Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Juicing goed of slecht

1547 Views

Juicing goed of slecht

Groenten en fruit zijn goed voor je lichaam.

Sommigen van hen helpen zelf bij het ​​bestrijden van chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en kanker(1).

Juicen heeft de laatste jaren steeds meer aan populariteit gewonnen.

Het gaat om het extraheren van de voedzame sappen van verse groenten en fruit.

Veel mensen doen dit om te ” ontgiften ” om meer voedingsstoffen aan hun dieet toe te voegen.

Voorstanders beweren dat het maken van sap de opname van voedingsstoffen verbetert, terwijl anderen zeggen dat het belangrijke voedingsstoffen verwijdert zoals vezels .

Dit is een gedetailleerd overzicht van het maken van juicing en de gevolgen voor de gezondheid, zowel goed als slecht.

Wat is juicing?

Het maken van sap is een proces dat de sappen van verse groenten en fruit worden geperst.

Meestal worden alle vaste stoffen weggelaten, met inbegrip van zaden/pitten en vruchtvlees, van de vruchten en groenten.

De resulterende vloeistof bevat de meeste vitaminen, mineralen en antioxidanten die van nature aanwezig.

Juicing methodes

Juicing methoden variëren, van persen van vruchten handmatig of de meest gebruikte de elektrische juicer.

Dit zijn twee voorkomende soorten juicers:

  • Sapcentrifuge: Deze juicers malen fruit en groenten tot pulp door middel van een high-speed spinner.
  • Slowjuicers: Deze pletten en drukken op de groenten en fruit heel langzamer om zo veel mogelijk sap te verkrijgen.

Slowjuicers produceren geen warmte, zodat ze niet de heilzame enzymen en voedingsstoffen afbreken waarvan wordt gedacht dat dit wel veroorzaakt wordt met sapcentrifuge.

Het doel van juicing

Sap wordt meestal gebruikt voor twee verschillende doeleinden:

  • Voor reiniging of detox: Vast voedsel is uitgesloten en alleen sap wordt verbruikt als een manier om uw lichaam van toxinen te ontdoen. Sapkuren (reiniging) variëren van 3 dagen tot enkele weken.
  • : Om een normaal dieet aan te vullen Vers sap kan worden gebruikt als een handige aanvulling op uw dagelijkse voeding , het verhogen van inname van voedingsstoffen uit fruit en groenten die je anders niet zou eten.

Kortom: Bij juicen wordt het sap van groenten en fruit geperst en gedronken. Sommige mensen doen dit alleen om te detoxen, anderen om hun huidige voedingspatroon aan te vullen.

Juice is een eenvoudige manier om veel voedingsstoffen binnen te krijgen

Fresh Produce Met Juicer

Veel mensen krijgen niet genoeg voedingsstoffen van hun dagelijkse voeding(2).

Niveaus van voedingsstoffen in het voedsel dat we eten zijn ook veel lager dan vroeger het geval was.

Dit is grotendeels te wijten aan verwerkingsmethoden en de lange tijd die nodig is om het te produceren en de tijd die het duurt voordat gewassen in de winkels liggen(3, 4).

Vervuilde omgevingen en hoge stress niveaus kunnen ook onze eisen voor bepaalde voedingsstoffen verhogen.

Groenten en fruit zitten vol met vitaminen, mineralen, antioxidanten en plantaardige stoffen die ons kunnen beschermen tegen ziekten(5, 6).

Als je het moeilijk vindt om de aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit elke dag binnen uw voeding in te passen, het maken van sap kan een handige manier zijn om uw inname te verhogen.

Een studie wees uit dat een aanvulling van gemengde groenten en fruit sap gedurende 14 weken verbeterd het de voedingswaarde niveaus van de deelnemers van beta-caroteen , vitamine C ,vitamine E , selenium en folaat(7).

Een overzicht van 22 studies bleek dat het drinken van sap gemaakt van verse groenten en fruit of gemengde poeder concentraat verbeterd het foliumzuur en antioxidanten, met inbegrip van beta-caroteen, vitamine C en vitamine E(8).

Kortom: Als je moeite hebt om voldoende fruit en groenten elke dag te eten, het maken van sap is een handige manier om een breed scala van belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen.

Groenten- en fruitsoorten beschermen tegen ziekten, maar de onderzoeksresultaten naar juicen zijn teleurstellend

Er is genoeg bewijs dat hele groenten en fruit een verminderd risico op ziekte, maar bij juicen is dit verband moeilijker te vinden.

Er wordt gezegd door sommige dat de gezondheidsvoordelen van groente en fruit te wijten zijn aan de antioxidanten, in plaats van de vezels. Als dit waar is, dan kunnen SAPPEN vergelijkbare gezondheidsvoordelen hebben als hele groenten en fruit(9).

