keto griep

De Keto griep: Symptomen en hoe er grip op te krijgen

Het ketogeen dieet is populairder geworden als een natuurlijke manier om gewicht te verliezen en gezondheid te verbeteren.

Het dieet is zeer laag in koolhydraten, maar bevat veel vet en weinig eiwit.

Terwijl het dieet wordt beschouwd als veilig voor de meeste mensen, het is wel geassocieerd met een aantal vervelende bijwerkingen.

De keto griep, ook wel de koolhydraten griep genoemd, is een term die door volgers is bedacht om de symptomen te beschrijven die ze ervaren bij het begin van het dieet.

Dit artikel onderzoekt wat de keto griep is, waarom het gebeurt en hoe de symptomen te verlichten.

Wat is de keto griep?

De keto griep is een verzameling symptomen die sommige mensen ervaren wanneer ze voor het eerst met het ketogeen dieet beginnen.

Deze symptomen die vergelijkbaar kunnen lijken met de griep, vaak veroorzaakt doordat het lichaam die zich aanpast aan een nieuw dieet dat bestaat uit zeer weinig koolhydraten.

Door je inname van koolhydraten te verminderen, wordt je lichaam gedwongen ketonen te verbranden voor energie in plaats van glucose.

Ketonen zijn bijproducten van vetafbraak en worden de belangrijkste brandstofbron bij het volgen van een ketogeen dieet.

Normaal gesproken wordt vet gereserveerd als secundaire brandstofbron om te gebruiken wanneer glucose niet beschikbaar is.

Deze omschakeling naar vetverbranding voor energie wordt ketose genoemd. Het komt voor tijdens specifieke omstandigheden, waaronder uithongering en vasten( 1 ).

Ketose kan men bereiken door een koolhydraatarm dieet te volgen.

In een ketogeen dieet worden koolhydraten meestal teruggebracht tot minder dan 50 gram per dag( 2 ).

Deze drastische reductie kan als een schok voor het lichaam zijn en kan terugtrekachtige symptomen veroorzaken, vergelijkbaar met die verslavend zijn aan een zoals cafeïne( 3 ).

Kortom: De keto griep is een term gebruikt om griepachtige symptomen te beschrijven die gepaard gaan door te beginnen met het ketogeen dieet met zeer weinig koolhydraten.

Symptomen

Overschakelen naar een koolhydraatarm dieet is een grote verandering en je lichaam heeft mogelijk tijd nodig om zich aan te passen aan deze nieuwe manier van eten.

Voor sommige mensen kan deze overgangsperiode bijzonder moeilijk zijn.

Tekenen van de keto griep kunnen binnen de eerste paar dagen na het bezuinigen op koolhydraten gaan opduiken.

De symptomen kunnen variëren van mild tot ernstig en variëren van persoon tot persoon.

Hoewel sommige mensen kunnen de overgang naar een ketogeen dieet zonder bijwerkingen ervaren, kunnen anderen één of meer van de volgende symptomen ondervinden (4 ):

  • Misselijkheid
  • braken
  • Constipatie
  • Diarree
  • Hoofdpijn
  • Prikkelbaarheid
  • Zwakheid
  • Spierkrampen
  • Duizeligheid
  • Slechte concentratie
  • Buikpijn
  • Spierpijn
  • Moeite met slapen
  • Verlangen naar suiker

Deze symptomen komen vaak voor bij degenen die net zijn begonnen met het ketogeen dieet en kan pijnlijk zijn.

De symptomen duren meestal ongeveer een week, hoewel sommige mensen ze kunnen ervaren voor een langere periode van tijd.

Hoewel deze bijwerkingen ertoe kunnen leiden dat sommige lijners de handdoek in de ring gooien, zijn er manieren om ze te verminderen.

Kortom: Bij het begin van een ketogeen dieet kunnen sommige mensen symptomen ervaren, waaronder diarree, vermoeidheid, spierpijn en verlangen naar suiker.

Manieren om symptomen te verminderen

Door de keto griep kan je je ellendig voelen.

Gelukkig zijn er manieren om de griepachtige symptomen te verminderen en om je lichaam gemakkelijker door de overgangsperiode te helpen.

Blijf gehydrateerd

Het drinken van voldoende water is nodig voor een optimale gezondheid en kan ook helpen bij het verminderen van de symptomen.

Een keto dieet kan ervoor zorgen dat u snel waterreservoirs kwijt raakt, waardoor het risico van uitdroging toeneemt( 5 ).

Dit komt omdat glycogeen de opgeslagen vorm van koolhydraten bindt aan water in het lichaam. Wanneer koolhydraten in de voeding worden verminderd dalen de glycogeen niveaus en wordt water uit het lichaam uitgescheiden( 6 ).

