knoflook gezond

Bewezen gezondheidsvoordelen van knoflook

“Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn niet uw voeding.”

Dat zijn beroemde woorden van de oude Griekse arts Hippocrates, die vaak de vader van de westerse geneeskunde wordt genoemd.

Hij schreef eigenlijk knoflook voor om verschillende medische aandoeningen te behandelen.

Nou … de moderne wetenschap heeft onlangs veel van deze gunstige gezondheidseffecten bevestigd.

Hier zijn 11 voordelen voor de gezondheid van knoflook die worden ondersteund door menselijke onderzoeksstudies.

1. Knoflook bevat allicine, die krachtige medicinale eigenschappen heeft

Knoflook is een plant van de Allium (uien) familie. Het is nauw verbonden met uien, sjalotten en prei.

Het groeit in vele delen van de wereld en is een populair ingrediënt in de keuken vanwege de sterke geur en heerlijke smaak.

Maar vroeger was het belangrijkste gebruik van knoflook echter vooral gericht op de gezondheid en de geneeskrachtige eigenschappen ervan(1).

Het gebruik ervan was goed gedocumenteerd door alle belangrijke beschavingen … inclusief de Egyptenaren, Babyloniërs, Grieken, Romeinen en de Chinezen(2).

De hele ‘bol’ wordt een knoflookbol genoemd terwijl elk segment een teentje wordt genoemd. Er zitten ongeveer 10-20 teentjes in één bol.

We weten nu dat de meeste gezondheidseffecten worden veroorzaakt door één van de zwavelverbindingen die wordt gevormd wanneer een teentje knoflook wordt fijngehakt, geplet of gekauwd.

Deze verbinding staat bekend als allicine en is ook verantwoordelijk voor de uitgesproken knoflook geur.

Allicine komt het lichaam binnen vanuit het spijsverteringskanaal en verspreidt zich door het hele lichaam, waar het zijn krachtige biologische werk kan doen.

Kortom: Knoflook is een plant uit de uienfamilie, geteeld vanwege de kookeigenschappen en gezondheidseffecten. Het bevat een hoog zwavelgehalte allicine, waarvan wordt aangenomen dat het de meeste gezondheidsvoordelen oplevert.

2. Knoflook is zeer voedzaam, maar heeft maar heel weinig calorieën

Calorie voor calorie, knoflook is ongelooflijk voedzaam.

Eén ons portie van 28 gram knoflook bevat(3):

  • Mangaan: 23% van de ADH.
  • Vitamine B6: 17% van de ADH.
  • Vitamine C: 15% van de ADH.
  • Selenium: 6% van de ADH.
  • Vezels: 1 gram.

Het bevat ook behoorlijke hoeveelheden calcium, koper, kalium, fosfor, ijzer en vitamine B1.

Knoflook bevat ook sporenhoeveelheden van verschillende andere voedingsstoffen. In feite bevat het een klein beetje van bijna alles wat we nodig hebben.

Verder bevat het 42 calorieën, 1,8 gram eiwit en 9 gram koolhydraten.

Kortom: Knoflook bevat weinig calorieën en is rijk aan vitamine C, vitamine B6 en mangaan. Het bevat ook sporenhoeveelheden van verschillende andere voedingsstoffen.

3. Knoflook kan ziektes bestrijden, waaronder verkoudheid

Het is bekend dat knoflook supplementen de functie van het immuunsysteem versterken.

In een 12-weken durende onderzoek bleek dat een dagelijks supplement van knoflook het aantal verkoudheden met 63% verminderde in vergelijking met placebo(4).

De gemiddelde duur van verkoudheidsverschijnselen was ook verminderd met 70%, van 5 dagen in placebo tot slechts 1,5 dag in de knoflook-groep.

Een andere studie toonde aan dat een hoge dosis knoflook extract (2,56 gram per dag) het aantal dagen verkoudheid of griep met 61% kan verminderen (5).

Als u vaak verkouden bent, kan het toevoegen van knoflook aan uw voeding ongelooflijk nuttig zijn.

Kortom: Knoflook suppletie helpt de ernst van veelvoorkomende ziekten zoals griep en verkoudheid te voorkomen en verminderen.

