Ad Clicks :Ad Views :
img

Juicing goed of slecht

1903 Views

Juicing goed of slecht

Groenten en fruit zijn goed voor je lichaam.

Sommigen van hen helpen zelfs bij het bestrijden van chronische ziekten, zoals hartaandoeningen en kanker (1).

Interessant is dat een methode die “juicing” wordt genoemd, de laatste jaren steeds populairder is geworden.

Dit omvat het extraheren van de voedzame sappen van vers fruit en groenten.

Veel mensen doen dit om ‘detox‘ te gebruiken of meer voedingsstoffen toe te voegen aan hun dieet.

Aanhangers beweren dat het maken van sap de opname van voedingsstoffen kan verbeteren, terwijl anderen zeggen dat het belangrijke voedingsstoffen zoals vezels .

Dit is een gedetailleerd overzicht van het maken van sap en de gevolgen voor de gezondheid, zowel goed als slecht.

Wat is juicing?

Het maken van sap is een proces dat de sappen haalt uit verse groenten en fruit.

Dit verwijdert meestal de meeste vaste stoffen, inclusief zaden en pulp, van hele vruchten en groenten.

De resulterende vloeistof bevat de meeste vitamines, mineralen en antioxidanten die van nature aanwezig zijn in de hele vrucht of groente.

Juicing methodes

Juicing methoden variëren, van het handmatig persen van fruit tot de vaker gebruikte motor-aangedreven sapmachines.

Dit zijn twee voorkomende soorten juicers:

  • Sapcentrifuge: Deze juicers malen fruit en groenten tot pulp door middel van een high-speed spinner.
  • Slowjuicers: Deze pletten en drukken op de groenten en fruit heel langzamer om zo veel mogelijk sap te verkrijgen.

Slowjuicers produceren geen warmte, dus veroorzaken ze niet de afbraak van gunstige enzymen en voedingsstoffen waarvan gedacht wordt dat ze met sapentrifuge gebeuren.

Het doel van juicing

Sap wordt meestal gebruikt voor twee verschillende doeleinden:

  • Voor reiniging of detox: Vast voedsel wordt geëlimineerd en alleen sap wordt geconsumeerd als een manier om je lichaam van gifstoffen te reinigen. Sap reinigt het bereik van 3 dagen tot meerdere weken lang.
  • :Als aanvulling op een normaal dieet: vers sap kan worden gebruikt als een handige aanvulling op uw dagelijkse dieet, waardoor de voedingsinname van groenten en fruit die u niet zou verhogen, zou toenemen anders consumeren.

Kortom: Bij juicen wordt het sap van groenten en fruit geperst en gedronken. Sommige mensen doen dit om te ‘detoxen’, terwijl anderen het doen om hun huidige dieet aan te vullen.

Juicing is een gemakkelijke manier om veel voedingsstoffen te krijgen

Veel mensen krijgen niet alleen voldoende voedingsstoffen uit hun dieet (2).

Voedingsniveaus in het voedsel dat we eten zijn ook veel lager dan vroeger.

Dit is grotendeels te wijten aan verwerkingsmethoden en de lange tijd die nodig is om het te produceren en de tijd die het duurt voordat gewassen in de winkels liggen(3, 4).

Vervuilde omgevingen en hoge stress niveaus kunnen ook onze vereisten voor bepaalde voedingsstoffen verhogen.

Groenten en fruit zitten vol met vitamines, mineralen, antioxidanten en plantaardige stoffen die mogelijk kunnen beschermen tegen ziekten(5, 6).

Als u het moeilijk vindt om de aanbevolen hoeveelheid fruit en groenten elke dag in uw dieet te krijgen, kan juicing een handige manier zijn om uw inname te verhogen.

Uit één onderzoek bleek dat het aanvullen van gemengd groente- en fruitsap in 14 weken de voedingsstof niveaus van de deelnemers verbeterde voor bèta-caroteen, vitamine C, vitamine E, selenium en foliumzuur (7).

Een overzicht van 22 studies bleek dat het drinken van sap gemaakt van vers fruit en groenten of een gemengd poederconcentraat de foliumzuur- en antioxidant niveaus verbeterde, waaronder bèta-caroteen, vitamine C en vitamine E(8).

Kortom: Als je moeite hebt om voldoende fruit en groenten elke dag te eten, is het maken van sap een handige manier om een ​​breed scala aan belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen.

Groenten- en fruitsoorten beschermen tegen ziekten, maar studies over juicing zijn teleurstellend

Er is voldoende bewijs om hele groenten en fruit te koppelen aan een verminderd ziekterisico, maar studies naar fruit- en groentesappen zijn moeilijker te vinden.

Er wordt gezegd door sommige dat de gezondheidsvoordelen van groenten en fruit mogelijk te danken zijn aan antioxidanten, in plaats van vezels. Als dit waar is, kan sap vergelijkbare voordelen voor de gezondheid bieden voor hele producten (9).

