Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

11 Wetenschappelijk bewezen gezondheidsvoordelen van knoflook

1710 Views

11 Wetenschappelijk bewezen gezondheidsvoordelen van knoflook

“Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding.”

Dat zijn beroemde woorden van de oude Griekse arts Hippocrates, vaak genoemd als de vader van de westerse geneeskunde.

Het wordt daadwerkelijk voorschrijven voor het gebruik voor de behandeling van een verscheidenheid van medische aandoeningen.

Nou … de moderne wetenschap heeft onlangs bevestigd dat knoflook veel van deze gunstige effecten op de gezondheid heeft.

Hier zijn 11 gezondheidsvoordelen van knoflook die worden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

1. Knoflook bevat allicine, een stof met krachtige medicinale eigenschappen

Knoflook is een plant van de Allium (uien) familie.

Het is nauw verwant aan uien, sjalotten en prei.

Het groeit in vele delen van de wereld en is een populair ingrediënt in de keuken vanwege de sterke geur en heerlijke smaak.

Maar vroeger was het belangrijkste gebruik van knoflook echter voor zijn gezondheid en geneeskrachtige eigenschappen(1).

Het gebruik ervan is goed gedocumenteerd door vele beschavingen … waaronder de Egyptenaren, Babyloniërs, Grieken, Romeinen en de Chinezen(2).

De hele ‘bol’ wordt een knoflookbol genoemd, terwijl elk segment een teentje wordt genoemd. Er zitten ongeveer 10-20 teentjes in één bol.

We weten nu dat het grootste deel van de effecten voor de gezondheid worden veroorzaakt door één van de zwavelverbindingen gevormd wanneer een teentje knoflook wordt fijngesneden, gemalen of gekauwd.

Deze verbinding is bekend als allicine en is ook verantwoordelijk voor de specifieke knoflookgeur.

Allicine komt in het lichaam van het spijsverteringskanaal en verspreidt zich door het hele lichaam, waar het zijn krachtige biologische werk kan doen.

Kortom: Knoflook is een plant van de uien familie, Het wordt geteeld vanwege de eigenschappen bij het koken en de gezondheidseffecten. Het hoog gehalte aan allicine , waarvan wordt aangenomen dat het de meeste gezondheidseffecten teweegbrengt.

2. Knoflook is zeer voedzaam, maar bevat zeer weinig calorieën

Blonde met uien, knoflook en Pepperoni

Calorie voor calorie, knoflook is ongelooflijk voedzaam.

Eén ons portie knoflook bevat(3):

  • Mangaan: 23% van de ADH.
  • Vitamine B6: 17% van de ADH.
  • Vitamine C: 15% van de ADH.
  • Selenium: 6% van de ADH.
  • Vezels: 1 gram.

Het bevat ook behoorlijke hoeveelheden calcium, koper, kalium, fosfor, ijzer en vitamine B1.

Knoflook bevat ook sporen van verschillende andere voedingsstoffen. In feite bevat het een beetje van bijna alles wat we nodig hebben.

Verder bevat het 42 calorieën, 1,8 gram eiwit en 9 gram koolhydraten.

Kortom: Knoflook is laag in calorieën en zeer rijk aan vitamine C, vitamine B6 en mangaan. Het bevat ook sporen van verschillende andere voedingsstoffen.

3. Knoflook kan ziektes bestrijden, waaronder een verkoudheid

Knoflook

Knoflook staat erom bekend dat het de functie van het immuunsysteem verbetert.

Een 12-weken durende onderzoek bleek dat een dagelijkse knoflooksupplement verminderd het aantal verkoudheden met 63% vergeleken met een placebo(4).

De gemiddelde duur van een verkoudheid werd gereduceerd met 70%, vanaf 5 dagen bij een placebo tot slechts 1,5 dag in de knoflook groep.

Een andere onderzoek bleek dat een hoge dosis van knoflook extract (2,56 gram per dag), het aantal ziektedagen, verkoudheid of griep kan verminderen met 61%(5).

Als u vaak verkoudheid bent, dan kan het toevoegen van knoflook aan uw voeding ongelooflijk behulpzaam zijn.

