Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Kikkererwten gezond

2041 Views

Kikkererwten gezond

Kikkererwten (Garbanzo bonen) zijn zeer veelzijdige peulvruchten dat bekend is als  channa, ceci boon en Bengalen gram. De wetenschappelijke naam voor kikkererwten is Cicer arientinum en het behoort tot de onderfamilie Fabaceae van de tweezaadlobbige planten.

Cicer arientinum”betekent letterlijk”kleine ram”, wijst naar de vorm van deze peulen die lijkt op het hoofd van een ram. Kikkererwten is een van de leguminosen die als 7500 jaar geleden werden verbouwd. Kikkererwten hebben een nootachtige smaak en een textuur dat boterachtig is, en ze zijn ook zetmeel rijk tot op zekere hoogte.

Het is een essentieel ingrediënt in veel Midden-Oosten en Indiase gerechten zoals curry’s, falafels, bieten en hummus. Ze kunnen ook op diverse andere manieren gebruikt worden. Ze kunnen worden toegevoegd aan salades, of enthousiast in stoofschotels of zelfs puree en een mediterrane dip of geroosterd en omgevormd tot een knapperige schotel.

Ze zijn ook een uitstekende bron van eiwitten en ze bevatten veel voedingsstoffen met een kleine hoeveelheid calorieën. Vanwege de schil worden zij beschouwd als een van de meest begeerde voedingsmiddelen voor diëten.

Ze kunnen het hele jaar door worden genoten en zijn verkrijgbaar gedroogd, ingeblikt en er zijn verse variëteiten.

Kikkererwten (garbanzo bonen) Ontelbare gezondheidsvoordelen

1. Vezels

Rijk aan oplosbare alsook onoplosbare vezels, kikkererwten zijn een uitstekende manier om constipatie en andere spijsverteringsstoornissen te verkomen. De oplosbare vezels gecombineerd met cholesterol-bevattende gel vormen ze een gel-achtige substantie die wordt uitgescheiden.

2. Goed nieuws voor vegetariërs

Een portie bonen bevat ongeveer 27% van de dagelijkse eiwitbehoefte.

Kikkererwten zijn een goede bron van eiwitten voor vegetariërs in combinatie met volkorengranen en dus maakt het makkelijker voor vegetariërs om te voldoen aan hun dagelijkse hoeveelheid eiwitten zonder zich zorgen te maken over de slechte vetten en cholesterol, zoals de niet-vegetarische bronnen van eiwitten.

3. Uitbarsting van energie

Kikkererwten zijn nuttig bij het stimuleren van energie omdat ze rijk zijn aan mangaan en ijzergehalte. Mangaan is een belangrijke component voor enzymproductie en ijzer een wezenlijk bestanddeel van hemoglobine.

4. Een boon voor de bloedsuikerspiegel

Kikkererwten stabiliseert en verlaagt de bloedsuikerspiegel en dus een wonder voedsel voor diabetici. Ze hebben een glycemische index van 28-32 dat vrij laag is en dus bieden ze gestage energie als de koolhydraten langzaam wordt afgebroken.

Ze worden ook beschouwd als zeer geschikt voor gewichtsverlies, want ze geven een snel gevoel van volheid.

5. Hartgezondheid

Regelmatige inname helpt het slechte cholesterol te verlagen in het bloed. Daarnaast zorgt de aanzienlijke hoeveelheden folaat voor lagere hoeveelheden van de aminozuren en maakt de bloedvaten gezonder. Ze zijn zelfs goed om het risico op hartaanvallen te verlagen.

6. Vrouw vriendelijk

Bepaalde bioactieve stoffen aanwezig in kikkererwten vermindert de kans op borstkanker en opvliegers bij vrouwen na de menopauze en beschermt tegen osteoporose. Het ijzergehalte is essentieel voor zwangere, borstvoeding gevende en menstruerende vrouwen.

7. Verbazingwekkende antioxidanten

Kikkererwten bevatten niet alleen antioxidanten zoals vitamine C en E en beta-caroteen, maar bevatten ook antioxidant fytonutriënten.

Mangaan is te vinden in grote hoeveelheden en al deze helpen tot het herstel van de schade die door zuurstofmoleculen wordt veroorzaakt.

8. Dieet ? Hier zijn een aantal voordelen van kikkererwten

Hoog vezelgehalte evenals lage glycemische index, maakt dat kikkererwten een uitstekend voedsel zijn voor een dieet . Niet alleen zijn ze lekker, maar ze beheersen ook de eetlust en houdt mensen voor langere tijd vol.

Een portie kikkererwten geeft slechts 270 calorieën dat is 10-15% van de dagelijkse behoeften aan calorieën, en ook bieden ze 50% vezels en 30% eiwitten van de dagelijkse behoeften. Zo gezegd zijn kikkererwten het wonder groente voor iedereen die worstelt met gewichtsbeheersing.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text