img

Vertraagt junkfood uw stofwisseling?

1356 Views

Vertraagt junkfood uw stofwisseling?

Je stofwisseling verwijst naar alle chemische reacties die optreden in je lichaam.

Het hebben van een snelle stofwisseling betekent dat je lichaam verbrandt meer calorieën.

Aan de andere kant, het hebben van een trage stofwisseling betekent dat je lichaam verbrandt minder calorieën, waardoor het moeilijker is het handhaven of verliezen van gewicht.

Sommige voedingsmiddelen kunnen uw stofwisseling verhogen. Maar hoe beïnvloedt junkfood het?

Dit artikel onderzoekt of bewerkte voedingsmiddelen vertragen uw stofwisseling.

Wat is junkfood?

Junkfood verwijst naar sterk bewerkte voedingsmiddelen die over het algemeen hoog in calorieën, geraffineerde koolhydraten en ongezonde vetten zijn. Ze zijn ook laag in voedingsstoffen zoals eiwitten en vezels.

Enkele voorbeelden zijn patat, chips, suikerhoudende dranken en de meeste pizza’s.

Junkfood is op grote schaal beschikbaar, goedkoop en handig. Ook wordt er vaak reclame voor gemaakt, vooral voor kinderen en gepromoot met misleidende gezondheidsclaims(1, 2, 3).

Hoewel het lekker is, het is meestal niet erg verzadigend en is gemakkelijk te veel van te eten.

Interessant, junkfood kan ook invloed hebben op je hersenen op zeer krachtige wijze, vooral wanneer vaak en in grote hoeveelheden wordt geconsumeerd(4).

Het kan leiden tot een massale vrijlating van dopamine, een neurotransmitter die helpt uw hersenen beloning en plezier te activeren.

Wanneer je hersenen worden overspoeld met dopamine in dergelijke onnatuurlijke hoeveelheden kan dat lijden tot eetverslaving bij sommige mensen(5).

Samenvatting: Junkfood is goedkoop, laag in voedingsstoffen en hoog in calorieën. Het heeft invloed op de beloning centrum in je hersenen en kunnen verslavend gedrag bij sommige mensen veroorzaken.

Het kost minder energie om junkfood te verteren

Cheese Burger

Het kost energie om het te verteren, te absorberen en te metaboliseren het voedsel dat je eet.

Dit wordt aangeduid als het thermische effect van voedsel (TEF), en het is goed in het algemeen voor ongeveer 10% van je dagelijkse energie-uitgaven (6).

Metaboliseren van eiwitten in voedsel vergt veel meer energie dan het metaboliseren van koolhydraten of vet(6, 7).

In feite het eten van een eiwitrijk dieet kan ertoe leiden dat uw lichaam tot 100 meer calorieën per dag verbrandt(8, 9, 10).

Bovendien is de mate waarin levensmiddelen worden verwerkt beïnvloedt de TEF. Het zal in het algemeen hoger zijn wanneer je onbewerkt voedsel consumeert gemaakt van complexe voedingsstoffen, in vergelijking met geraffineerde, bewerkte junkfood.

Om dit te onderzoeken, een kleine studie bij 17 gezonde mensen vergeleek twee sandwich maaltijden die verschilden in hun niveau van verwerking, maar niet hun macronutriënten samenstelling of calorie-inhoud(11).

De studie wees uit degenen die een volkoren boterham met cheddar kaas aten verbrandde twee keer zoveel calorieën dan degenen die een broodje gemaakt met geraffineerde granen en smeerkaas aten.

Hoewel deze studie klein was, de resultaten dat bewerkte voedingsmiddelen minder energie verteren en metaboliseren dan onbewerkt voedsel. Dit leidt tot minder verbrandde calorieën gedurende de dag, waardoor gewichtsverlies en handhaving moeilijker is.

Samenvatting: Metaboliseren van voedsel vereist energie, die wordt aangeduid als het thermische effect van voedsel. Verwerkt junkfood vereist minder energie uit je lichaam om het te verteren, want het is hoog in geraffineerde ingrediënten.

Junkfood kan insulineresistentie veroorzaken

Bloedglucosemeter en Strips

Insulineresistentie is wanneer de cellen van uw lichaam niet meer reageren op het hormoon insuline.

Dit kan leiden tot een hogere bloedsuikerspiegel.

Insulineresistentie is een belangrijke risicofactor voor metabool syndroom, diabetes type 2 en andere ernstige ziekten(12, 13, 14).

De consumptie van verwerkte voedingsmiddelen is geassocieerd met een verhoogd risico op insulineresistentie.

Een kleine studie bij 12 gezonde mannen meldde veranderingen in het vermogen van de skeletspieren voor het verwerken van glucose na slechts vijf dagen op een dieet rijk aan vet en verwerkte voedingsmiddelen(15).

De onderzoekers concludeerden dat een dieet bestaande uit vetrijke junkfood kan lijden tot insulineresistentie op lange termijn.