4. De actieve bestanddelen in knoflook kunnen de bloeddruk verlagen

Hart- en vaatziekten zoals hartaanvallen en beroertes zijn ‘s werelds grootste moordenaars.

Hoge bloeddruk of hypertensie is één van de belangrijkste oorzaken van deze ziekten.

Menselijke studies hebben  aangetoond dat knoflook suppletie een significante invloed heeft op het verlagen van de bloeddruk bij mensen met hoge bloeddruk (678).

In één studie was 600-1.500 mg knoflookextract net zo effectief als het medicijn Atenolol bij het verlagen van de bloeddruk gedurende een periode van 24 weken(9).

De dosis moet redelijk hoog zijn om deze gewenste effecten te bereiken. De benodigde hoeveelheid allicine is gelijk aan ongeveer vier teentjes knoflook per dag.

Kortom: Hoge dosis knoflook lijkt de bloeddruk te verbeteren van mensen met een bekende hoge bloeddruk (hypertensie). In sommige gevallen kan suppletie net zo effectief zijn als reguliere medicatie.

5. Knoflook verbetert de cholesterolniveaus, waardoor het risico op hartaandoeningen kan verlagen.

Knoflook kan het totale cholesterol en LDL cholesterol verlagen.

Voor mensen met een hoog cholesterolgehalte lijkt knoflooksuppletie het totale en / of LDL-cholesterol met ongeveer 10-15% te verminderen (101112).

Als je kijkt naar LDL (het “slechte”) en HDL (het “goede”) cholesterol lijkt knoflook de LDL te verlagen maar heeft het geen aantoonbaar effect op HDL(6, 7, 13, 14, 15).

Knoflook lijkt het niveaus van triglyceriden niet te verlagen, een andere bekende risicofactor voor hartziekten(10, 12).

Kortom: Knoflook suppletie lijkt het totale cholesterol en LDL-cholesterol te verlagen, vooral bij mensen met een hoog cholesterolgehalte. HDL-cholesterol en triglyceriden lijken niet te worden beïnvloed.

6. Knoflook bevat antioxidanten die kunnen helpen bij het voorkomen van de ziekte van Alzheimer en dementie

Oxidatieve schade door vrije radicalen draagt ​​bij aan het verouderingsproces.

Knoflook bevat antioxidanten die het beschermingsmechanisme van het lichaam tegen oxidatieschade ondersteunen(16) .

Het is aangetoond dat hoge doseringen knoflooksupplementen antioxiderende enzymen bij mensen verhogen en oxidatieve stress bij mensen met hoge bloeddruk aanzienlijk verminderen(7920).

De gecombineerde effecten op het verminderen van cholesterol en bloeddruk, evenals de antioxiderende eigenschappen, kunnen het risico op algemene hersenziekten zoals de ziekte van Alzheimer en dementie verminderen (17, 18).

Kortom: Knoflook bevat antioxidanten die beschermen tegen celschade en veroudering. Het kan het risico op de ziekte van Alzheimer en dementie verminderen.

7. Knoflook kan je helpen langer te leven

Effecten op levensduur zijn bijna onmogelijk te bewijzen bij mensen.

Maar gezien de gunstige effecten op belangrijke risicofactoren zoals bloeddruk, is het logisch dat knoflook u langer kan laten leven.

Het feit dat het besmettelijke ziekten kan bestrijden is ook een belangrijke factor, omdat dit veelvoorkomende doodsoorzaken zijn, vooral bij ouderen of mensen met disfunctioneel immuunsysteem.

Kortom: Knoflook heeft gunstige effecten op veelvoorkomende oorzaken van chronische ziekten, dus het is volkomen logisch dat het je kan helpen langer te leven.

8. Atletische prestaties kunnen worden verbeterd met knoflooksupplementen

Knoflook was één van de eerste “prestatieverhogende” stoffen.

Het werd traditioneel gebruikt in oude culturen om vermoeidheid te verminderen en de werkcapaciteit van arbeiders te vergroten.

Het meest opvallend was dat het werd toegediend aan Olympische atleten in het oude Griekenland(19).

