Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Is zout slecht voor u?

205 Views

Is zout slecht voor u?

Zout is een natuurlijk voorkomende verbinding die vaak wordt gebruikt in onze levensmiddelen.

Naast het verhogen van de smaak, wordt het gebruikt als conserveringsmiddel voor voedingsmiddelen en kan het de groei van bacteriën helpen stoppen ( 1 ).

Toch in de afgelopen decennia heeft het een slechte reputatie gekregen en wordt het gekoppeld aan aandoeningen zoals hoge bloeddruk, hart-en vaatziekten en zelfs maagkanker.

In feite raden de meest recente dieet richtlijnen het beperken van de inname van natrium tot minder dan 2.300 mg per dag ( 2 ).

Houd in gedachten dat zout slechts ongeveer 40% natrium is, dus deze hoeveelheid is gelijk aan ongeveer 1 theelepel (6 gram).

Er zijn echter aanwijzingen dat zout mensen anders kan beïnvloeden en mogelijk niet zozeer van invloed is op hartziekten als ooit werd aangenomen.

Dit artikel geeft een diepere kijk op het onderzoek om te bepalen al dan niet of zout slecht voor je is.

Zout speelt een belangrijke rol in het lichaam

Zout , ook bekend als natriumchloride, is een verbinding die bestaat uit ongeveer 40% natrium en 60% chloride, twee mineralen die een belangrijke rol spelen in de gezondheid.

Natriumconcentraties worden zorgvuldig door het lichaam gereguleerd en fluctuaties leiden tot negatieve bijwerkingen( 3 ).

Natrium is betrokken bij spiersamentrekkingen en verliezen door zweet of vocht kunnen bijdragen aan spierkrampen bij atleten( 4 ).

Het onderhoudt ook de zenuwfunctie en regelt strak zowel het bloedvolume als de bloeddruk( 5 , 6 ).

Chloride daarentegen is na natrium het tweede meest voorkomende elektrolyt in het bloed( 7 ).

Elektrolyten zijn atomen gevonden in lichaamsvloeistoffen die een elektrische lading dragen en essentieel zijn voor alles, van zenuwimpulsen tot vochtbalans.

Lage niveaus van chloride kunnen leiden tot een aandoening die respiratoire acidose wordt genoemd, waarbij koolstofdioxide zich opstapelt in het bloed, waardoor het bloed zuur wordt( 8 ).

Hoewel beide mineralen belangrijk zijn, laat onderzoek zien dat individuen anders op natrium reageren.

Hoewel sommige mensen mogelijk niet worden beïnvloed door een zoutarm dieet, kunnen anderen een hoge bloeddruk of een opgeblazen gevoel ervaren met een verhoogde natriuminname( 9 ).

Degenen die deze effecten ervaren, worden als zoutgevoelig beschouwd en moeten mogelijk hun natriuminname zorgvuldiger controleren dan anderen.

Kortom: Zout bevat natrium en chloride, die spiercontracties, zenuwfunctie, bloeddruk en vochtbalans reguleren. Sommige mensen zijn gevoeliger voor de effecten van een zoutrijk dieet dan anderen.

Hoge zoutinname is geassocieerd met maagkanker

Uit sommige gegevens blijkt dat een verhoogde inname van zout kan worden gekoppeld aan een verhoogd risico op maagkanker.

Dit kan zijn omdat het de groei van de Helicobacter pylori verhoogd , een bacteriesoort geassocieerd met een hoger risico op maagkanker( 10 ).

Een studie uit 2011 keek naar meer dan 1.000 deelnemers en toonde aan dat een hogere zoutinname werd geassocieerd met een hoger risico op maagkanker ( 11 ).

Een andere grote studie bij 268.718 deelnemers bleek dat degenen met een hoge zoutinname hadden een 68% hoger risico op maagkanker hadden dan mensen met een lage zoutinname( 12 ).

Het is echter belangrijk op te merken dat deze studies alleen een verband aantonen tussen maagkanker en een hoge zoutinname. Meer onderzoek is nodig om te bepalen of een zoutrijke voeding daadwerkelijk bijdraagt ​​aan de ontwikkeling ervan.

Kortom: Verhoogde zoutinname is geassocieerd met een verhoogd risico op maagkanker, hoewel verder onderzoek nodig is om deze relatie te begrijpen.

Verminderde inname van zout kan de bloeddruk verlagen

Hoge bloeddruk kan  extra druk op het hart veroorzaken en is één van de risicofactoren voor hartaandoeningen.

