Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Is wilde rijst gezond?

2113 Views

Is wilde rijst gezond?

Wilde rijst was eeuwenlang het hoofdvoedsel van de indianen in Noord-Amerika. De enige graansoort die heel goed groeit in de meren en stromen van Minnesota. Door zijn stevige smaak, is wilde rijst de laatste jaren steeds populairder geworden. Maar wist je dat wilde rijst eigenlijk helemaal geen echte rijst is?

Wilde rijst is dus geen rijst, maar een graszaad. Met houten stokken sloegen de indianen traditioneel vanuit hun kano tegen de rijpe graanhoofden, zodat de zaden in de kano belanden. Tegenwoordig wordt de rijst op commerciële schaal verbouwd in rijstvelden in Californië, Minnnesota, maar ook in Canada, Australië en op sommige plekken in Europa. Wilde rijst is duurder dan rijst en wordt daarom vaak gemengd met ‘gewone’ rijst.

Wilde rijst zijn lange, donkerbruine, ovaalvormige zaden die eenmaal gaar, openbreken en hun witte binnenste laten zien. Het zaad is heel gezond en is erg voedzaam. Je kunt ieder rijstgerecht vervangen door de wilde rijst. Maar het wordt door zijn nootachtige smaak het meest gegeten met wilde paddenstoelen.

BESTEL HIER UW WILDE RIJST

Gezondheidsvoordelen van Wilde Rijst

Een kop (ongeveer 164 gram) gekookte wilde rijst kan nuttige hoeveelheden B-vitaminen, mineralen, vezels, eiwitten en complexe koolhydraten leveren.

Onder de B-vitaminen , niacine, pantotheenzuur en foliumzuur zijn de belangrijkste in wilde rijst als hun hoeveelheden in de genoemde dienen te voldoen 11% van uw lichaam de dagelijkse behoefte aan deze voedingsstoffen. Alle B-vitaminen spelen verschillende en belangrijke rol in het metaboliseren van voedsel en helpt het lichaam gebruik maken van de voedingsstoffen. Pantotheenzuur bijvoorbeeld is nodig bij de oxidatie van vetzuren en koolhydraten terwijl foliumzuur noodzakelijk is voor een normale celdeling.

Voor mineralen, de hoeveelheden van mangaan in een kopje wilde rijst voldoet aan 23% van uw dagelijkse behoefte. Slechts sporen hoeveelheden van deze mineralen kan nodig zijn, maar het is nog steeds belangrijk. Voor een ding, mangaan maakt deel uit van een antioxidant verbinding in uw lichaam en creëert superoxidedismutase genoemd.

Wilde rijst wordt beschouwd als een goede eiwitkwaliteit profiel omdat het alle essentiële aminozuren met een slechts iets lage hoeveelheid lysine . Nog een voordeel is dat net als werkelijke rijst er geen sporen van gluten in wilde rijst zit. Dit maakt het een veilig alternatief voor wie allergisch is voor tarwe. Er zitten in totaal 6,5 gram eiwit in een kopje gekookte wilde rijst.

Dit hele graan wordt niet op grote schaal geconsumeerd en heeft pas aan populariteit gewonnen in het laatste deel van de 20 ste eeuw. Er is gelukkig een onderzoek naar de voedingswaarde van wilde rijst. Er is een onderzoek bijvoorbeeld dat heeft gekeken naar de antioxiderende eigenschappen van wilde rijst en het heeft 30 keer meer anti-oxidant activiteit dan witte rijst. Een andere dier studie toonde aan hoe wilde rijst in staat was om cholesterol te verlagen en oxidatieve stress bij proefpersonen zelfs nadat ze werden gevoed met een vetrijk dieet.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text