Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Kan juicing helpen bij gewichtslies?

1378 Views

Kan juicing helpen bij gewichtslies?

Het maken van sap is een eenvoudige manier om veel voedingsstoffen te consumeren zonder hele vruchten en groenten te hoeven eten. Veel mensen beweren dat het nuttig is als gewichtsverlies tool.

Het juicing dieet trend is toegenomen in populariteit door de jaren heen, maar de effectiviteit ervan, daar zijn de meningen over verdeeld.

Dit artikel zal onderzoeken of het maken van sap echt kan helpen gewicht te verliezen.

Wat is juicing?

Juicing is het proces van extractie van de vloeistof uit groenten en fruit, terwijl de vaste stoffen worden verwijderd. Dit kan met de hand of met een fruitpers.

Het sap van de groenten en het fruit mag geen schillen, zaden of vruchtvlees bevatten. Het bevat een aantal voedingsstoffen en antioxidanten, maar buiten de nuttige vezels van hele vruchten en groenten.

Sommigen gebruiken juicing als zogenaamde “detox” methode. Er zijn echter geen wetenschappelijke studies waaruit blijkt dat de vervanging van vast voedsel met sap het lichaam ontgift.

Je lichaam is in staat om zichzelf te ontdoen van giftige stoffen door de lever en de nieren, dus het gebruik van juicing als een detox behandeling is helemaal niet nodig.

Mensen gebruiken ook juicing als voedingssupplementen om gewicht te verliezen. Geen van beiden van deze toepassingen wordt ondersteund door onderzoeken, maar veel mensen beweren dat ze werken.

In het algemeen, juicing recepten bevatten groenten en fruit. Veel bevatten ook kruiden zoals kurkuma en gember.

Kortom: Juicing betreft het extraheren van vloeistof uit groenten en fruit. Mensen drinken dit sap als “detox” voor hun lichaam, voedingsstoffen toe te voegen aan hun voeding en om gewicht te verliezen.

Juicing diëten

Glas jus d'orange met een meetlint

Er zijn verschillende soorten juicing diëten beschikbaar. De meest voorkomende type is een juice fast, door hun maaltijden te vervangen door juiced groenten en fruit.

Het punt is om gewicht te verliezen door zich te onthouden van vast voedsel, terwijl nog steeds een aanzienlijke hoeveelheid voedingsstoffen inname van het sap.

In het algemeen, de diëten bevatten zeer weinig calorieën.

Sommige mensen doen aan juicing dieet voor slechts een paar dagen, terwijl anderen het voor enkele weken doen.

Helaas de effectiviteit van deze juicing diëten is niet goed onderzocht, maar veel mensen beweren dat ze snel gewicht verliezen.

Kortom: De meest voorkomende juicing dieet is een juice fast, waar men sap consumeert in plaats van vast voedsel, in een poging om gewicht te verliezen.

Juicing kan aanzienlijk calorie-inname verminderen

Om gewicht te verliezen, moet je een calorie tekort hebben, wat betekent dat je minder calorieën verbruikt dan dat je verbrandt(1, 2, 3).

Meeste juicing diëten bevatten geen vast voedsel en bestaat uit ongeveer 600-1000 calorieën per dag. Dit resulteert in een groot calorie-tekort voor veel mensen, dus juicing diëten leiden vaak tot gewichtsverlies, althans op de korte termijn.

Hoe minder calorieën je verbruikt met een juicing dieet, hoe sneller je gewicht zal verliezen.

Echter, zodra je calorie-inname terug is naar normaal na een juicing dieet, zult u waarschijnlijk weer een deel van het gewicht, zo niet alle terug krijgen.

Kortom: Juicing diëten hebben de neiging om laag in calorieën te zijn en resulteert in een tekort aan calorieën dit kan leiden tot  snel gewichtsverlies.

Juicing diëten en volheid

Aangezien alleen-juicing diëten geen vast voedsel bevat, zou je jezelf hongeriger voelen dan gewoonlijk.

De reden hiervoor is omdat vloeibare maaltijden minder vullend zijn dan vaste voedingsmiddelen, vooral wanneer ze rijk aan koolhydraten zijn. Dit effect werd bevestigd door verscheidene studies(4, 5).

In een studie, 20 volwassen met een normaal-gewicht en 20 met overgewicht kregen elk 300 calorieën ter waarde van een appel, appelmoes of appelsap met een maaltijd of als tussendoortje(6).