Er zijn echter slechts zwakke aanwijzingen dat pure fruit- en groentesappen kanker kunnen helpen bestrijden. Er is een gebrek aan menselijke gegevens en andere bevindingen zijn inconsistent (9).

Niettemin tonen andere gezondheidsgebieden meer belofte. Sappen kunnen bijvoorbeeld het risico op hartaandoeningen verminderen. Appel en granaatappel sappen zijn gekoppeld aan verlaagde bloeddruk en cholesterolwaarden (91011).

Bovendien kan het consumeren van fruit- en groentesappen in vloeibare vorm of gemengde concentraties homocysteïnespiegels en markers van oxidatieve stress verminderen, die beide zijn gekoppeld aan een verbeterde gezondheid van het hart (8) .

Een grote studie toonde aan dat het risico op de ziekte van Alzheimer was afgenomen bij degenen die driemaal of vaker per week groente- en fruitsappen dronken, vergeleken met degenen die minder dan eens per week sappen dronken (11).

Een lager risico op de ziekte van Alzheimer kan te wijten zijn aan het hoge gehalte aan polyfenolen in de sappen. Dit zijn antioxidanten die worden aangetroffen in plantaardig voedsel, waarvan wordt aangenomen dat het hersencellen beschermt.

Ondanks deze resultaten zijn meer studies nodig om de gezondheidseffecten van fruit- en groentesappen beter te begrijpen (8).

Kortom: Er is beperkt bewijs beschikbaar om fruit- en groentesap te koppelen aan een verminderd risico op ziekten zoals kanker, Alzheimer en hartziekten.

Fruit en groenten zijn het beste als geheel te consumeren

Voorstanders van juicing beweren vaak dat het drinken van sap beter is dan het eten van hele vruchten en groenten.

Ze rechtvaardigen dit door te zeggen dat het verwijderen van de vezels ervoor zorgt dat voedingsstoffen gemakkelijker te absorberen zijn.

Er is echter geen wetenschappelijk onderzoek om dit te ondersteunen.

Mogelijk hebt u de vezelinhoud van het fruit of de groente nodig om de volledige gezondheidsvoordelen van de plant te ervaren (12).

Belangrijke antioxidanten die van nature aan plantaardige vezels zijn gebonden, gaan bijvoorbeeld verloren in het sap proces. Deze kunnen een belangrijke rol spelen in de gezondheidsvoordelen van hele groenten en fruit (131415).

In feite wordt maximaal 90% vezels verwijderd tijdens het sap proces, afhankelijk van de juicer. Sommige oplosbare vezels zullen achterblijven, maar de meeste onoplosbare vezels worden verwijderd.

Potentiële gezondheidsvoordelen van vezels

Hogere inname van vezels is geassocieerd met een lager risico op hartaandoeningen, obesitas en diabetes type 2 (1617) .

Onderzoeken hebben aangetoond dat met name oplosbare vezels de bloedsuikerspiegel en het cholesterolgehalte kunnen verbeteren (1819).

In één studie werden hele appels vergeleken met appelsap. Het bleek dat het drinken van helder appelsap het LDL-cholesterolgehalte met 6,9% verhoogde in vergelijking met hele appels. Dit effect wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de vezelinhoud van hele appels (12).

Een observationeel onderzoek toonde een verhoogd risico op diabetes type 2 bij mensen die vruchtensappen consumeerden, terwijl hele vruchten werden gekoppeld aan een verlaagd risico (20).

Mensen hebben ook de neiging zich voller te voelen wanneer ze hele vruchten eten, in vergelijking met wanneer ze het sap variant drinken(192122).

Eén studie vergeleek de effecten van het mengen en het persen op de voedingswaarde van grapefruits. De resultaten toonden aan dat mengen meer vezels bevat, een betere techniek is voor het verkrijgen van hogere niveaus van nuttige plantverbindingen (23).

Moet je vezels aan je sappen toevoegen?

Het vezelgehalte in uw sappen hangt af van het type juicer dat u gebruikt, maar sommige bronnen suggereren het toevoegen van overgebleven pulp aan andere voedingsmiddelen of dranken om de vezelinname te verhogen.

Hoewel dit beter is dan het weggooien van de vezel, wijst bewijs erop dat het opnieuw toevoegen van vezels aan sap niet dezelfde gezondheidsvoordelen biedt als het eten van hele vruchten en groenten (24).

Daarnaast is uit een studie gebleken dat het toevoegen van van nature voorkomende niveaus van vezels aan sap de gevoelens van volheid niet heeft verbeterd (25).

Kortom: Het eten van hele vruchten en groenten is beter voor je gezondheid. Door het persen van sap mis je de heilzame vezels en antioxidanten.

