Karwij is een uniek kruid dat al lang wordt gebruikt in de keuken en als geneesmiddel(1).

Hoewel vaak verward met een zaadje, is deze kleine, bruine peul eigenlijk de gedroogde vrucht van de karwijplant ( Carum carvi L.) (2).

De licht bittere, aardse smaak doet denken aan zoethout, koriander, anijs en venkel. Het kan in zijn geheel of gemalen worden gebruikt in zowel zoete als hartige gerechten, zoals brood, gebak, curry’s en stoofschotels. Soms wordt het ook in gedistilleerde dranken en likeuren gebruikt.

Bij medicinaal gebruik kan van karwij thee worden gemaakt of als supplement worden genomen. U kunt de essentiële oliën ook op uw huid aanbrengen.(2).

Aanbiedingen deze maand

UPGRADE jouw eigen SPOTIFY account

Netflixs accounts en Gift Cards

Videoland en Disney+ accounts

Nieuw: Sweat Fitness programma voor vrouwen

Fox Sports + Go accounts

Profiteer nu van deze aanbiedingen

In feite suggereert nieuw onderzoek dat de aromatische verbindingen die verantwoordelijk zijn voor zijn verschillende smaak ook gezondheidsvoordelen kunnen bieden, zoals een verbeterde spijsvertering (1).

Dit artikel onderzoekt de voedingsstoffen, voordelen en toepassingen van karwij.

Voedingswaarde

Karwij heeft een breed scala aan essentiële voedingsstoffen, waarvan er enkele ontbreken in westerse diëten. Deze omvatten ijzer, zink , calcium en vezels (3).

Slechts 1 eetlepel (6,7 gram) karwij biedt ( 4 ):

  • Calorieën: 22
  • Eiwit: 1,3 gram
  • Vet: 0,9 gram
  • Koolhydraten: 3,34 gram
  • Vezel: 2,6 gram
  • Koper: 6,7% van de ADH
  • IJzer: 6,1% voor vrouwen
  • Magnesium: 5,4% van de ADH
  • Mangaan: 4,8% voor vrouwen
  • Calcium: 3,6% van de ADH
  • Zink: 4,6% voor vrouwen

Bovendien heeft karwij een rijk aanbod aan gezondheidsbevorderende antioxidanten , waaronder limoneen en carvone (5).

Kortom: Karwij zit vol met vezels en een aantal belangrijke mineralen, waaronder ijzer, magnesium, koper en calcium. Het is ook een rijke bron van antioxidanten.

Potentiële gezondheidsvoordelen

Karwij wordt al eeuwenlang gebruikt in de traditionele en volksgeneeskunde. Interessant is dat voorafgaand onderzoek een aantal van deze voordelen ondersteunt.

Kan ontsteking verminderen

Verschillende karwij verbindingen vertonen sterke antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen (2).

Hoewel ontsteking een natuurlijke lichamelijke reactie is, kan chronische ontsteking leiden tot verschillende aandoeningen, zoals inflammatoire darmaandoeningen (IBD). De symptomen kunnen zweren , krampen, gas, diarree, darmdrang en irritatie van het spijsverteringsweefsel zijn.

In een onderzoek bij muizen met IBD verminderden zowel karwij-extract als etherische olie de ontsteking in colonweefsel even effectief als gewone steroïde medicijnen (6).

Ondanks deze veelbelovende resultaten is menselijk onderzoek nodig.

Kan een gezonde spijsvertering bevorderen

Karwij is van oudsher gebruikt om verschillende spijsverteringsaandoeningen te behandelen, waaronder indigestie en maagzweren.

Een handvol kleine onderzoeken bij mensen laat zien dat karwijolie het gladde spierweefsel van uw spijsverteringskanaal ontspant en zo indigestiesymptomen zoals gas, krampen en een opgeblazen gevoel verlicht ( 7 ,89).

Hoewel het precieze mechanisme onbekend is, kan de antimicrobiële capaciteit ervan de oorzaak zijn(12).

Eén reageerbuisstudie toonde aan dat essentiële olie van karwij de groei van schadelijke darmbacteriën blokkeerde en nuttige bacteriën ongemoeid liet. Deze goede bacteriën produceren voedingsstoffen, verminderen ontstekingen, verbeteren de spijsvertering en ondersteunen uw immuunsysteem (1011).

