Jackfruit is een vrucht die in vele delen van Azië voorkomt.

Het wordt steeds populairder vanwege zijn heerlijke, zoete smaak en diverse gezondheidsvoordelen.

Het vruchtvlees is echter niet het enige deel van de vrucht dat je kunt eten – een enkele jackfruit kan 100-500 eetbare en voedzame zaden bevatten (1).

Ondanks hun gunstige voedingsstoffen worden de zaden meestal weggegooid.

Netflix Abonnement

Bepaal zelf voor hoelang!

Prijzen al vanaf €5,75

Bekijk hier de prijzen!!

Dit artikel beschrijft alles wat je moet weten over jackfruit zaden, waaronder de voordelen voor de gezondheid, mogelijke problemen en hoe je ze kunt toevoegen aan je voeding.

Jackfruit zaden zijn voedzaam

Vergeleken met andere tropische fruitzaden bevatten jackfruit zaden veel belangrijke voedingsstoffen (2).

Ze bevatten hoge gehaltes aan zetmeel, eiwitten, vitaminen, mineralen en antioxidanten (1, 2, 3).

Een portie van 28 gram jackfruit bevat (3):

  • Calorieën: 53
  • Koolhydraten: 11 gram
  • Eiwit: 2 gram
  • Vet: 0 gram
  • Vezel: 0,5 gram
  • Riboflavine: 8% van de Aanbevolen DSagelijkse Hoeveelheid (ADH)
  • Thiamine: 7% van ADH
  • Magnesium: 5% ADH
  • Fosfor: 4% ADH

Deze zaden bevatten ook hoge concentraties van twee B-vitaminen: thiamine en riboflavine. Beide helpen je lichaam van energie te voorzien en vervullen ook andere belangrijke functies.( 4 , 5 ).

Bovendien bieden jackfruit zaden vezels en resistent zetmeel, die beide onverteerd door je lichaam gaan en als voedsel dienen voor je heilzame darmbacteriën(6).

Vezel en resistent zetmeel zijn gekoppeld aan vele krachtige gezondheidsvoordelen, waaronder hongerbeheersing, lagere bloedsuikerspiegels en een betere spijsvertering en insulinegevoeligheid.(9).

Kortom: Jackfruit zaden zijn een goede bron van belangrijke voedingsstoffen, waaronder resistent zetmeel, eiwitten, thiamine, riboflavine en antioxidanten.

Ze hebben verschillende voordelen voor de gezondheid

Jackfruit zaden zijn gebruikt in de traditionele Chinese geneeskunde als afrodisiacum en behandeling van spijsverteringsproblemen, onder andere als een afrodisiacum.

Modern onderzoek heeft uitgewezen dat ze andere nuttige eigenschappen kunnen hebben.

Kan antimicrobiële effecten hebben

In de traditionele geneeskunde zijn jackfruit zaden soms gebruikt om diarree te verlichten.

In feite hebben studies aangetoond dat jackfruit zaden antibacteriële effecten kunnen hebben(2).

Uit een studie is gebleken dat het oppervlak van jackfruit zaden bedekt is met kleine deeltjes die als antibacteriële stoffen fungeren.

Het testte deze deeltjes tegen gemeenschappelijke bacteriën, zoals E. coli, en besloot dat de jackfruit zaden het potentieel hebben om tot therapeutische middelen te worden ontwikkeld voor het voorkomen van een door voedsel overgedragen ziekte( 10 ).

Er zijn echter meer studies nodig om de effectiviteit van jackfruit zaden voor deze toepassingen te onderzoeken.

Kan anti-kanker eigenschappen hebben

Sommige studies suggereren dat jackfruit zaden verschillende anti-kanker eigenschappen kunnen hebben. Dit wordt verondersteld te wijten te zijn aan hun indrukwekkende niveaus van plantaardige stoffen en antioxidanten.

Ze zijn rijk aan antioxidanten, met name flavonoïden, saponinen en fenolen( 11 ).

Studies hebben aangetoond dat deze plantaardige stoffen kunnen helpen om ontstekingen te bestrijden, je immuunsysteem te verbeteren en zelfs DNA-schade te herstellen. (1213).

Een recente testbuisstudie toonde aan dat het extract van jackfruit zaad de vorming van kankervormige bloedvaten met 61% heeft verminderd( 14 ).

Het onderzoek beperkt zich echter tot proefbuis- en dierproeven. Meer onderzoek is nodig om te onderzoeken of jackfruit zaden bij mensen een anti-kankereffect hebben.

Kan helpen met de spijsvertering

Net als andere zaden bevatten jackfruit zaden zowel oplosbare als onoplosbare vezels.

Vezels gaan onverteerd door je spijsverteringskanaal en helpen je darmbewegingen te normaliseren door bulk toe te voegen aan je ontlasting, waardoor ze zachter en frequenter worden.

Bovendien wordt de vezel beschouwd als een prebioticum, wat betekent het helpt de nuttige bacteriën in uw darm te voeden(2315).

Deze gunstige darmbacteriën helpen een gezonde spijsvertering en immuunfunctie te ondersteunen(1617).

Talrijke studies hebben aangetoond dat het verhogen van de vezelinname kan helpen verlichten constipatie(18).

Voorts kan de vezel helpen tegen ontstekingsdarmziekte beschermen en symptomen van aambeien verlichten(192021).

Kan het cholesterolgehalte verlagen

Onderzoek suggereert ook dat jackfruit zaden je cholesterolwaarden kan verbeteren. Dit effect wordt hoogstwaarschijnlijk toegeschreven aan hun hoge vezel- en antioxidantengehalte( 22 ).

