img

Kokosmelk gezondheidsvoordelen en toepassingen

1542 Views

Kokosmelk gezondheidsvoordelen en toepassingen

Kokosmelk is onlangs zeer populair geworden.

Het is een smakelijke alternatief voor koemelk die een aantal gezondheidsvoordelen kunnen verschaffen.

Dit artikel geeft een gedetailleerde kijk op kokosmelk.

Wat is kokosmelk?

Kokosmelk komt van het witte vruchtvlees van volwassen bruine kokosnoten, die de vrucht van de kokospalm is.

De melk heeft een dikke consistentie en een rijke, romige textuur.

Thaise en andere Zuidoost-Aziatische keukens bevatten vaak deze melk. Het is ook populair in Hawaii, India en sommige Zuid-Amerikaanse en Caribische landen.

Kokosmelk moet niet worden verward met kokoswater , die van nature in onrijpe groene kokosnoten wordt gevonden.

In tegenstelling tot kokoswater, de melk komt niet van nature voor in vloeibare vorm. Het solide vruchtvlees wordt gemengd met water om kokosmelk te verkrijgen, dat ongeveer uit 50% water bestaat.

Kokoswater daarentegen bevat ongeveer 94% water. Het bevat veel minder vet en minder voedingsstoffen dan kokosmelk.

Kortom: Kokosmelk is afkomstig van het vruchtvlees van volwassen bruine kokosnoten. Het wordt gebruikt in vele traditionele keukens wereldwijd.

Hoe wordt kokosmelk gemaakt?

Kokosmelk wordt geclassificeerd als dik of dun, op basis van consistentie en hoeveel het wordt bewerkt.

  • Dik: Het geraspte, witte vruchtvlees van een rijpe kokosnoot wordt gemengd en gekneed met warm water. Meestal gewoon water, soms het zogenaamde kokoswater uit de kokosnoot. Daarna wordt het mengsel in een kaasdoek uitgeknepen, het dikke, romige vocht noemt men kokosroom.
  • Dun: Dit proces wordt herhaald, de kokospulp wordt dus voor een tweede keer gemengd met warm water, het vocht dat men er nu uitknijpt is minder dik en noemt men kokosmelk.

In de traditionele gerechten, wordt dikke kokosmelk (room) gebruikt in desserts en dikke sauzen.Dunne melk wordt gebruikt in soepen en sauzen.

Meeste kokosmelk in blik bevat een combinatie van dunne en dikke melk. Het is ook heel gemakkelijk om uw eigen kokosmelk thuis te maken.

Kortom: Kokosmelk wordt gemaakt door raspen van vlees van een bruine kokosnoot, laten weken in water en vervolgens het uitpersen van een melk-achtige consistentie.

Voedingsstoffen in kokosmelk

Een halve kokosnoot en kokosmelk

Kokosmelk is een calorierijk.

Ongeveer 93% van de calorieën is afkomstig uit vet, waaronder verzadigde vetzuren bekend als middellange-keten triglyceriden.

De melk is ook een rijke bron van verschillende vitaminen en mineralen. Een portie (240 gram) bevat(1):

  • Calorieën: 552.
  • Vet: 57 gram.
  • Eiwit: 5 gram.
  • Koolhydraten: 13 gram.
  • Vezels: 5 gram.
  • Vitamine C: 11% van de ADH.
  • Foliumzuur: 10% van de ADH.
  • Ijzer: 22% van de ADH.
  • Magnesium: 22% van de ADH.
  • Kalium: 18% van de ADH.
  • Koper: 32% van de ADH.
  • Mangaan: 110% van de ADH.
  • Selenium: 21% van de ADH.

Bovendien sommige deskundigen geloven dat kokosmelk bevat unieke eiwitten die voordelen voor de gezondheid kunnen hebben. Er is echter meer onderzoek nodig om deze te bewijzen(2).

Kortom: Kokosmelk is rijk aan calorieën en verzadigde vetten zogenaamde middellange keten triglyceriden. Het bevat ook vele andere voedingsstoffen.

