Jasmijn thee is een thee dat is geparfumeerd met de geur van bloesems van de jasmijn plant.

Het is meestal gebaseerd op groene thee, maar in plaats daarvan wordt soms zwarte of witte thee gebruikt.

De Bloesem van gewone jasmijn ( Jasminum officinale ) of sampaguita ( Jasminum sambac ) worden naast theebladeren gemengd met groene theebladeren, waardoor de aroma kan infuseren.

Omdat jasmijn thee meestal wordt gemaakt van groene theebladeren, biedt het veel van dezelfde krachtige gezondheidsvoordelen die je zou krijgen als je groene thee drinkt.

Netflix Abonnement

Bepaal zelf voor hoelang!

Prijzen al vanaf €5,75

Bekijk hier de prijzen!!

Hier zijn 9 redenen waarom het drinken van jasmijn thee geweldig is voor je gezondheid.

1. Boordevol antioxidanten

Jasmijn thee zit boordevol met krachtige plantaardige stoffen die bekend staan ​​als polyfenolen.

Deze werken als antioxidanten in uw lichaam en beschermen uw cellen tegen schade door vrije radicalen. Studies hebben de schade veroorzaakt door vrije radicalen aan hartaandoeningen en verschillende soorten kanker gekoppeld ( 1 ).

Jasmijn thee gemaakt van groene thee bevat veel polyfenolen, catechinen genaamd.

Een bijzonder krachtige catechinen in groene thee is epigallocatechinegallaat (EGCG), dat in verband is gebracht met vele voordelen, waaronder gewichtsverlies en een verbeterde controle van de bloedsuikerspiegel, evenals hart- en mondgezondheid( 2 , 3 , 4 ).

Bovendien is aangetoond dat groene thee catechinen zoals EGCG ontstekingsremmende en bloed-lipidenverlagende effecten hebben, wat het risico op hartaandoeningen kan verlagen( 5 ).

Kortom: Jasmijn thee bevat veel polyfenolen die als antioxidanten in je lichaam werken. Het bevat ook de krachtige polyphenol EGCG, die gekoppeld is aan vele gezondheidsvoordelen, zoals een verlaagd risico op hart- en vaatziekten.

2. Kan helpen bij het afvallen

Het drinken van jasmijn thee kan je helpen af ​​te vallen door je stofwisseling te versnellen.

Een overzicht van verschillende onderzoeken suggereert zelfs dat groene thee – de meest voorkomende basis voor jasmijn thee – je stofwisseling met 4-5% kan versnellen en de vetverbranding met 10-16% kan verhogen ( 6 ).

Hoewel 4-5% onbeduidend lijkt, kan dit betekenen dat er 70-100 calorieën per dag worden verbrand ( 6 ).

De vetverbrandende eigenschappen van jasmijn thee houden verband met het gehalte aan cafeïne en het polyfenol EGCG. Deze verbindingen kunnen ook elkaars vetverbrandingseffecten versterken( 2 ).

Kortom: Jasmijn thee gemaakt van groene thee kan helpen gewicht te verliezen door je stofwisseling te versnellen.

3. Kan uw hart beschermen

Jasmijn thee bevat veel polyfenolen, die kunnen helpen beschermen tegen hartziekten .

In dier- en reageerbuisstudies is aangetoond dat theepolyfenolen LDL (slecht) cholesterol beschermen tegen oxidatie – een proces dat het risico op hartaandoeningen verhoogt ( 7 , 8).

Geoxideerd LDL-cholesterol is mogelijk schadelijk, omdat het meer aan uw slagaderwanden blijft plakken en plaques vormt. Dit kan uw bloedvaten verkleinen of verstoppen ( 9 ).

In één studie verminderde de toevoeging van groene thee polyfenolen – die ook wordt aangetroffen in jasmijn thee op basis van groene thee – de vorming van tandplak tot 68% bij hamsters. Het verlaagde ook de risicofactoren voor hartziekten, zoals LDL-cholesterol en triglyceriden ( 10 ).

Andere studies koppelen eveneens thee consumptie aan een lager risico op hartkwalen.

Een analyse van 5 studies ontdekte bijvoorbeeld dat mensen die dagelijks 3 kopjes (710 ml) of meer groene of zwarte thee dronken gemiddeld 21% minder risico op hartziekten hadden ( 11).

Een andere studie wees uit dat mensen die 1-3 kopjes (237-710 ml) groene thee per dag dronken, 19% minder risico hadden op hartaanvallen en 36% minder kans op beroertes, vergeleken met mensen die minder dan 1 kop ( 237 ml) dagelijks dronken( 12 ).

Kortom: Jasmijn thee polyfenolen kunnen helpen beschermen tegen hartziekten door te voorkomen dat LDL (slecht) cholesterol oxideert en mogelijk uw bloedvaten verstopt.

4. Bevordert een goede mondgezondheid

Jasmijn thee is typisch gebaseerd op groene thee, die vol zit met catechinen. Catechinen zijn een groep polyfenolen die kunnen helpen beschermen tegen tandbederf – of gaatjes – door plaque vormende bacteriën te doden zoals Streptococcus mutans ( 4 , 13 ).