Zij die de appelsap dronken waren minder vol dan degenen die het vaste voedsel aten. Ze hadden uiteindelijk ook eerder honger dan de anderen.

Vast voedsel is meer vullend, omdat ze bevatten vezels en eiwitten , die zowel belangrijke voedingsstoffen bevatten als eetlust-reducerende eigenschappen kunnen hebben.

Vezels heeft het vermogen om de eetlust te verminderen omdat het de maaglediging kan vertragen(7, 8).

Ondertussen, eiwit verhoogt de niveaus van hormonen die het signaal van volheid afgeeft, die zijn essentieel voor de verordening van de eetlust(9).

Personen die voldoende hoeveelheden vezels en eiwitten consumeren neigen om minder te eten en minder te wegen dan degenen die dat niet doen(10, 11, 12, 13).

Het juicing proces elimineert vezels van groenten en fruit. Deze bronnen zijn ook natuurlijk laag in eiwit. Daarom zijn juicing diëten niet vullend, en om die reden kunnen ze het ook moeilijk volhouden.

Kortom: Juicing diëten kan onbevredigend zijn, omdat ze geen vast voedsel, vezels en eiwitten bevatten, die belangrijk zijn voor het induceren van een gevoel van volheid.

Juicing beïnvloedt stofwisseling

De ernstige calorie-tekort die veel juicing diëten veroorzaken kan een vernietigende werking hebben op je stofwisseling.

Deze diëten worden gekenmerkt door snel gewichtsverlies en beperkte eiwitinname, wat kan leiden tot verminderde spiermassa(14).

Spieren zijn stofwisseling actief, dus mensen met een lagere spiermassa hebben een lagere energieverbruik in rust. Dit betekent dat ze minder calorieën verbranden in rust dan diegenen met spieren(15, 16, 17).

Bovendien, je lichamelijke zintuigen ervaart honger wanneer u drastisch je calorie-inname vermindert, zodat je lichaam werkt om calorieën te behouden door het minder van hen te verbranden.

Studies hebben dit effect bij mensen die calorie-diëten volgen bevestigd(18, 19, 20).

In een studie, overgewicht en zwaarlijvige vrouwen ondergingen een caloriebeperking behandeling voor drie maanden. Ze ervaren een significante vermindering van energieverbruik in die periode(20).

Hetzelfde effect deed zich voor in een andere studie waar de deelnemers  ofwel 1114 of 1462 calorieën per dag consumeerden.

Deelnemers die de lagere calorie-behandeling ondergingen hadden een aanzienlijke afname van de rust energie-uitgaven na slechts vier dagen(19).

In feite is de groep die aan strenge beperkingen hun calorie-inname onderworpen kende een daling van 13% in het energieverbruik in rusten. Dat is het dubbele van de daling waargenomen in de groep die slechts hun calorie-inname matig beperkten(19).

Het is duidelijk dat caloriebeperking de stofwisseling na een paar dagen kan verminderen.

Terwijl een calorietekort nodig is voor gewichtsverlies, blijkt dat een caloriearm dieet, zoals juicing diëten, contraproductief zijn vanwege hun negatieve effecten op de stofwisseling.

Kortom: Juicing diëten kunnen een negatieve invloed op uw stofwisseling hebben, vooral wanneer ze zeer laag zijn in calorieën en je hen volgt voor een lange tijd.

Juicing kan schadelijk zijn voor uw gezondheid

Het maken van sap is over het algemeen veilig als je het voor slechts een paar dagen doet. Echter, juicing dieet draagt echter enkele risico’s wanneer ze worden verlengd.

Onvoldoende vezels

Hele vruchten en groenten zijn een uitstekende bron van vezels, maar vezels worden verwijderd in het sap proces.

Vezels is een essentieel onderdeel van een gezonde voeding. Genoeg van het eten is belangrijk voor optimale spijsvertering omdat het houdt de nuttige bacteriën in je darmen gezond en kan constipatie voor sommige mensen verminderen(21).

Bovendien kan het risico op hart-en vaatziekten, diabetes en obesitas verlagen (21).

Door het maken van sap, verkleint u uw vezel inname, wat kan leiden tot gevolgen voor de gezondheid.