Een ander reageerbuisonderzoek wees uit dat karwij extract H. pylori vocht , een bacterie waarvan bekend is dat deze maagzweren en spijsverteringsontsteking veroorzaakt (12).

Toch zijn meer studies nodig.

Kan gewichtsverlies bevorderen

Karwij kan gewichtsverlies en lichaamssamenstelling ondersteunen.

In een 90-daagse studie bij 70 vrouwen ondervonden degenen die dagelijks 30 ml van een 10% karwijolie-oplossing slikten significant grotere afnames in gewicht, body mass index (BMI) en lichaamsvetpercentage dan degenen die een placebo kregen(13).

Ze zagen ook een aanzienlijke daling in de totale calorie- en koolhydraatinname, vergeleken met de placebogroep.

Wetenschappers speculeren dat deze effecten het gevolg kunnen zijn van positieve veranderingen in de darmbacteriën die van invloed zijn op de hormoonregulatie, de vetstofwisseling en de eetlust.

Houd er rekening mee dat onderzoek nog gaande is.

Kortom: Eerder onderzoek suggereert dat komijn gewichtsverlies kan bevorderen en kan helpen bij de behandeling van verschillende ontstekingsziekten en spijsverteringsstoornissen.

Hoe karwij te gebruiken

Karwij wordt over de hele wereld verbouwd en is relatief goedkoop. Het is direct beschikbaar in de meeste supermarkten, evenals online .

Culinaire toepassingen

Karwij is vooral bekend als ingrediënt in roggebrood, maar kan ook gebruikt worden in andere bakkerijproducten, zoals muffins, koekjes, croutons, broodjes en toast.

Het voegt een peperige, warme hap toe aan desserts op basis van fruit en snoepjes zoals taarten, taartjes, jam, gelei en vla.

Het kan ook worden gebruikt in hartige gerechten, zoals droge kruiden, curry’s, stoofschotels, soepen en sauzen. Bovendien kunt je het proberen als een smaakmaker voor geroosterde groenten of toevoegen aan ingemaakte of gefermenteerde voedingsmiddelen zoals zuurkool .

Als alternatief, steile karwij in heet water om een ​​rustgevende thee te maken.

Aanvullende dosering en mogelijke bijwerkingen

Karwij is er in verschillende vormen, waaronder de hele vrucht (of zaad), capsules, etherische oliën en extracten.

De meeste soorten worden ingenomen, maar olieformules verdund tot 2% kunnen veilig worden aangebracht op de onbeschadigde huid(2).

Er is geen duidelijke dosisaanbeveling vastgesteld, maar sommige onderzoeken suggereren dat 1/2 theelepel tot 1 eetlepel (1-6,7 gram) hele karwij verdeeld over 3 dagelijkse doses waarschijnlijk veilig en effectief is (2).

De meeste gezonde mensen verdragen karwij goed en er zijn weinig bijwerkingen gemeld. Vanwege onvoldoende veiligheidsonderzoek mag het echter niet worden geconsumeerd door kinderen of vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven (2).

Bovendien moet iedereen met lever- of galblaasdisfunctie karwij vermijden, omdat er aanwijzingen zijn dat dit het ledigen van de galblaas kan remmen (2).

Neem contact op met uw zorgverlener als u niet zeker weet of karwij veilig voor u is.

Kortom: Karwij kan worden toegevoegd aan talloze zoete en hartige gerechten, maar ook als supplement worden gebruikt.

Tot slot

Karwij is een veelzijdige kruid met tal van culinaire en medicinale toepassingen.

Hoewel het algemeen als zaad wordt beschouwd, komt het uit de vrucht van de karwijplant en heeft het verschillende mineralen en plantaardige stoffen. In feite kan het helpen bij gewichtsverlies, ontstekingen verlichten en de gezondheid van de spijsvertering bevorderen.

Dit veelzijdige ingrediënt kan heel of gemalen worden om desserts, sauzen, brood en gebakken producten op smaak te brengen.

Hoewel het over het algemeen erg veilig is, mogen kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven en mensen met lever- of galblaasaandoeningen geen karwij gebruiken. Bespreek het met een arts als u twijfels hebt over hoe u het aan uw routine kunt toevoegen.