img

Beste voeding voor jicht: Wat te eten en wat te vermijden

63 Views

Beste voeding voor jicht: Wat te eten en wat te vermijden

Jicht is een vorm van artritis, een ontsteking van de gewrichten. Het treft naar schatting 12.000 mensen in Nederland alleen ( 1 ).

Mensen met jicht ervaren plotselinge en ernstige aanvallen van pijn, zwelling en ontstekingen van de gewrichten ( 2 ).

Gelukkig kan jicht worden behandeld met medicatie, een jicht-vriendelijk dieet en veranderingen in levensstijl.

In dit artikel is een overzicht van het beste dieet voor jicht en welke voedingsmiddelen te vermijden, ondersteund door onderzoek.

Wat is Jicht?

Jicht is een vorm van artritis die plotselinge pijn, zwelling en ontsteking van de gewrichten omvat.

Bijna de helft van jicht gevallen hebben invloed op de grote tenen, terwijl andere gevallen van invloed zijn op de vingers, polsen, knieën en hielen ( 3 , 4 , 5 ).

Jicht symptomen of “aanvallen” treden op als er te veel urinezuur in het bloed zit. Urinezuur is een afvalproduct dat wordt gemaakt door het lichaam wanneer het bepaalde voedingsmiddelen verteert.

Wanneer urinezuur niveaus te hoog zijn, kunnen de kristallen zich ophopen in uw gewrichten. Dit proces leidt tot zwelling, ontsteking en intense pijn ( 5 ).

Jicht aanvallen zich meestal ‘s nachts en duren meestal 3-10 dagen ( 6 ).

De meeste mensen die deze aandoening hebben ervaren deze symptomen, omdat hun lichaam het teveel aan urinezuur niet efficiënt kan verwijderen. Dit laat urinezuur ophopen, kristalliseren en zich dan vestigen in de gewrichten.

Anderen met jicht maken teveel urinezuur als gevolg van genetica of hun dieet( 7 , 8 ).

Kortom:Jicht is een vorm van artritis die plotselinge pijn, zwelling en ontsteking van de gewrichten omvat. Dit gebeurt wanneer er te veel urinezuur in het bloed aanwezig is waardoor het wordt afgezet in de gewrichten als kristallen.

Hoe beïnvloedt voedsel jicht?

Als u jicht hebt, kunnen bepaalde voedingsmiddelen leiden tot een aanval door het verhogen van je urinezuur gehalte.

Trigger voedingsmiddelen zijn vaak hoog in purine, een stof die van nature in voedingsmiddelen voorkomt. Wanneer u purine verteert, je lichaam maakt urinezuur als afvalproduct ( 9 ).

Dit is geen probleem voor gezonde mensen, omdat ze efficiënt overtollige urinezuur uit het lichaam verwijderen.

Echter, mensen met jicht kunnen niet efficiënt overtollige urinezuur verwijderen. Dus kan een purine-rijk dieet urinezuur ophopen en een jichtaanval veroorzaken ( 5 ).

Gelukkig blijkt uit onderzoek dat het beperken van purine-rijke voedingsmiddelen en het nemen van de juiste medicatie jichtaanvallen kan voorkomen( 10 ).

Voedingsmiddelen die vaak leiden tot jicht aanvallen omvatten orgaanvlees , rood vlees , vis, alcohol en bier. Ze bevatten een matige tot grote hoeveelheid purinen ( 11 , 12 ).

Er is echter één uitzondering op deze regel. Onderzoek toont aan dat purine-rijke groenten niet zal leiden tot jichtaanvallen ( 13 ).

En interessant, fructose en met suiker gezoete dranken kan het risico op jicht en jichtaanvallen verhogen, ook al zijn ze niet purine-rijk ( 14 ).

In plaats daarvan kunnen ze urinezuur verhogen door het versnellen van verschillende cellulaire processen ( 15 , 16 ).

Bijvoorbeeld, een studie bij meer dan 125.000 deelnemers bleek dat mensen die het meeste fructose geconsumeerd hadden een 62% hoger risico op het ontwikkelen van jicht hadden( 17 ).

