juicing-gewichtslies

Kan juicing helpen bij gewichtslies?

Kan juicing helpen bij gewichtslies?

Het maken van sap is een eenvoudige manier om veel voedingsstoffen te consumeren zonder hele vruchten en groenten te hoeven eten. Veel mensen beweren dat het een handig hulpmiddel is om af te vallen.

Het juicing dieet trend is toegenomen in populariteit door de jaren heen, maar de effectiviteit ervan is controversieel.

In dit artikel wordt onderzocht of het maken van sap u echt kan helpen om af te vallen.

Wat is juicing?

Juicing is het proces waarbij de vloeistof uit fruit en groenten wordt gehaald en de vaste stoffen worden verwijderd. Dit kan met de hand of met een fruitpers.

Het sap van groenten en fruit bevat geen schil, zaden of vruchtvlees. Het bevat wel wat voedingsstoffen en antioxidanten, maar dan zonder de heilzame vezel van hele vruchten en groenten.

Sommigen gebruiken juicing als zogenaamde “detox” methode. Er zijn echter geen wetenschappelijke studies die aantonen dat het vervangen van vast voedsel door sap het lichaam zal ontgiften.

Je lichaam is in staat om zelf af te komen van gifstoffen via de lever en de nieren, dus het gebruik van sap als detox behandeling is helemaal niet nodig.

Mensen gebruiken ook juicing als voedingssupplementen en om af te vallen. Geen van deze toepassingen wordt ondersteund door onderzoek, maar veel mensen beweren dat ze werken.

In het algemeen bevatten juicing recepten groenten en fruit. Veel bevatten ook kruiden zoals kurkuma en gember.

Kortom: Juicing betreft het extraheren van vloeistof uit groenten en fruit. Mensen drinken dit sap als “detox” voor hun lichaam, voedingsstoffen aan hun dieet toe te voegen en af ​​te vallen.

Juicing diëten

Er zijn verschillende soorten juicing diëten beschikbaar. De meest voorkomende type is een fast juicing, waarbij mensen hun maaltijden vervangen door vers fruit en groenten.

Het gaat erom om af te vallen door zich te onthouden van vast voedsel, terwijl u nog steeds een aanzienlijke hoeveelheid voedingsstoffen uit het sap opneemt.

Over het algemeen zijn de diëten zeer laag in calorieën.

Sommige mensen doen aan juicing dieet voor slechts een paar dagen, terwijl anderen het voor enkele weken doen.

Helaas de effectiviteit van deze juicing diëten is niet goed onderzocht, maar veel mensen beweren dat ze snel gewicht verliezen.

Kortom: De meest voorkomende juicing dieet is een fast juicing, waarbij mensen sap consumeren in plaats van vast voedsel in een poging om af te vallen.

Juicing kan de calorie-inname aanzienlijk verminderen

Om gewicht te verliezen, moet je een calorie tekort hebben, wat betekent dat je minder calorieën verbruikt dan dat je verbrandt(1, 2, 3).

Meeste juicing diëten bevatten geen vast voedsel en bestaat uit ongeveer 600-1000 calorieën per dag. Dit resulteert in een groot calorie-tekort voor veel mensen, dus juicing diëten leiden vaak tot gewichtsverlies, althans op de korte termijn.

Hoe minder calorieën je verbruikt met een juicing dieet, hoe sneller je gewicht zal verliezen.

Echter, zodra je calorie-inname terug is naar normaal na een juicing dieet, zul je waarschijnlijk wat van het gewicht terugwinnen, zo niet alles.

Kortom: Juicing diëten hebben de neiging om laag in calorieën te zijn en resulteert in een tekort aan calorieën dit kan leiden tot  snel gewichtsverlies.

Juicing diëten en volheid

Aangezien alleen-juicing diëten geen vast voedsel bevat, voel je je misschien hongeriger dan normaal wanneer je dit type dieet volgt.

De reden hiervoor is dat vloeibare maaltijden minder vullend zijn dan vast voedsel, vooral als ze veel koolhydraten bevatten. Dit effect is bevestigd door verschillende onderzoeken (45).

In één onderzoek kregen 20 volwassenen met een normaal gewicht en 20 volwassenen met overgewicht elk 300 calorieën aan appel, appelmoes of appelsap met een maaltijd of als snack (6).