Verschillende grote onderzoeken hebben aangetoond dat een zoutarm dieet kan helpen bij het verlagen van de bloeddruk , vooral bij mensen met een hoge bloeddruk.

Een onderzoek bij 3.230 deelnemers toonde aan dat een matige vermindering van de zoutinname een bescheiden daling van de bloeddruk veroorzaakte, wat een gemiddelde afname van 4,18 mmHg voor systolische bloeddruk en 2,06 mmHg voor diastolische bloeddruk veroorzaakte.

Hoewel het de bloeddruk verlaagde bij patiënten met hoge en normale bloeddruk Dit effect was groter voor patiënten met hoge bloeddruk.

Voor mensen met een normale bloeddruk verlaagde de zoutreductie de systolische bloeddruk alleen met 2,42 mmHg en de diastolische bloeddruk met 1,00 mmHg( 13 ).

Een andere grote studie had vergelijkbare bevindingen, waarbij werd opgemerkt dat verminderde zoutinname leidde tot een verlaging van de bloeddruk, vooral bij mensen met hoge bloeddruk( 14 ).

Houd in gedachten dat bepaalde personen mogelijk gevoeliger zijn voor de effecten van zout op de bloeddruk (15 ).

Degenen die zoutgevoelig zijn, hebben meer kans op een verlaging van de bloeddruk met een zoutarm dieet, terwijl degenen met een normale bloeddruk mogelijk niet veel effect zullen zien.

Zoals hieronder wordt besproken, is het echter onduidelijk hoe gunstig deze verlaging van de bloeddruk kan zijn, omdat een lage zoutinname niet is geassocieerd met een verminderd risico op hartziekten of overlijden.

Kortom:Studies tonen aan dat een afnemende zoutinname de bloeddruk kan verlagen, vooral bij mensen die gevoelig zijn voor zout of een hoge bloeddruk hebben.

Lage zoutinname kan het risico op hartaandoeningen of de dood niet verminderen

Er zijn aanwijzingen dat een hoge zoutinname gepaard kan gaan met een verhoogd risico op bepaalde aandoeningen zoals maagkanker of hoge bloeddruk.

Desondanks zijn er verschillende onderzoeken die aantonen dat een zoutbeperkt dieet het risico op hart- en vaatziekten of overlijden niet daadwerkelijk vermindert.

Uit een groot onderzoek uit 2011, bestaande uit zeven onderzoeken, bleek dat zoutreductie geen effect had op het risico op hartziekten of overlijden(16 ).

Een ander onderzoek bij meer dan 7000 deelnemers  toonde aan dat verminderde zoutinname geen invloed had op het risico van overlijden en slechts een zwakke associatie had met het risico op hartziekten( 17 ).

Het effect van zout op het risico op hart- en vaatziekten en overlijden kan echter voor bepaalde groepen variëren.

Een groot onderzoek toonde bijvoorbeeld aan dat een zoutarm dieet gepaard ging met een verminderd risico op overlijden, maar alleen bij personen met overgewicht( 18 ).

Ondertussen is in een andere studie gevonden dat een zoutarm dieet het risico op overlijden met 159% verhoogt bij mensen met hartfalen( 19 ).

Het is duidelijk dat verder onderzoek nodig is om te bepalen hoe de afnemende zoutinname verschillende populaties kan beïnvloeden.

Maar het is veilig om te zeggen dat het verminderen van de zoutinname niet automatisch het risico op hart- en vaatziekten of overlijden voor iedereen vermindert.

Kortom: Studies tonen aan dat een zoutarm dieet het risico op hart- en vaatziekten of overlijden voor de bevolking in het algemeen niet kan verlagen, hoewel sommige groepen anders op zout reageren.

Lage zoutinname kan een negatieve bijwerkingen hebben

Hoewel een hoge zoutinname verband houdt met verschillende aandoeningen, kan een dieet met te weinig zout ook negatieve bijwerkingen hebben.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat zoutarm dieet kan worden gekoppeld aan verhoogde niveaus van cholesterol in het bloed en triglyceriden in het bloed.

Dit zijn vettige stoffen die in het bloed worden aangetroffen en die zich in de bloedvaten kunnen opbouwen en het risico op hartaandoeningen verhogen( 20 ).

Een groot onderzoek uit 2012 toonde aan dat een zoutarm dieet het cholesterolgehalte in het bloed met 2,5% verhoogde en triglyceriden in het bloed met 7% ( 21 ).