Kortom: Knoflook supplementen helpen bij het ​​voorkomen en verminderen de ernst van veel voorkomende ziekten zoals griep en verkoudheid.

4. De actieve verbindingen in knoflook kan de bloeddruk verlagen

Bejaarde Kiezen tussen Pillen en Knoflook

Hart- en vaatziekten ziekten zoals hartaanvallen en beroertes zijn grootste moordenaars van de wereld.

Hoge bloeddruk is een van de belangrijkste oorzaken van deze ziekten.

Onderzoek bij mensen bleek dat knoflook supplementen een aanzienlijk effect op de bloeddruk heeft bij mensen met hoge bloeddruk(678).

In één onderzoek, knoflookextract in hoeveelheden van 600-1.500 mg was even effectief als het geneesmiddel Atenolol op de bloeddruk gedurende 24 weken(9).

De dosis moeten vrij hoog zijn om deze gewenste effect te bereiken. De hoeveelheid allicine dat nodig is, is gelijk aan ongeveer vier teentjes knoflook per dag.

Kortom: Hoge doses van knoflook lijkt de bloeddruk van mensen te verbeteren. In sommige gevallen kan toediening net zo effectief zijn als reguliere medicijnen.

5. Knoflook verbetert het cholesterolgehalte, wat een lager risico op hart-en vaatziekten betekent.

Hart en Stethoscoop

Knoflook kan het totale cholesterol en LDL cholesterol verlagen.

Voor mensen met een hoog cholesterolgehalte, blijkt knoflooksupplement het LDL-cholesterol te verlagen met ongeveer 10-15%(101112).

Als je kijkt naar LDL (het ‘slechte’) en HDL (het “goede” cholesterol) lijkt knoflook LDL te verlagen maar heeft geen betrouwbare effect op het HDL(6, 7, 13, 14, 15).

Knoflook lijkt triglyceriden niveaus niet te verhogen, een bekend risicofactor om hart- en vaatziekten te verlagen(10, 12).

Kortom: Knoflooksuppletie lijkt het totale cholesterol en LDL-cholesterol te verlagen, met name bij degenen die een hoog cholesterol hebben. HDL-cholesterol en triglyceriden lijken niet te worden beïnvloed.

6. Knoflook bevat antioxidanten die kunnen helpen om alzheimer en dementie te voorkomen.

Oxidatieve schade door vrije radicalen draagt ​​bij aan het verouderingsproces.

Knoflook bevat antioxidanten die het beschermingsmechanisme van het lichaam tegen oxidatieschade ondersteunen(16) .

Een hoge doses knoflook supplement blijkt het aantal antioxidant enzymen te verhogen(5, 17), alsmede aanzienlijke vermindering van oxidatieve stress bij mensen met hoge bloeddruk (6).

Het gecombineerde effect op het verminderen van cholesterol en bloeddruk, evenals de antioxiderende eigenschappen, kunnen helpen voorkomen van hersenziekten zoals Alzheimer en dementie(17, 18).

Kortom: Knoflook bevat antioxidanten die beschermen tegen celschade en veroudering. Dit kan het risico op de ziekte van Alzheimer en dementie verlagen.

7. Knoflook kan je leven verlengen

Paars Knoflook

Effecten op levensduur zijn bijna onmogelijk te bewijzen bij mensen.

Maar gezien de gunstige effecten op de belangrijkste risicofactoren zoals bloeddruk is het logisch dat knoflook kan helpen dat u langer zal leven.

Het feit dat het besmettelijke ziekte kan bestrijden is een belangrijke factor, omdat dit de belangrijkste oorzaken van overlijden zijn, vooral bij ouderen of mensen met een verstoord immuunsysteem.

Kortom: Knoflook heeft gunstige effecten op veel voorkomende oorzaken van chronische ziekten, dus het is logisch dat het zou kunnen bijdragen aan een langer leven.

8. Door toediening van knoflook kun je sportprestaties verbeteren

Halters

Knoflook was een van de eerste “prestatie verbeterende” stoffen.

Het werd traditioneel gebruikt in oude culturen om vermoeidheid te verminderen en de werkcapaciteit van arbeiders te verbeteren.

Het meest opvallend is dat het werd toegediend aan Olympische atleten in het oude Griekenland(19).