Effecten op gewicht en stofwisseling

Black weegschaal en een meetlint

Er is enig bewijs de middellange-keten triglyceriden (MCT) vetten in kokosmelk kunnen profiteren van gewichtsverlies, lichaamssamenstelling en stofwisseling.

Ongeveer de helft van het vet in kokosnoten komt van een MCT genoemd laurinezuur. Kokosnoten bevatten ook kleine hoeveelheden van andere MCT’s, zoals caprinezuur en caprylzuur.

In tegenstelling tot de lange-keten vetten gaan deze MCTs van het spijsverteringskanaal rechtstreeks naar de lever, waar ze worden gebruikt voor de productie van energie of keton productie. Ze worden dus minder snel opgeslagen als vet(3).

Onderzoek suggereert ook dat MCT kan helpen verminderen van de eetlust en afname van calorieën, in vergelijking met andere vetten (4, 5, 6, 7).

In een kleine studie, mannen met overgewicht die 20 gram MCT-olie consumeerden bij het ontbijt aten 272 minder calorieën tijdens de lunch dan wanneer men maisolie consumeerden(7).

Wat meer, kunnen de MCTs in kokosnoten calorieverbruik en de vetverbranding verhogen, althans tijdelijk(8, 9, 10).

In een aantal studies, zwaarlijvige mensen of mensen met hart-en vaatziekten die kokosolie consumeerden verloren gewicht en buikvet. Hartgezondheid verbeterde ook(11, 12, 13).

Hoewel er geen studies zijn die direct de invloed van kokosmelk, gewicht en stofwisseling hebben getest, tonen verschillende studies indrukwekkende effecten van kokosolie en MCTs.

Hetzelfde moet gelden voor kokosmelk, want het heeft dezelfde vetzuren.

Kortom: De MCT’s in kokosmelk kan de eetlust verminderen, de stofwisseling verhogen en helpen om buikvet te verliezen.

Effecten op cholesterol en hartgezondheid

Stethoscoop op het hart

Omdat kokosmelk zo hoog is in verzadigd vet, kunnen mensen zich afvragen of het een hart-gezonde keuze is.

Heel weinig onderzoek onderzoekt kokosmelk specifiek, maar één studie suggereert dat het in aanmerking komt voor mensen met een normale of hoge cholesterolniveaus.

Deze 8 weken durende studie van 60 mannen vonden dat kokosmelk pap verlaagd LDL (“het slechte”) cholesterolgehalte meer dan sojamelk pap. Kokosmelk pap verhoogd ook HDL (“het goede”) cholesterol  met 18%, vergeleken met slechts 3% voor de soja(14).

De meeste studies van kokosolie of vlokken vond ook verbeteringen in het LDL-cholesterol, HDL-cholesterol en/of triglyceride-niveaus(11, 12, 13, 15, 16).

Hoewel in sommige studies verhoogd het LDL-cholesterol waarden in reactie op kokosvet, HDL was ook verhoogd. Triglyceriden daalde in vergelijking met andere vetten(17, 18).

Laurinezuur, de belangrijkste vetzuren in kokosolie vet, kunnen LDL cholesterol verhogen door het verlagen van de activiteit van de receptoren die duidelijk LDL uit het bloed(19).

De resultaten van twee studies over soortgelijke populatie suggereren dat cholesterol reactie op laurinezuur kan per individu verschillen. Het kan ook afhangen van de hoeveelheid in de voeding.

In één studie bij gezonde vrouwen het vervangen van 14% enkelvoudig onverzadigde vetten met laurinezuur verhoogde het LDL cholesterol met ongeveer 16%. In een andere studie het vervangen van 4% enkelvoudig onverzadigde vetten door laurinezuur had weinig effect op het cholesterol(19, 20).

Kortom: Over het algemeen, cholesterol en triglyceriden niveaus verbeteren met kokos inname. Wanneer LDL-cholesterol verhoogt, HDL verhoogt ook.