Degenen die het appelsap dronken, waren minder vol dan degenen die het vaste voedsel aten. Ze hadden ook weer eerder honger dan de anderen.

Vaste voedingsmiddelen zijn meer vullend omdat ze vezels en eiwitten bevatten, die beide belangrijke voedingsstoffen zijn die eigenschappen hebben die de eetlust verminderen.

Vezels heeft het vermogen om de eetlust te verminderen, omdat dit het ledigen van de maag kan vertragen en de spijsverteringstijd kan verkorten (78).

Ondertussen verhoogt eiwit de niveaus van hormonen die op volheid wijzen, die essentieel zijn voor de regulering van eetlust (9).

Personen die voldoende hoeveelheden vezels en eiwitten consumeren, hebben de neiging minder te eten en minder te wegen dan degenen die dat niet doen(10, 11, 12, 13).

Het juicing proces elimineert vezels van fruit en groenten. Deze bronnen zijn van nature eiwitarm. Daarom kunnen sap diëten je misschien niet verzadigen en daarom kunnen ze moeilijk vol te houden zijn.

Kortom: Juicing diëten zijn misschien onbevredigend omdat ze geen vast voedsel, vezels en eiwitten bevatten, die belangrijk zijn voor het opwekken van gevoelens van volheid.

Juicing beïnvloedt stofwisseling

Het ernstige calorietekort dat  veel juicing diëten veroorzaken kan een vernietigende werking hebben op je stofwisseling.

Deze diëten worden gekenmerkt door snel gewichtsverlies en beperkte eiwitinname, wat kan leiden tot verminderde spiermassa(14).

Spieren zijn stofwisseling actief, dus mensen met een lagere spiermassa hebben een lagere energieverbruik in rust. Dit betekent dat ze minder calorieën verbranden in rust dan diegenen met spieren(15, 16, 17).

Bovendien voelt uw lichaam honger als u uw calorie-inname dramatisch verlaagt, zodat uw lichaam zich inlaat voor het behoud van calorieën door er minder van te verbranden.

Gecontroleerde onderzoeken hebben dit effect bevestigd bij personen die caloriearme diëten volgen (18, 19, 20).

In één onderzoek ondergingen vrouwen met overgewicht en obesitas gedurende drie maanden een caloriebeperkende behandeling. Ze hebben in die periode een aanzienlijke vermindering van het energieverbruik in rust gemeten (20).

Hetzelfde effect deed zich voor in een ander onderzoek waarbij deelnemers ofwel 1114 of 1462 calorieën per dag gebruikten.

Deelnemers met een lagere calorie-inname ondervonden na slechts vier dagen een aanzienlijke afname van het energieverbruik in rust (19).

In feite ondervond de groep die hun calorie-inname sterk beperkte, een daling van het energieverbruik in rustende dagen met 13%. Dat is het dubbele van de waargenomen daling in de groep die hun calorie-inname slechts matig beperkten(19).

Het is duidelijk dat caloriebeperking de stofwisseling na slechts enkele dagen kan verminderen.

Hoewel een calorietekort noodzakelijk is voor gewichtsverlies, lijkt het erop dat caloriearme diëten, zoals juicing diëten, contraproductief kunnen zijn vanwege hun negatieve effecten op de stofwisseling.

Kortom: Juicing diëten kunnen een negatieve invloed op uw stofwisseling hebben, vooral wanneer ze zeer laag zijn in calorieën en je hen volgt voor een lange tijd.

Juicing kan schadelijk zijn voor uw gezondheid

Het maken van sap is over het algemeen veilig als je het voor slechts een paar dagen doet. Juicing dieet draagt echter enkele risico’s wanneer ze worden verlengd.

Onvoldoende vezels

Hele vruchten en groenten zijn een uitstekende bron van vezels, maar die vezels worden verwijderd in het sapproces.

Vezel is een essentieel onderdeel van een gezond voedingspatroon. Het eten van voldoende is belangrijk voor een optimale spijsvertering omdat het de heilzame bacteriën in uw maag gezond houdt en constipatie voor sommige mensen kan verminderen(21).

Bovendien kan het uw risico op hartaandoeningen, diabetes en obesitas verlagen (21).

Door het maken van sap, vermindert u uw vezelinname aanzienlijk, wat kan resulteren in gezondheidsproblemen.

