Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Is koffie goed voor je hersenen?

1437 Views

Is koffie goed voor je hersenen?

Koffie is een zeer populair drankje.

Het is onterecht gedemoniseerd in het verleden, maar is eigenlijk heel gezond.

In feite, koffie is een belangrijke bron van antioxidanten in de westerse voeding(1, 2).

Het is ook geassocieerd met vele gezondheidsvoordelen, zoals een verminderd risico op diabetes type 2 en leverziekte(3, 4).

Maar heeft koffie ook voordelen voor je hersenen? Laten we het uitzoeken.

Actieve ingrediënten in koffie

Koffie is een ongelooflijk gezonde drank . Het bevat honderden bioactieve stoffen die bijdragen aan de krachtige gezondheidsvoordelen.

Veel van deze verbindingen zijn antioxidanten, die schade veroorzaakt door vrije radicalen in cellen te bestrijden.

Hier zijn de belangrijkste actieve ingrediënten in koffie(5):

  • Cafeïne: De voornaamste actieve ingrediënt in koffie, cafeïne stimuleert het centrale zenuwstelsel. Het is de meest gebruikte psychoactieve stof wereldwijd(6).
  • Chlorogeenzuur (cgas): Deze polyfenolen aanmerking bepaalde biologische processen, zoals bloedsuikermetabolisme en hoge bloeddruk, die beide verband houden met het risico van leeftijdsgebonden geestelijke achteruitgang (7, 8).
  • Cafestol en kahweol: Aanwezig natuurlijke olie in koffie, grote hoeveelheden van deze verbindingen zijn te vinden in ongefilterde koffie. Zij kunnen goed voor de lever zijn en beschermen tegen kanker, maar een hoge inname kan het LDL-cholesterol verhogen(9, 10, 11).
  • Trigonelline: Dit alkaloïde verbinding is instabiel bij hoge temperaturen en tijdens het roosteren vormen ze nicotinezuur, ook bekend als niacine (vitamine B3).Trigonelline kan ook helpen voorkomen van gaatjes en van bacteriegroei(12).

Echter, de hoeveelheden van deze stoffen in een kopje koffie kan variëren.

Zij zijn afhankelijk van een aantal factoren, waaronder het soort koffiebonen, hoe de bonen worden geroosterd en hoeveel je er van drinkt.(13, 14).

Kortom: Koffie is een ongelooflijk gezonde drank vol met honderden biologisch actieve verbindingen, met inbegrip van cafeïne, chlorogeenzuur, trigonelline, cafestol en kahweol.

Hoe werkt koffie in de hersenen?

Cafeïne heeft invloed op het centrale zenuwstelsel op verschillende manieren.

De effecten vloeien voort voornamelijk uit de manier waarop cafeïne met adenosine receptoren samenwerkt(15).

Adenosine is een neurotransmitter in de hersenen dat slaap bevordert. Zenuwcellen in je hersenen hebben specifieke receptoren die adenosine aan kunt koppelen. Wanneer het zich aan de receptoren bindt, remt het de neiging van neuronen af te vuren. Dit vertraagt de neurale activiteit.

Adenosine bouwt normaal gesproken tijdens de dag op en uiteindelijk maakt het je slaperig wanneer het tijd is om te gaan slapen(16, 17).

Cafeïne en adenosine een soortgelijke moleculaire structuur. Dus wanneer cafeïne aanwezig is in de hersenen, concurreert het met adenosine en bindt aan dezelfde receptoren.

Echter, cafeïne vertraagt niet het afvuren van uw neuronen zoals adenosine dat doet. In plaats daarvan voorkomt adenosine het vertragen.

Cafeïne stimuleert het centrale zenuwstelsel, waardoor je alert voelt.

Kortom: Cafeïne is de belangrijkste reden waarom koffie de hersenfunctie stimuleert. Deze stimulatie blokkeert adenosine, een remmende neurotransmitter in de hersenen dat je slaperig maakt.

Hoeveel cafeïne om uw hersenfunctie te stimuleren

Studies hebben aangetoond dat cafeïne hersenfunctie kan stimuleren op korte termijn (18).

Dit komt grotendeels omdat het blokkeert adenosine die zich binden aan receptoren.

Maar cafeïne stimuleert het centrale zenuwstelsel door bevordering van de afgifte van andere neurotransmitters zoals noradrenaline, dopamine en serotonine(19).

Cafeïne kan verschillende aspecten van de hersenfunctie verbeteren, waaronder (18, 20, 21):

  • Humeur.
  • Reactietijd.
  • Waakzaamheid.
  • Aandacht.
  • Leren.
  • Algemeen geestelijke functie.

Dat gezegd zijnde, kunt u een tolerantie voor cafeïne ontwikkelen in de loop der tijd. Dit betekent dat je meer koffie nodig hebt dan voorheen om hetzelfde effect te krijgen(22).

Kortom: Cafeïne veroorzaakt veranderingen in verschillende neurotransmitters die stemming, reactietijd, leren en waakzaamheid kan verbeteren.

Cafeïne en geheugen

To Go Kop en de deksel

Koffie en cafeïne kunnen ook invloed hebben op uw geheugen, maar het onderzoek naar dit is verdeeld.

