Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Waarom is kokosolie goed voor je? Een gezonde olie voor het koken.

1638 Views

Waarom is kokosolie goed voor je? Een gezonde olie voor het koken.

Een perfect voorbeeld van een gezonde voedingsmiddel dat onterecht werd gedemoniseerd in het verleden is kokosolie.

Het heeft vooral een slechte naam verkregen, omdat het zeer hoog is in verzadigd vet.

Maar zoals we weten, verzadigd vet is niet zo slecht het is perfect om mee te bakken.

BESTEL HIER VOORDELIG JE KOKOSOLIE

Kokosolie kreeg een slechte naam in het verleden

Kokosolie is een van de rijkste bronnen van verzadigd vet, ongeveer 90% van de calorieën is verzadigd vet.

Verzadigd vet was onterecht een paar decennia geleden gedemoniseerd door een paar vooringenomen maar zeer invloedrijke wetenschappers.. Echter, nieuwe studies tonen aan dat er geen verband is tussen verzadigd vet en hartziekten (1, 2, 3).

De eerste studies over kokosolie die zogenaamd aantoonde dat er ongezonde verfijnde en gehydrogeneerde kokosolie die transvetten bevatten.

Deze onderzoeken hadden geen belang erbij dat ongeraffineerde biologische kokosolie die vaak worden aangeboden in reformwinkels vandaag de dag … dat is het onderwerp van dit artikel.

Populaties die veel kokosnoten eten zijn gezond

Kokosnoten

Als kokosvet slecht voor u is, dan moeten er een aantal zeer zieke mensen zijn in populaties die er veel van eten.

Populaties die grote percentage van de calorieën uit kokosnoten eten zijn veel gezonder dan de westerse landen.

De Tokelauans aten meer dan 50% van de calorieën uit kokosnoot en waren de grootste consumenten van verzadigd vet in de wereld. De Kitavans aten tot 17% van de calorieën als verzadigd vet, voornamelijk uit de kokosnoot.

Beide populaties hadden geen sporen van cardiovasculaire ziekte ondanks de hoge consumptie van verzadigd vet en waren over het algemeen in uitzonderlijke goede gezondheid(4, 5).

Kortom: Populaties die veel van de kokosnoot eten hebben een uitstekende gezondheid.

Kokosolie heeft een unieke samenstelling van vetzuren

Kokosnootolie

Kokosolie is heel anders dan de meeste andere spijsoliën deze bevatten een unieke vetzuursamenstelling.

De vetzuren zijn ongeveer 90% verzadigd.

Hierdoor is kokosolie goed bestand tegen oxidatie bij hoge temperaturen. Daarom is het de perfecte olie voor hoge temperaturen zoals om in te frituren(6).

Bovendien, kokosolie bestaat bijna volledig uit middel lange keten triglyceriden(7).

Deze vetzuren gaan rechtstreeks vanuit het spijsverteringskanaal naar de lever, waar ze waarschijnlijk worden omgezet in ketonen en zorgen voor een snelle bron van energie.

Epilepsie patiënten op een ketogeen dieet gebruiken vaak deze vetten om ketose op te wekken en tegelijkertijd zorgen ze voor een beetje koolhydraten in de voeding(8).

Kortom: Kokosolie is rijk aan verzadigde middellange keten vetzuren. Ze zijn bestand tegen hoge hitte en kunnen gemakkelijk veranderen in ketonlichamen in de lever.

Kokosolie is rijk aan laurinezuur

De meest voorkomende vetzuren in kokosolie is de 12-koolstof laurinezuur, die wordt uitgesplitst in een verbinding genaamd monolaurine.

Laurinezuur en monolaurine zijn beide zeer interessant vanwege het feit dat zij microben zoals bacteriën, schimmels en virussen kunnen doden.

Daarom kan kokosolie beschermend zijn tegen verschillende infecties(9, 10, 11).

Kortom: De belangrijkste vetzuur in kokosnoot is een efficiënte moordenaar van ziekteverwekkers.

Kokosolie, bloedlipiden en hart- en vaatziekten

Gelukkige Arts

Ongeraffineerde kokosolie verbetert daadwerkelijk bloedlipiden profielen.

In twee afzonderlijke studies bij ratten, werd kokosolie vergeleken met kopra olie (geraffineerde kokosolie) en maïsolie.

De kokosolie verminderde aanzienlijk het LDL cholesterol, geoxideerd LDL, triglyceriden en verhoogde HDL (het goede) cholesterol(12).

Het had ook gunstige effecten op bloedstolling factoren en antioxidant status(13).

In een studie bij vrouwen met abdominale obesitas, kokosolie verhoogde HDL en verlaagde het LDL: HDL-verhouding, terwijl sojaolie verhoogde totale en LDL cholesterol en verlaagde het HDL (14).

Middellange keten triglyceriden (de vetten in kokosolie) hebben ook aangetoond dat het de bloed triglyceriden verlaagd in vergelijking met lange keten vetten(15).

Kokosolie kan beschermend zijn tegen hart-en vaatziekten.

Kortom:Kokosolie verbetert bloedlipiden bij zowel dieren als bij mensen.

Kokosolie kan u helpen gewicht te verliezen

Vieren van de vrouw Succesvolle Weight Loss

Er is veel bewijs dat kokosolie kan helpen bij gewichtsverlies.

In een studie bij 40 vrouwen met abdominale obesitas, kokosolie verminderde tailleomtrek in vergelijking met sojaolie (14)  door een betere gezondheid markers (zie hierboven).

Middellange keten triglyceriden hebben ook consequent aangetoond dat gewichtsverlies bij zowel dierlijke als menselijke studies bevorderen:

  • Ze verhogen energieverbruik vergeleken met lange keten vetten(16).
  • Ze leiden tot een grotere verzadiging(17, 18).
  • Ze leiden tot een groter deel van het gewicht verloren afkomstig uit vet(19).

Het vervangen van andere calorie bronnen voor kokosolie zou waarschijnlijk u helpen om gewicht te verliezen.

Kortom: De vetzuren in kokosolie kan de energie-uitgaven verhogen, het verbeteren van verzadiging en helpen gewicht te verliezen.

Kokosolie heeft ook andere geweldige voordelen voor de gezondheid

Gebarsten kokosnoot

Zoals ik hierboven vermeld, is dat kokosolie waarschijnlijk wordt omgezet in ketolichamen in de lever(20).

Ketonen kunnen energie zijn voor de hersenen. Zij zijn bijzonder nuttig tegen epilepsie en kunnen ook diverse andere aandoeningen verbeteren.

Kokosolie toegepast lokaal kan ook de huid hydrateren en beschermen tegen haar beschadiging (21, 22).

Als klap op de vuurpijl, kokosolie gaat met bijna alle voedingsmiddelen en smaakt geweldig.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × 2 =

It is main inner container footer text