Anderzijds blijkt uit onderzoek dat vetarme zuivelproducten , sojaproducten en vitamine C supplementen kunnen helpen voorkomen van jichtaanvallen door het verminderen van urinezuurspiegel ( 11 , 18 ).

Interessant dat volvette en vetrijke zuivelproducten geen invloed heeft op het urinezuurspiegel (13 , 19 ).

Kortom: Voedingsmiddelen kunnen ofwel het verhogen of het verlagen van uw urinezuur gehalte, afhankelijk van hun purine inhoud. Echter, fructose kan uw urinezuur verhogen, ook al is het niet purine-rijk.

Welke voedingsmiddelen moet u vermijden?

Indien u gevoelig bent voor plotselinge jichtaanvallen, vermijd de belangrijkste boosdoeners – purine-rijke voedingsmiddelen.

Dit zijn voedingsmiddelen die meer dan 200 mg purinen per 100 gram bevatten ( 20 ).

U moet ook hoog fructosegehalte voedingsmiddelen vermijden, evenals matig-rijke-purine levensmiddelen, die 150 – 200 mg purinen per 100 gram bevatten. Deze kunnen leiden tot een jichtaanval.

Hier zijn enkele belangrijke purine-rijke voedingsmiddelen, matige en rijke purine voedingsmiddelen en hoog fructosegehalte voedingsmiddelen vermijden ( 6 , 11 , 20 ):

  • Al het orgaanvlees: Deze omvatten lever, nieren, zwezeriken en de hersenen.
  • Vlees van wild: Voorbeelden zijn fazant, kalfsvlees en hertenvlees.
  • Vis: Haring, forel, makreel, tonijn, sardines, ansjovis, schelvis en nog veel meer.
  • Andere zeevruchten: schelpen, krab, garnalen en kuit.
  • Suikerhoudende dranken: Vooral vruchtensappen en suikerhoudende frisdranken.
  • Toegevoegde suikers: honing, agave nectar en glucose-fructosestroop.
  • Gist: Voedingsgist, biergist en andere gist supplementen

Bovendien, geraffineerde koolhydraten zoals wit brood, gebak en koekjes moeten worden vermeden. Hoewel ze niet hoog zijn in purine of fructose, ze zijn laag in voedingsstoffen en kan uw urinezuur niveaus verhogen( 21 ).

Kortom:Als u jicht heeft, moet u voedingsmiddelen zoals orgaanvlees, wild vlees, vis en zeevruchten, suikerhoudende dranken, geraffineerde koolhydraten , toegevoegde suikers en gist vermijden.

Welke voedingsmiddelen kan je eten?

Hoewel een jicht-vriendelijke dieet veel voedingsmiddelen elimineert, zijn er nog genoeg laag-purine voedingsmiddelen waar u van kunt genieten.

Voedingsmiddelen worden beschouwd als laag-purine als ze minder dan 100 mg purine per 100 gram bevatten.

Hier zijn een aantal laag-purine voedingsmiddelen die over het algemeen veilig zijn voor mensen met jicht ( 20 , 22 ):

  • Fruit: Alle vruchten zijn over het algemeen prima voor jicht. Kersen kan zelfs helpen aanvallen te voorkomen door het verlagen van urinezuur niveaus en het verminderen van ontstekingen ( 23 , 24 ).
  • Groenten: Alle groenten zijn prima, met inbegrip van aardappelen, erwten, champignons, aubergines en donkergroene bladgroenten.
  • Peulvruchten: Alle peulvruchten zijn prima, inclusief linzen, bonen, sojabonen en tofu.
  • Noten: Alle noten en zaden.
  • Volkoren granen: Deze omvatten haver, bruine rijst en gerst.
  • Zuivelproducten: Al het zuivel is veilig, maar magere zuivel blijkt bijzonder gunstig te zijn(11 , 18).
  • eieren
  • Dranken: Koffie, thee en groene thee.
  • Kruiden en specerijen: Alle kruiden en specerijen.
  • Plantaardige oliën: Met inbegrip van koolzaad, kokos, olijf en vlas oliën.