Sommige studies hebben aangetoond dat cafeïne op korte termijn geheugen kan versterken(23).

Andere studies rapporteren geen effecten op het geheugen of ontdekte zelfs dat cafeïne de prestaties en de geheugen taken vermindert(24, 25, 26).

Onderzoekers onderzoeken nog steeds over de effecten van cafeïne op lange termijn geheugen(27).

Echter, in een kleine studie bleek dat de lange-termijn geheugen wanneer toegediend na het leren kan worden verbeterd door de cafeïne(28).

Cafeïne bleek ook deze herinneringen beter op te slaan, vergeleken met de placebo groep.

Kortom: Hoewel sommige studies hebben aangetoond dat cafeïne het korte termijn geheugen kan verbeteren, hebben anderen geen effect gevonden. De effecten op lange termijn geheugen moet nader worden onderzocht.

Koffie en vermoeidheid / moeheid

De belangrijkste reden waarom mensen koffie drinken is voor meer energie en zich wakker te voelen, dus het is geen verrassing dat onderzoek heeft aangetoond dat cafeïne kan gevoelens van vermoeidheid onderdrukken(18).

De energiestoot duurt slechts een bepaalde tijd voordat het begint af te nemen. Dan heb je het gevoel dat je nog een kop nodig hebt.

Zorg ervoor dat grote hoeveelheden cafeïne niet te consumeren in de late namiddag of ‘s avonds, omdat het uw slaap kan verstoren(29).

Als het drinken van koffie vermindert de kwaliteit van je slaap, dan zal het waarschijnlijk het tegenovergestelde effect hebben en schade toebrengen aan uw totale hersenfunctie.

Kortom: Mensen maken vaak gebruik van koffie om vermoeidheid en moeheid tegen te gaan. Echter, wanneer laat op de dag consumeert, kan de kwaliteit van je slaap verminderen en vervolgens voelt u zich meer moe.

Koffie kan het risico van de ziekte van Alzheimer en dementie verminderen

Ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende oorzaak van dementie wereldwijd.Het begint over het algemeen langzaam maar wordt ernstige in de loop van de tijd.

Alzheimer veroorzaakt geheugenverlies, en problemen met denken en gedrag. Er is momenteel geen remedie bekend.

Interessant, kan voedingsgerelateerde factoren die het risico op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie beïnvloeden.

Observationele studies geassocieerd met regelmatige consumptie van koffie met een 65% lager risico op het krijgen van de ziekte van Alzheimer(30, 31, 32, 33, 34).

Echter, de beschermende effecten van koffie en cafeïne zijn niet bevestigd door gerandomiseerde gecontroleerde studies.

Conclusie: Het regelmatig consumeren van koffie is verbonden met een verlaagd risico op de ziekte van Alzheimer. Echter kwaliteit studies zijn nodig ter bevestiging van deze bevindingen.

Ziekte van Parkinson en koffie

Koffie in een blauwe kop

Ziekte van Parkinson is een chronische aandoening van het centrale zenuwstelsel(35).

Het staat bekend om de dood van zenuwcellen in de hersenen die dopamine afscheiden en zijn belangrijk voor spierbewegingen (36).

Parkinson treft vooral bewegingen en omvat vaak tremoren. Er is geen behandeling voor deze ziekte, zodat preventie bijzonder belangrijk wordt.

Interessant studies tonen aan dat koffie kan helpen voorkomen van deze ziekte (37, 38, 39).

Een grote overzichtsstudie rapporteerde een 29% lager risico op de ziekte van Parkinson bij mensen die drie kopjes koffie per dag dronken. Het consumeren van vijf kopjes leek niet meer voordelen toe te voegen, wat aangeeft dat meer is niet per se beter(40).

De cafeïne in koffie blijkt de werkzame stof die verantwoordelijk is voor deze beschermende effecten(41, 42).

Kortom: Het consumeren van matige hoeveelheden koffie kan beschermen tegen de ziekte van Parkinson. Dit effect wordt toegeschreven aan de cafeïne.

Moet je koffie drinken?

Wanneer met mate geconsumeerd, kan koffie heel goed voor je hersenen zijn.

Op de korte termijn kan het humeur, waakzaamheid, het leren en de reactietijd verbeteren. Langdurig gebruik kan beschermen tegen hersenziekten zoals Alzheimer en Parkinson.

Hoewel veel van deze studies zijn observationeel – wat betekent dat ze niet de oorzaak en gevolg kunnen bewijzen – ze suggereren sterk dat koffie goed is voor je hersenen.

Echter, gematigdheid is de sleutel. Als verbruikt in grote hoeveelheden dan kan cafeïne angst, nervositeit, hartkloppingen en slaapproblemen veroorzaken (29).

Sommige mensen zijn gevoelig voor cafeïne, terwijl anderen kunnen veel kopjes per dag zonder bijwerkingen. Dat gezegd zijnde, sommige mensen moeten zeker hun cafeïne inname beperken, met inbegrip van kinderen, adolescenten en zwangere vrouwen(43, 44).

Voor mensen die het tolereren, kan koffie vele indrukwekkende voordelen voor de hersenen bieden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text