Ad Clicks :Ad Views :
img

9 Bewezen gezondheidsvoordelen van kefir

1955 Views

9 Bewezen gezondheidsvoordelen van kefir

Kefir is een zure zuiveldrank welke ontstaat door kefir toe te voegen aan melk.

Het bevat veel voedingsstoffen en probiotica en is ongelooflijk gunstig voor de spijsvertering en de darmgezondheid.

Veel mensen beschouwen het als een gezondere en krachtigere versie van yoghurt.

Hier zijn 9 gezondheidsvoordelen van kefir die worden ondersteund door onderzoek.

1. Kefir is een fantastische bron van veel voedingsstoffen

Kefir is een gefermenteerde drank, traditioneel bereid met koemelk of geitenmelk.

Het is gemaakt door kefir “korrels” toe te voegen aan melk.

Dit zijn geen granen in de conventionele zin, maar culturen van gist- en melkzuurbacteriën die qua uiterlijk lijken op een bloemkool.

Over een periode van 24 uur vermenigvuldigen de micro-organismen in de kefir korrels zich en fermenteren ze de suikers in de melk, waardoor het kefir wordt.

Vervolgens worden de korrels uit de vloeistof verwijderd en kunnen ze opnieuw worden gebruikt.

Dus eigenlijk is kefir de drank, maar kefir korrels zijn de ‘starterkit’ die je gebruikt om de drank te produceren.

Kefir is afkomstig uit delen van Oost-Europa en Zuidwest-Azië. De naam is afgeleid van het Turkse woord keyif, wat betekent ‘zich goed voelen’ na het eten (1).

De melkzuurbacteriën zetten de lactose in de melk om in melkzuur, dus kefir smaakt als yoghurt, maar heeft een dunnere consistentie.

Een hoeveelheid melk van 175 ml bevat kefir (23):

  • Eiwit: 6 gram.
  • Calcium: 20% van de ADH.
  • Fosfor: 20% van de ADH.
  • Vitamine B12: 14% van de ADH.
  • Riboflavine (B2): 19% van de ADH.
  • Magnesium: 5% van de ADH.
  • Een behoorlijke hoeveelheid vitamine D.

Dit komt met ongeveer 100 calorieën, 7-8 gram koolhydraten en 3-6 gram vet, afhankelijk van het type melk dat wordt gebruikt.

Kefir bevat ook een breed scala aan bioactieve stoffen, waaronder organische zuren en peptiden die bijdragen aan de gezondheidsvoordelen ervan (1).

Zuivelvrije versies van kefir kunnen worden gemaakt met kokoswater, kokosmelk of andere zoete vloeistoffen. Deze hebben niet hetzelfde voedingsprofiel als op basis van zuivel gebaseerde kefir.

Kortom: Kefir is een gefermenteerde melkdrank, gekweekt uit kefir-korrels. Het is een rijke bron van calcium, eiwitten en B-vitaminen.

2. Kefir is een meer krachtige probiotica dan yoghurt

Sommige micro-organismen kunnen gunstige effecten hebben op de gezondheid wanneer ze worden ingenomen (4).

Bekend als probiotica, deze micro-organismen kunnen de gezondheid op verschillende manieren beïnvloeden, waaronder de spijsvertering, gewichtsbeheersing en geestelijke gezondheid(5, 6, 7).

Yoghurt is het meest bekende probiotische voedingsmiddel in het westerse dieet, maar kefir is eigenlijk een veel krachtiger bron.

Kefir korrels bevatten ongeveer 30 soorten bacteriën en gisten, waardoor het een zeer rijke en diverse probiotische bron is.

Andere gefermenteerde zuivelproducten zijn gemaakt van veel minder soorten en bevatten geen gisten.

Kortom: Kefir bevat ongeveer 30 verschillende micro-organismen, waardoor het een veel krachtiger bron van probiotica is dan andere gefermenteerde zuivelproducten.

3. Kefir heeft krachtige antibacteriële eigenschappen

Van bepaalde probiotica in kefir wordt aangenomen dat ze beschermen tegen infecties.

Dit omvat het probioticum Lactobacillus kefiri, dat uniek is voor kefir.

Studies hebben aangetoond dat dit probioticum de groei van verschillende schadelijke bacteriën, waaronder Salmonella, Helicobacter Pylori en E. coli (8, 9).

Kefiran, een type koolhydraat dat aanwezig is in kefir, heeft ook antibacteriële eigenschappen (10).

Kortom: Kefir bevat het probioticum Lactobacillus kefirien het koolhydraat kefiran, die beide kunnen beschermen tegen schadelijke bacteriën.

4.Kefir kan de botgezondheid verbeteren en het risico op osteoporose verlagen

Osteoporose (“poreuze” botten) wordt gekenmerkt door verslechtering van botweefsel en is een groot probleem in westerse landen.

Het komt met name veel voor bij oudere vrouwen en verhoogt het risico op fracturen dramatisch.

Het waarborgen van een adequate calciuminname is één van de meest effectieve manieren om de botgezondheid te verbeteren en de progressie van osteoporose te vertragen (11).

Kefir gemaakt van volvette zuivel is niet alleen een geweldige bron van calcium, maar ook vitamine K2. Deze voedingsstof speelt een centrale rol in het calciummetabolisme en er is aangetoond dat het aanvullen ervan het risico op fracturen met maar liefst 81% vermindert.(12, 13).

