Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Zijn nachtschades slecht voor u?

1097 Views

Zijn nachtschades slecht voor u?

Nachtschade groenten behoren tot de familie van de planten met de Latijnse naam Solanaceae .

Aardappelen, tomaten, paprika’s en aubergine zijn alle gangbare nachtschade groenten. Velen zijn rijke bronnen van voedingsstoffen en dienen als basisvoedsel voor verschillende culturen.

Echter, sommige denken dat bepaalde groepen mensen beter af zijn door het elimineren van nachtschade. Zij beweren dat schadelijke stoffen gevonden in deze groenten kan bijdragen aan inflammatoire darmziekten en andere auto-immuunziekten.

Dit artikel bespreekt de gevolgen voor de gezondheid van de nachtschade groenten om te beslissen als deze voedingsmiddelen goed of slecht voor jou zijn.

Wat zijn nachtschade groenten?

Nachtschade groenten zijn de eetbare delen van bloeiende planten die behoren tot de Solanaceae familie.

De oorsprong van de naam “nachtschade” is onduidelijk, maar kan worden gerelateerd aan hun duistere en mystieke verleden. Sommige soorten nachtschade zijn voorheen gebruikt als drugs en hallucinogenen.

De nachtschadefamilie bevat meer dan 2.000 soorten planten, maar zeer weinigen van hen worden in feite gegeten als voedsel. Sommigen, zoals belladonna, zijn zelfs giftig.

Nachtschade bevatten echter ook groenten die al honderden jaren de basis voedingsmiddelen zijn voor veel samenlevingen

Hier is een lijst van enkele van de meest gebruikte nachtschades groenten:

  • Aubergine: Ook wel bekend als eierplant of melanzaan.
  • Pepers: Met inbegrip van zoet, paprika, chili en anderen.
  • Aardappelen: Alle varianten behalve zoete aardappelen en yams.
  • Tabaksplant: Typisch gedroogd en gerookt in verschillende vormen.
  • Tomatillo: Een groene, tomaat-achtige veggie gebruikelijk in de Mexicaanse keuken.
  • Tomaten: Alle soorten en tomaten.

Meerdere kruiden en specerijen zijn ook afgeleid van deze groenten, met inbegrip van cayennepeper, gemalen rode peper, chilipoeder en paprika. Zwarte en witte peper zijn afgeleid van peperkorrels, die niet tot de nachtschadefamilie behoren.

Bovendien zijn een aantal specerijen en andere veel voorkomende voedingsmiddelen bevatten nachtschade groenten als ingrediënten, zoals hete saus, ketchup, marinara saus en salsa.

Merk op dat hoewel zij over het algemeen worden aangeduid als groenten, veel nachtschade worden botanisch beschouwd als fruit, zoals tomaten, aubergines en paprika.

Samenvatting: Nachtschade groenten behoren tot de Solanacaea familie van planten. Zij omvatten aardappelen, tomaten, aubergines en paprika.

Nachtschade groenten zijn rijke bronnen van voedingsstoffen

Veel gezondheidswerkers raden u aan om nachtschade groenten te eten vanwege hun hoge voedingsstof dichtheid.

Dit betekent dat ze een heleboel voedingsstoffen verpakken in een klein aantal calorieën.

  • Tomaten: Tomaten zijn goede bronnen van vitamine A en C. Ze bevatten ook een antioxidant genaamd lycopeen. Deze voedingsstoffen kunnen markers van ontsteking verminderen en het risico op verschillende chronische ziekten ( 1 , 2 ).
  • Paprika: Paprika bevatten ongelooflijke hoeveelheden vitamine C, die veel voordelen voor de gezondheid kan bieden, met inbegrip van het helpen verbeteren van de absorptie van ijzer ( 3 ).
  • Rode pepers: Rode pepers bevatten capsaïcine, die de pepers hun pittige smaak geeft. Capsaïcine is gebleken om te helpen verlichten van de symptomen van brandend maagzuur en gewichtsverlies inspanningen kan profiteren door te helpen verminderen calorie-inname ( 4 , 5 ).
  • Aubergine: aubergine zijn een goede bron van voedingsvezels, waardoor 2,5 gram vezels per portie. Deze belangrijke voedingsstof helpt reguleren van de stoelgang en kan uw risico op hart-en vaatziekten verlagen( 6 ).
  • Aardappelen: Aardappelen met schil bevatten goede hoeveelheden kalium, vitamine B6 en mangaan ( 7 ).

Echter, in tegenstelling tot de meeste nachtschade, aardappelen worden ook beschouwd als een zetmeelrijke groente. Een kleine aardappel bevat ongeveer 30 gram koolhydraten ( 7 ).

Mensen met diabetes of anderen die op zoek zijn om hun bloedsuikerspiegel te verlagen kan het nodig zijn om het eten van aardappelen te vermijden.

Samenvatting: Nachtschade groenten zijn voedzame voedingsmiddelen die een aantal voordelen voor de gezondheid kan bieden door middel van hun vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten.

