Kauwgom goed of slecht

Kauwgom: goed of slecht?

Kauwgom: goed of slecht?

Mensen gebruiken kauwgom in verschillende vormen al voor duizenden jaren.

Originele gommen werden gemaakt van het sap van bomen, zoals sparren of Manilkara chicle .

De meeste moderne kauwgom is echter gemaakt van synthetische rubbers.

Dit artikel onderzoekt de gezondheidsvoordelen en mogelijke risico’s van kauwgom.

Wat is Kauwgom?

Kauwgom is een zachte, rubberachtige substantie die is ontworpen om te worden gekauwd maar niet om te worden ingeslikt.

Recepten kan variëren tussen merken, maar alle kauwgom hebben de volgende basisingrediënten:

  • Gum: De niet-verteerbare, rubberachtig basis gebruikt om kauwgom zijn taai kwaliteit te geven.
  • Hars: Meestal toegevoegd aan het om het te versterken.
  • Vulmiddel: Vulmiddelen zoals calciumcarbonaat of talk, worden gebruikt om kauwgom textuur te geven.
  • Conserveringsmiddelen: Deze worden toegevoegd om de houdbaarheid te verlengen. De meest populaire keuze is een organische stof genaamd butylhydroxytolueen (BHT).
  • Plastificeermiddelen: Deze worden gebruikt om vocht vast te houden en te voorkomen dat het uithardt. Ze kunnen omvatten was, zoals paraffine of plantaardige oliën.
  • Zoetstoffen: Populair zijn rietsuiker, bietsuiker en maissiroop. Suikervrije gommen gebruiken suikeralcoholen, zoals xylitol of kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam.
  • Smaakstoffen: Toegevoegd om een gewenste smaak te geven. Ze kunnen natuurlijk of synthetisch zijn.

De meeste kauwgomfabrikanten houden hun exacte recepten geheim. Ze verwijzen vaak naar hun specifieke combinatie van gom, hars, vulstof, weekmakers en antioxidanten als hun “gombasis”.

Alle ingrediënten die bij de verwerking van kauwgom worden gebruikt, moeten van “levensmiddelenkwaliteit” zijn en moeten worden ingedeeld als geschikt voor menselijke consumptie.

Kortom: Kauwgom is een snoepje dat is ontworpen om te worden gekauwd, maar niet om ingeslikt te worden. Het is gemaakt door een gombasis te mengen met zoetstoffen en smaakstoffen.

Zijn de ingrediënten in kauwgom veilig?

In het algemeen wordt kauwgom als veilig beschouwd.

Sommige merken van kauwgom bevatten kleine hoeveelheden omstreden ingrediënten.

Zelfs in deze gevallen zijn de hoeveelheden in het algemeen veel lager dan de hoeveelheden die als schadelijk worden beschouwd.

Butylhydroxytolueen (BHT)

BHT is een antioxidant die aan veel bewerkte voedingsmiddelen wordt toegevoegd als conserveermiddel. Het voorkomt dat voedsel slecht wordt door te voorkomen dat vetten ranzig worden.

Het gebruik ervan is controversieel, omdat uit enkele dierstudies is gebleken dat hoge doses kanker kunnen veroorzaken. Toch zijn de resultaten gemengd en andere onderzoeken hebben dit effect niet gevonden(123).

Over het algemeen zijn er maar weinig studies bij mensen, dus de effecten op mensen zijn relatief onbekend.

Niettemin bij lage doses van ongeveer 0,11 mg per pond lichaamsgewicht (0,25 mg per kg), BHT algemeen veiligheid door zowel de FDA en EAV.(4).

Titaniumdioxide

Titaandioxide is een veelgebruikt voedingsmiddeladditief dat wordt gebruikt om producten wit te maken en ze een gladde textuur te geven.

Sommige dierstudies hebben zeer hoge doses titaandioxide gekoppeld aan beschadiging van het zenuwstelsel en organen bij ratten(56).

Studies hebben echter gemengde resultaten opgeleverd en de effecten bij de mens zijn relatief onbekend(78).

Op dit moment wordt de hoeveelheid en het type titaniumdioxide waar mensen aan worden blootgesteld in voedsel over het algemeen als veilig beschouwd. Niettemin is meer onderzoek nodig om de veilige consumptielimiet te bepalen(91011).

Aspartaam

Aspartaam is een een kunstmatige zoetstof die veel voorkomt in suikervrije voedingsmiddelen.

Het is zeer controversieel en er wordt beweerd dat het een hele reeks problemen veroorzaakt, van hoofdpijn tot overgewicht en kanker.

