Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Waarom is kokosolie goed voor je? Een gezonde olie voor het koken.

1716 Views

Waarom is kokosolie goed voor je? Een gezonde olie voor het koken.

Een perfect voorbeeld van een gezonde voedingsmiddel dat onterecht werd gedemoniseerd in het verleden is kokosolie.

Het heeft vooral een slechte naam verkregen omdat het heel veel verzadigd vet bevat.

Maar zoals we weten, verzadigd vet is niet zo slecht het is een gezonde frituurolie.

Kokosolie heeft in het verleden een slechte  naam gekregen

Kokosolie is één van de rijkste bronnen van verzadigd vet, ongeveer 90% van de calorieën is verzadigd vet.

Verzadigd vet was onterecht een paar decennia geleden gedemoniseerd door een paar vooringenomen maar zeer invloedrijke wetenschappers.. Echter, nieuwe studies tonen aan dat er geen verband is tussen verzadigd vet en hartziekten (1, 2, 3).

De eerste onderzoeken naar kokosolie die zogenaamd aantoonden dat het ongezond was, gebruikten geraffineerde en gehydrogeneerde kokosolie die transvetten bevatten.

Deze onderzoeken hadden geen belang erbij dat ongeraffineerde biologische kokosolie die vaak worden aangeboden in reformwinkels vandaag de dag … dat is het onderwerp van dit artikel.

Populaties die veel kokosnoten eten zijn gezond

Als kokosvet slecht voor je was, dan zouden we enkele zeer zieke mensen moeten zien in populaties die er veel van eten.

Maar dat doen we niet. Populaties die een groot percentage calorieën uit kokosnoten eten, zijn VEEL gezonder dan westerse landen.

De Tokelauanen aten meer dan 50% van de calorieën als kokosnoot en waren de grootste consumenten van verzadigd vet in de wereld. De Kitavanen aten tot 17% van de calorieën als verzadigd vet, meestal van kokosnoot.

Beide populaties hadden ondanks de hoge consumptie van verzadigd vet geen sporen van hart- en vaatziekten en hadden over het algemeen een uitzonderlijke gezondheid(4, 5).

Kortom: Populaties die veel kokos eten, hebben een uitstekende gezondheid.

Kokosolie heeft een unieke samenstelling van vetzuren

Kokosolie is heel anders dan de meeste andere bakoliën en bevat een unieke samenstelling van vetzuren.

De vetzuren zijn ongeveer 90% verzadigd.

Hierdoor is kokosolie goed bestand tegen oxidatie bij hoge temperaturen. Daarom is het de perfecte olie voor hoge temperaturen zoals frituren(6).

Bovendien bestaat kokosolie vrijwel geheel uit middellange keten triglyceriden(7).

Deze vetzuren gaan rechtstreeks van het spijsverteringskanaal naar de lever, waar ze waarschijnlijk worden omgezet in ketonlichamen en zorgen voor een snelle energiebron.

Epileptische patiënten op een ketogeen dieet gebruiken vaak deze vetten om ketose op te induceren terwijl ze een beetje koolhydraten in het dieet toestaan(8).

Kortom: Kokosolie is rijk aan verzadigde middellange vetzuren. Ze zijn bestand tegen hoge hitte en kunnen gemakkelijk veranderen in ketonlichamen in de lever.

Kokosolie is rijk aan laurinezuur

De meest voorkomende vetzuren in kokosolie is de 12-koolstof laurinezuur, dat wordt afgebroken tot een samenstelling die monolaurine in het lichaam wordt genoemd.

Laurinezuur en monolaurine zijn beide zeer interessant vanwege het feit dat ze microben zoals bacteriën, schimmels en virussen kunnen doden.

Om deze reden kan kokosolie beschermend zijn tegen verschillende infecties(9, 10, 11).

Kortom: De belangrijkste vetzuur in kokosnoot is een efficiënte moordenaar van ziekteverwekkers.

Kokosolie, bloedlipiden en cardiovasculaire aandoeningen

Ongeraffineerde kokosolie verbetert daadwerkelijk bloedlipiden profielen.

In twee afzonderlijke studies bij ratten, werd kokosolie vergeleken met kopraolie (geraffineerde kokosolie) en maïsolie.

De kokosolie verminderde het totale- en LDL-cholesterol, geoxideerd LDL, triglyceriden en verhoogd HDL (het goede) cholesterol significant(12).

Het had ook gunstige effecten op bloedstolling factoren en antioxidantstatus(13).

In een onderzoek onder vrouwen met abdominale obesitas verhoogde kokosolie HDL en verlaagde de LDL: HDL-ratio, terwijl sojaolie het totale en LDL-cholesterol verhoogde en de HDL verlaagde(14).

Middellange keten triglyceriden (de vetten in kokosolie) hebben ook aangetoond dat ze triglyceriden in het bloed verlagen in vergelijking met lange keten vetten (15).

Kokosolie kan beschermend zijn tegen hartziekten, en niet andersom.

Kortom:Kokosolie verbetert de bloedlipiden bij zowel dieren als mensen.

Kokosolie kan je helpen om af te vallen

Er is veel bewijs dat kokosolie kan helpen bij het afvallen.

In een onderzoek onder 40 vrouwen met abdominale obesitas verminderde kokosolie de tailleomtrek in vergelijking met sojaolie ( 14 ) terwijl ook gezondheidsmarkeringen worden verbeterd (zie hierboven).

Middellange keten triglyceriden hebben ook consequent aangetoond dat gewichtsverlies te bevorderen bij zowel dierlijke als menselijke studies:

  • Verhogen energieverbruik vergeleken met lange keten vetten(16).
  • Leiden tot een grotere verzadiging(17, 18).
  • Ze leiden tot een groter deel van het gewicht verloren afkomstig uit vet(19).

Het vervangen van andere calorieënbronnen door kokosolie helpt je waarschijnlijk om af te vallen.

Kortom: De vetzuren in kokosolie kunnen het energieverbruik verhogen, de verzadiging verbeteren en u helpen af ​​te vallen.

Kokosolie heeft andere verbazingwekkende gezondheidsvoordelen

Zoals ik hierboven al zei, zal kokosolie waarschijnlijk veranderen in ketonlichamen in de lever(20).

Ketonlichamen kunnen energie leveren voor de hersenen. Ze zijn vooral nuttig tegen epilepsie en kunnen ook verschillende andere aandoeningen verbeteren.

Kokosolie die lokaal wordt aangebracht, kan ook de huid hydrateren en beschermen tegen haarbeschadiging(21, 22).

Om het helemaal af te maken, kokosolie gaat met bijna alle voedingsmiddelen en smaakt geweldig.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 × 5 =

It is main inner container footer text