Gehydrateerd blijven kan helpen bij symptomen zoals vermoeidheid en spierkramp ( 7 ).

Het vervangen van vloeistoffen is vooral belangrijk wanneer u last heeft keto-griep-gerelateerde diarree, die tot extra vochtverlies kan leiden( 8 ).

Vermijden van zware lichamelijke inspanning

Hoewel lichamelijke inspanning belangrijk is om gezond te blijven en lichaamsgewicht onder controle te houden. Zware lichamelijke inspanning vermijden als u last heeft van keto griep symptomen.

Vermoeidheid, spierkrampen en maagklachten komen vaak voor in de eerste week na het volgen van een ketogeen dieet. Het kan een goed idee zijn om je lichaam rust te gunnen.

Activiteiten zoals intensief fietsen, hardlopen, gewichtheffen en zware trainingen moeten mogelijk op een laag pitje worden gezet. Dit omdat uw systeem zich moet aanpassen aan nieuwe brandstof bronnen.

Hoewel deze vormen van lichaamsbeweging het beste is te vermijden als u de keto griep ervaart. Zijn lichte activiteiten zoals wandelen, yoga of ontspannen fietsen die de symptomen verbeteren.

Vervang elektrolyten

Het vervangen van voedingselektrolyten kan de keto-griep symptomen helpen verminderen.

Bij het volgen van een ketogeen dieet neemt de hoeveelheid insuline af. Dit is een belangrijk hormoon dat het lichaam helpt glucose uit de bloedbaan te absorberen.

Wanneer de insulinespiegel daalt, geven de nieren overtollig natrium vrij uit het lichaam( 9 ).

Bovendien beperkt het keto dieet veel voedingsmiddelen met veel kalium waaronder fruit, bonen en zetmeelrijke groenten.

Het verkrijgen van voldoende hoeveelheden van deze belangrijke voedingsstoffen is een uitstekende manier om de aanpassingsperiode van het dieet te versterken.

Zout eten naar behoefte en inclusief kaliumrijk, keto-vriendelijke voedingsmiddelen zoals groene bladgroenten en avocado’s. Dat is een uitstekende manier om te zorgen dat u een gezond evenwicht van elektrolyten behoudt.

Deze voedingsmiddelen zijn ook hoog in magnesium , wat kan bijdragen tot het verminderen van spierkrampen, slaapproblemen en hoofdpijn ( 10 ).

Krijg voldoende slaap

Vermoeidheid en prikkelbaarheid zijn veel voorkomende klachten van mensen die zich aanpassen aan een ketogeen dieet.

Gebrek aan slaap zorgt ervoor dat niveaus van het stresshormoon cortisol in het lichaam stijgen. Dat kan een negatief effect hebben op de stemming en de keto griep symptomen erger kan maken( 11 , 12 ).

Als u het moeilijk vindt om in slaap te vallen en te blijven, kunt u één van de volgende tips proberen:

  • Verminder de inname van cafeïne : Cafeïne is een stimulerend middel dat de slaap negatief kan beïnvloeden. Als u cafeïnehoudende dranken drinkt, doe dit dan alleen ‘s ochtends zodat uw slaap niet wordt beïnvloed ( 13 ).
  • Schakel omgevingslicht uit: Sluit mobiele telefoons, computers en televisies in de slaapkamer af om een ​​donkere omgeving te creëren en een goede nachtrust te bevorderen( 14 ).
  • Neem een bad : Het toevoegen van Epsom zout of lavendelolie aan je bad is een ontspannen manier om je te ontspannen en je klaar te maken voor de slaap( 15 ).
  • Vroeg opstaan : Elke dag hetzelfde tijdstip wakker worden en het vermijden van doorslapen kan helpen normaliseren uw slaappatroon en het verbeteren van kwaliteit van de slaap in de tijd ( 16 ).

Zorg ervoor dat u voldoende vet eet(en koolhydraten)

Overgang naar een koolhydraatarm dieet kan ervoor zorgen dat u voedsel eet dat beperkt is tot het ketogeen dieet, zoals koekjes, brood, pasta en bagels.

Het eten van voldoende vet, de belangrijkste bron van brandstof voor het ketogeen dieet. Dit zal het verlangen naar eetlust verminderen en ervoor zorgen dat u tevreden blijft.

Onderzoek toont zelfs aan dat koolhydraatarme diëten de hunkering naar snoep en koolhydraatrijke voedingsmiddelen helpen verminderen( 17 ).

Mensen die moeite hebben zich aan te passen aan het ketogeen dieet. Is het beste geleidelijk hun koolhydraten te verminderen in plaats van alles in één keer tegelijk.