Recente dierstudies hebben aangetoond dat kefir de calciumabsorptie door botcellen kan verhogen. Dit leidt tot een verbeterde botdichtheid, wat breuken zou moeten helpen voorkomen(14).

Kortom: Kefir gemaakt van zuivelproducten is een uitstekende bron van calcium. In het geval van volvette zuivel bevat het ook vitamine K2. Deze voedingsstoffen hebben grote voordelen voor de gezondheid van de botten.

5.Kefir kan beschermend tegen kanker zijn

Kanker is één van ‘s werelds belangrijkste doodsoorzaken.

Het treedt op wanneer er een ongecontroleerde groei van abnormale cellen in het lichaam is, zoals een tumor.

Van de probiotica in gefermenteerde zuivelproducten wordt aangenomen dat ze tumorgroei remmen door de vorming van carcinogene verbindingen te verminderen, evenals door het immuunsysteem te stimuleren (15).

Deze beschermende rol werd aangetoond in verschillende laboratorium studies(16, 17).

Eén studie toonde aan dat kefir-extract het aantal menselijke borstkankercellen met 56% verminderde, vergeleken met slechts 14% voor yoghurt extract (18).

Neem dit echter allemaal met een korreltje zout, want dit is nog lang niet bewezen in levende, ademende mensen.

Kortom: Sommige laboratorium- en dierstudies hebben aangetoond dat kefir de groei van kankercellen kan remmen. Dit is niet bij mensen onderzocht.

6.De probiotica daarin kunnen helpen bij verschillende spijsverteringsproblemen

Probiotica zoals kefir kan helpen de balans van de vriendelijke bacteriën in de darm te herstellen.

Daarom zijn ze zeer effectief voor vele vormen van diarree(19, 20).

Er is ook veel bewijs dat probiotica en probiotische voedingsmiddelen kunnen helpen bij allerlei soorten spijsverteringsproblemen (5).

Dit omvat prikkelbare darmsyndroom (PDS), maagzweren veroorzaakt door H. pylori infectie, en diverse anderen(21, 22, 23, 24).

Om deze reden kan kefir nuttig zijn als u problemen heeft met de spijsvertering.

Kortom: Probiotica zoals kefir kunnen verschillende vormen van diarree behandelen. Ze kunnen ook leiden tot belangrijke verbeteringen in verschillende spijsverteringsziekten.

7.Kefir wordt over het algemeen goed verdragen door mensen die lactose-intolerant zijn

Reguliere zuivel voedingsmiddelen bevatten een natuurlijke suiker, lactose genaamd.

Veel mensen, vooral volwassenen, kunnen lactose niet op de juiste manier afbreken en verteren. Deze aandoening wordt lactose-intolerantie genoemd (25).

De melkzuurbacteriën in gefermenteerd zuivel producten (zoals kefir en yoghurt) veranderen de lactose in melkzuur, dus deze voedingsmiddelen zijn veel lager in lactose dan melk.

Ze bevatten ook enzymen die kunnen helpen de lactose verder af te breken.

Daarom wordt kefir over het algemeen goed verdragen door mensen met lactose-intolerantie, ten minste in vergelijking met gewone melk (26).

Houd ook in gedachten dat het mogelijk is om kefir te maken die 100% lactosevrij is, door kokoswater, vruchtensap of een andere niet-zuivelvocht te gebruiken.

 Kortom: De melkzuurbacteriën hebben de lactose al in Kefir voor verteerd. Mensen met lactose-intolerantie kunnen kefir vaak zonder problemen eten.

8.Kefir kan de symptomen van allergie en astma verbeteren

Allergische reacties worden veroorzaakt door ontstekingsreacties tegen onschadelijke milieufactoren.

Mensen met een overgevoelig immuunsysteem zijn meer vatbaar voor allergieën, die aandoeningen zoals astma kunnen veroorzaken.

In dierstudies is aangetoond dat kefir ontstekingsreacties gerelateerd aan allergie en astma onderdrukt (2728).

Menselijke studies zijn nodig om deze effecten beter te onderzoeken.

9. Kefir gemakkelijk thuis te maken

De laatste is geen gezondheidsvoordeel, maar toch belangrijk.

Als u niet zeker bent over de kwaliteit van kefir die in de winkel is gekocht, kunt u deze eenvoudig zelf thuis maken.

Gecombineerd met wat frisse fruit is het een van de gezondste en lekkerste desserts die ik ooit ben tegengekomen.

Je kunt kefir korrels kopen in sommige reformwinkels en supermarkten, maar ook online.

Er zijn een aantal goede  video’s over hoe kefir te maken, maar het proces is heel eenvoudig:

  • Doe 1-2 eetlepels kefir korrels in een klein pannetje. Hoe meer je gebruikt, hoe sneller het zal culturen.
  • Voeg ongeveer 2 kopjes melk, bij voorkeur organische of zelfs rauw. Melk van gras gevoede koeien is het gezondste. Laat zo’n 4 cm ruimte aan de bovenkant van de pan over.
  • U kunt wat volvette room toevoegen als u de kefir dikker wilt maken.
  • Een deksel erop en laat het gedurende 12-36 uur bij kamertemperatuur staan. Dat is het.

Zodra het begint te klonterig is het klaar.Vervolgens het zeven van de vloeistof, die de oorspronkelijke kefir korrels achterlaat.

Nu zet je de korrels in een nieuwe pan met wat melk, en begint het proces weer opnieuw.

Heerlijk, voedzaam en zeer duurzaam.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

17 − 17 =

This div height required for enabling the sticky sidebar