Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

9 Bewezen gezondheidsvoordelen van kefir

1673 Views

9 Bewezen gezondheidsvoordelen van kefir

Kefir is een zure zuiveldrank welke ontstaat door kefir toe te voegen aan melk.

Het is hoog in voedingsstoffen en probiotica, en is ongelooflijk goed voor de spijsvertering en darmgezondheid.

Veel mensen beschouwen het als een gezonder en krachtiger versie dan yoghurt.

Hier zijn 9 gezondheidsvoordelen van kefir die worden ondersteund door onderzoek.

1. Kefir is een fantastische bron van vele voedingsstoffen

Kefir is een gefermenteerde drank, traditioneel gemaakt van koemelk of geitenmelk.

Het wordt gemaakt door toevoeging van kefir “korrels” aan melk.

Dit zijn geen korrels in de gebruikelijke zin, maar culturen van gist en melkzuurbacteriën die lijken op bloemkool roosjes.

Over een periode van ongeveer 24 uur, de micro-organismen in de kefir granen vermenigvuldigen de suikers in de melk, waardoor kefir ontstaat.

De korrels worden verwijderd uit de vloeistof, en kunnen opnieuw worden gebruikt.

Dus eigenlijk, kefir is een drank, maar kefir korrels zijn de “starters kit” die u gebruikt om de drank te produceren.

Kefir is afkomstig uit delen van Oost-Europa en Zuidwest-Azië. De naam is afgeleid van het Turkse woord Keyif, wat betekent “een goed gevoel” na het eten(1).

De melkzuurbacteriën zetten de lactose in de melk om in melkzuur, zodat kefir zuur smaakt  zoals yoghurt, maar heeft een dunnere consistentie.

Een 175 ml portie melk kefir bevat(2, 3):

  • Eiwit: 6 gram.
  • Calcium: 20% van de ADH.
  • Fosfor: 20% van de ADH.
  • Vitamine B12: 14% van de ADH.
  • Riboflavine (B2): 19% van de ADH.
  • Magnesium: 5% van de ADH.
  • Een behoorlijke hoeveelheid vitamine D.

Dit komt met ongeveer 100 calorieën, 7-8 gram koolhydraten en 3-6 gram vet, afhankelijk van het soort melk die wordt gebruikt.

Kefir bevat ook een grote verscheidenheid van biologisch actieve stoffen, zoals organische zuren en peptiden die bijdragen aan de gezondheidsvoordelen(1).

Zuivelvrije versies van kefir kan worden gemaakt met kokoswater, kokosmelk of andere zoete vloeistoffen. Deze zullen niet dezelfde voedingsprofiel bieden als zuivelbasis kefir.

Kortom: Kefir is een gefermenteerde melk, gekweekt uit kefir korels. Het is een rijke bron van calcium, eiwitten en B-vitamines.

2. Kefir is een krachtiger probiotische dan yoghurt

Man Holding een glas melk

Sommige micro-organismen kunnen gunstige effecten op de gezondheid hebben bij het drinken van hen(4).

Bekend als probiotica, kunnen deze micro-organismen de gezondheid beïnvloeden op vele manieren, zoals vertering, gewichtsbeheersing en geestelijke gezondheid(5, 6, 7).

Yoghurt is de bekendste probiotische voedingsmiddel in de westerse voeding, maar kefir is eigenlijk een veel krachtiger bron.

Kefir korels bevatten ongeveer 30 stammen van bacteriën en gisten, waardoor het een zeer rijke probiotische bron is.

Andere gefermenteerde zuivelproducten zijn gemaakt van veel minder stammen, die geen gist bevatten.

Kortom: Kefir bevat ongeveer 30 verschillende micro-organismen, waardoor het een veel krachtiger bron van probiotica is dan andere gefermenteerde zuivelproducten.

3. Kefir heeft krachtige antibacteriële eigenschappen

Kefir korrels in een kom en een kefir Drank

Bepaalde probiotica in kefir worden verondersteld te beschermen tegen infecties.

Dit omvat het probioticum Lactobacillus kefiri, die uniek is voor kefir.

Studies tonen aan dat deze probiotische de groei van diverse schadelijke bacteriën kunnen remmen , waaronder Salmonella, Helicobacter Pylori en E. coli (8, 9).

Kefiran een type koolhydraat aanwezig in kefir, die ook antibacteriële eigenschappen bevat(10).

Kortom: Kefir bevat de probiotische Lactobacillus kefiri en het koolhydraat kefiran, die beide kunnen beschermen tegen schadelijke bacteriën.

4. Kefir verbetert botgezondheid en kan het risico op osteoporose verminderen

Osteoporose (“poreus” botten) wordt gekenmerkt door verslechtering van botweefsel, en is een groot probleem in westerse landen.

Het komt vooral voor bij oudere vrouwen, en verhoogt drastisch het risico op fracturen.

Een adequaat calciuminname is één van de meest effectieve manieren om de gezondheid van botten te verbeteren, en het vertragen van progressie osteoporose(11).

Kefir wordt gemaakt van volvette zuivel en is niet alleen een goede bron van calcium, maar ook van vitamine K2. Deze voedingsstof speelt een centrale rol in het calciummetabolisme en heeft aangetoond dat het risico op fracturen met wel 81% vermindert(12, 13).

Recente dierstudies hebben aangetoond dat kefir de absorptie van calcium kan verhogen door botcellen. Dit leidt tot verbeterde botdichtheid dit zou kunnen helpen fracturen te voorkomen(14).