Juicing voor gewichtsverlies kan een slecht idee zijn

Veel mensen gebruiken sap als een manier om af te vallen.

De meeste ‘diëten’ van het sap zijn het consumeren van ongeveer 600-1.000 calorieën per dag alleen uit sappen, wat resulteert in een ernstig calorie tekort en snel gewichtsverlies.

Dit is echter zeer moeilijk te handhaven voor meer dan een paar dagen.

Hoewel sapkuren kunnen helpen om op korte termijn af te vallen, kan een dergelijke ernstige caloriebeperking uw stofwisseling op de lange termijn vertragen26).

Dit leidt op de lange termijn waarschijnlijk ook tot voedingstekorten , omdat sappen niet veel belangrijke voedingsstoffen bevatten.

Kortom: De meeste sapkuren heeft te maken met ernstige caloriebeperking, die op de lange termijn over het algemeen niet houdbaar is en kan leiden tot een vermindering van de hoeveelheid calorieën die u verbrandt.

Sappen mogen geen maaltijden vervangen

Het gebruik van sappen als maaltijdvervanger kan slecht zijn voor je lichaam.

Dit komt omdat sap op zichzelf niet uitgebalanceerd is, omdat het onvoldoende eiwit of vet bevat.

Overdag voldoende eiwitten binnenkrijgen is nodig voor spieronderhoud en een lange termijn gezondheid (27).

Bovendien zijn gezonde vetten belangrijk voor aanhoudende energie, hormoonbalans en celmembranen. Ze kunnen ook zorgen voor de vetoplosbare vitamines A, D, E en K.

Het is echter onwaarschijnlijk dat het vervangen van één maaltijd per dag door sap, waarschijnlijk schadelijk is, zolang de rest van uw dieet meer in balans is.

Je kunt je sap evenwichtiger maken door eiwitten en goede vetten toe te voegen. Enkele goede bronnen zijn wei-eiwit , amandelmelk,avocado’s , Griekse yoghurt en pindakaas.

Kortom: Sappen zijn qua voedingswaarde uit balans, omdat ze geen voldoende eiwit of vet bevatten. Het toevoegen van eiwit- en vet bronnen aan je sappen kan hierbij helpen.

Sapreinigingen zijn niet nodig en kunnen schadelijk zijn

Consumeren van 100% vruchtensap is in verband gebracht met een verhoogd risico op metabool syndroom, leverschade en obesitas (24).

Bovendien is er geen bewijs dat uw lichaam moet worden ontgift door vast voedsel te verwijderen.

Je lichaam is ontworpen om op zichzelf toxines te verwijderen, met behulp van de lever en de nieren.

Bovendien kun je als je sap maakt met niet-biologische groenten andere gifstoffen gebruiken die erbij komen, zoals pesticiden.

Voor personen met nierproblemen is een hoge consumptie van sappen rijk aan oxalaat gekoppeld aan nierfalen (28).

Meer extreme sapreinigingen worden geassocieerd met negatieve bijwerkingen zoals diarree, misselijkheid, duizeligheid en vermoeidheid.

Als u voorgeschreven medicatie neemt, moet u zich bewust zijn van mogelijke interacties tussen geneesmiddelen en voedingsstoffen.

Grote hoeveelheden vitamine K die bijvoorbeeld in groene bladgroenten worden gevonden, zoals boerenkool en spinazie, kunnen de bloedverdunners verstoren(29).

Kortom:Er zijn geen aanwijzingen dat sapreinigingsmiddelen noodzakelijk zijn om het lichaam te ontgiften. Sappen kunnen schadelijk zijn voor mensen met nierproblemen of bepaalde medicijnen nemen.

Vruchtensap bevat grote hoeveelheden suiker

Wat u in uw sap stopt, kan ook een groot verschil maken, en fruit bevat veel meer suiker en calorieën dan groenten.

Te veel fructose consumeren, een van de van nature voorkomende suikers in fruit is gekoppeld aan hoge bloedsuikerspiegel, gewichtstoename en een verhoogd risico op diabetes type 2 (303132).

Ongeveer 114 ml van 100% appelsap bevat nul gram vezels, maar verpakt met 13 gram suiker en 60 calorieën (30).

Evenzo bevat 100% druivensap 20 gram suiker in een portie van 114 ml.

Om het suikergehalte van je sappen laag te houden, kun je de groenten persen en een klein stukje fruit toevoegen als je meer zoetheid wilt.

Kortom: Sappen die voornamelijk op fruit zijn gebaseerd, bevatten veel meer suiker en calorieën in vergelijking met sappen op basis van groenten.

Tot slot

Verse sappen bevatten belangrijke vitamines en antioxidanten die uw gezondheid ten goede kunnen komen.

Groenten en fruit zijn echter het meest gezond en voedingsrijk wanneer ze als geheel worden geconsumeerd.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 − 4 =

This div height required for enabling the sticky sidebar