Er zijn momenteel echter geen aanwijzingen dat aspartaam ​​kanker of gewichtstoename veroorzaakt. Bewijs voor een verband tussen aspartaam ​​en metabool syndroom of hoofdpijn is ook zwak of niet-bestaand(121314151617).

Over het algemeen wordt niet verondersteld dat het consumeren van hoeveelheden aspartaam ​​die binnen de aanbevelingen voor dagelijkse inname vallen schadelijk zijn(18).

Kortom: Kauwgom is niet gekoppeld aan ernstige gezondheidseffecten, maar ingrediënten die aan sommige merken kauwgom worden toegevoegd, zijn controversieel.

Kauwgom kan stress verminderen en het geheugen verbeteren

Studies hebben aangetoond dat kauwgom tijdens het uitvoeren van taken verschillende aspecten van de hersenfunctie kan verbeteren, waaronder alertheid, geheugen, begrip en besluitvorming(1920212223).

In één onderzoek presteerden mensen die kauwgom kauwden tijdens tests 24% beter in kortetermijngeheugentests en 36% beter in langetermijngeheugentesten(24).

Interessant is dat sommige onderzoeken hebben aangetoond dat kauwgom tijdens taken in het begin een beetje een afleiding zou kunnen zijn, maar ze zouden je kunnen helpen je langer te concentreren(25).

Andere studies hebben alleen voordelen gevonden tijdens de eerste 15-20 minuten van een taak(26).

Hoe kauwgom het geheugen verbetert, wordt niet volledig begrepen. Eén theorie is dat deze verbetering het gevolg is van een verhoogde bloedtoevoer naar de hersenen veroorzaakt door kauwgom.

Studies hebben ook aangetoond dat kauwgom stress kan verminderen en gevoelens van alertheid kan verhogen(272829).

Bij universiteitsstudenten verminderde kauwgom gedurende twee weken stressgevoelens, vooral met betrekking tot de academische werklast (30).

Dit kan te wijten zijn aan het kauwen, wat in verband is gebracht met verminderde niveaus van stresshormonen zoals cortisol(313233).

Van de voordelen van kauwgom op het geheugen is alleen aangetoond dat ze lang meegaan terwijl je kauwgom kauwt. Gewone kauwgum-kauwers kunnen er echter baat bij hebben om zich gedurende de dag alerter en minder gestresseerd te voelen.

Kortom: Kauwgom kan je geheugen helpen verbeteren. Het is ook in verband gebracht met verminderde gevoelens van stress.

Kauwgom kan u helpen om af te vallen

Kauwgom kan een nuttig hulpmiddel zijn voor diegenen die proberen af te vallen.

Dit komt omdat het zowel zoet als arm aan calorieën is, waardoor je een zoete smaak krijgt zonder dat uw dikker wordt.

Er is ook gesuggereerd dat kauwen je eetlust kan verminderen, dit zal kunnen voorkomen dat u teveel zal eten(3536).

Een kleine studie vond dat kauwgom na de lunch de honger verminderde en het snacken later op de dag met ongeveer 10% verminderde. Een andere meer recente studie vond vergelijkbare resultaten (3738).

De algehele resultaten zijn echter gemengd. Sommige studies hebben gemeld dat kauwgum de eetlust noch de energie-inname in de loop van een dag beïnvloedt(394041).

In een studie bleek zelfs dat mensen die kauwgom kauwde waren minder geneigd om gezonde snacks te snacken, zoals fruit(42).

Interessant is dat er ook enig bewijs is dat kauwgom je stofwisseling kan verhogen.(43).

In feite ontdekte een onderzoek dat wanneer deelnemers kauwgom kauwden, ze ongeveer 19% meer calorieën verbrandden dan wanneer ze geen kauwgom kauwden (44).

Er is echter meer onderzoek nodig om te bepalen of kauwgom leidt tot een verschil in gewicht op de lange termijn.

Kortom: Kauwgom kan u helpen calorieën te verminderen en af ​​te vallen. Het kan ook helpen om hongergevoelens te verminderen en je minder te laten eten, hoewel de resultaten niet overtuigend zijn.

Kauwgom kan helpen om je tanden te beschermen en slechte adem te verminderen

Kauwen op suikervrije kauwgom kan helpen uw tanden te beschermen tegen gaatjes.

Het is beter voor je tanden dan gewone, suiker-gezoete kauwgum. Dit komt omdat suiker de “slechte” bacteriën in je mond voedt en je tanden beschadigt.

Sommige suikervrije gomproducten zijn echter beter dan andere als het gaat om de gezondheid van uw tanden.

Studies hebben aangetoond dat kauwgom gezoet met de suikeralcohol xylitol zijn effectiever dan andere suikervrije gommen ter voorkoming van tandbederf (45).