Onderzoek bij knaagdieren heeft aangetoond dat knoflook helpt bij het inspanningscapaciteit, maar er zijn maar heel weinig studies bij mensen uitgevoerd.

Personen met een hartaandoening die gedurende 6 weken knoflookolie innamen hadden een verlaging van de piek-hartslag van 12% en verbeterden hun inspanningscapaciteit  (20).

Een onderzoek bij negen wielrenners vond echter geen prestatievoordelen(21).

Andere studies suggereren dat door inspanning geïnduceerde vermoeidheid kan worden verminderd met knoflook(2).

Kortom: Knoflook kan de fysieke prestaties verbeteren bij proefdieren en mensen met een hartaandoening. Voordelen bij gezonde mensen zijn nog niet overtuigend.

9. Het eten van knoflook kan helpen zware metalen in het lichaam te ontgiften

Bij hoge doses is aangetoond dat de zwavelverbindingen in knoflook beschermen tegen orgaanschade door toxiciteit voor zware metalen.

Een onderzoek van vier weken bij werknemers van een fabriek auto-accu’s (overmatige blootstelling aan lood) wees uit dat knoflook het loodgehalte in het bloed met 19% verlaagde. Het verminderde ook veel klinische tekenen van toxiciteit, waaronder hoofdpijn en bloeddruk(22).

Drie knoflookdoseringen per dag werkten zelfs beter dan het medicijn D-penicillamine bij het verminderen van de symptomen.

Kortom: In één onderzoek werd aangetoond dat knoflook leidde tot significante vermindering van loodtoxiciteit en gerelateerde symptomen.

10. Knoflook kan de gezondheid van het bot verbeteren

Geen enkel menselijk onderzoek heeft de effecten van knoflook op botverlies gemeten.

Studies met knaagdieren hebben echter aangetoond dat het botverlies tot een minimum kan beperken door oestrogeen bij vrouwen te verhogen(23, 24, 25, 26).

Een onderzoek bij vrouwen in de menopauze ontdekte dat een dagelijkse dosis droog knoflookextract (gelijk aan 2 gram rauwe knoflook) een marker van oestrogeentekort significant verlaagde(27).

Dit suggereert dat knoflook gunstige effecten kan hebben op de gezondheid van de botten bij vrouwen.

Voedingsmiddelen zoals knoflook en uien hebben ook gunstige effecten op osteoartritis(28).

Kortom: Knoflook lijkt enkele voordelen te hebben voor de gezondheid van de botten door de oestrogeenspiegels bij vrouwen te verhogen, maar er zijn meer studies bij mensen nodig.

11. Knoflook is gemakkelijk aan uw voeding toe te voegen en smaakt absoluut heerlijk

Het laatste is geen voordeel voor de gezondheid, maar nog steeds belangrijk.

Het is een feit dat het zeer gemakkelijk (en heerlijk) is om knoflook aan uw huidige voeding toe te voegen.

Het is een aanvulling voor de meest smakelijke gerechten, vooral soepen en sauzen. De sterke smaak van knoflook kan ook een boost geven aan anders saaie recepten.

Knoflook komt in verschillende vormen voor, van gladde pasta’s poeders en supplementen zoals knoflookextract en knoflookolie.

De minimale effectieve dosis voor therapeutische effecten bij de maaltijd is twee of drie teentjes per dag.

Maar vergeet niet dat er een aantal nadelen aan knoflook zitten, zoals slechte adem. Er zijn ook enkele mensen die allergisch zijn voor knoflook.

Als u een bloedziekte heeft of bloedverdunnende medicijnen gebruikt, neem dan contact op met uw arts voordat u uw knoflook consumptie verhoogt.

De werkzame stof allicine zal alleen vrijkomen wanneer men knoflook plet, snijd of perst wanneer het rauw is. Als je de knoflook bakt of kookt voordat je het plet of perst, heeft het niet dezelfde gevolgen voor de gezondheid.

Daarom is de beste manier om knoflook te eten als het rauw is of geplet en snijd of pers het. 

Tot slot: Duizenden jaren lang geloofde men dat knoflook medicinale eigenschappen had. Nu is het ook wetenschappelijk bewezen.