Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Is zout slecht voor u?

113 Views

Is zout slecht voor u?

Zout is een natuurlijk voorkomende verbinding die vaak wordt gebruikt in onze levensmiddelen.

Naast het versterken van smaak, wordt het gebruikt als conserveermiddel en kan de groei van bacteriën helpen te stoppen ( 1 ).

Toch in de afgelopen decennia heeft het een slechte reputatie gekregen en wordt het gekoppeld aan aandoeningen zoals hoge bloeddruk, hart-en vaatziekten en zelfs maagkanker.

In feite, de meest recente dieet richtlijnen raden het beperken van de inname van natrium tot minder dan 2.300 mg per dag ( 2 ).

Onthoud dat zout bevat slechts 40 % natrium, zodat deze gelijk is aan ongeveer 1 theelepel (6 gram).

Echter, sommig bewijs toont aan dat zout bij individuen verschillend effect kan hebben en misschien niet zoveel impact heeft op hartaandoeningen dan men dacht.

Dit artikel geeft een diepere kijk op het onderzoek om te bepalen al dan niet of zout slecht voor je is.

Zout speelt een belangrijke rol in het lichaam

Zout , ook bekend als natriumchloride, een verbinding dat bestaat uit ongeveer 40% natrium- en 60 % chloride, twee mineralen die een belangrijke rol in de gezondheid speelt.

Concentraties van natrium worden zorgvuldig gereguleerd door het lichaam en schommelingen leiden tot negatieve bijwerkingen( 3 ).

Natrium is betrokken bij spiercontracties en het verliezen van zweet of vocht kan bijdragen tot spierkrampen bij atleten ( 4 ).

Het onderhoudt eveneens de zenuwfunctie en regelt zowel bloedvolume als bloeddruk ( 5 , 6 ).

Chloride, daarentegen, is de tweede meest voorkomende elektrolyt in het bloed na natrium ( 7 ).

Elektrolyten zijn atomen gevonden in lichaamsvocht die een elektrische lading bevatten en zijn essentieel voor alles van zenuw impulsen tot aan vochtbalans.

Lage niveaus van chloride kan leiden tot een aandoening genaamd respiratoire acidose waarin koolstofdioxide zich opbouwt in het bloed, waardoor het bloed zuurder wordt ( 8 ).

Hoewel beide van deze mineralen belangrijk zijn, blijkt uit onderzoek dat mensen verschillend kunnen reageren op natrium.

Terwijl sommige mensen niet kan worden beïnvloed door een zoutrijke voedingsmiddelen, anderen kunnen een  hoge bloeddruk of flatulentie met verhoogde zoutconsumptie ondervinden ( 9 ).

Degenen die deze effecten ervaren worden beschouwd als zout-gevoelig en het kan nodig zijn om hun inname van natrium zorgvuldiger dan andere te monitoren.

Samenvatting: Zout bevat natrium en chloride, die spiercontracties, zenuwfunctie, bloeddruk en vocht reguleren. Sommige mensen kunnen gevoeliger zijn voor de effecten van een zoutrijke voeding dan anderen.

Hoge inname van zout wordt geassocieerd met maagkanker

Uit sommige gegevens blijkt dat een verhoogde inname van zout kan worden gekoppeld aan een verhoogd risico op maagkanker.

Dit kan zijn omdat het de groei van de Helicobacter pylori verhoogd , een bacteriesoort verbonden met een verhoogd risico op maagkanker ( 10 ).

Een studie uit 2011 keek naar meer dan 1.000 deelnemers en toonde aan dat een hogere inname van zout werd geassocieerd met een hoger risico op maagkanker ( 11 ).

Een andere grote studie bij 268.718 deelnemers bleek dat degenen met een hoge zoutinname hadden een 68% hoger risico op maagkanker dan mensen met een lage zoutinname ( 12 ).

Echter, het is belangrijk om op te merken dat deze studies alleen een verband laten zien tussen maagkanker en een hoge zoutinname. Meer onderzoek is nodig om te bepalen of een zoutrijke voeding daadwerkelijk bijdraagt ​​aan de ontwikkeling ervan.

Samenvatting: Verhoogde inname van zout is in verband gebracht met een verhoogd risico op maagkanker, hoewel verder onderzoek nodig is om deze relatie te begrijpen.

