Kokosmeel is een uniek alternatief voor tarwebloem.

Het is populair onder de koolhydraatarme liefhebbers en degenen met een gluten intolerantie.

Naast het indrukwekkende voedingsprofiel kan kokosmeel een aantal voordelen bieden. Deze omvatten het bevorderen van de stabiliteit van de bloedsuikerspiegel, een betere spijsvertering, hartgezondheid en zelfs gewichtsverlies.

Dit artikel onderzoekt kokosmeel, met inbegrip van zijn voeding, voordelen, en hoe het zich verhoudt tot soortgelijke producten.

Disney+ en Netflix abonnement

Onbeperkt Films kijken

Nu voor slechts €29,99 

NAAR DEAL >>>

Wat is kokosmeel?

Kokosmeel is gemaakt van kokosvlees dat is gedroogd en gemalen.

Het is ontstaan ​​in de Filippijnen, waar het voor het eerst werd geproduceerd als bijproduct van kokosmelk ( 1 , 2 ).

Tijdens de productie worden kokosnoten eerst opengebarsten en van vloeistof ontdaan. Het kokosvlees wordt vervolgens uitgeschraapt, gespoeld, geraspt en gezeefd om de vaste stoffen van de melk te scheiden. Dit product wordt op lage temperatuur gedroogd en vervolgens tot meel gemalen.

Het resulterende witte poeder ziet eruit en voelt aan als meel gemaakt van granen waaronder tarwe en is zeer mild van smaak.

Kortom: Kokosmeel is gemaakt van gedroogd en gemalen kokosvlees. 
Mild van smaak en de textuur is vergelijkbaar met ander meel.

Kokosmeel is glutenvrij

Kokosmeel bevat geen gluten, waardoor het een optie is voor mensen met bepaalde aandoeningen, zoals coeliakie, tarwe-allergie of glutenvrije gevoeligheid.

Gluten is een groep eiwitten die voorkomt in granen, waaronder tarwe, gerst en rogge, en is moeilijk af te breken tijdens de spijsvertering. In sommige gevallen kan gluten een immuunreactie veroorzaken.

Mensen die gluten niet verdragen kunnen symptomen ervaren die variëren van gas, krampen of diarree tot darm beschadiging en malabsorptie van voedingsstoffen ( 3 , 4 , 5 ).

Mensen met coeliakie of tarwe-allergie moeten alle glutenhoudende granen vermijden, terwijl mensen met een glutengevoeligheid de keuze hebben om dit eiwit te verminderen of volledig uit hun voeding te verwijderen.

Kokosmeel biedt een alternatief voor tarwe of andere gluten bevattende meel.

Het is ook van nature graanvrij, waardoor het een populaire keuze is voor mensen die een graanvrij dieet volgen, zoals het paleo dieet.

Kortom: Kokosmeel is glutenvrij. Dit maakt het een goed alternatief voor mensen met coeliakie, tarwe-allergie of glutenvrije gevoeligheid.

Voordelen kokosmeel

Kokosmeel heeft een gevarieerd voedingsprofiel en kan een aantal gezondheidsvoordelen bieden.

Dat gezegd hebbende, hebben weinig studies direct kokosmeel onderzocht. Zijn potentiële voordelen zijn gebaseerd op onderzoek naar zijn voedingsstoffen of gunstige verbindingen.

Rijk aan voedingsstoffen en heilzame vetten

Kokosmeel biedt een verscheidenheid aan voedingsstoffen, waaronder gezonde vetten. Een portie van 30 gram bevat ( 6 ):

  • Calorieën: 120
  • Koolhydraten: 18 gram
  • Suiker: 6 gram
  • Vezel: 10 gram
  • Eiwit: 6 gram
  • Vet: 4 gram
  • Strijkijzer: 20% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)

Naast het feit dat het zeer vezelrijk is, bevat kokosmeel middellange keten triglyceriden(MCT’s) en ijzer op plantaardige basis.

MCT’s zijn een soort vet dat is gekoppeld aan verschillende voordelen, zoals gewichtsverlies, bescherming tegen bacteriën en virussen, en verbeterde hersen– en hartgezondheid ( 2 , 7 , 8 , 9 ).

