Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Vertraagt junkfood uw stofwisseling?

1455 Views

Vertraagt junkfood uw stofwisseling?

Je stofwisseling verwijst naar alle chemische reacties die optreden in je lichaam.

Het hebben van een snelle stofwisseling betekent dat je lichaam meer calorieën verbrandt.

Aan de andere kant betekent langzame stofwisseling dat je lichaam minder calorieën verbrandt, waardoor het moeilijker wordt om gewicht te handhaven of af te vallen.

Sommige voedingsmiddelen kunnen uw stofwisseling verhogen. Maar hoe beïnvloedt junkfood het?

Dit artikel onderzoekt of bewerkte voedingsmiddelen vertragen uw stofwisseling.

Wat is junkfood?

Junkfood verwijst naar zeer bewerkte voedingsmiddelen die over het algemeen veel calorieën bevatten, geraffineerde koolhydraten en ongezonde vetten. Ze bevatten ook weinig voedingsstoffen zoals eiwitten en vezels.

Enkele voorbeelden zijn patat, chips, suikerhoudende dranken en de meeste pizza’s.

Junkfood is op grote schaal beschikbaar, goedkoop en handig. Ook wordt er vaak reclame voor gemaakt, vooral voor kinderen en gepromoot met misleidende gezondheidsclaims(1, 2, 3).

Hoewel het lekker is, het is meestal niet erg verzadigend en is gemakkelijk te veel van te eten.

Interessant is dat junkfood ook op een zeer krachtige manier invloed op je hersenen kan hebben, vooral als het vaak en in overmatige hoeveelheden wordt geconsumeerd(4).

Het kan een massale afgifte van dopamine veroorzaken, een neurotransmitter die helpt de beloning en het pleziercentrum van je hersenen onder controle te houden.

Wanneer je hersenen worden overspoeld met dopamine in dergelijke onnatuurlijke hoeveelheden kan dat lijden tot eetverslaving bij sommige mensen(5).

Kortom: Junkfood is goedkoop, arm aan voedingsstoffen en rijk aan calorieën.Het beïnvloedt het beloningscentrum in je hersenen en kan bij sommige mensen verslavend gedrag veroorzaken.

Het kost minder energie om junkfood te verteren

Het heeft energie nodig om het voedsel dat je eet te verteren, te absorberen en te metaboliseren.

Dit wordt het thermische effect van voedsel(TEF)genoemd en het is over het algemeen goed voor ongeveer 10% van uw dagelijkse energieverbruik (6).

Metaboliseren van eiwitten in voedsel vergt veel meer energie dan het metaboliseren van koolhydraten of vet(6, 7).

In feite kan het eten van een eiwitrijk dieet ervoor zorgen dat je lichaam tot 100 calorieën per dag verbrandt(8, 9, 10).

Bovendien is de mate waarin voedingsmiddelen worden verwerkt van invloed op de TEF. Het zal over het algemeen hoger zijn als je hele voedingsmiddelen gebruikt die gemaakt zijn van complexe voedingsstoffen, vergeleken met geraffineerd, verwerkt junkfood.

Om dit te onderzoeken, vergeleek een kleine studie bij 17 gezonde mensen twee sandwichmaaltijden die verschilden in hun verwerkingsniveau, maar niet hun samenstelling van macronutriënten of hun caloriegehalte(11).

De studie wees uit dat degenen die een volkoren boterhammetje met cheddar kaas aten, twee keer zoveel calorieën verteren dan degenen die een broodje gemaakt met geraffineerde granen en smeerkaas aten.

Hoewel deze studie klein was, geven de resultaten aan dat verwerkt voedsel minder energie nodig heeft om te verteren en te metaboliseren dan hele voedingsmiddelen. Dit leidt tot minder verbrande calorieën gedurende de dag, waardoor gewichtsverlies en onderhoud moeilijker worden.

Kortom: Voor het metaboliseren van voedsel is energie nodig, wat het thermische effect van voedsel wordt genoemd. Verwerkt junkfood vereist minder energie uit uw lichaam om te verteren omdat het rijk is aan geraffineerde ingrediënten.

Junkfood kan insulineresistentie veroorzaken

Insulineresistentie is wanneer de cellen van uw lichaam niet meer reageren op het hormoon insuline.

Dit kan leiden tot een hogere bloedsuikerspiegel.

Insulineresistentie is een belangrijke risicofactor voor het metabool syndroom, diabetes type 2 en andere ernstige ziekten(12, 13, 14).

De consumptie van bewerkte voedingsmiddelen is in verband gebracht met een verhoogd risico op insulineresistentie.

Een kleine studie bij 12 gezonde mannen meldde veranderingen in het vermogen van de skeletspieren voor het verwerken van glucose na slechts vijf dagen op een dieet rijk aan vet en verwerkte voedingsmiddelen(15).

De onderzoekers concludeerden dat een dieet bestaande uit vetrijke junkfood op lange termijn kan leiden tot insulineresistentie.