Verlaagde zoutinname kan de bloeddruk verlagen

Hoge bloeddruk kan extra belasting veroorzaken op het hart en is één van de risicofactoren voor hart-en vaatziekten.

Verscheidene grote studies hebben aangetoond dat een zoutarm dieet kan helpen bij het verlagen van de bloeddruk , vooral bij mensen met een hoge bloeddruk.

Een onderzoek bij 3.230 deelnemers bleek dat een gematigde vermindering van zoutinname, produceerde een bescheiden verlaging van de bloeddruk, waardoor een gemiddelde daling van 4,18 mmHg systolische bloeddruk en 2,06 mmHg diastolische bloeddruk.

Hoewel het de bloeddruk verlaagde bij patiënten met hoge en normale bloeddruk Dit effect was groter voor patiënten met hoge bloeddruk.

In feite, voor mensen met een normale bloeddruk, zout reductie alleen daalde de systolische bloeddruk met 2,42 mmHg en de diastolische bloeddruk met 1,00 mm Hg ( 13 ).

Een andere grote studie had soortgelijke bevindingen, en merkt op dat een verminderde inname van zout leidde tot een daling van de bloeddruk, vooral bij mensen met een hoge bloeddruk ( 14 ).

Houd er rekening mee dat bepaalde individuen meer gevoelig zijn voor de gevolgen van zout op de bloeddruk (15 ).

Degenen die zout-gevoelig zijn hebben meer kans op een daling van de bloeddruk met een zoutarm dieet,, terwijl mensen met een normale bloeddruk niet veel effect zullen merken.

Zoals hieronder besproken, is het onduidelijk hoe nuttig deze verlaging van de bloeddruk is, een zoutarm inname wordt niet geassocieerd met een verminderd risico op hartziekten of dood.

Samenvatting:Studies tonen aan dat het verminderen van de inname van zout de bloeddruk kan verlagen, vooral bij degenen die zout-gevoelige zijn of een hoge bloeddruk hebben.

Lage zoutinname kan het risico op hart-en vaatziekten of dood niet verminderen

Er is enig bewijs dat hoge zoutinname kan worden geassocieerd met een verhoogd risico op bepaalde aandoeningen zoals maagkanker of hoge bloeddruk.

Ondanks dit zijn er verschillende studies waaruit blijkt dat een verlaagde-zout dieet het risico van hart-en vaatziekten of dood eigenlijk niet afneemt.

Een grote evaluatie in 2011 uit zeven studies bleek dat zoutreductie geen effect op het risico op hart-en vaatziekten of overlijden had (16 ).

Een ander onderzoek bij meer dan 7000 deelnemers toonde aan dat een verminderde inname van zout had geen invloed op het risico van overlijden en had slechts een zwak verband met het risico op hart- en vaatziekten ( 17 ).

Echter, kan het effect van zout op het risico op hart-en vaatziekten en dood variëren voor bepaalde groepen.

Bijvoorbeeld, een grote studie toonde aan dat een zoutarm dieet werd geassocieerd met een verlaagd risico op overlijden, maar alleen bij mensen met overgewicht ( 18 ).

En in een andere studie eigenlijk bleek dat een zoutarm dieet verhoogde het risico op overlijden met 159% bij patiënten met hartfalen ( 19 ).

Duidelijk is dat nader onderzoek nodig is om te bepalen hoe zoutgebruik afname kan van invloed zijn op verschillende populaties.

Maar het is veilig om te zeggen dat het verminderen van de inname van zout niet automatisch het risico op hart-en vaatziekten of dood voor iedereen zal verlagen.

Samenvatting: Studies tonen aan dat een zoutarm dieet niet het risico van hart-en vaatziekten of dood voor de meeste onder ons zal verminderen, hoewel sommige groepen anders kunnen reageren op zout.

Lage zoutinname kan een negatieve bijwerkingen hebben

Hoewel een hoge zoutinname wordt gekoppeld aan een aantal negatieve effecten, kan een dieet te laag in zout ook voorzien zijn van negatieve bijwerkingen.

Verschillende studies hebben aangetoond dat zoutarme diëten kunnen worden gekoppeld aan een verhoogd cholesterolgehalte in het bloed en bloed triglyceriden.

Dit zijn vetachtige stoffen in het bloed die zich kunnen opbouwen in de slagaders en verhogen het risico op hart- en vaatziekten ( 20 ).