Andere potentiële gezondheidsvoordelen

Kokosmelk kan ook:

  • Verminderen ontstekingen: Dierenstudies blijkt dat kokosnoot extract en kokosolie vermindert ontstekingen en zwellingen bij gewonde ratten en muizen(21, 22, 23).
  • Verminderen van maagzweren: In een studie, kokosmelk verkleint maagzweren bij ratten met 54% – een resultaat vergelijkbaar met het effect van een geneesmiddel tegen maagzweren(24).
  • Bestrijden virussen en bacteriën: De MCT in kokosnoten, met name laurinezuur, de niveaus van virussen en bacteriën die infecties veroorzaken verminderen. Dit omvat bacteriën die verblijven in de mond(25, 26, 27).

Kortom: Kokosmelk kan ontstekingen verminderen, maagzweren verkleinen en bestrijding van virussen en bacteriën die infecties veroorzaken.

Bijwerkingen

Tenzij u allergisch voor kokosnoten bent, de melk zal waarschijnlijk geen nadelige gevolgen veroorzaken. Vergeleken bij boomnoten en pinda allergieën, is een kokosnoot allergie relatief zeldzaam(28).

Sommige deskundigen raden echter aan dat mensen die een FODMAP intolerantie hebben maximaal een halve-kopje kokosmelk per keer te nemen.

Vele ingeblikte variëteiten bevatten ook Bisfenol A (BPA), een chemische stof die aan de binnenkant van de verpakking zit. BPA is in verband gebracht met vruchtbaarheidsproblemen en kanker bij dierlijke en menselijke studies(29, 30, 31, 32, 33, 34).

Gelukkig, sommige merken gebruiken BPA-vrij verpakkingen, die worden aanbevolen als u ervoor kiest om kokosmelk in blik te gebruiken.

Kortom: Kokosmelk is waarschijnlijk veilig voor de meeste mensen die niet allergisch zijn voor kokosnoten. Het beste is om BPA-vrije blikjes te kiezen.

Hoe kokosmelk te gebruiken

Kan kokosmelk

Hoewel kokosmelk voedzaam is, het is ook rijk aan calorieën. Houd hier rekening mee bij het toevoegen aan levensmiddelen en het gebruik ervan in recepten.

Ideeën voor het toevoegen van kokosmelk aan uw voeding

  • Een paar eetlepels in je koffie.
  • Voeg een half kopje in een smoothie of in een eiwit shake toe.
  • Giet een klein hoeveelheid over bessen of gesneden papaya .
  • Voeg een paar eetlepels in je havermout of andere gekookte graanproducten toe.

Het kiezen van de beste kokosmelk

Hier zijn een paar tips voor het selecteren van de beste kokosmelk:

  • Lees het etiket: Als het mogelijk is, kies dan een product dat alleen kokos en water bevat. Vermijd twijfelachtige ingrediënten zoals carrageen.
  • Kies BPA-vrij blikken: Bij aankoop van kokosmelk kies BPA-vrij blikjes.
  • Kies voor Karton: ongezoete kokosmelk in karton bevat meestal minder vet en minder calorieën dan in blikjes. Kies voor merken zonder carrageen.
  • Ga voor licht: Kies voor de optie met een lagere-calorie inhoud, licht ingeblikte kokosmelk. Het is dunner en bevat ongeveer 125 calorieën per halve portie (120 gram)(35).
  • Maak het zelf: Voor de verste, gezondste kokosmelk, maak je zelf met dit eenvoudig recept met behulp van geraspte kokos: Homemade Kokosmelk .

 

Conclusie: Kokosmelk kan worden gebruikt in verschillende recepten.Vermijd types die twijfelachtige ingrediënten bevatten, of maak je eigen thuis.

Tot slot

Kokosmelk is lekker, voedzaam en veelzijdig dat op grote schaal beschikbaar is. Het kan ook gemakkelijk thuis worden gemaakt.

Met inbegrip van matige hoeveelheden kokosmelk in uw voeding kan het zorgen voor een betere gezondheid.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × drie =

It is main inner container footer text