Voedingsmiddelen dat je met mate kan eet

Afgezien van orgaanvlees, wild vlees en bepaalde soorten vis, het meeste vlees kan met mate worden geconsumeerd. Je moet jezelf beperken tot 115-170 gram van deze een paar keer per week ( 20 ).

Ze bevatten een matige hoeveelheid purinen, dat beschouwd wordt als 100-200 mg per 100 gram. Dus, het eten van teveel van hen kan een jichtaanval uitlokken.

  • Vlees: Deze omvatten kip, rundvlees, varkensvlees en lamsvlees.
  • Andere vissen: Verse of ingeblikt zalm bevat in het algemeen lagere niveaus van purine dan de meeste andere vissen.

Kortom: Voedingsmiddelen die je kan eten met jicht omvatten alle fruit en groenten, volkoren granen, magere zuivelproducten, eieren en de meeste drankjes. Beperk uw consumptie van niet-orgaanvlees en vis zoals zalm aan porties van 115-170 gram een paar keer per week.

Een Jicht-vriendelijk menu voor één week

Het eten van een jicht-vriendelijke dieet zal u helpen de pijn en zwelling te verlichten, terwijl het toekomstige aanvallen kan voorkomen.

Hier is een voorbeeld van een jicht-vriendelijke menu voor een week.

maandag

  • Ontbijt: Haver met Griekse yoghurt en 1/4 kop (ongeveer 31 gram) bessen.
  • Lunch: Quinoa salade met gekookte eieren en verse groenten.
  • Diner: Volkoren deegwaren met gebraden kip, spinazie, paprika en magere feta kaas.

dinsdag

  • B: Smoothie met 1/2 kop (74 gram) bosbessen, 1/2 kop (15 gram) spinazie, 1/4 kop (59 ml) Griekse yoghurt en 1/4 kop (59 ml) magere melk.
  • Lunch: Volkoren sandwich met eieren en salade.
  • Diner: Roergebakken kip en groenten met bruine rijst.

woensdag

  • B: 1/3 kop (27 gram) havermout, 1/4 kop (59 ml) Griekse yoghurt, 1/3 kop (79 ml) magere melk, 1 eetlepel (14 g) chia zaden, ongeveer 31 gram bessen en 1/4 theelepel (1,2 ml) vanille-extract.
  • Lunch: Kikkererwten en verse groenten in een volkoren wrap.
  • Diner: Gebakken zalm met kruiden en asperges met daarbij cherry tomaten.

donderdag

  • Ontbijt: 2 eetlepels (28 gram) chia zaden, 1 kop (240 ml) Griekse yoghurt en 1/2 theelepel (2,5 ml) vanille-extract met gesneden vruchten van uw keuze.
  • Lunch: Overgebleven zalm met salade.
  • Diner: Quinoa, spinazie, aubergine en feta salade.

vrijdag

  • Ontbijt: Franse toast met aardbeien.
  • Lunch: Volkoren sandwich met gekookte eieren en salade.
  • Diner: Roergebakken tofu en groenten met bruine rijst.

zaterdag

  • Ontbijt: Mushroom en courgette frittata.
  • Lunch: Overgebleven roergebakken tofu en bruine rijst.
  • Diner: Homemade kip hamburgers met een frisse salade.

zondag

  • Ontbijt: Omelet met spinazie en champignons.
  • Lunch: Kikkererwten en verse groenten in een volkoren wrap.
  • Diner: Roerei met spinazie en paprika op volkoren tortilla’s.

Kortom:Een jicht-vriendelijke dieet heeft tal van mogelijkheden voor een gezonde en lekkere menu. De bovenstaande hoofdstuk geeft een voorbeeld van een  jicht-vriendelijke menu voor een week.

Andere veranderingen in levensstijl die u kunt maken

Afgezien van uw dieet, zijn er verschillende veranderingen in de levensstijl die u kunnen helpen uw risico op jicht en jichtaanvallen te verlagen.