Langzaam verminderen van koolhydraten terwijl het vet en eiwit in je dieet toenemen. Dit kan helpen om de overgang soepeler te maken en keto griep symptomen te verminderen.

Kortom: Je kunt de keto griep bestrijden door gehydrateerd te blijven, elektrolyten te vervangen, voldoende te slapen, zware activiteiten te vermijden, voldoende vet te eten en koolhydraten langzaam te verminderen.

Waarom hebben sommige mensen de keto griep?

Mensen passen zich op verschillende manieren aan op een ketogeen diëten. Terwijl sommige weken keto griep symptomen kunnen ervaren, kunnen anderen zich aanpassen aan het nieuwe dieet zonder nadelige bijwerkingen.

De symptomen die mensen ervaren zijn gekoppeld aan hoe hun lichaam zich aanpast aan een nieuwe brandstofbron.

Meestal geven koolhydraten het lichaam energie in de vorm van glucose.

Wanneer de koolhydraten aanzienlijk zijn verminderd, verbrandt het lichaam ketonen uit vet in plaats van glucose.

Degenen die meestal veel koolhydraten consumeren, met name geraffineerde koolhydraten zoals pasta, zoete granen en frisdrank hebben het misschien moeilijker met het ketogeen dieet.

Zo kan de overgang naar een vetrijk en zeer koolhydraatarm dieet voor sommigen een worsteling zijn. Terwijl anderen gemakkelijk kunnen schakelen tussen brandstofbronnen met weinig tot geen keto-griep verschijnselen.

De reden waarom sommige mensen zich gemakkelijker aanpassen aan ketogene diëten dan andere is onbekend. Maar genetica, elektrolytenverlies, uitdroging en koolhydraat ontwenning worden verondersteld de drijvende krachten achter de keto griep te zijn.

Hoe lang blijft dat zo?

Gelukkig duren de ongemakkelijke symptomen van de keto-griep ongeveer een week voor de meeste mensen.

Sommige mensen hebben echter een moeilijkere tijd om zich aan te passen aan dit vetrijke, koolhydraatarme dieet.

Voor deze personen kunnen de symptomen enkele weken duren.

Gelukkig zullen deze symptomen geleidelijk afnemen naarmate uw lichaam gewend raakt aan het omzetten van ketonen in energie.

Hoewel keto griep verschijnselen vaak worden gemeld door die verschuiving naar een ketogeen dieet. Als u zich bijzonder onwel voelt en symptomen ervaart zoals langdurige diarree, koorts of braken. Kunt u het beste contact opnemen met uw arts om andere oorzaken uit te sluiten.

Kortom: Sommige mensen kunnen keto griep verschijnselen ervaren als gevolg van genetica, elektrolytenverlies, uitdroging en koolhydraat ontwenning. De ket griep duurt meestal ongeveer een week, maar sommige kunnen symptomen ervaren gedurende meer dan een maand.

Wie moet ketogeen dieet vermijden?

Hoewel het ketogeen dieet voor veel mensen nuttig kan zijn, is het niet voor iedereen geschikt.

Zo kan het ketogeen dieet niet geschikt zijn voor zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven, kinderen en tieners, tenzij het therapeutisch gebruikt onder medisch toezicht.

Bovendien moet dit dieet worden vermeden door mensen met bepaalde aandoeningen zoals nierziekte, leverziekte of alvleesklier aandoeningen.

Ook mensen met diabetes die geïnteresseerd zijn in het volgen van een ketogeen maaltijdplan moeten hun arts raadplegen om te bepalen of dit dieet veilig en geschikt is voor hun specifieke behoeften.

Ten slotte is dit dieet mogelijk niet geschikt voor personen die overgevoelig zijn voor cholesterol in de voeding, dat ongeveer een kwart van de wereldbevolking uitmaakt( 18 ).

Kortom: Het ketogeen dieet is mogelijk niet veilig voor zwangere vrouwen, kinderen, mensen met een nier-, lever- of pancreasaandoening en diegenen die gevoelig zijn voor cholesterol uit de voeding.

Tot slot

De keto griep is een verzameling symptomen die samenhangen met het lichaam dat zich aanpast aan een ketogeen dieet.

Misselijkheid, obstipatie, hoofdpijn, vermoeidheid en verlangen naar suiker komen vaak voor bij sommige mensen die zich aanpassen aan een vetrijk dieet met weinig koolhydraten.

Gehydrateerd blijven, verloren elektrolyten vervangen, voldoende rust krijgen en ervoor zorgen dat u de juiste hoeveelheden vet en koolhydraten binnenkrijgt, zijn manieren om de keto-griep verschijnselen te verminderen.