KOFFIE HERSENEN

Is koffie goed voor je hersenen?

Is koffie goed voor je hersenen?

Koffie is een zeer populair drankje.

Het is onterecht gedemoniseerd in het verleden, maar is eigenlijk heel gezond.

Koffie is eigenlijk een belangrijke bron van antioxidanten in het westerse dieet (12).

Het wordt ook geassocieerd met veel gezondheidsvoordelen, waaronder een verminderd risico op diabetes type 2 en leverziekte (34).

Maar heeft koffie ook voordelen voor je hersenen? Laten we het uitzoeken.

Actieve ingrediënten in koffie

Koffie is een ongelooflijk gezonde drank . Het bevat honderden bioactieve stoffen die bijdragen aan zijn krachtige gezondheidsvoordelen.

Veel van deze verbindingen zijn antioxidanten, die de schade bestrijden die wordt veroorzaakt door vrije radicalen in uw cellen..

Hier zijn de belangrijkste actieve ingrediënten in koffie(5):

  • Cafeïne: De voornaamste actieve ingrediënt in koffie, cafeïne stimuleert het centrale zenuwstelsel. Het is de meest gebruikte psychoactieve stof wereldwijd(6).
  • Chlorogeenzuur (cgas): Deze polyfenolen aanmerking bepaalde biologische processen, zoals bloedsuikermetabolisme en hoge bloeddruk, die beide verband houden met het risico van leeftijdsgebonden geestelijke achteruitgang (7, 8).
  • Cafestol en kahweol: Aanwezig natuurlijke olie in koffie, grote hoeveelheden van deze verbindingen zijn te vinden in ongefilterde koffie. Zij kunnen goed voor de lever zijn en beschermen tegen kanker, maar een hoge inname kan het LDL-cholesterol verhogen(9, 10, 11).
  • Trigonelline: Dit alkaloïde verbinding is instabiel bij hoge temperaturen en tijdens het roosteren vormen ze nicotinezuur, ook bekend als niacine (vitamine B3).Trigonelline kan ook helpen voorkomen van gaatjes en van bacteriegroei(12).

De hoeveelheden van deze stoffen in een kop koffie kunnen echter variëren.

Ze zijn afhankelijk van een aantal factoren, waaronder het type koffiebonen, hoe de bonen worden geroosterd en hoeveel u drinkt (1314).

Kortom: Koffie is een ongelooflijk gezonde drank vol met honderden biologisch actieve stoffen, waaronder cafeïne, chlorogenic acid, trigonelline, cafestol en kahweol.

Hoe werkt koffie in de hersenen?

Cafeïne beïnvloedt het centrale zenuwstelsel op verschillende manieren.

De effecten worden echter voornamelijk verondersteld voort te komen uit de manier waarop cafeïne interageert met adenosinereceptoren (15).

Adenosine is een neurotransmitter in de hersenen die slaap bevordert. Neuronen in uw hersenen hebben specifieke receptoren waaraan adenosine zich kan hechten. Wanneer het zich bindt aan die receptoren, remt het de neiging van neuronen om te vuren. Dit vertraagt ​​de neurale activiteit.

Adenosine bouwt normaal overdag op en maakt je uiteindelijk slaperig als het tijd is om te gaan slapen (1617).

Cafeïne en adenosine hebben een vergelijkbare moleculaire structuur. Dus wanneer cafeïne in de hersenen aanwezig is, concurreert het met adenosine om aan dezelfde receptoren te binden.

Cafeïne vertraagt ​​echter niet het bestoken van je neuronen zoals adenosine dat doet. In plaats daarvan wordt voorkomen dat adenosine u vertraagt.

Cafeïne bevordert de stimulatie van het centrale zenuwstelsel, waardoor u zich alert voelt.

Kortom: Cafeïne is de belangrijkste reden waarom koffie de hersenfunctie stimuleert. Dit stimulerende middel blokkeert adenosine, een remmende neurotransmitter in de hersenen die je slaperig maakt.

Hoe cafeïne de hersenfunctie kan stimuleren

Studies hebben aangetoond dat cafeïne de hersenfunctie op korte termijn kan stimuleren(18).

Dit komt grotendeels omdat het blokkeert dat adenosine zich aan zijn receptoren bindt.

Maar cafeïne stimuleert ook het centrale zenuwstelsel door de afgifte van andere neurotransmitters, waaronder noradrenaline, dopamine en serotonine te bevorderen(19).

Cafeïne kan verschillende aspecten van de hersenfunctie verbeteren, waaronder (182021):

  • Humeur.
  • Reactietijd.
  • Waakzaamheid.
  • Aandacht.
  • Leren.
  • Algemeen geestelijke functie.

Dat gezegd hebbende, zou je in de loop van de tijd een tolerantie voor cafeïne kunnen ontwikkelen. Dit betekent dat u meer koffie dan eerst moet gebruiken om dezelfde effecten te krijgen (22).

Kortom: Cafeïne veroorzaakt veranderingen in verschillende neurotransmitters die de stemming, reactietijd, leren en waakzaamheid kunnen verbeteren.

Cafeïne en geheugen

Koffie en cafeïne kunnen ook uw geheugen beïnvloeden, maar het onderzoek hiernaar is gemengd.

Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat cafeïne het kortetermijngeheugen kan verbeteren(23).