Kortom: Kefir gemaakt van zuivel is een uitstekende bron van calcium.Gemaakt met volvette melk bevat  het ook vitamine K2. Deze voedingsstoffen hebben grote voordelen voor de gezondheid van de botten.

5. Kefir kan bescherming bieden tegen kanker

Kefir Grains in a Brown Bowl

Kanker is één van ‘s werelds grootste doodsoorzaken.

Het treedt op wanneer er een ongecontroleerde groei van abnormale cellen in het lichaam groeien, zoals een tumor.

De probiotica in gefermenteerde zuivelproducten worden verondersteld tumorgroei te remmen door het verminderen van de vorming van carcinogeen verbindingen, alsmede door het immuunsysteem te stimuleren(15).

Deze beschermende rol werd aangetoond in verschillende laboratoriumstudies(16, 17).

Een studie wees uit dat kefir extract verminderde het aantal menselijke borstkankercellen met 56%, in vergelijking met slechts 14% met een yoghurt extract(18).

Echter, neem dit alles met een korreltje zout, want dit is verre van bewezen bij levende mensen.

Kortom: Sommige laboratorium en dierlijke studies hebben aangetoond dat kefir de groei van kankercellen kan remmen. Dit is nog niet onderzocht bij mensen.

6. Probiotica kan helpen bij verschillende problemen met de spijsvertering

Kefir Drink in a Jug

Probiotica zoals kefir kan helpen de balans van de vriendelijke bacteriën in de darm te herstellen.

Daarom zijn ze zeer effectief voor vele vormen van diarree(19, 20).

Er is ook veel bewijs dat probiotica en probiotische voedingsmiddelen kunnen helpen met allerlei problemen met de spijsvertering (5)

Dit omvat prikkelbare darmsyndroom (PDS), maagzweren veroorzaakt door H. pylori infectie, en diverse anderen(21, 22, 23, 24).

Om deze reden kan kefir handig zijn als u problemen heeft met de spijsvertering.

Kortom: Probiotica zoals kefir kan verschillende vormen van diarree verhelpen. Het kan ook leiden tot belangrijke verbeteringen in verschillende spijsverteringsaandoeningen.

7. Kefir wordt algemeen goed verdragen door mensen met lactose-intolerantie

Reguliere zuivel voedingsmiddelen bevatten een natuurlijke suiker genaamd lactose.

Veel mensen, vooral volwassenen zijn niet in staat lactose goed af te breken en te verteren. Deze aandoening heet lactose-intolerantie.(25).

De melkzuurbacteriën in gefermenteerde zuivel (zoals kefir en yoghurt) zet de lactose om in melkzuur, zodat deze voedingsmiddelen veel lager in lactose zijn dan melk.

Ze bevatten ook enzymen die kunnen helpen de lactose nog verder af te breken.

Hierdoor wordt kefir algemeen goed verdragen door mensen met lactose-intolerantie, althans in vergelijking met gewone melk(26).

Houd in gedachten dat het mogelijk om kefir 100% lactosevrij te maken, met behulp van kokoswater, vruchtensap of enige andere niet-zuivel-vloeistof.

 Kortom: De melkzuurbacteriën hebben vooraf al de lactose in kefir verteerd. Mensen met lactose-intolerantie kunnen vaak kefir eten zonder problemen .

8. Kefir kan de symptomen van allergie en astma verbeteren

Kefir korrels op een bruine plaat

Allergische reacties worden veroorzaakt door ontstekingsreacties tegen onschadelijke stoffen uit het milieu.

Mensen met een overgevoelige immuunsysteem zijn meer vatbaar voor allergieën, die aandoeningen zoals astma kunnen veroorzaken.

In dierstudies heeft kefir aangetoond dat ontstekingsreacties in verband met allergie en astma onderdrukt(27, 28).

Menselijke studies zijn nodig om deze effecten beter te onderzoeken.

9. Kefir gemakkelijk thuis te maken

Jonge Blonde Cooking

Dat laatste is geen voordeel voor de gezondheid, maar toch belangrijk.

Als u twijfelt over de kwaliteit van de kefir in de winkel, dan kunt u gemakkelijk zelf thuis maken.

Gecombineerd met wat vers fruit, maakt het één van de gezondste en lekkerste desserts die ik ooit bent tegengekomen.

U kunt kefir korels kopen in sommige reformwinkels en supermarkten.

Er zijn een aantal goede  video’s over hoe kefir te maken, maar het proces is heel eenvoudig:

  • Doe 1-2 eetlepels kefir korrels in een klein pannetje. Hoe meer je gebruikt, hoe sneller het zal culturen.
  • Voeg ongeveer 2 kopjes melk, bij voorkeur organische of zelfs rauw. Melk van gras gevoede koeien is het gezondste. Laat zo’n 4 cm ruimte aan de bovenkant van de pan over.
  • U kunt wat volvette room toevoegen als u de kefir dikker wilt maken.
  • Een deksel erop en laat het gedurende 12-36 uur bij kamertemperatuur staan. Dat is het.

Zodra het begint te klonterig is het klaar.Vervolgens het zeven van de vloeistof, die de oorspronkelijke kefir korrels achterlaat.

Nu zet je de korrels in een nieuwe pan met wat melk, en begint het proces weer opnieuw.

Heerlijk, voedzaam en zeer duurzaam.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

18 − dertien =

It is main inner container footer text