Nachtschade groenten kunnen schadelijk zijn voor mensen met auto-immuunziekten

Twee Ruwe Aardappels

Hoewel nachtschade groenten zijn een rijke bron van voedingsstoffen, veel mensen beweren dat ze schadelijk zijn en moet worden vermeden.

De meerderheid van deze conclusies lijken te centreren rond een groep van stoffen in de nachtschadefamilie genaamd alkaloïden.

Alkaloïden zijn stikstof bevattende stoffen meestal te vinden in de bladeren en stengels van de nachtschade. Ze zijn vaak erg bitter en fungeren als een natuurlijke insectenwerend middel.

Maar de eetbare delen van deze planten bevatten ook enkele alkaloïden. Bijgevolg hebben veel mensen met auto-immuunziekten nachtschadefamilie uit hun dieet geëlimineerd en geloven dat deze voedingsmiddelen een bijdrage leveren aan hun gezondheidsproblemen.

Nachtschade groenten kan inflammatoire darmziekte verergeren

Inflammatoire darmziekte (IBD) is een groep van auto-immuunziekten dat wordt gekenmerkt door ontsteking van het spijsverteringskanaal. Voorbeelden zijn de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa.

Bij mensen met IBD, is de beschermende bekleding van de darm  functioneert niet goed en maakt het mogelijk bacteriën en andere schadelijke stoffen in de bloedbaan terecht komen ( 8 , 9 ).

Dit wordt ook wel verhoogde intestinale permeabiliteit, of “leaky gut” genoemd ( 10 ).

Wanneer dit gebeurt, valt het immuunsysteem de lichaamseigen stoffen aan met de schadelijke stoffen, wat leidt tot verdere ontsteking van de darm en vele nadelige gastro-intestinale symptomen, zoals pijn, diarree, malabsorptie en anderen.

Terwijl het onderzoek op dit beperkt is, een paar studies bij dieren suggereren dat de alkaloïden in nachtschade de darmwand van mensen met IBD verder kunnen verergeren.

In twee afzonderlijke studies bij muizen met IBD bleken de alkaloïden in aardappelen nadelig te beïnvloeden van intestinale permeabiliteit en verhogen van darmontstekingen( 11 , 12 ).

Daarnaast suggereren twee reageerbuis studies dat stoffen genaamd pectine in tomaten en capsaïcine in pepers ook intestinale permeabiliteit verhogen (13 , 14 ).

Deze beperkte onderzoek bij dieren en reageerbuizen suggereert dat mensen met IBD kunnen baat hebben bij het voorkomen of beperken van nachtschade inname. Maar meer onderzoek is nodig bij de mens voordat er definitieve aanbevelingen kunnen worden gedaan.

De effecten op andere auto-immuunziekten is onbekend

Nog minder is bekend over de effecten van de nachtschade voor andere auto-immuunziekten.

Er kan echter een verband tussen verhoogde intestinale permeabiliteit of lekkende darm en auto-immune aandoeningen zoals coeliakie, multiple sclerose en reumatoïde artritis (15 , 16 ).

Sommige deskundigen geloven dat lekkende darm kunnen bijdragen tot een hoger niveau van ontsteking over het hele lichaam die de symptomen van de ziekte verergeren (17 , 18 ).

Op basis van dit geloof, sommigen hebben gesuggereerd dat nachtschade darmdoorlaatbaarheid kan toenemen en de symptomen van deze auto-immuunziekten verergeren.

Veel mensen met deze ziekten hebben nachtschade uit hun dieet geëlimineerd en rapporteren grote verbetering van de symptomen, maar bewijs voor deze aanbeveling is op dit moment vooral anekdotisch en moet worden bestudeerd.

Samenvatting: Sommige dierenstudies suggereren dat nachtshade negatieve effecten bij mensen met IBD zou kunnen hebben, maar meer onderzoek is nodig voordat de definitieve aanbevelingen om nachtschade te elimineren kan worden gemaakt.

Nachtschade gevoeligheid en allergieën

Aubergine

Andere groepen van mensen zonder auto-immuunziekten beweren dat het elimineren van de nachtschadefamilie dramatisch hun gezondheid is verbeterd.

Deze mensen zeggen vaak “gevoelig” te zijn voor nachtschade.

Een van deze groepen mensen zijn mensen met artritis, zoals sommigen beweren dat het elimineren van nachtschade verlichting van pijn biedt.

Er is één theorie dat nachtschade bevat een vorm van vitamine D die kalkaanslag veroorzaakt en bijdraagt tot gewrichtspijn en andere artritis symptomen.

Het is waar dat een vitamine D-achtige substantie werd ontdekt in planten in de nachtschadefamilie. En in sommige studies bleek dat de dieren zich voeden met deze planten kalkafzetting hebben ontwikkeld in zachte weefsels, die gezondheidsproblemen veroorzaakt (19 , 20 , 21 ).

Echter, er lijkt niet te bewijzen dat nachtschade groenten vitamine D bevatten of dat deze groenten ervoor zorgt dat calcium deposito’s, artritis symptomen of andere daarmee verband houdende gezondheidsproblemen bij de mens veroorzaakt.