Houdt bloedsuikerspiegel stabiel

Kokosmeel zit boordevol vezels, wat kan helpen om je bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

Een portie van 30 gram levert maar liefst 40% van de ADH voor vezels, en respectievelijk 3 tot 10 keer meer dan dezelfde hoeveelheid volkorenmeel of bloem voor alle doeleinden( 6 ).

Voedingsmiddelen rijk aan vezels helpen de bloedsuikerspiegel te reguleren door de snelheid waarmee suiker in uw bloedbaan komt te vertragen.

Dit geldt met name voor voedingsmiddelen die rijk zijn aan oplosbare vezels, die tijdens de spijsvertering een gel vormen. Kokosmeel bevat kleine hoeveelheden van deze vezel ( 10 , 11 ).

Het scoort ook laag op de glycemische index (GI), wat betekent dat broden en gebakken producten die daaruit worden gemaakt, minder snel de bloedsuikerspiegel zullen doen stijgen( 1 , 12 ).

Kan een gezonde spijsvertering bevorderen

Het hoge vezelgehalte van kokosmeel kan ook uw spijsvertering ten goede komen .

Het grootste deel van zijn vezels is onoplosbaar, wat de ontlasting doet toenemen en helpt het voedsel soepel door je darm te verplaatsen, waardoor de kans op constipatie kleiner wordt ( 13 ).

Daarnaast bevat kokosmeel kleine hoeveelheden oplosbare en andere fermenteerbare vezels, die de nuttige bacteriën in uw darm voeden .

Op hun beurt produceren deze bacteriën vetzuren met een korte keten (SCFA’s) waaronder acetaat, propionaat en butyraat, die allemaal uw darmcellen voeden ( 1 , 14 ).

SCFA’s kunnen ook ontstekingen en symptomen die gepaard gaan met darmaandoeningen verminderen, zoals inflammatoire darmaandoening (IBD) en prikkelbare darmsyndroom (PDS) ( 14 , 15 , 16 ).

Kan de gezondheid van het hart verbeteren

Kokosmeel kan ook de gezondheid van het hart ten goede komen .

Uit onderzoek blijkt dat het dagelijks consumeren van 15-25 gram kokosvezels kan bijdragen tot een verlaging van het totale cholesterolgehalte in het bloed met 11%, LDL (slecht) cholesterol met 9% en triglyceriden in het bloed tot 22% ( 1 ).

Bovendien biedt kokosmeel laurinezuur, een soort vet dat de bacteriën die verantwoordelijk zijn voor de opbouw van plak in uw slagaders helpt te doden. Deze plak wordt geassocieerd met hart- en vaatziekten( 2 ).

Toch suggereren andere onderzoeken dat laurinezuur geen effect kan hebben op of zelfs het LDL (slechte) cholesterol kan verhogen, dus het effect van laurinezuur op cholesterol kan per persoon verschillen ( 1 , 17 , 18 ).

Kan je helpen om af te vallen

Kokosmeel kan je helpen overtollig gewicht te verliezen, omdat het zowel vezels als eiwitten bevat, twee voedingsstoffen waarvan is aangetoond dat ze de honger en eetlust verminderen ( 19 , 20 ).

Bovendien bevat kokosmeel MCT’s, die minder snel als vet worden opgeslagen omdat ze rechtstreeks naar uw lever gaan, waar ze worden gebruikt voor energieproductie ( 21 ).

MCT’s kunnen ook de eetlust verminderen en worden anders door uw lichaam verwerkt dan vetten met een langere keten die voorkomen in voedingsmiddelen zoals olijven en noten . Dit verschil kan u helpen om iets meer calorieën te verbranden ( 22 , 23 ).

Dit effect is waarschijnlijk echter klein. In een review van 13 studies hielp de vervanging van vetten met langere keten door MCT’s de deelnemers gemiddeld slechts 0,5 kg te verliezen, gemiddeld gedurende van 3 weken of meer ( 24 ).

Houd in gedachten dat de gewichtsverlies effecten van MCT’s meestal veel grotere hoeveelheden vereisen dan normaal verkrijgbaar is in kokosmeel.

Kan schadelijke virussen en bacteriën doden

Kokosmeel is rijk aan laurinezuur, een soort vet dat bepaalde infecties kan bestrijden.

Eenmaal ingenomen, vormt laurinezuur een verbinding die bekend staat als monolaurine. Uit reageerbuis onderzoek blijkt dat laurinezuur en monolaurine schadelijke virussen, bacteriën en schimmels kunnen doden ( 2 , 25 ).

