheid.

Dit betekent dat ze een heleboel voedingsstoffen verpakken in een klein aantal calorieën.

  • Tomaten: Tomaten zijn goede bronnen van vitamine A en C. Ze bevatten ook een antioxidant genaamd lycopeen. Deze voedingsstoffen kunnen markers van ontsteking verminderen en het risico op verschillende chronische ziekten ( 1 , 2 ).
  • Paprika: Paprika bevatten ongelooflijke hoeveelheden vitamine C, die veel voordelen voor de gezondheid kan bieden, met inbegrip van het helpen verbeteren van de absorptie van ijzer ( 3 ).
  • Rode pepers: Rode pepers bevatten capsaïcine, die de pepers hun pittige smaak geeft. Capsaïcine is gebleken om te helpen verlichten van de symptomen van brandend maagzuur en gewichtsverlies inspanningen kan profiteren door te helpen verminderen calorie-inname ( 4 , 5 ).
  • Aubergine: aubergine zijn een goede bron van voedingsvezels, waardoor 2,5 gram vezels per portie. Deze belangrijke voedingsstof helpt reguleren van de stoelgang en kan uw risico op hart-en vaatziekten verlagen( 6 ).
  • Aardappelen: Aardappelen met schil bevatten goede hoeveelheden kalium, vitamine B6 en mangaan ( 7 ).

In tegenstelling tot de meeste nachtschades, zijn aardappelen echter een zetmeelrijke groente.Een kleine aardappel bevat ongeveer 30 gram koolhydraten ( 7 ).

Mensen met diabetes of anderen die op zoek zijn om hun bloedsuikerspiegel te verlagen kan het nodig zijn om het eten van aardappelen te vermijden.

Kortom: Nachtschade groenten zijn voedzame voedingsmiddelen die een aantal gezondheidsvoordelen kunnen bieden door hun gehalte aan vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten.

Nachtschade groenten kunnen schadelijk zijn voor mensen met auto-immuunziekten

Hoewel nachtschade groenten een rijke bron van voedingsstoffen zijn, beweren veel mensen dat ze schadelijk zijn en moeten worden vermeden.

De meeste van deze claims lijken zich te concentreren rond een groep stoffen die in nachtschade worden aangetroffen, namelijk alkaloïden.

Alkaloïden zijn stikstofhoudende stoffen die meestal worden aangetroffen in de bladeren en stelen van nachtschade. Ze zijn vaak erg bitter en functioneren als een natuurlijk insecten verdrijvend middel.

Maar de eetbare delen van deze planten bevatten ook enkele alkaloïden. Bijgevolg hebben veel mensen met auto-immuunziekten nachtschade uit hun dieet gehaald en geloven dat deze voedingsmiddelen bijdragen aan hun gezondheidsproblemen.

Nachtschade groenten kan inflammatoire darmziekte verergeren

Inflammatoire darmziekte (IBD) is een groep van auto-immuunziekten dat wordt gekenmerkt door ontsteking van het spijsverteringskanaal. Voorbeelden zijn de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa.

Bij mensen met IBD werkt de beschermende laag van de darm niet goed en kunnen bacteriën en andere schadelijke stoffen in de bloedbaan terechtkomen ( 8 , 9 ).

Dit wordt ook wel verhoogde intestinale permeabiliteit, of “lekkende darm” genoemd ( 10 ).

Wanneer dit gebeurt, valt het immuunsysteem van het lichaam de schadelijke stoffen aan, wat leidt tot verdere ontsteking van de darmen en vele nadelige gastro-intestinale symptomen, zoals pijn, diarree, malabsorptie en andere.

Hoewel onderzoek hiernaar beperkt is, suggereren enkele studies bij dieren dat de alkaloïden in nachtschade de darmwand van mensen met IBD nog kunnen verergeren.

In twee afzonderlijke studies van muizen met IBD bleken de alkaloïden in aardappelen de darmpermeabiliteit nadelig te beïnvloeden en de darmontsteking te verhogen ( 11 , 12 ).