Bovendien geven de resultaten van een 15-jaar durende studie aan dat uw risico op het ontwikkelen van insulineresistentie kan verdubbelen wanneer u meer dan tweemaal per week een fastfoodrestaurant bezoekt, in vergelijking met minder frequent bezoek(16).

Dit houdt in dat het regelmatig eten van junkfood de insulineresistentie kan bevorderen.

Kortom: Consumptie van veel verwerkt junkfood is gekoppeld aan een verhoogd risico op insulineresistentie, een aandoening die wordt gekenmerkt door hoge bloedsuikerspiegels.

Suiker gezoete dranken kunnen uw stofwisseling vertragen

Van alle junkfood die er zijn, zijn suikerhoudende dranken het ergste voor je lichaam.

Bij overmatig gebruik kunnen ze bijdragen aan allerlei gezondheidsproblemen, waaronder obesitas, hartziekten, metabool syndroom en diabetes type 2(17, 18, 19, 20).

Deze problemen worden voornamelijk toegeschreven aan hun hoge niveaus van fructose, een simpele suiker voornamelijk gemetaboliseerd door de lever.

Wanneer u veel fructose gebruikt, kan de lever overbelast raken en een deel ervan in vet veranderen.

Zoetstoffen op basis van suiker zoals tafelsuiker (sucrose) en Glucose-fructosestroop bevatten ongeveer 50% fructose en vaak aanwezig in suikerhoudende dranken.

Wanneer fructose in grote hoeveelheden wordt geconsumeerd in de vorm van toegevoegde suikers, kan dit de volheidssignalen veranderen, de respons van het “hongerhormoon” ghreline na de maaltijd verminderen en de vetopslag rond de buik bevorderen(21, 22, 23).

Bovendien kan het uw stofwisseling vertragen.

In één onderzoek gebruikten mensen met overgewicht en obesitas dranken die waren gezoet met fructose en die 25% van hun dagelijkse calorie-inname opleverden. Gedurende een periode van 10 weken ondervonden zij een aanzienlijke daling van het energieverbruik in rust(24).

Dit suggereert dat de fructose in suikerhoudende dranken het aantal calorieën dat u verbrandt kan verminderen, ten minste wanneer het teveel wordt verbruikt.

Kortom: Naast het verhogen van uw risico op allerlei gezondheidsproblemen, kunnen dranken met een hoog suikergehalte ook uw metabolisme vertragen. Deze effecten worden toegeschreven aan hun hoge fructose-niveaus.

Het gaat niet alleen om de calorieën

Het verlagen van uw calorie-inname is belangrijk als je wilt afvallen.

De calorie-inhoud van uw voedsel is echter niet het enige dat telt(25).

De kwaliteit van het voedsel dat u eet, is net zo belangrijk.

Bijvoorbeeld, het eten van 100 calorieën frieten kan enorm verschillende effecten op uw lichaam hebben dan 100 calorieën van quinoa.

De meeste commerciële frieten bevatten veel ongezonde vetten, geraffineerde koolhydraten en zout, terwijl quinoa rijk is aan eiwitten, vezels en veel vitamines(26).

Allereerst verbrand je meer calorieën die hele voedingsmiddelen metalliseren dan junkfood.Bovendien verbrand je meer calorieën door eiwitrijk voedsel te consumeren, in vergelijking met voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan ongezonde vetten en geraffineerde koolhydraten.

Bovendien kunnen voedingsmiddelen met veel eiwitten uw eetlust verminderen, uw onbedwingbare trek verminderen en hormonen beïnvloeden die uw gewicht regelen (27).

Daarom zijn calorieën uit hele voedingsmiddelen zoals quinoa meestal verzadigender dan calorieën uit verwerkte junkfood zoals frietjes.

Voordat u begint met het beperken van uw calorie-inname om gewicht te verliezen, kunt u overwegen betere voedingskeuzes te maken en voedzamer voedsel van hoge kwaliteit te kiezen.

Kortom: Niet alle calorieën zijn gelijk aan elkaar. Het is belangrijk dat u zich concentreert op de kwaliteit van de calorieën die u verbruikt, omdat sommige calorieën het aantal calorieën dat u verbrandt kan verminderen en uw honger- en hormoonniveaus negatief kunnen beïnvloeden.

Tot slot

Het consumeren van grote hoeveelheden junkfood heeft metabolische gevolgen.

In feite kan het uw risico op insulineresistentie verhogen en het aantal calorieën dat u per dag verbrandt, verminderen.

Wilt u uw stofwisseling verhogen , verschillende strategieën kunnen je daarbij helpen.

Om te beginnen, probeer meer eiwitrijk voedsel in uw dieet op te nemen, toepassen van krachttraining en het verkrijgen van een hele goede nachtrust(28, 29, 30).

Maar het belangrijkste is, kies onbewerkte voedingsmiddelen waar mogelijk is.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 × 5 =

It is main inner container footer text