Echter, er is slechts zwak bewijs dat puur fruit-en groentesappen kunnen helpen bij de bestrijding van kanker. Er is een gebrek aan gegevens over de mens en andere bevindingen zijn inconsistent(9).

Desalniettemin scoren de sappen op andere punten beter. Zo kunnen sappen het risico op hart- en vaatziekten verminderen. Appel en granaatappel sappen zijn gekoppeld aan verlaagde bloeddruk en cholesterol(9, 10, 11).

Bovendien het consumeren van vruchten- en groentesappen in vloeibare vorm of gemalen concentraties verminderen van homocysteïnewaarden en markers voor oxidatieve stress, die beide zijn gekoppeld aan verbeterde hartgezondheid(8).

Een grote studie bleek dat het risico op de ziekte van Alzheimer werd gereduceerd onder degenen die drie of meer keer per week  fruit- en groentesappen dronken, in vergelijking met degenen die minder dan één keer per week sappen dronken(11).

Het vermindert het risico op Alzheimer dat kan worden veroorzaakt door de hoge niveaus van polyfenolen in het sap. Dit zijn antioxidanten in plantaardige voedingsmiddelen, verondersteld om hersencellen te beschermen.

Ondanks deze resultaten, zijn meer studies nodig om een beter inzicht in de gevolgen voor de gezondheid van vruchten- en groentesappen(8).

Kortom: Er is beperkt bewijs beschikbaar om fruit en groentesap te koppelen aan een verminderd risico op ziekten als kanker, Alzheimer en hart-en vaatziekten.

Fruit en groenten zijn het beste als geheel te consumeren

Appels

Juicing voorstanders beweren vaak dat het drinken van sap is beter dan het eten van hele vruchten en groenten.

Zij rechtvaardigen dit door te zeggen dat het verwijderen van de vezels maakt dat de voedingsstoffen beter worden opgenomen.

Er is echter geen wetenschappelijk onderzoek om dit te ondersteunen.

Je kan zelfs het vezelgehalte van het fruit of groente nodig hebben om volledige gezondheidsvoordelen van groenten en fruit te ervaren(12).

Zo zijn belangrijke antioxidanten die van nature gebonden zijn aan plantaardige vezels gaan verloren tijdens het persen. Deze kunnen een belangrijke rol spelen in de gezondheidsvoordelen van hele vruchten en groenten(13, 14, 15).

In feite, tot 90% van de vezel wordt verwijderd tijdens het persen, afhankelijk van de sapcentrifuge. Bepaalde oplosbare vezels blijft, maar de meerderheid van onoplosbare vezels wordt verwijderd.

Potentiële gezondheidsvoordelen van vezels

Hogere vezel inname is geassocieerd met een lager risico op hart- en vaatziekten, obesitas en diabetes type 2(16, 17).

Studies hebben aangetoond dat het verhogen van oplosbare vezels , in het bijzonder bloedsuiker en cholesterol kunnen verbeteren(18, 19).

Een studie vergeleek hele appels met appelsap. Het bleek dat het drinken van helder appelsap verhoogde het LDL-cholesterol met 6,9%, in vergelijking met hele appels. Dit effect wordt verondersteld vanwege het vezelgehalte in hele appels(12).

Een onderzoek toonde een verhoogd risico bij mensen met diabetes type 2 die vruchtensappen dronken, terwijl hele vruchten werden gekoppeld aan een verlaagd risico(20).

Mensen lijken ook verzadigder te zijn na het eten van een heel stuk fruit, vergeleken bij het drinken van de sap variant(19, 21, 22).

Een studie vergeleek de effecten van het mengen en het maken van sap op het gehalte aan voedingswaarde van grapefruits. De resultaten toonden aan dat het mengen, behoudt een betere techniek voor het verkrijgen van hogere niveaus van gunstige plantenstoffen(23).

Het is beter om vezels toe te voegen aan uw juice

Het niveau van de vezels in uw sappen zal afhangen van wat voor soort sapcentrifuge dat u gebruikt, maar sommige bronnen suggereren het toevoegen van overgebleven pulp van andere voedingsmiddelen of dranken vezelinname te verhogen.

Hoewel dit beter is dan het weggooien van de vezels, tonen bewijzen aan dat het toevoegen van vezels aan het sap niet dezelfde gezondheidsvoordelen heeft als het eten van een heel stuk groente of fruit(24).

Bovendien, bleek uit een onderzoek dat het toevoegen van vezels in sap verhoogde niet hetzelfde gevoel van volheid (25).

Kortom: Het eten van hele vruchten en groenten is beter voor je gezondheid. Door het persen van sap mis je de heilzame vezels en antioxidanten.