Een groot 2012 studie toonde aan dat een zoutarm dieet verhoogd cholesterolgehalte in het bloed met 2,5% en bloed triglyceriden met 7% ( 21 ).

In een andere studie was ook gebleken dat een zoutarm dieet het “slechte” LDL-cholesterol met 4,6% en bloed triglyceriden met 5,9% was toegenomen( 22 ).

Ander onderzoek heeft aangetoond dat zout beperking weerstand tegen insuline kan veroorzaken, het hormoon dat verantwoordelijk is voor het transport van suiker uit het bloed naar de cellen (23 , 24 , 25 ).

Insuline resistentie veroorzaakt dat insuline minder effectief kan werken en leidt tot een hogere bloedsuikerspiegel, evenals een verhoogd risico op diabetes ( 26 ).

Een zoutarm dieet kan ook leiden tot een aandoening genaamd hyponatremia of lage bloed natrium.

Door hyponatremia, uw lichaam houdt vast aan extra water als gevolg van lage niveaus van natrium, overtollige warmte- of overhydration, veroorzaakt symptomen zoals hoofdpijn, vermoeidheid, misselijkheid en duizeligheid ( 27 ).

Samenvatting: Een laag zout inname kan worden geassocieerd met lage bloed natrium, een toename van de triglyceriden van bloed of cholesterol, en een hoger risico op insulineresistentie.

Minimaliseren van zout-gevoelige symptomen

Of u nu wilt bezuinigen op zout-gerelateerde opgeblazen gevoel of uw bloeddruk wilt verlagen, zijn er verschillende eenvoudige manieren om dat te doen.

Allereerst, het verminderen van uw inname van natrium kan gunstig zijn voor degenen die symptomen met een hoge zoutinname ervaren.

Je zou denken dat de makkelijkste manier is om te bezuinigen op natrium door het weggooien van uw zoutpotje, maar dat is niet noodzakelijkerwijs het geval.

De belangrijkste bron van natrium in de voeding is daadwerkelijk bewerkte voedingsmiddelen, die goed zijn voor maar liefst 77% van het natrium in een gemiddelde voeding( 28 ).

Om de grootste winst in je inname van natrium te maken, proberen bewerkte voedingsmiddelen in te ruilen voor onbewerkte voedingsmiddelen. Niet alleen zal deze de inname van natrium verlagen, maar het kan ook helpen het bevorderen van een gezondere voeding rijk aan vitaminen, mineralen, vezels en essentiële voedingsstoffen.

Als het nodig is om uw natrium nog meer te verlagen, vermijden van restaurants en fastfood. Kiezen voor zoutarm variëteiten van ingeblikte groenten en soepen, en terwijl uw voedsel met zout naar smaak kan toevoegen, maar wel met mate.

Naast het verlagen van de inname van natrium, zijn er verschillende andere factoren die kunnen helpen bij het verlagen van de bloeddruk.

Magnesium en kalium zijn twee mineralen die helpen bij het reguleren van de bloeddruk. Het verhogen van uw inname van deze voedingsstoffen door voedingsmiddelen zoals bladgroenten en bonen kan het helpen om uw bloeddruk te verlagen ( 29 ).

Sommige studies hebben ook aangetoond dat een koolhydraatarm dieet effectief is in het verlagen van de bloeddruk( 30 ).

Over het geheel genomen een gematigd natrium inname met een gezonde voeding en levensstijl is de eenvoudigste manier om sommige effecten en de gevolgen ervan met zout gevoeligheid in te perken.

Samenvatting:Het eten van minder bewerkte voedingsmiddelen en het verhogen van uw inname van magnesium en kalium kan helpen symptomen van zoutgevoeligheid te verminderen.

Kort samengevat

Zout is een belangrijk onderdeel van onze voeding en de componenten spelen een essentiële rol in je lichaam.

Echter, voor sommige mensen, teveel zout kan worden geassocieerd met aandoeningen zoals een verhoogd risico op maagkanker en hoge bloeddruk.

Niettemin, zout mag niet leiden tot nadelige gezondheidseffecten voor iedereen.

Als u al wodrt geadviseerd door uw arts om uw zoutinname te beperken, blijven doen.

Anders lijkt het erop dat degenen die zout-gevoelig zijn of een hoge bloeddruk hebben de grootste kans om te profiteren van een zoutarm dieet. Voor de meeste, de inname van natrium rond de aanbevolen één theelepel (6 gram) per dag is ideaal.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text