Tekorten aan voedingsstoffen

Er zijn een paar redenen waarom het doen van juicing diëten voor langere tijd kan leiden tot tekorten aan voedingsstoffen.

Aangezien deze diëten de dierlijke producten erin ontbreken, bevatten ze weinig essentiële voedingsstoffen, zoals calcium, vitamine D, ijzer, vitamine B12 en zink.

Al deze voedingsstoffen hebben belangrijke functies in het lichaam. Onvoldoende consumptie kan leiden tot aandoeningen zoals osteoporose en bloedarmoede.

Juicing diëten bevatten ook weinig omega-3-vetzuren, gezonde vetten die ontstekingen bestrijden en bijdragen aan de gezondheid van hersenen en het hart (2223).

Niet alleen zijn deze diëten laag in specifieke voedingsstoffen, maar ze kunnen zelfs de opname van de voedingsstoffen verstoren.

Een reden hiervoor is dat juicing diëten meestal laag zijn in vetgehalte, wat nodig is voor de opname van de vetoplosbare vitamines A, D, E en K (24252627).

Sommige rauwe groenten die vaak worden gebruikt bij het maken van sap bevatten bovendien een antinutriënt met de naam oxalaat, die kan binden aan mineralen in het lichaam en kan voorkomen dat ze worden opgenomen (28) .

Oxalaatrijke groenten die veel worden gebruikt bij het persen, zijn spinazie, bieten, boerenkool, snijbiet en rapen.

Verhoogd risico op infectie

Vanwege het minimale eiwit en de ontoereikende hoeveelheden van enkele belangrijke voedingsstoffen in een juicing dieet, kan een langdurige opvolging van invloed zijn op het immuunsysteem en het infectierisico verhogen (2930).

Studies tonen aan dat zelfs een lichte uitputting van immuunbevorderende voedingsstoffen, zoals ijzer en zink, de gezondheid van het immuunsysteem kan schaden (31).

Wanneer uw immuunsysteem wordt aangetast, kunt u gemakkelijker ziektes zoals verkoudheid en griep oplopen. Het kan ook langer duren voordat je lichaam wonden geneest (32).

Vermoeidheid en zwakte

Vermoeidheid en zwakte zijn vaak voorkomende bijwerkingen van de volgen van een juicing fast.

Deze symptomen treden waarschijnlijk op vanwege het lage aantal calorieën dat deze diëten bevatten. Als u uw lichaam calorieën verliest, berooft u het in feite van energie, wat tot deze ongewenste effecten kan leiden.

Verminderde spiermassa

De minimale hoeveelheid eiwit in de meeste juicing diëten kan leiden tot een vermindering van de spiermassa, wat een negatief effect op de gezondheid kan hebben.

Als je spiermassa afneemt, je stofwisseling daalt eveneens, wat betekent dat u minder calorieën zal verbranden en wellicht moeilijker is om het gewichtsverlies te handhaven (15, 16, 17).

Kortom: Het maken van sap is over het algemeen veilig, maar als je een dieet met alleen vruchtensap lange tijd volgt, kan dit een negatief effect hebben op je gezondheid en welzijn.

Helpt Juicing je om af te vallen?

Er is geen formeel onderzoek die ondersteunt dat het maken van sap helpt bij het afvallen.

Op basis van anekdotisch bewijs is het duidelijk dat juicing diëten op korte termijn kunnen leiden tot snel gewichtsverlies, vooral wanneer het dieet zeer weinig calorieën bevat.

U kunt echter een aantal negatieve gevolgen voor de gezondheid ondervinden van dergelijke ernstige caloriebeperking, vooral als u het dieet langer dan een paar dagen achter elkaar volgt.

Bovendien is het moeilijk om dergelijke beperkende diëten vol te houden. De meeste mensen houden niet lang vast aan zeer-caloriearme diëten en krijgen uiteindelijk het gewicht terug dat ze verloren.

Juicing is misschien een gemakkelijke manier om snel af te vallen, maar het lijkt erop dat de mogelijke gevolgen voor de gezondheid zwaarder wegen dan de voordelen.

Je bent beter af met een meer duurzame dieet dat bestaat uit onbewerkte voedingsmiddelen en genoeg calorieën zodat je lichaam goed functioneert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.