Juicing voor gewichtsverlies kan een slecht idee zijn

Veel mensen gebruiken uitperst sap als een manier om gewicht te verliezen .

Meest juice “diëten” omvatten het consumeren van ongeveer 600-1000 calorieën per dag. Dat resulteert in een ernstige calorie tekort en snel gewichtsverlies.

Dit is echter moeilijk te handhaven gedurende meer dan een paar dagen.

Hoewel sapkuren je kunnen helpen om gewicht te verliezen in korte tijd, kan een dergelijke strenge caloriebeperking uw stofwisseling vertragen op de lange termijn(26).

Dit kan ook waarschijnlijk leiden tot voedingstekorten op de lange termijn, aangezien sappen missen veel belangrijke voedingsstoffen.

Kortom: De meeste sap diëten betrekken strenge caloriebeperking, die over het algemeen niet lang vol te houden zijn op de lange termijn en ertoe kan leiden dat je te weinig calorieën gaat verbranden.

Sappen is geen vervanging voor maaltijden

Met behulp van sappen als maaltijdvervanger kan slecht zijn voor je lichaam.

Dit omdat sap alleen niet zoveel voedingswaarde heeft, aangezien het onvoldoende eiwitten en vetten bevat

Voldoende eiwit gedurende de dag is noodzakelijk voor spieronderhoud en gezondheid op lange termijn(27).

De meeste sappen missen gezonde vetten, die belangrijk zijn voor duurzame energie, hormoonbalans, celmembranen en de in vet oplosbare vitaminen A, D, E en K. 

Echter, het vervangen van één maaltijd per dag met sap zal waarschijnlijk geen schade aanbrengen, zolang de rest van je voeding maar in evenwichtig is.

U kunt uw sap aanvullen door het toevoegen van eiwitten en goede vetten. Enkele goede bronnen zijn wei-eiwit , amandelmelk,avocado’s , Griekse yoghurt en pindakaas.

Kortom: Sappen zijn qua voedingswaarde onevenwichtig omdat ze niet voldoende eiwitten of vetten bevatten. Het toevoegen van eiwitten en vetten kan de voedingswaarde verbeteren.

Vruchtensap bevat grote hoeveelheden suiker

Fresh Kale

Het consumeren van 100% vruchtensap wordt geassocieerd met een verhoogd risico op metabool syndroom , leverschade en obesitas (24).

Bovendien, er is geen bewijs dat je lichaam moet worden ontgift door het elimineren van vast voedsel.

Je lichaam is ontworpen om giftige stoffen zelf te verwijderen, met behulp van de lever en de nieren.

Bovendien, als je sap maakt met niet-biologische groenten, kun je uiteindelijk andere giftige stoffen consumeren die samen met hen komen, zoals pesticiden.

Voor personen met nierproblemen, kan een hoge consumptie van sappen die rijk zijn aan oxalaatrijke sappen nierfalen veroorzaken (28).

Extreme sapkuren worden geassocieerd met negatieve bijwerkingen zoals diarree, misselijkheid, duizeligheid en vermoeidheid.

Als u voorgeschreven medicatie heeft dient u te letten op mogelijke medicijn -voedingstof interacties.

Bijvoorbeeld, grote hoeveelheden vitamine K gevonden in groene bladgroenten zoals boerenkool en spinazie kunnen interfereren met bloedverdunners (29).

Kortom: Er is geen bewijs dat sapkuren nodig zijn voor het ontgiften van het lichaam.

Vruchtensap bevat veel suiker

Granaatappelsap en Arils

Wat je in je sap doet kan ook een groot verschil maken, fruit bevat veel meer suiker en calorieën dan de groenten.

Van te veel fructose, wat van nature voorkomt in fruit, is gekoppeld aan een hoge bloedsuikerspiegel, gewichtstoename en een verhoogd risico op diabetes type 2(30, 31, 32).

Ongeveer 114 ml van 100% appelsap bevat nul gram vezels, maar wel 13 gram suiker en 60 calorieën(30).

Op dezelfde manier, 100% druivensap bevat 20 gram suiker in een portie van 114 ml.

Om het suikergehalte van uw sappen laag te houden, kunt u sap van de groenten toevoegen en vervolgens een klein stukje fruit als u meer zoetheid wilt.

Kortom: Sappen hoofdzakelijk op basis van fruit zijn veel hoger in suiker en calorieën in vergelijking met plantaardige sappen.

Kort samengevat

Verse sappen bevatten belangrijke vitaminen en antioxidanten waar uw gezondheid van kan profiteren.

Groenten en fruit zijn echter het meest gezond en voedingsrijk wanneer ze als geheel worden geconsumeerd.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text