konjac

Wat zijn de voordelen van konjac?

Wat zijn de voordelen van konjac?

Konjac is een plant die wordt gebruikt om vezelrijke voedingssupplementen, gelei en bloem van te maken. Het wordt traditioneel gebruikt in zowel de Japanse keuken als de Chinese geneeskunde. Maar heeft konjac bewezen gezondheidsvoordelen?

De juiste naam voor de konjac plant is Amorphophallus , maar het wordt ook wel konjaku, olifants yam, duivelse tong, slangenpalm en voodoo-lelie genoemd.

Dit artikel onderzoekt de potentiële gezondheidsvoordelen van konjac zoals ondersteund door wetenschappelijk bewijs. Het onderzoekt ook hoe Konjac moet worden gebruikt en of er risico’s zijn die u moet overwegen voordat u het gaat gebruiken.

Wat is konjac?

De konjac-plant heeft een zetmeelachtige wortel, een knol die hoog is in voedingsvezels die glucomannan wordt genoemd. Dit is het deel van de plant dat wordt gebruikt als voedingssupplement en voor het maken van vezelrijke meel en gelei.

Een reeks verschillende producten kan worden gemaakt van de konjac knol, waaronder:

  • Konjac-meel : dit wordt gemaakt door droge konjac-knollen te malen tot meel dat kan worden gebruikt om noedels van te maken.
  • Konjak-gelei : na verdere verwerking kan konjac-meel worden gebruikt om een ​​gelei of kauwgom van te maken. Dit kan worden gebruikt in plaats van gelatine om voedsel te verdikken.
  • Konjac-oplosbare vezels : wanneer konjac-gelei verder wordt gezuiverd, kan het tot een oplosbare vezel worden verwerkt die als voedingssupplement wordt gebruikt.

Zes gezondheidsvoordelen van konjac

Konjac heeft een aantal voordelen voor de gezondheid, die hieronder worden besproken. Veel van deze voordelen hebben betrekking op het hoge gehalte aan glucomannan, de oplosbare voedingsvezels in de konjac plant.

1. Diabetes

Onderzoek heeft aangetoond dat het consumeren van een mix van glucomannan en Amerikaanse ginseng een gematigde verbetering in diabetes type 2 aan het licht bracht.

Een beoordeling uit 2015 merkte ook op dat glucomannan mensen met diabetes ertoe bracht minder snel voedsel te eten dat hun bloedsuikerspiegel kon verhogen. Dit komt omdat het hen langer een vol gevoel gaf.

2. Gewichtsverlies

Glucomannan gemaakt van konjac kan gunstig zijn voor mensen die willen afvallen.

Een onderzoek uit 2005 wees uit dat het supplement met oplosbare voedingsvezels mensen met overgewicht hielp hun lichaamsgewicht te verminderen. De mensen namen het supplement als onderdeel van een uitgebalanceerd, caloriebeperkt dieet. Dit type vezels helpt een persoon langer vol te geven door de maaglediging te vertragen.

Onderzoekers vergeleken de effecten van het glucomannansupplement met een guargomsupplement. Ze vonden dat het glucomannansupplement het gewichtsverlies verhoogde, terwijl dat voor de guargomsupplementen niet het geval was.

Er zijn talrijke studies die de gezondheidsvoordelen van vezelrijkere diëten aantonen, inclusief het gebruik van konjac, voor gewichtsverlies.

3. Cholesterol

Het hebben van een hoog cholesterolgehalte betekent dat mensen meer kans hebben op hartaandoeningen of op een beroerte . In water oplosbare vezels worden aanbevolen om te helpen bij het cholesterol- en gewichtsbeheersing.

Glucomannan-supplementen kunnen mensen helpen hun cholesterolniveau onder controle te houden. Een onderzoek uit 2008 wees uit dat glucomannan een gunstig effect had op het totale cholesterolgehalte.

Een andere studie in 2017 onderzocht welke dosis glucomannan nodig was om het cholesterolgehalte te verbeteren. Onderzoekers vonden 3 gram per dag als een heilzame dosis.

4. Constipatie

Het nemen van een glucomannaansupplement kan helpen om de stoelgang van een persoon te reguleren en te voorkomen dat deze verstopt raakt.

Een onderzoek uit 2006 wees uit dat een bescheiden dosis glucomannan de stoelgang bij volwassenen met 30 procent verbeterde. Onderzoekers vonden ook dat het oplosbare voedingsvezelsupplement heeft bijgedragen aan het verbeteren van de darmgezondheid bij mensen die constipatie ondervinden.

Een recente beoordeling uit 2017 wees uit dat het nemen van glucomannan de frequentie van stoelgang bij kinderen met obstipatie verbeterde.

Onderzoekers merkten echter op dat het innemen van glucomannan niet altijd de consistentie van de ontlasting of het algehele slagingspercentage van de behandeling verbeterde.

5. Gezonde huid

Glucomannan kan ook mensen helpen die de gezondheid van hun huid willen verbeteren.

Een onderzoek uit 2013 wees uit dat glucomannaan gunstig kan zijn als een topische therapie voor acne en dat het de algemene gezondheid van de huid verbetert.

6. Wondgenezing

Naast het ondersteunen van de gezondheid van de huid, kan glucomannan het lichaam ook helpen om wonden sneller te genezen.

Een onderzoek uit 2015 bij muizen vond dat glucomannansupplementen wondgenezing kunnen stimuleren vanwege de manier waarop ze het immuunsysteem ondersteunen. Er is echter meer onderzoek nodig om te concluderen dat glucomannan effectief is voor wondgenezing bij mensen.

Hoe Konjac te gebruiken

Glucomannan voedingssupplementen gemaakt van konjac zijn verkrijgbaar in de meeste reformwinkels. De precieze dosis konjac die een persoon moet nemen, hangt af van de reden waarom hij het neemt, evenals zijn leeftijd en algehele gezondheid.

Poeder gemaakt van konjac knollen wordt soms gebruikt als een alternatief voor zeevruchten in veganistisch voedsel.

Konjac wordt ook gebruikt om gezichtssponzen te maken voor mensen die willen profiteren van de gezondheidsvoordelen die het heeft voor de huid.

Andere konjac-producten zijn onder andere:

  • fruitgelei
  • meel
  • noedels

Risico’s en overwegingen

Wanneer het als een gelei wordt gegeten, kan konjac een verstikkingsrisico vormen, vooral bij kinderen. Dit komt omdat het veel water absorbeert en niet gemakkelijk oplost. Het is belangrijk om konjac-gelei goed te kauwen om ervoor te zorgen dat het gemakkelijk kan worden doorgeslikt.

Konjac-supplementen kunnen van invloed zijn op de bloedsuikerspiegel, dus mensen met diabetes moeten voor gebruik contact opnemen met een arts.

Vanwege de manier waarop konjac de darm beïnvloedt en constipatie vermindert, kunnen sommige mensen diarree ervaren als ze konjac-supplementen innemen.

Tot slot

Konjac-producten hebben een aantal voordelen voor de gezondheid. Ze kunnen helpen om de bloedsuikerspiegel en het cholesterolgehalte laag te houden, de huid en de darmgezondheid te verbeteren, wonden te helpen genezen en gewichtsverlies te bevorderen.

Zoals met alle niet-gereguleerde voedingssupplementen, is het het beste om met een arts te bespreken voordat u konjac gebruikt. Als men konjac wilt gebruiken voor uw kind, eerst bespreken met een arts voordat u het aan uw kind geeft voor obstipatie of andere problemen. Konjac moet altijd worden geconsumeerd met water om verstikkingsgevaar te voorkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.