Afvallen

Als u jicht hebt, het dragen van overgewicht kan het risico op jichtaanvallen verhogen.

Dat komt omdat het overtollige gewicht kan zorgen dat u meer resistent bent tegen insuline, wat leidt tot insulineresistentie. In deze gevallen kan het lichaam de insuline niet goed de suiker uit het bloed verwijderen. Insulineresistentie bevordert ook hoge urinezuur gehalte( 25 , 26 ).

Onderzoek toont aan dat het verliezen van gewicht kan helpen verminderen insulineresistentie en lagere urinezuur gehalte ( 27 , 28 ).

Dat gezegd hebbende, een crash dieet voorkomen – dat wil zeggen, in een poging om zeer snel gewicht te verliezen door heel weinig te eten. Onderzoek toont aan dat snel gewichtsverlies het risico op jichtaanvallen kan verhogen( 29 , 30 , 31 ).

Meer bewegen

Regelmatige lichaamsbeweging is een andere manier om jichtaanvallen te voorkomen.

Niet alleen kan u helpen om op een gezond gewicht te blijven, maar het kan ook urinezuur gehalte laag houden( 32 ).

Een studie bij 228 mannen bleek dat degenen die meer dan 8 km dagelijks liep hadden een 50% lager risico op jicht. Dit is mede te wijten aan dat ze minder lichaamsgewicht hebben( 33 ).

Blijf gehydrateerd

Gehydrateerd blijven kan helpen het risico op jichtaanvallen verminderen.

Dat komt omdat een adequate inname van water helpt het lichaam  overtollige urinezuur uit het bloed te verwijderen,  ( 34 , 35 ).

Als je veel beweeg, dan is het nog belangrijker om gehydrateerd te blijven, omdat je veel water kunnen verliezen door het zweten.

Beperken van alcoholinname

Alcohol is een bekende trigger van jichtaanvallen( 36 , 37 ).

Dat komt omdat het lichaam voorrang geeft voor het verwijderen van alcohol ten opzichte van urinezuur, urinezuur laat zich ophopen en vormt zo kristallen ( 38 ).

Een studie bij 724 mensen bleek dat het drinken van wijn, bier of sterke drank verhoogd risico op jichtaanvallen. Een tot twee drankjes per dag verhoogd het risico met 36% en 2-4 drankjes per dag verhoogd het met 51% ( 39 ).

Probeer een vitamine C supplement

Uit onderzoek blijkt dat vitamine C supplementen kunnen helpen voorkomen van jichtaanvallen door het verlagen van de urinezuurspiegels ( 40 , 41 , 42 ).

Het schijnt dat vitamine C doet dit door de nieren te helpen om urinezuur in de urine te verwijderen( 42 , 43 ).

Echter, een studie bleek dat vitamine C-supplementen geen effect had op jicht( 44 ).

Onderzoek naar vitamine C-supplementen voor jicht is nieuw, zodat er meer studies nodig zijn voordat er sterke conclusies kunnen worden getrokken.

Kortom:Het verliezen van gewicht, lichaamsbeweging, gehydrateerd blijven, het beperken van alcohol en eventueel het nemen van vitamine C kan ook helpen voorkomen van jichtaanvallen.

Tot slot

Jicht is een vorm van artritis met plotselinge pijn, zwelling en ontsteking van de gewrichten.

Gelukkig kan een jicht-vriendelijke dieet helpen de symptomen ervan te verlichten.

Voedingsmiddelen en dranken, die vaak leiden tot jichtaanvallen omvatten orgaanvlees, wild vlees, sommige soorten vis, vruchtensappen, suikerhoudende frisdrank en alcohol.

Aan de andere kant, fruit, groenten, volkoren granen, soja producten en vetarme zuivelproducten kan helpen voorkomen van jichtaanvallen door het verlagen van urinezuur niveaus.

Een paar andere veranderingen in levensstijl die kunnen helpen bij het voorkomen van jichtaanvallen omvatten het handhaven van een gezond gewicht, lichaamsbeweging, gehydrateerd blijven, minder alcohol drinken en eventueel het nemen van vitamine C supplementen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text