Bovendien, de resultaten van een studie over 15 jaar geven aan dat het risico op het ontwikkelen van insuline resistentie kan verdubbelen als je een fastfood restaurant meer dan twee keer per week bezoekt, in vergelijking met minder frequent bezoek(16).

Dit houdt in dat het eten van junkfood op een regelmatige basis insulineresistentie kan bevorderen.

Samenvatting: Het consumeren van veel verwerkte junkfood is gekoppeld aan een verhoogd risico op insulineresistentie, een aandoening gekenmerkt door een hoge bloedsuikerspiegel.

Suiker gezoete dranken kunnen uw stofwisseling vertragen

Soft Drink in een Wegwerpbeker

Van alle junkfood die er zijn, suikerhoudende dranken zijn het ergste voor je lichaam.

Wanneer geconsumeerd in overmaat, kunnen zij bijdragen tot allerlei gezondheidsproblemen, waaronder obesitas, hart-en vaatziekten, metabool syndroom en diabetes type 2 (17, 18, 19, 20).

Deze problemen worden vooral toegeschreven aan hun hoge niveaus van fructose, een eenvoudige suiker voornamelijk gemetaboliseerd door de lever.

Wanneer u veel fructose consumeert, kan de lever overbelast raken en wat van het omzetten in vet.

Suiker-gebaseerde zoetstoffen zoals tafelsuiker (sucrose) en Glucose-fructosestroop bevatten ongeveer 50% fructose en vaak aanwezig in suikerhoudende dranken.

Wanneer geconsumeerd in grote hoeveelheden in de vorm van toegevoegde suikers, kan fructose de verzadiging signalen beinvloeden, afbreuk doen aan de reactie van het “honger hormoon” ghreline na de maaltijd en bevorderen van vet opslag rond de buik(21, 22, 23).

Bovendien kan het uw stofwisseling vertragen.

In een studie consumeerden mensen met overgewicht en obesitas dranken die waren gezoet met fructose met voorwaarde dat men 25% van hun dagelijkse calorie-inname daaruit bestaat. Tijdens een periode van 10 weken ervaren ze een aanzienlijke daling van het energieverbruik(24).

Dit suggereert dat fructose in suikerhoudende dranken het aantal calorieën dat je verbrandt zou afnemen,tenminste als verbruikt in overmaat

Samenvatting: In aanvulling op het verhogen van uw risico op allerlei gezondheidsproblemen, dranken met veel suiker kan ook uw stofwisseling vertragen. Deze effecten worden toegeschreven aan de hoge fructose niveau.

Het gaat niet alleen om de calorieën

Suikerhoudende Donut op een Schaal

Het verlagen van uw calorie-inname is belangrijk als je wilt afvallen.

Echter, de calorie-inhoud van uw voedsel is niet het enige dat telt(25).

De kwaliteit van het voedsel dat je eet is net zo belangrijk.

Zo kan bijvoorbeeld het eten van 100 calorieën van frieten sterk verschillende effecten op je lichaam hebben dan 100 calorieën van quinoa.

De meeste commerciële frieten zijn hoog in ongezonde vetten, geraffineerde koolhydraten en zout, terwijl quinoa is rijk aan eiwitten, vezels en veel vitaminen(26).

Allereerst, verbrand je meer calorieën met onbewerkt voedsel dan met junkfood. Ook verbrand je meer calorieën door de consumptie van eiwitrijke voedingsmiddelen, in vergelijking met voedingsmiddelen die veel ongezonde vetten en geraffineerde koolhydraten bevatten.

Bovendien kunnen eiwitrijke voedingsmiddelen uw eetlust verminderen, beteugelen uw onbedwingbare trek en de impact op uw hormonen die je gewicht reguleren (27).

Daarom calorieën uit onbewerkte voedsel zoals quinoa zijn meestal meer verzadigend dan calorieën uit bewerkte junkfood, zoals frieten.

Voordat u begint met het beperken van uw calorie-inname om gewicht te verliezen, overweeg dan het maken van betere voedingskeuzes en kies meer voor voedzame en hoogwaardige voedingsmiddelen.

Samenvatting: Niet alle CALORIEËN zijn gelijk aan elkaar. Het is belangrijk om de nadruk te leggen op de kwaliteit van de calorieën die je consumeert, zoals sommige calorieën kunnen het aantal calorieën die je verbrandt een negatief effect hebben op uw honger en hormoonspiegels

Tot Slot

Het consumeren van grote hoeveelheden junkfood heeft stofwisseling gevolgen.

In feite kan het risico van insulineresistentie verhogen en het aantal calorieën dat je elke dag verbrandt verminderen.

Wilt u uw stofwisseling verhogen , verschillende strategieën kunnen helpen om dat te doen.

Om te beginnen proberen van meer eiwitrijk voedsel te eten, toepassen van krachttraining en het verkrijgen van een hele goede nachtrust(28, 29, 30).

Maar het belangrijkste is, kies onbewerkte voedingsmiddelen waar mogelijk is.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twintig + 19 =

It is main inner container footer text