Tekorten aan voedingsstoffen

Er zijn een paar redenen waarom het doen van juicing diëten voor langere tijd kan leiden tot tekorten aan voedingsstoffen.

Aangezien deze diëten de dierlijke producten erin ontbreken, zijn ze laag in een paar essentiële voedingsstoffen, zoals calcium, vitamine D , ijzer, vitamine B12 en zink.

Al deze voedingsstoffen hebben belangrijke functies in het lichaam. Onvoldoende van consumeren kan leiden tot aandoeningen zoals osteoporose en bloedarmoede.

Juicing diëten zijn ook laag in omega-3 vetzuren , deze gezonde vetten die ontstekingen kan bestrijden en bijdragen aan hersenen en hart gezondheid(22, 23).

Niet alleen hebben deze diëten weinig specifieke voedingsstoffen, maar kan zelfs interfereren met de absorptie van voedingsstoffen.

Een reden hiervoor is dat juicing diëten meestal laag zijn in vetgehalte, die nodig zijn voor de absorptie van vet oplosbare vitaminen A, D, E en K (24, 25, 26, 27).

Daarnaast bevatten sommige rauwkosten, vaak gebruikt in juicing een antinutrienten genaamd oxalaat, die zich kan binden aan mineralen in het lichaam en voorkomen dat ze worden geabsorbeerd(28).

Oxalaat-rijke groenten die vaak worden gebruikt bij het maken van juicing zijn onder: spinazie, bieten, boerenkool, snijbiet en raapstelen.

Verhoogd risico op infectie

Fles bietensap

Door de minimale eiwit en onvoldoende hoeveelheden van enkele belangrijke voedingsstoffen in een juicing dieet, na een lange tijd kan het immuunsysteem worden beïnvloeden en het risico van infectie verhogen(29, 30).

Studies tonen aan dat zelfs een lichte afname van immuunsysteem versterkende voedingsstoffen, zoals ijzer en zink, immuunsysteem gezondheid kan schaden(31).

Wanneer uw immuunsysteem is aangetast, kan ziekten zoals verkoudheid en griep gemakkelijker ontvangen. Het kan ook langer duren voor je lichaam de wonden weer heelt(32).

Vermoeidheid en zwakte

Vermoeidheid en zwakte zijn vaak voorkomende bijwerkingen van de volgen van een juicing fast.

Deze symptomen zijn waarschijnlijk vanwege het lage aantal calorieën die deze diëten bevatten. Als je je lichaam calorieën ontneemt, je in wezen energie ontneemt, wat kan leiden tot deze bijwerkingen.

Verminderde spiermassa

De minimale hoeveelheid eiwit in de meeste juicing diëten kan leiden tot een vermindering van de spiermassa, wat een negatieve invloed op de gezondheid kan hebben.

Als je spiermassa afneemt, je stofwisseling daalt eveneens, wat betekent dat u minder calorieën zal verbranden en wellicht moeilijker is om het gewichtsverlies te handhaven (15, 16, 17).

Kortom: Het maken van sap is over het algemeen veilig, maar na een juicing-only dieet voor een lange tijd kan het een negatief effect hebben op uw gezondheid en welzijn.

Helpt juicing je gewicht te verliezen?

Er is geen formeel onderzoek die ondersteunt dat het maken van sap helpt bij het afvallen.

Gebaseerd op anekdotisch bewijs is het duidelijk dat juicing diëten kunnen leiden tot snel gewichtsverlies op korte termijn, vooral wanneer de voeding zeer weinig calorieën bevat.

U kunt echter een aantal negatieve gevolgen voor de gezondheid van een dergelijke strenge caloriebeperking ervaren, vooral als je het dieet volgt voor meer dan een paar dagen.

Bovendien is het moeilijk om dergelijke beperkende diëten vol te houden. De meeste mensen houden het niet vol een zeer-caloriearm dieet voor langere tijd, en uiteindelijk verkrijgen ze het verloren gewicht weer terug.

Juicing kan een gemakkelijke manier zijn om snel gewicht te verliezen, maar het lijkt dat de potentiële gevolgen voor de gezondheid kunnen opwegen tegen de voordelen.

Je bent beter af met een meer duurzame dieet dat bestaat uit onbewerkt voedsel en genoeg calorieën zodat je lichaam goed functioneert.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × een =

It is main inner container footer text