In een onderzoek bij 15 personen stopte een oplossing met groene thee catechinen Streptococcus mutans van het produceren van zuur wanneer aangebracht op de tanden. Te veel zuur kan het glazuur van je tanden eroderen – het harde oppervlak van je tanden ( 4 ).

Een andere studie bij 30 personen wees erop dat het gebruik van een mondwater op basis van groene thee catechinen gedurende 1 week net zo effectief was in het verminderen van tandplak als een antiseptisch mondwater ( 14 ).

Sommige studies suggereren dat jasmijn thee een slechte adem kan bestrijden door geur-veroorzakende bacteriën te verminderen ( 15 ).

Kortom: Jasmine thee polyfenolen kunnen plaque-vormende bacteriën zoals Streptococcus mutans helpen neutraliseren. Bovendien kan het slechte adem bestrijden.

5. Kan de hersenfunctie versterken

Jasmijn thee heeft verschillende eigenschappen die de hersenfunctie kunnen bevorderen .

Om te beginnen bevat het 15-60 mg cafeïne per kop (237 ml) – afhankelijk van hoe lang de thee bladeren trekken en welk soort thee als basis wordt gebruikt.

Cafeïne stimuleert je zenuwstelsel door de remmende neurotransmitter adenosine te blokkeren – een stof die signalen afgeeft tussen je hersenen en lichaam. Normaal gesproken helpt adenosine uw lichaam ontspannen ( 16 ).

Bovendien verhoogt cafeïne de hersenactiviteit en ondersteunt het de afgifte van andere stemmingsbevorderende neurotransmitters zoals dopamine en serotonine ( 17 ).

Dit zorgt ervoor dat u zich alerter en energieker voelt en verbetert het kortetermijn geheugen ( 18 ).

Jasmine thee bevat ook het aminozuur L-theanine, dat zorgt voor de afgifte van gamma-aminoboterzuur (GABA) – een remmende neurotransmitter die je in een ontspannen en attente toestand brengt.

Samen genomen blijken L-theanine en cafeïne effectiever in het stimuleren van de hersenfunctie ( 19 , 20 ).

Kortom: Jasmijn thee bevat cafeïne en L-theanine, wat kan helpen om u waakzamer en waakzamer te houden. Bovendien kan het kortetermijn geheugen verbeteren.

6. Kan beschermen tegen de ziekte van Alzheimer en Parkinson

Jasmijn thee zit vol met krachtige polyfenolen, die uw risico op de ziekte van Alzheimer en Parkinson kunnen verlagen.

Met name jasmijn thee gemaakt van groene thee bevat veel EGCG, dat ontstekingen kan onderdrukken en schade door vrije radicalen kan neutraliseren. Dit zijn twee belangrijke factoren die geassocieerd zijn met de progressie van de ziekte van Alzheimer en Parkinson ( 21 , 22).

Uit onderzoek met reageerbuisjes blijkt dat EGCG eiwitten in de hersenen stopt door misvouwing en klonteren. Dit kan uw risico op de ziekte van Parkinson en Alzheimer verminderen, omdat verkeerd gevouwen eiwitten ontstekingen kunnen bevorderen en de hersenzenuwen kunnen schaden ( 23 , 24 ).

Een overzicht van 8 studies bij meer dan 5.600 mensen ontdekte dat mensen die regelmatig theeën dronken waaronder groene thee – de meest voorkomende basis voor jasmijn thee – een 15% lager risico op de ziekte van Parkinson hadden dan niet-theedrinkers ( 25 ).

Een analyse van 26 studies bij meer dan 52.500 mensen koppelde de dagelijkse consumptie van theesoorten met een hoog EGCG – waaronder groene thee – aan een 35% lager risico op hersenaandoeningen, waaronder de ziekte van Alzheimer ( 26 ).

Kortom: Het drinken van groene thee – wat een basis is voor jasmijn thee – is in verband gebracht met een lager risico op de ziekte van Alzheimer en Parkinson.

7. Kan het risico op diabetes type 2 verlagen

Wereldwijd hebben meer dan 422 miljoen mensen diabetes ( 27 ).

Diabetes type 2 is het meest voorkomende type en treedt op als uw lichaam insuline niet effectief kan gebruiken. Insuline is een hormoon dat helpt suiker uit uw bloed in uw cellen te verplaatsen.

Jasmijn thee gemaakt van groene thee kan het risico op diabetes type 2 verlagen. Het bevat de samengestelde EGCG, die kan helpen uw lichaam insuline effectiever te gebruiken en de bloedsuikerspiegel te verlagen ( 28 ).

Een analyse van 17 studies bij 1.133 mensen toonde aan dat de consumptie van groene thee de bloedsuikerspiegel- en insulinespiegels in nuchtere toestand significant verlaagde ( 29 ).

Een andere analyse van 12 studies bij meer dan 760.000 mensen bleek dat het dagelijks drinken van 3 kopjes (710 ml) of meer thee gekoppeld was aan een 16% lager risico op diabetes type 2( 30 ).