In aanvulling op nachtschade gevoeligheden, in zeldzame gevallen, sommige mensen hebben een allergie voor bepaalde nachtschade groenten. De symptomen van een allergie variëren, maar kunnen bestaan uit huiduitslag, netelroos, jeuk in de keel, zwelling en ademhalingsproblemen ( 22 , 23 ).

Als u één van deze symptomen ervaart wanneer u een bepaalde nachtschade groente eet, zou het verstandig zijn om te stoppen met het eten van dat bepaalde voedsel en medische hulp inroepen voor verdere testen.

Samenvatting: Mensen die beweren gevoelig te zijn voor nachtschade en hun symptomen verlichten door het vermijden van nachtschade, al is er geen onderzoek ter ondersteuning van deze praktijk. Anderen kunnen een zeldzame allergie voor groente van de nachtschade hebben.

Elimineren van de nachtschade

Chilipepers

Als je gezond bent en geen bijwerkingen van nachtschade hebt, moet je ze op te nemen in uw voeding.

Dit komt omdat ze rijk zijn aan voedingsstoffen en hebben een aantal mogelijke voordelen voor de gezondheid.

Aan de andere kant, als je een auto-immuun aandoening hebt, zoals IBD of denkt dat u gevoelig bent voor nachtschade, kunt u overwegen het verwijderen van nachtschade uit uw voeding om veranderingen in de symptomen te evalueren.

Als u besluit om dit te doen, moet u alle nachtschade groenten en producten die deze groenten bevatten ten minste vier weken volledig elimineren. Zorg dat u voor het bijhouden van de ernst van uw klachten gedurende deze tijd.

Na deze eliminatie periode, moet je beginnen met de herinvoering van nachtschade groenten in uw voeding. Het is echt belangrijk dat je geen andere levensstijl veranderingen aanbrengt in deze tijd, dat u alleen de gevolgen ziet van het eten van de nachtschade.

Na de herinvoering nachtschade, vergelijk de ernst van de symptomen tijdens de eliminatie en herintroductie periodes.

Als de klachten niet beter worden tijdens de eliminatie en werd erger wanneer je nachtschade heringevoerd, kunt u het eten van de nachtschade op lange termijn blijven vermijden.

Als symptomen niet verschillend tussen de twee periodes, moet u een andere behandelingen proberen voor uw symptomen en het blijven eten van nachtschade.

Samenvatting: De meeste mensen worden aangemoedigd om nachtschade groenten te eten. Echter, als u een auto-immuunziekte heeft kunt u overwegen nachtschade te elimineren om eventuele wijzigingen in de symptomen te evalueren.

Vervangers voor  nachtschade groenten

Zoete aardappelen

Als u besluit om nachtschade te elimineren op de lange termijn, zal je de voedingsstoffen missen die ze bieden.

Echter, er zijn tal van andere voedingsmiddelen om uit te kiezen die bieden veel van dezelfde voedingsstoffen en voordelen voor de gezondheid.

Hier zijn een paar wijzigingen die u kunt aanbrengen gezond te blijven eten terwijl u nachtschade vermijd:

  • Overschakelen naar zoete aardappelen: Overschakelen van aardappelen naar zoete aardappelen zal u helpen nachtschade te elimineren en zorgen voor veel meer vitamine A.
  • Gebruik pesto: In plaats van tomatensaus in pizza en pasta, groene pesto is een heerlijk alternatief dat geen nachtschade bevat. Rode pesto bevat meestal tomaten en moet worden vermeden indien nachtschade wordt vermeden.
  • Consumeer citrusvruchten: Veel nachtschade groenten bevatten vitamine C, maar citrusvruchten zoals sinaasappelen, mandarijnen en grapefruit zijn ook uitstekende bronnen.
  • Eet meer bladgroenten: groene bladgroenten zoals spinazie, boerenkool en mergkool zijn goede bronnen van veel vitaminen, mineralen en voedingsvezels.

Als u nachtschade nog wel wil eten, maar graag hun alkaloïden verlagen, dan kunt u dit doen door schillen van uw aardappels, het beperken van groene tomaten en volledig koken nachtschade groenten.

Samenvatting: Het elimineren van nachtschade betekent het missen van een aantal belangrijke voedingsstoffen. Echter, er zijn tal van andere voedzame voedingsmiddelen die u kunt proberen.

Tot slot

Nachtschade groenten bevatten belangrijke voedingsstoffen en bieden vele voordelen voor de gezondheid. De meeste mensen moeten worden aangemoedigd om ze op te eten.

Toch heeft een aantal dieren en laboratorium onderzoeken gesuggereerd dat mensen met auto-immuunziekten zou moeten overwegen om nachtschade te elimineren voor een bepaalde periode om te zien of hun symptomen verbeteren.

Andere mensen kunnen ervoor kiezen om nachtschade te vermijden vanwege gevoeligheid.

Als je het gevoel dat je gevoelig bent voor nachtschade groenten, zijn er tal van andere groenten en fruit die je kunt eten als onderdeel in een gezonde voeding.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

19 + 12 =

It is main inner container footer text