Kokossuiker

Kokossuiker (kokosbloemsuiker) – een gezond alternatief voor suiker?

Kokossuiker (kokosbloemsuiker) – een gezond alternatief voor suiker?

De schadelijke effecten van toegevoegde suiker worden steeds duidelijker.

Als gevolg hiervan wenden mensen zich tot natuurlijke alternatieven.

Een zoetstof die de afgelopen jaren erg populair is geworden, is kokossuiker.

Deze suiker is afgeleid van de palmboom van de kokosnoot en wordt aangeprezen als voedzamer en lager op de glycemische index dan suiker.

Dit artikel scheidt de feiten van de fictie om te bepalen of kokossuiker ook kokosbloemsuiker genoemd echt een gezond suikeralternatief is.

Wat is kokossuiker en hoe wordt het gemaakt?

Kokossuiker ook wel kokosbloemsuiker of kokosnoot palmsuiker genoemd.

Het is een natuurlijke suiker gemaakt van kokospalmsap, de suikerachtige circulerende vloeistof van de kokosnootplant. Het wordt vaak verward met palmsuiker, die vergelijkbaar is maar gemaakt is van een ander type palmboom.

Kokossuiker wordt gemaakt in een natuurlijke 2-staps proces:

  1. Er wordt een snede gemaakt in de bloem van de kokospalm en het vloeibare sap wordt verzameld in containers.
  2. Het sap wordt onder hitte geplaatst totdat het grootste deel van het water is verdampt.

Het eindproduct is bruin en gegranuleerd. De kleur is vergelijkbaar met die van ruwe suiker, maar de deeltjesgrootte is meestal kleiner of variabeler.

Kortom: Kokossuiker is het gedehydrateerde sap van de kokospalm.

Is het voedzamer dan reguliere suiker?

Normale tafelsuiker en glucose-fructosestroop bevatten geen essentiële voedingsstoffen en leveren daarom lege calorieën.

Kokossuiker behoudt echter een flink deel van de voedingsstoffen die in de kokospalm voorkomen.

Het meest opvallend hiervan zijn de mineralen ijzer, zink, calcium en kalium, samen met enkele vetzuren met een korte keten zoals polyfenolen en antioxidanten.

Vervolgens bevat het een vezel met de naam inuline, die de glucose opname kan vertragen en kan verklaren waarom kokossuiker een lagere glycemische index heeft dan gewone tafelsuiker (1).

Hoewel kokossuiker wat voedingsstoffen bevat, zou je veel meer krijgen van onbewerkt voedsel.

Kokossuiker is zeer rijk aan calorieën (hetzelfde als gewone suiker) en je zou een belachelijke hoeveelheid ervan moeten eten om aan je behoefte aan de bovenstaande voedingsstoffen te voldoen.

Kortom:Kokossuiker bevat kleine hoeveelheden mineralen, antioxidanten en vezels. Het hoge suikergehalte weegt echter zwaarder dan de mogelijke voordelen.

Kokossuiker kan een lagere glykemische index hebben

De glycemische index (GI) geeft aan hoe snel voedingsmiddelen de bloedsuikerspiegel verhogen.

Glucose krijgt een GI van 100. Ter vergelijking: voedingsmiddelen met een GI van 50 verhogen de bloedsuikerspiegel half zo veel als pure glucose.

Tafelsuiker heeft een GI van ongeveer 60, terwijl kokossuiker is gemeten met een GI van 54 (2).

Het is echter belangrijk op te merken dat GI sterk kan variëren tussen individuen en kan ook verschillen tussen partijen kokossuiker.

Hoewel het inuline gehalte waarschijnlijk de suikerabsorptie enigszins vertraagt, is het onduidelijk of dit bescheiden verschil in GI enig gezondheidsrelevantie heeft.

Kortom:Kokossuiker veroorzaakt een iets lagere bloedsuikerspiegel dan gewone tafelsuiker. De respectieve gezondheidsvoordelen zijn echter waarschijnlijk bescheiden.

Het zit nog steeds vol met fructose

Toegevoegde suiker is ongezond omdat het een aanzienlijke stijging van de bloedsuikerspiegel veroorzaakt. Het is ook arm aan voedingsstoffen en biedt vrijwel geen vitaminen of mineralen, maar dat is slechts het topje van de ijsberg.

Een andere mogelijke reden is dat suiker zo ongezond is vanwege de hoge fructose inhoud.

Hoewel niet alle wetenschappers ervan overtuigd zijn dat fructose een ernstig probleem is bij gezonde mensen, zijn de meesten het erover eens dat excessieve fructose het metabool syndroom bij obese personen kan bevorderen (34) .

Normale tafelsuiker (sucrose) is 50% fructose en 50% glucose, terwijl glucose-fructosestroop ruwweg 55% fructose en 45% glucose is.

Ondanks veelvuldige beweringen dat kokossuiker effectief fructose vrij is, is het gemaakt van 70-80% sucrose, dus nog zo’n derde wat fructose is.

Om deze reden levert kokossuiker bijna dezelfde hoeveelheid fructose als normale suiker.

Teveel geconsumeerd kunnen toegevoegde suikers allerlei problemen veroorzaken, zoals metabool syndroom, obesitas, diabetes en hartziekten.

Hoewel kokossuiker een iets beter voedingsprofiel heeft dan tafelsuiker, moeten de effecten op de gezondheid grotendeels vergelijkbaar zijn.

Gebruik kokossuiker met mate, net zoals je gewone tafelsuiker zou gebruiken.

Kortom:Kokosnootsuiker bevat veel fructose. Er zijn aanwijzingen dat een hoge inname van fructose het metabolisch syndroom bij obese mensen kan bevorderen.

Tot slot

Kort samengevat is kokossuiker geen wondermiddel.

Het is vergelijkbaar met gewone tafelsuiker, hoewel het niet zo is verwerkt en kleine hoeveelheden voedingsstoffen bevat. Als je kokossuiker gaat gebruiken, gebruik het met mate.

Kokossuiker hoort in dezelfde categorie als de meeste suiker alternatieven. Het is gezonder dan geraffineerde suiker maar absoluut erger dan helemaal geen suiker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.