Knaagdier onderzoeken hebben aangetoond dat knoflook helpt bij sportprestaties, maar er zeer weinig onderzoeken uitgevoerd.

Mensen met hart-en vaatziekten die knoflookolie namen gedurende 6 weken zakte de piek-hartslag met 12% en verbeterde de inspanningscapaciteit (20).

Echter, een onderzoek bij negen wielrenners vonden geen prestatievoordelen(21).

Andere studies suggereren dat door inspanning vermoeidheid kan worden verminderd met knoflook(2).

Kortom: Knoflook kan fysieke prestaties bij proefdieren en mensen met hart-en vaatziekten verbeteren. Voordelen bij gezonde mensen zijn nog niet overtuigend.

9. Eten van knoflook kan helpen ontgiften van zware metalen in het Lichaam

Bij hoge doseringen hebben de zwavelverbindingen in knoflook aangetoond te beschermen tegen schade aan organen van zware metalen.

Een vier weken durend onderzoek bij werknemers van een auto-accu-installatie (overmatige blootstelling aan lood) bleek dat knoflook vermindert loodgehalte in het bloed met 19%. Het vermindert ook veel klinische symptomen van toxiciteit, zoals hoofdpijn en bloeddruk(22).

Drie knoflookdoseringen per dag werkten zelfs beter dan het medicijn D-penicillamine bij het verminderen van de symptomen.

Kortom: Knoflook bleek lood toxiciteit en daarmee samenhangende symptomen aanzienlijk te verminderen in een onderzoek.

10. Knoflook kan gezondheid van het bot verbeteren

Knoflook Bollen

Er zijn geen menselijke onderzoeken die de effecten van knoflook op botverlies hebben gemeten.

Echter, knaagdier onderzoeken hebben aangetoond dat het botverlies zou minimaliseren door het verhogen van oestrogeen bij vrouwen(23, 24, 25, 26).

Een onderzoek bij vrouwen in de menopauze bleek dat een dagelijkse dosis van droge knoflookextract (gelijk aan 2 gram rauwe knoflook) een ‘marker’ van oestrogeen tekort aanzienlijk verlaagde(27).

Dit suggereert dat knoflook gunstige effecten op de gezondheid van de botten bij vrouwen zou bevatten.

Voedingsmiddelen zoals knoflook en uien hebben ook aangetoond dat het gunstige effecten heeft op artrose(28).

Kortom: Knoflook blijkt een aantal voordelen voor de gezondheid van de botten te bevatten door het verhogen van oestrogeen bij vrouwen, maar meer menselijk onderzoek is nodig.

11. Knoflook is gemakkelijk in uw voeding toe te voegen en smaakt absoluut heerlijk

Huisvrouw Cooking

Het laatste is geen voordeel voor de gezondheid, maar nog steeds belangrijk.

Het is een feit dat het zeer gemakkelijk (en heerlijk) is om knoflook aan uw huidige voeding toe te voegen.

Het is een aanvulling voor de meest smakelijke gerechten, vooral soepen en sauzen. De sterke smaak van knoflook kan ook een boost geven aan anders saaie recepten.

Knoflook komt in verschillende vormen voor, van gladde pasta’s poeders en supplementen zoals knoflookextract en knoflookolie.

De minimale effectieve dosis voor therapeutische effecten bij de maaltijd is twee of drie teentjes per dag.

Maar vergeet niet dat er een aantal nadelen aan knoflook zitten, zoals slechte adem. Er zijn ook enkele mensen die allergisch zijn voor knoflook.

Als u bloedverdunnende medicatie gebruikt, overleg dan eerst met uw arts voordat u  de knoflook consumptie verhoogt.

De werkzame stof allicine zal alleen vrijkomen wanneer knoflook wordt geplet, gesneden of geperst wanneer het rauw is. Als je de knoflook bakt of kookt voordat je het plet of perst, dan zal het niet dezelfde voordelen voor de gezondheid bieden.

Daarom is de beste manier om knoflook te eten als het rauw is of geplet en snijd of pers het. 

Tot slot: Duizenden jaren lang geloofde men dat knoflook medicinale eigenschappen had. Nu is het ook wetenschappelijk bewezen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text