Bovendien suggereren twee reageerbuisstudies dat een vezel genaamd pectine in tomaten en capsaïcine in paprika’s ook de intestinale permeabiliteit kan verhogen(13 , 14 ).

Dit beperkte onderzoek bij dieren en reageerbuizen suggereert dat mensen met IBD baat kunnen hebben bij het elimineren of verminderen van nachtschade-inname. Maar onderzoek is nodig bij mensen voordat er meer definitieve aanbevelingen kunnen worden gedaan.

De effecten op andere auto-immuunziekten zijn niet bekend

Er is nog minder bekend over de effecten van nachtschade op andere auto-immuunziekten.

Er kan echter een verband bestaan ​​tussen verhoogde intestinale permeabiliteit of lekkende darm, en auto-immuunziekten zoals coeliakie, multiple sclerose en reumatoïde artritis(15 , 16 ).

Sommige deskundigen zijn van mening dat lekkende darm kan bijdragen tot hogere ontstekingsniveaus in het hele lichaam die ziektesymptomen verergeren(17 , 18 ).

Op basis van deze overtuiging hebben sommigen gesuggereerd dat nachtschade de darmpermeabiliteit kan verhogen en de symptomen van deze auto-immuunaandoeningen kan verergeren.

Veel mensen met deze ziekten hebben nachtschade uit hun voeding geëlimineerd en rapporteren grote verbetering van de symptomen, maar het bewijs voor deze aanbeveling is nu vooral anekdotisch en moet worden bestudeerd.

Kortom: Sommige dierstudies suggereren dat nachtschade negatieve effecten zou kunnen hebben bij mensen met IBD, maar er is meer onderzoek nodig bij de mens voordat definitieve aanbevelingen kunnen worden gedaan om nachtschade te elimineren.

Nachtschade gevoeligheid en allergieën

Andere groepen mensen zonder auto-immuunziektes beweren dat het elimineren van nachtschade hun gezondheid drastisch heeft verbeterd.

Deze mensen zeggen vaak “gevoelig” te zijn voor nachtschade.

Een van deze groepen mensen zijn mensen met artritis, zoals sommigen beweren dat het elimineren van nachtschade pijnverlichting biedt.

Er is één theorie dat nachtschades een vorm van vitamine D bevatten die calciumafzettingen veroorzaakt die bijdragen aan pijn in de gewrichten en andere symptomen van artritis.

Het is waar dat een vitamine D-achtige substantie werd ontdekt in planten in de nachtschadefamilie. En sommige studies hebben gemeld dat dieren die zich voeden met deze planten, calciumafzetting in zachte weefsels hebben ontwikkeld, die gezondheidsproblemen veroorzaken(19 , 20 , 21 ).

Er lijkt echter geen bewijs te zijn dat groenten in nachtschade vitamine D bevatten of dat het eten van deze groenten calciumafzettingen, artritissymptomen of andere gerelateerde gezondheidsproblemen bij mensen veroorzaakt.

Naast de gevoeligheden voor nachtschade hebben sommige mensen in zeldzame gevallen allergieën voor specifieke nachtschadegroenten. Symptomen van een allergie variëren, maar kunnen huiduitslag, netelroos, jeuk in de keel, zwelling en ademhalingsmoeilijkheden omvatten( 22 , 23 ).

Als u één van deze symptomen ervaart wanneer u een bepaalde nachtschade groente eet, is het verstandig om te stoppen met het eten van dat specifieke voedsel en medisch advies in te winnen voor verder onderzoek.

Kortom: Mensen die beweren nachtschade gevoeligheden te hebben, hebben symptoomverlichting gevonden door nachtschade te vermijden, hoewel er geen onderzoek is dat deze praktijk ondersteunt. Anderen hebben een zeldzame allergie voor nachtschadegroenten.

Elimineren van de nachtschade

Als je gezond bent en geen nadelige reacties hebt op nachtschade, is er geen dwingende reden om ze te vermijden.