Verhoogde LDL-waarden (slechte) cholesterol worden geassocieerd met hoge bloeddruk, diabetes en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. (2324).

Daarentegen is gebleken dat hogere waarden van HDL (goede) cholesterol een hartbeschermend effect hebben(25).

Een studie bij ratten wees uit die meer jackfruit zaden aten hadden lagere waarden van LDL (slechte) cholesterol en verhoogde HDL (goede) cholesterol, vergeleken met ratten die minder jackfruit zaden aten.( 26 ).

Het onderzoek op dit gebied beperkt zich tot dierproeven, dus verder onderzoek bij mensen is nodig.

Kortom: Jackfruit zaden hebben enkele gezondheidsvoordelen. 
Onderzoek dat deze beweringen ondersteunt, is echter zwak en beperkt tot voornamelijk reageerbuis- en dierstudies. 
Meer onderzoek bij de mens is nodig.

Mogelijke gezondheidsproblemen

Hoewel jackfruit zaden worden geassocieerd met verschillende voordelen voor de gezondheid, zijn er een aantal potentiële problemen.

De bloeding doen toenemen bij gebruik van bepaalde geneesmiddelen

Personen die medicijnen nemen die het risico op bloedingen verhogen, moeten voorzichtig zijn met het consumeren van jackfruit zaden.

In één studie, toonde het jackfruit zaad extract het vermogen aan om de bloedstolling te vertragen en zelfs te voorkomen dat er zich bij de mens stolsels vormen( 27 ).

Daarom kunnen jackfruit zaden het risico op bloedingen verder verhogen wanneer ze met deze geneesmiddelen worden gebruikt. Als je medicijnen gebruikt die het risico op bloedingen kunnen verhogen, moet je het gebruik van jackfruit zaden vermijden.( 3 ).

Van de volgende medicijnen is bekend dat ze het risico op bloedingen vergroten:

  • aspirine
  • bloedverdunners (anticoagulantia)
  • bloedplaatjesaggregatieremmers
  • niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (ibuprofen of naproxen)

Bevat antinutriënten

Rauwe jackfruit zaden bevatten krachtige antinutriënten die tannines en trypsineremmers worden genoemd. Deze kunnen de opname en de spijsvertering van voedingsstoffen verstoren( 1 , 3 ).

Tannines zijn een soort polyfenol dat vaak voorkomt in veel plantaardige voedingsmiddelen. Ze kunnen zich binden aan mineralen, zoals zink en ijzer, en een onoplosbare massa vormen, waardoor je vermogen om deze mineralen te absorberen wordt verminderd(282930).

Trypsineremmers zijn een soort eiwit dat in verschillende voedingsmiddelen voorkomt, waaronder sojabonen, papaya’s en jackfruit zaden. Net als tannines, mengen ze zich in de vertering van eiwitten, waardoor het moeilijk is om voedsel te verteren(3132).

Om deze redenen mogen jackfruit zaden nooit rauw worden gegeten.

Het goede nieuws is dat de warmte deze antinutriënten inactiveert. Daarom zal het koken van jackfruit zaden door ze te roosteren of te koken hun antinutritionele effecten verminderen( 1 ).

Kortom: Studies hebben aangetoond dat de aanwezigheid van tannines en trypsineremmers in jackfruit zaden de absorptie van eiwitten, zink en ijzer kan remmen. Jackfruit zaden kunnen ook de bloeding verhogen wanneer ze met bepaalde medicijnen worden ingenomen.

Gemakkelijk toe te voegen aan je maaltijd

Jackfruit zaden kunnen op dezelfde manier worden genoten als andere zaden.

Hier zijn enkele eenvoudige manieren om ze toe te voegen aan je maaltijd:

  • Top salades met hen.
  • Maak zelfgemaakte hummus met jackfruit zaad.
  • Vermaal ze tot meel voor gebruik bij het bakken of koken.
  • Voeg ze toe aan smoothies.
  • Maak zelfgemaakte jackfruit-zaadboter.
  • Eet ze zo op als tussendoortje.

Hoe ze te bereiden

Jackfruit zaden mogen niet rauw worden gegeten vanwege hun antinutriëntengehalte. Koken of roosteren zijn twee van de meest populaire bereidingswijzen.

Je kunt jackfruit zaden in een grote pan met water voor 20-30 minuten laten koken. Als de zaden zacht zijn, laat je de pan uitlekken en laat je ze afkoelen en drogen.

Je kunt ook jackfruit zaden roosteren door de oven te verwarmen tot 205°C of ze plat in een pan te leggen. Bak de zaden 20 minuten of tot ze bruin en geroosterd zijn.

Je kunt jackfruit zaden gebruiken om extra smaak en een knapperige textuur toe te voegen aan gerechten. Door hun grote formaat kunnen ze op veel verschillende manieren worden geconsumeerd.

Kortom: Je kunt jackfruit zaden op verschillende manieren eten. Kook ze echter altijd voor je ze eet.

Tot slot

Jackfruit zaden zijn niet alleen eetbaar maar ook zeer voedzaam. Ze worden in verband gebracht met een aantal gezondheidsvoordelen, waaronder een betere spijsvertering en een lager cholesterolgehalte.

Dat gezegd hebbende, kunnen ze de opname van voedingsstoffen belemmeren als ze rauw worden gegeten, en het risico van bloedingen bij mensen die bepaalde medicijnen nemen, verhogen.

De volgende keer dat je jackfruit eet, profiteer je optimaal van alles wat het te bieden heeft door te genieten van de zaden samen met het heerlijke, zoete fruit.