Koffie is zo’n populaire drank dat het verbruiksniveau in sommige landen op de tweede plaats komt na water (1).

Naast het feit dat je je minder moe en alerter voelt, kan de cafeïne in koffie je humeur, hersenfunctie en trainingsprestaties verbeteren. Het kan ook gewichtsverlies stimuleren en beschermen tegen ziekten zoals diabetes type 2, Alzheimer en hartaandoeningen (23).

Veel mensen genieten ‘s morgens vroeg van koffie. Toch beweren sommige mensen dat het drinken ervan op een lege maag je gezondheid kan schaden.

Dit artikel bespreekt of je koffie op een lege maag moet drinken.

Aanbiedingen deze maand

UPGRADE jouw eigen SPOTIFY account

Netflixs accounts en Gift Cards

Videoland en Disney+ accounts

Nieuw: Sweat Fitness programma voor vrouwen

Fox Sports + Go accounts

Profiteer nu van deze aanbiedingen

Veroorzaakt het spijsverteringsproblemen?

Onderzoek toont aan dat de wrangheid van koffie de productie van maagzuur kan stimuleren(45).

Als zodanig geloven veel mensen dat koffie je maag irriteert, de symptomen van darmstoornissen zoals het prikkelbare darm syndroom (PDS) verergert en brandend maagzuur, zweren, misselijkheid , zure oprispingen en spijsverteringsstoornissen veroorzaakt.

Sommigen suggereren dat het drinken van je kopje koffie op een lege maag bijzonder schadelijk is, omdat er geen ander voedsel aanwezig is om te voorkomen dat het zuur je maagslijmvlies beschadigt.

Toch is uit onderzoek geen sterk verband gevonden tussen koffie en spijsverteringsproblemen – ongeacht of u het op een lege maag drinkt (6).

Hoewel een klein deel van de mensen extreem gevoelig is voor koffie en regelmatig last heeft van brandend maagzuur, braken of indigestie, blijven de frequentie en de ernst van deze symptomen onveranderd, ongeacht of ze het drinken op een lege maag of met voedsel. (7).

Toch is het belangrijk om aandacht te besteden aan hoe je lichaam reageert. Als u spijsverteringsproblemen ervaart na het drinken van koffie op een lege maag, maar niet wanneer u het drinkt bij een maaltijd, overweeg dan uw inname dienovereenkomstig aan te passen.

Kortom: Koffie verhoogt de productie van maagzuur, maar lijkt voor de meeste mensen geen spijsverteringsproblemen te veroorzaken. Daarom is het drinken ervan op een lege maag prima.

Verhoogt het stresshormoonspiegels?

Een ander veel voorkomend argument is dat het drinken van koffie op een lege maag het niveau van het stresshormoon cortisol kan verhogen.

Cortisol wordt geproduceerd door uw bijnieren en helpt bij het reguleren van metabolisme, bloeddruk en bloedsuikerspiegel. Chronisch buitensporige niveaus kunnen echter gezondheidsproblemen veroorzaken, waaronder botverlies, hoge bloeddruk, diabetes type 2 en hartaandoeningen ( 8 ).

Cortisolspiegels bereiken van nature een piek rond de tijd dat je wakker wordt, dalen over de dag en piekeren weer tijdens de vroege fasen van de slaap (9).

Interessant is dat koffie de cortisolproductie stimuleert. Daarom beweren sommige mensen dat het ‘s ochtends als eerste drinken, wanneer de cortisolspiegel al hoog is, gevaarlijk kan zijn.

De cortisolproductie als reactie op koffie blijkt echter veel lager te zijn bij mensen die regelmatig koffie drinken, en sommige studies laten geen enkele stijging van cortisol zien. Plus, is er weinig bewijsmateriaal om voor te stellen dat het drinken van koffie op een volle maag deze reactie vermindert(910).

Sterker nog, zelfs als je het niet vaak drinkt, lijkt een toename van de cortisolspiegel tijdelijk te zijn.

Er is weinig reden om aan te nemen dat een dergelijke korte piek zou leiden tot langdurige gezondheidscomplicaties (9).

De negatieve effecten van chronisch hoge niveaus van dit hormoon zijn eerder het gevolg van een gezondheidsstoornis zoals het syndroom van Cushing dan van uw koffie-inname.

Kortom: Koffie kan een tijdelijke stijging van het stresshormoon cortisol veroorzaken. Het is echter onwaarschijnlijk dat dit gezondheidsproblemen oplevert, ongeacht of u het op een lege maag of met voedsel drinkt.

Andere mogelijke bijwerkingen

Koffie kan ook een paar negatieve bijwerkingen hebben, ongeacht of u het op een lege maag drinkt.

Zo kan cafeïne bijvoorbeeld verslavend zijn, en de genetica van sommige mensen kan hen er bijzonder gevoelig voor maken(11, 12).

Dat komt omdat regelmatige koffie-inname je hersenchemie kan veranderen, waardoor steeds grotere hoeveelheden cafeïne nodig zijn om dezelfde effecten te produceren(13).

Het drinken van te grote hoeveelheden kan leiden tot angst, rusteloosheid, hartkloppingen en verergerde paniekaanvallen. Het kan zelfs leiden tot hoofdpijn, migraine en hoge bloeddruk bij sommige mensen(11415).

Om deze reden zijn de meeste experts het erover eens dat u uw cafeïne-inname moet beperken tot ongeveer 400 mg per dag – het equivalent van 4-5 kopjes (0,95-1,11 liter) koffie ( 16 ,17).

Aangezien de effecten bij volwassenen tot 7 uur kunnen duren, kan koffie ook uw slaap verstoren, vooral als u het laat op de dag drinkt(1).

Ten slotte kan cafeïne gemakkelijk de placenta passeren en de effecten kunnen tot 16 uur langer duren dan normaal bij zwangere vrouwen en hun baby’s. Daarom worden zwangere vrouwen aangemoedigd om hun koffie-inname te beperken tot 1-2 kopjes (240–480 ml) per dag (118).

Houd er rekening mee dat het drinken van koffie op een lege maag geen invloed lijkt te hebben op de intensiteit of de frequentie van deze effecten.

Kortom: Te veel koffie drinken kan leiden tot angst, rusteloosheid, migraine en slechte nachtrust. Er zijn echter geen aanwijzingen dat het drinken ervan op een lege maag de frequentie of de intensiteit van deze bijwerkingen beïnvloedt.

Tot slot

Veel mensen genieten ‘s ochtends van koffie voordat ze hebben gegeten.

Ondanks hardnekkige mythen suggereert weinig wetenschappelijk bewijs dat het drinken op een lege maag schadelijk is. In plaats daarvan heeft het waarschijnlijk dezelfde effecten op uw lichaam, ongeacht hoe u het consumeert.

Desondanks, als je spijsverteringsproblemen ervaart bij het drinken van koffie op een lege maag, probeer het dan met voedsel te hebben. Als u een verbetering opmerkt, kunt u misschien het beste uw gewoonte aanpassen.