Een andere studie toonde ook aan dat een zoutarm dieet het “slechte” LDL-cholesterol met 4,6% verhoogde en de triglyceriden in het bloed met 5,9% ( 22 ).

Ander onderzoek heeft aangetoond dat zout beperking weerstand tegen insuline kan veroorzaken, het hormoon dat verantwoordelijk is voor het transport van suiker van het bloed naar de cellen(23 , 24 , 25 ).

Insulineresistentie zorgt ervoor dat insuline minder effectief werkt en leidt tot hogere bloedsuikerspiegels en een verhoogd risico op diabetes( 26 ).

Een zoutarm dieet kan ook leiden tot een aandoening die hyponatriëmie wordt genoemd, of natriumarmoede.

Bij hyponatriëmie houdt uw lichaam vast aan extra water als gevolg van lage niveaus van natrium, overtollige hitte of overhydratatie, waardoor symptomen zoals hoofdpijn, vermoeidheid, misselijkheid en duizeligheid( 27 ).

Kortom: Een lage zoutinname kan gepaard gaan met een laag natriumgehalte in het bloed, een toename van bloedtriglyceriden of cholesterol en een hoger risico op insulineresistentie.

Hoe zoutgevoelige symptomen minimaliseren

Of u nu wilt bezuinigen op aan zout gerelateerd opgeblazen gevoel of u moet uw bloeddruk verlagen, er zijn verschillende eenvoudige manieren om dit te doen.

Allereerst kan het verminderen van uw natriuminname gunstig zijn voor diegenen die symptomen ervaren met een hoge zoutinname.

Je zou kunnen denken dat de eenvoudigste manier om natrium te verminderen, is door de zoutpotje helemaal weg te gooien, maar dat is niet noodzakelijk het geval.

De belangrijkste bron van natrium in de voeding is daadwerkelijk bewerkte voedingsmiddelen, die goed zijn voor maar liefst 77% van het natrium in een gemiddelde voeding( 28 ).

Om de grootste winst in je inname van natrium te maken, probeer je bewerkte voedingsmiddelen te ruilen voor hele voedingsmiddelen. Dit zal niet alleen de inname van natrium verminderen, maar het kan ook helpen een gezonder dieet te bevorderen dat rijk is aan vitaminen, mineralen, vezels en essentiële voedingsstoffen.

Als het nodig is om uw natrium nog meer te verlagen, vermijden van restaurants en fastfood. Kiezen voor zoutarm variëteiten van ingeblikte groenten en soepen, en terwijl uw voedsel met zout naar smaak kan toevoegen, maar wel met mate.

Naast het verminderen van de natriuminname, zijn er verschillende andere factoren die kunnen helpen de bloeddruk te verlagen.

Magnesium en kalium zijn twee mineralen die helpen bij het reguleren van de bloeddruk. Het verhogen van uw inname van deze voedingsstoffen door voedsel zoals bladgroenten en bonen kan helpen uw bloeddruk te verlagen 29 ).

Sommige studies hebben ook aangetoond dat een koolhydraatarm dieet effectief kan zijn bij het verlagen van de bloeddruk( 30 ).

Over het algemeen is een matige natriuminname met een gezond voedingspatroon en levensstijl de eenvoudigste manier om enkele van de effecten die kunnen optreden met zoutgevoeligheid te verminderen.

Kortom:Het eten van minder bewerkte voedingsmiddelen en het verhogen van uw inname van magnesium en kalium kan helpen de symptomen van zoutgevoeligheid te verminderen.

Tot slot

Zout is een belangrijk onderdeel van onze voeding en de componenten spelen een essentiële rol in je lichaam.

Voor sommige mensen kan te veel zout echter in verband worden gebracht met aandoeningen zoals een verhoogd risico op maagkanker en hoge bloeddruk.

Desalniettemin beïnvloedt zout mensen anders en kan het niet leiden tot nadelige gezondheidseffecten voor iedereen.

Als u door uw arts bent geadviseerd om uw zoutinname te verminderen, ga dan hiermee door.

Anders lijkt het erop dat degenen die zoutgevoelig zijn of een hoge bloeddruk hebben, het meest waarschijnlijk profiteren van een zoutarm dieet. Voor de meesten is de inname van natrium rond de aanbevolen theelepel (6 gram) per dag ideaal.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 + 18 =

It is main inner container footer text