Kortom: Studies tonen aan dat het drinken van groene jasmijn thee kan helpen uw lichaam insuline effectiever te gebruiken en de bloedsuikerspiegel te verlagen. Dit kan helpen om het risico op diabetes type 2 te verlagen.

8. Kan uw risico op bepaalde vormen van kanker verlagen

Jasmijn thee bevat veel antioxidanten die schade door vrije radicalen helpen verminderen en mogelijk kankerbestrijdende eigenschappen hebben .

Uit reageerbuis- en dierstudies is gebleken dat polyfenolen – waaronder het ECGC in groene thee – de tumor grootte verminderden, de celdood van kanker stimuleerden en de groei en verspreiding van kankercellen onderdrukten ( 31 , 32 ).

In een onderzoek stopten groene thee polyfenolen de groei en verspreiding van blaaskankercellen en veroorzaakte kankercel dood bij dier- en reageerbuis onderzoeken. Menselijke studies naar groene thee polyfenolen en blaaskanker lieten echter inconsistente resultaten zien ( 33 ).

Bovendien constateerde een studie dat het dagelijks drinken van 1,2 liter groene thee, aangevuld met tabletten groene thee-extract, het terugkeren van darmkankercellen bij mensen met darmkanker met 51,6% reduceerde ( 34 ).

Bovendien is het drinken van groene thee in verband gebracht met een lager risico op prostaat- en borstkanker ( 35 , 36 ).

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, zijn er meer menselijke studies over jasmijn- en kankerrisico’s nodig voordat deze met zekerheid kunnen worden aanbevolen.

Kortom: Dier-, reageerbuis- en menselijk onderzoek tonen aan dat jasmijn thee polyfenolen de groei en verspreiding van kankercellen kunnen onderdrukken – maar er is meer onderzoek op dit gebied nodig.

9. Heerlijk en gemakkelijk toe te voegen aan uw voeding

Jasmijn thee is niet alleen heel gezond, maar ook heerlijk en gemakkelijk toe te voegen aan je voeding. Het heeft een geurig bloemen aroma met een zoete, subtiele smaak.

De thee kan worden gekocht als theezakjes, losse bladeren en parels. Toch is het het beste om losse bladeren of parels te kiezen, want theezakjes bevatten meestal gebroken bladeren en andere ongewenste delen van de plant die de smaak van de thee kunnen beïnvloeden.

Om de bladeren of parels te bereiden, voegt u ze toe aan een pan en voegt u heet water toe tussen 70-80 ° C. Vermijd kokend water, omdat het de delicate smaak van de thee kan ruïneren. Laat de thee 3-5 minuten trekken, zeef het en serveer het dan.

Jasmijn thee is overal verkrijgbaar en kan worden gekocht bij uw plaatselijke natuurvoedingswinkel of online bij Holland & Barrett.

Kortom: Jasmijn thee is heerlijk en heeft een zoete, subtiele en verfrissende smaak. Het is gemakkelijk te bereiden en kan worden gekocht bij lokale reformwinkels of online.

Veiligheid en bijwerkingen

Over het algemeen is jasmijn thee ongelooflijk gezond met weinig tot geen bijwerkingen.

Het bevat echter wel cafeïne, wat voor sommige mensen problemen kan veroorzaken. Bijwerkingen van het innemen van te veel cafeïne omvatten angst, rusteloosheid, jeuk en maagproblemen ( 37 ).

Zwangere vrouwen moeten hun inname van cafeïne beperken, omdat dit het risico van miskraam kan verhogen.

Jasmine thee bevat ook catechinen, die het vermogen van je lichaam om ijzer uit voedsel te absorberen kunnen verminderen. In grote hoeveelheden kan catechine het risico op bloedarmoede door ijzertekort verhogen ( 38 ).

Toch geldt dit vooral voor mensen met een risico op ijzertekort , zoals zwangere vrouwen, jonge kinderen en mensen met dieetbeperkingen.

Als je het risico loopt op ijzertekort, overweeg jasmijn thee te drinken tussen de maaltijden door in plaats van te eten – of wacht minimaal een uur na het eten om de thee te drinken.

Kortom: Jasmijn thee is over het algemeen veilig, maar mensen die gevoelig zijn voor cafeïne of die een risico op ijzertekort hebben, moeten mogelijk hun inname in de gaten houden.

Tot slot

Jasmijn thee is een ongelooflijk gezonde thee, meestal op basis van groene of zwarte theebladeren .

Het zit boordevol antioxidanten en is gekoppeld aan vele indrukwekkende gezondheidsvoordelen.

Het drinken van jasmijn thee bijvoorbeeld kan het risico op hartaandoeningen, mentale achteruitgang en bepaalde kankers verlagen. Het kan ook helpen om af te vallen, de mondgezondheid te verbeteren en de hersenfunctie te verbeteren.

Het beste van alles is dat jasmijn thee heerlijk is en gemakkelijk aan je voeding kan worden toegevoegd. Probeer de thee aan je voeding toe te voegen om zijn indrukwekkende gezondheidsvoordelen te plukken.