Deze verbindingen lijken bijvoorbeeld bijzonder effectief tegen infecties veroorzaakt door Staphylococcus aureus- bacteriën en Candida albicans- gist ( 2 , 26 , 27 ).

Er is echter meer onderzoek nodig bij de mens.

Kortom: Kokosmeel kan een stabiele bloedsuikerspiegel en een gezond hart bevorderen. Bovendien kan het antibacteriële eigenschappen hebben en de spijsvertering en het gewichtsverlies bevorderen, hoewel het onderzoek op deze gebieden beperkt is.

Het gebruik van kokosmeel

Kokosmeel kan in verschillende recepten worden gebruikt, zowel zoet als hartig.

U kunt het voor ander meel vervangen bij het maken van brood, pannenkoeken, koekjes, muffins of andere gebakken producten. Houd er rekening mee dat kokosmeel de neiging heeft om meer vloeistoffen te absorberen dan andere meel soorten. Om deze reden kan het niet als een één-op-één vervanging worden gebruikt.

Voor het beste resultaat, begin met het vervangen van 30 gram kokosmeel voor elke 120 gram bloem voor alle doeleinden. U kunt ook proberen de totale hoeveelheid vloeistof te verhogen met de hoeveelheid kokosbloem die u hebt toegevoegd.

Als u bijvoorbeeld 30 gram kokosmeel hebt gebruikt, zorg er dan voor dat u 60 ml extra vloeistof toevoegd.

Vergeet niet dat kokosmeel de neiging heeft om dichter te zijn dan ander meel en niet zo gemakkelijk bindt.

Bakkers adviseren vaak dat je het mengt met andere meel of voeg 1 ei toe voor elk 30 gram kokosmeel om je eindproduct een zachtere textuur te geven.

Dit unieke meel kan ook worden gebruikt als paneermeel of om soepen en stoofschotels te verdikken. Bovendien kunt u het als bindmiddel gebruiken in recepten voor hamburger of vegetarische brood, en ook voor het maken van korstvrije pizzabodem of wraps.

Kortom: Kokosmeel kan worden gebruikt in een verscheidenheid aan recepten, waaronder gebak, pizzabodems, wraps, soepen, stoofschotels, hamburgers en vlees.

Hoe is het te vergelijken met andere glutenvrije melen?

Kokosmeel wordt vaak vergeleken met andere glutenvrije melen, waaronder amandel, hazelnoot, amarant en kikkererwtenmeel.

Hoewel ze allemaal rijk aan voedingsstoffen zijn, variëren hun voedingsprofielen enorm.

Naast kikkererwten en amarantmeel behoort kokosmeel tot de laagste in vet en rijkste in koolhydraten ( 6 ).

Met 6 gram per 30 gram, biedt het iets minder eiwitten dan kikkererwten en amandelmeel, maar ongeveer evenveel als hazelnoot en amarantbloem.

Met name heeft het 2-3 keer meer vezels dan deze andere glutenvrije melen. Het is ook milder van smaak en een mogelijk alternatief voor amandel- en hazelnootmeel voor mensen die allergisch zijn voor noten.

Bovendien bevat kokosmeel meestal minder omega-6-vetten – waarvan mensen de neiging hebben te veel van te eten – dan andere glutenvrije melen ( 6 ).

Dit is belangrijk omdat voedingen met een te hoog gehalte aan omega-6-vetten en te weinig ontstekingsremmende omega-3-vetten bijdragen aan ontstekingen, wat het risico op ziekte kan verhogen ( 28 , 29 )

Kortom: Glutenvrije melen is kokosmeel het hoogst in koolhydraten en het laagst in vet. Niettemin, het is veel rijker aan vezels, minder omega-6 vetten en milder van smaak.

Tot slot

Kokosmeel is een glutenvrij meel dat uitsluitend is gemaakt van kokosnoten.

Rijk aan vezels en MCT’s, het kan een stabiele bloedsuikerspiegel, een goede spijsvertering en de gezondheid van het hart bevorderen. Het kan ook het gewichtsverlies stimuleren en sommige infecties bestrijden.

Bovendien is het heerlijk en veelzijdig, waardoor het een slimme keuze is bij het kiezen van meel alternatieven.