Andere studies rapporteren geen effecten op het geheugen of hebben zelfs gevonden dat cafeïne verminderde prestaties op geheugen taken(24, 25, 26).

Onderzoekers discussiëren nog steeds over de effecten van cafeïne op langetermijngeheugen (27).

In een kleine studie bleek echter dat cafeïne het langetermijngeheugen kan verbeteren wanneer het na het leren wordt toegediend (28).

Toen de proefpersonen na het bestuderen van een reeks afbeeldingen een cafeïnetablet hadden gebruikt, werd hun vermogen om deze beelden 24 uur later te herkennen versterkt.

Cafeïne bleek ook deze herinneringen meer resistent te maken om te worden vergeten, in vergelijking met de placebogroep.

Kortom: Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat cafeïne het kortetermijngeheugen kan verbeteren, maar anderen hebben geen effect gevonden. De effecten op langetermijngeheugen moeten verder worden onderzocht.

Koffie en vermoeidheid

De belangrijkste reden waarom mensen koffie drinken, is dat ze zich meer energiek en wakker voelen. Het is daarom geen verrassing dat uit onderzoek blijkt dat cafeïne gevoelens van vermoeidheid kan onderdrukken (18).

De energiestoot duurt echter slechts een bepaalde tijd voordat deze begint te slijten. Dan heb je misschien het gevoel dat je nog een kopje nodig hebt.

Zorg ervoor dat u ‘s middags of’ s avonds geen grote hoeveelheden cafeïne consumeert, want het kan uw slaap ‘s nacht’s verstoren(29)

Als het drinken van koffie de kwaliteit van je slaap vermindert, zal het waarschijnlijk het tegenovergestelde effect hebben en je algemene hersenfunctie schaden.

Kortom: Mensen gebruiken vaak koffie om vermoeidheid tegen te gaan. Wanneer het echter laat op de dag wordt geconsumeerd kan het de kwaliteit van uw slaap verminderen en u vervolgens vermoeid voelen.

Koffie kan het risico van de ziekte van Alzheimer en dementie verminderen

De ziekte van Alzheimer is wereldwijd de meest voorkomende oorzaak van dementie. Het begint over het algemeen langzaam maar wordt na verloop van tijd ernstiger.

De ziekte van Alzheimer veroorzaakt geheugenverlies, evenals problemen met denken en gedrag. Er is momenteel geen remedie bekend.

Interessant is dat voedingsgerelateerde factoren uw risico op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie kunnen beïnvloeden.

Observationele studies hebben een regelmatige consumptie van koffie geassocieerd met een 65% lager risico op het krijgen van de ziekte van Alzheimer(30, 31, 32, 33, 34).

De beschermende effecten van koffie en cafeïne zijn echter niet bevestigd door gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken.

Kortom: Regelmatig koffie drinken in gematigde hoeveelheden houdt verband met een verminderd risico op de ziekte van Alzheimer. Er zijn echter studies van hogere kwaliteit nodig om deze bevindingen te bevestigen.

Koffie en de ziekte van Parkinson

De ziekte van Parkinson is een chronische aandoening van het centrale zenuwstelsel (35).

Het wordt gekenmerkt door de dood van zenuwcellen in de hersenen die dopamine afscheiden en zijn belangrijk voor spierbewegingen (36).

Parkinson heeft voornamelijk invloed op beweging en omvat vaak tremoren. Er is geen remedie voor deze ziekte bekend, wat preventie bijzonder belangrijk maakt.

Interessant is dat uit onderzoeken blijkt dat koffie deze ziekte kan helpen voorkomen (373839).

Een groot overzichtsonderzoek rapporteerde een 29% lager risico op de ziekte van Parkinson bij mensen die drie kopjes koffie per dag dronken. Het consumeren van vijf kopjes leek niet veel voordeel te bieden, wat aangeeft dat meer niet per se beter is (40).

De cafeïne in koffie lijkt het actieve ingrediënt te zijn dat verantwoordelijk is voor deze beschermende effecten (4142).

Kortom: Het consumeren van gematigde hoeveelheden koffie kan de ziekte van Parkinson beschermen. Dit effect wordt toegeschreven aan de cafeïne.

Moet je koffie drinken?

Met mate geconsumeerd kan koffie heel goed zijn voor je hersenen.

Op de korte termijn kan het de stemming, waakzaamheid, leren en reactietijd verbeteren. Langdurig gebruik kan beschermen tegen hersenziekten zoals Alzheimer en Parkinson.

Hoewel veel van deze studies observationeel zijn – wat inhoudt dat ze geen oorzaak en gevolg kunnen bewijzen – suggereren ze sterk dat koffie goed is voor je hersenen.

Gematigdheid is echter de sleutel. Bij overmatig gebruik kan cafeïne angst, kriebels, hartkloppingen en slaapproblemen veroorzaken (29).

Sommige mensen zijn gevoelig voor cafeïne, terwijl anderen veel kopjes per dag kunnen drinken zonder bijwerkingen. Dat gezegd hebbende, sommige mensen moeten beslist hun cafeïne consumptie beperken, inclusief kinderen, adolescenten en zwangere vrouwen (4344).

Voor mensen die het verdragen, kan koffie vele indrukwekkende voordelen voor de hersenen bieden.

Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.