Dit omdat ze rijk zijn aan voedingsstoffen en bieden verschillende potentiële gezondheidsvoordelen.

Aan de andere kant, als u een auto-immuunaandoening hebt zoals IBD of denkt dat u mogelijk gevoelig bent voor nachtschade, zou u kunnen overwegen om ze uit uw voeding te verwijderen om veranderingen in symptomen te evalueren.

Als u besluit dit te doen, verwijdert u alle nachtschadegroenten en producten die deze groenten bevatten, minimaal vier weken lang. Zorg ervoor dat u tijdens deze periode de ernst van uw symptomen bijhoudt.

Na deze eliminatieperiode zou u moeten beginnen met het opnieuw inbrengen van nachtschade groenten in uw voeding. Verander in deze periode geen andere levensstijlwijzigingen.

Na de herinvoering nachtschade, vergelijk de ernst van de symptomen tijdens uw eliminatie- en herintroductieperioden.

Als de symptomen beter waren tijdens de eliminatie en erger werden bij het opnieuw introduceren van nachtschade, kunt u het eten van de nachtschade op lange termijn blijven vermijden.

Als de symptomen niet verschillend waren tussen de twee periodes, zou u andere behandelingen voor uw symptomen moeten zoeken en nachtschades blijven eten.

Kortom: De meeste mensen worden aangemoedigd om nachtschadegroenten te eten. Als u echter een auto-immuunaandoening heeft, kunt u overwegen nachtschade te elimineren om eventuele veranderingen in de symptomen te evalueren.

Vervangers voor  nachtschade groenten

Als u op lange termijn besluit nachtschade te elimineren, mist u de voedingsstoffen die ze leveren.

Er zijn echter veel andere voedingsmiddelen om uit te kiezen die veel van dezelfde voedingsstoffen en gezondheidsvoordelen bieden.

Hier zijn enkele wijzigingen die u kunt aanbrengen om gezond te eten en nachtschade te voorkomen:

  • Overschakelen naar zoete aardappelen: Overschakelen van aardappelen naar zoete aardappelen zal u helpen nachtschade te elimineren en zorgen voor veel meer vitamine A.
  • Gebruik pesto: In plaats van tomatensaus in pizza en pasta, groene pesto is een heerlijk alternatief dat geen nachtschade bevat. Rode pesto bevat meestal tomaten en moet worden vermeden indien nachtschade wordt vermeden.
  • Consumeer citrusvruchten: Veel nachtschade groenten bevatten vitamine C, maar citrusvruchten zoals sinaasappelen, mandarijnen en grapefruit zijn ook uitstekende bronnen.
  • Eet meer bladgroenten: groene bladgroenten zoals spinazie, boerenkool en mergkool zijn goede bronnen van veel vitaminen, mineralen en voedingsvezels.

Als u toch nachtschade wilt eten, maar hun alkaloïde-gehalte wilt verlagen, dan kunt u dit doen door schillen van uw aardappels, het beperken van groene tomaten en volledig koken van nachtschade groenten.

Kortom: Het elimineren van nachtschade betekent het missen van enkele belangrijke voedingsstoffen. Er zijn echter nog veel andere voedselrijke voedingsmiddelen die u kunt proberen.

Tot slot

Nachtschade groenten bevatten belangrijke voedingsstoffen en bieden vele voordelen voor de gezondheid. De meeste mensen moeten worden aangemoedigd om ze op te eten.

Desalniettemin suggereert een onderzoek met dieren en reageerbuizen dat mensen met auto-immuunziekten overwegen om nachtschade gedurende een bepaalde periode te elimineren om te zien of hun symptomen verbeteren.

Andere mensen kunnen ervoor kiezen nachtschade te vermijden als gevolg van gevoeligheden.

Als u denkt dat u gevoelig bent voor nachtschadegroenten, kunt u in plaats daarvan veel andere groenten en fruit eten als onderdeel in een gezonde voeding.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

11 − tien =

It is main inner container footer text