Dit komt omdat xylitol de groei van bacteriën voorkomt die tandbederf en slechte adem veroorzaken(4647).

In feite bleek uit één studie dat kauwen met xylitol-gezoete gom de hoeveelheid slechte bacteriën in de mond tot 75% verminderde (48).

Bovendien verhoogt kauwgom na een maaltijd de speekselproductie. Dit helpt schadelijke suikers en voedselresten weg te spoelen, die beide bacteriën in uw mond voeden(49).

Kortom: Het kauwen van suikervrije kauwgom na de maaltijd kan helpen om uw tanden gezond te houden en slechte adem te voorkomen.

Andere gezondheidsvoordelen van kauwgom

Naast de voordelen hierboven, is kauwgom in verband gebracht met andere voordelen.

Deze omvatten:

  • Voorkomt oorontsteking bij kinderen: Sommige studies hebben gesuggereerd dat kauwgom met xylitol middenoorontstekingen bij kinderen kan voorkomen(50).
  • Helpt u bij het stoppen met roken: Nicotine kauwgom kan mensen helpen stoppen met roken (51).
  • Helpt uw ​​darm na chirurgie te herstellen: Studies hebben aangetoond dat kauwgom na een operatie de hersteltijd zou kunnen versnellen(5253545556).

Kortom: Kauwgom kan mensen helpen stoppen met roken, middenoorontstekingen bij kinderen voorkomen en uw darm helpen om na de operatie weer normaal te functioneren.

Zijn er bijwerkingen van kauwgom?

Hoewel kauwgom een ​​aantal potentiële voordelen heeft, kan het kauwen op te veel kauwgum enkele ongewenste bijwerkingen veroorzaken.

Suiker-vrije kauwgom bevatten laxeermiddelen en FODMAPs

De suikeralcoholen die worden gebruikt voor het zoeten van suikervrije kauwgom hebben een laxerend effect bij gebruik in grote hoeveelheden.

Dit betekent dat het kauwen van veel suikervrije kauwgom spijsverteringsproblemen en diarree zou kunnen veroorzaken(57).

Bovendien zijn alle suikeralcoholen FODMAPs , wat betekent dat ze spijsverteringsproblemen kunnen veroorzaken voor mensen met het prikkelbare darm syndroom(PDS)

Suiker gezoete kauwgom is slecht voor uw tanden en metabole gezondheid

Kauwgom gezoet met suiker is echt slecht voor je tanden.

Dit komt omdat suiker wordt verteerd door de slechte bacteriën in je mond, waardoor de hoeveelheid tandplak op je tanden en tandbederf na verloop van tijd veroorzaakt(58).

Eten van teveel suiker wordt ook geassocieerd met een aantal gezondheidsproblemen zoals obesitas, insulineresistentie en diabetes.

Te vaak kauwgom kan leiden tot problemen met uw kaak

Er is gesuggereerd dat constant kauwen kan leiden tot een kaakprobleem genaamd temporomandibulair stoornis (TMD), dat pijn veroorzaakt wanneer je kauwt.

Hoewel deze aandoening zeldzaam is, hebben sommige studies een verband gevonden tussen overmatig kauwen en TMD(6061).

Kauwgom is gekoppeld aan hoofdpijn

Een recent onderzoek heeft een verband gevonden tussen regelmatig kauwgom, migraine en spanningshoofdpijn bij mensen die vatbaar zijn voor deze aandoeningen(62).

Meer onderzoek is nodig om te achterhalen of kauwgom eigenlijk de oorzaak van deze hoofdpijn is. Echter onderzoekers concludeerde dat migrainepatiënten het beste hun kauwgom kauwen moeten beperken.

Kortom: Het kauwen  van teveel kauwgom kan problemen veroorzaken zoals kaakpijn, hoofdpijn, diarree en tandbederf. Kauwen op suikervrije kauwgom kan spijsverteringsklachten veroorzaken bij mensen met PDS.

Welke kauwgom moet u kiezen?

Als u van kauwgom houdt, is het het beste om een ​​suikervrije kauwgom te kiezen die gemaakt is met xylitol.

De belangrijkste uitzondering op deze regel is mensen met PDS. it komt omdat suikervrije kauwgom FODMAP’s bevat, die spijsverteringsproblemen kunnen veroorzaken bij mensen met PDS.

Als alternatief kunnen degenen die FODMAPs niet verdragen, een kauwgom kiezen die is gezoet met een caloriearme zoetstof, zoals stevia .

Zorg ervoor dat u de ingrediëntenlijst op uw kauwgom leest om er zeker van te zijn dat deze niets bevat dat u niet verdraagt.

Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.